FONA totalforsikring
Fra : Peter Ursin

Dato : 12-12-06 23:09

Hej,

jeg har et lille ømtåleligt spørgsmål, som jeg håber en kan hjælpe med.
Jeg fik forleden installeret trådløst netværk og ville dernæst teste
rækkevidden med min iBook. Jeg bor i en boligblok og min kammerat bor et
par opgange derfra, vi tager derfor maskinen over i hans lejlighed.
Desværre er der ikke signal og vi flytter maskinen over til vinduet i
håb om bedre modtagelse.

Jeg vil lige smutte over i min lejlighed og checke basestationen, og nu
kommer pointen endelige, men idet jeg er på vej til døren vil min
kammerats kat pludselig ud, og på en eller anden måde så lykkes det
katten at vælte maskinen ud af vinduet så den falder ned på fliserne.
Korte af det lange er at nu virker maskinen ikke længere, den siger godt
nok lidt lyde men der sker ikke noget. Om det er skærmen der er røget
eller noget andet ved jeg ikke.

Jeg har dog heldigvis sådan en 3-årig Fona Totalforsikring som iflg.
Fona skulle dække alt hvad der kan ske af uheld.
Mit spørgsmål er nu, skal jeg fortælle historien som den er sket, eller
er det lige undtagelsen der gør af forsikringen ikke dækker? Er der
nogen der har nogle erfaringer?
Jeg kunne forestille mig at man lige skal passe på med ikke at sige det
forkerte for ikke de griber chancen og siger det er min egen skyld.

Håber på lidt feedback, tak.

--
Peter Ursin

Powerbook G4: 17", 1.67GHz, 2GB RAM, OS 10.4.3

Fra : Peter Ursin

Dato : 12-12-06 23:48

Peter Ursin <zorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com> wrote:

> [...]
> Jeg kunne forestille mig at man lige skal passe på med ikke at sige det
> forkerte for ikke de griber chancen og siger det er min egen skyld.

Rettelse, ikke Fona forsikring, det er en Office Line All risk
forsikring.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-12-06 00:37

Hej Peter

Peter Ursin wrote:
> [...]

Hvis du har en all-risk forsikring, hvor der klart og tydeligt står, at
skader forårsaget af, at du fysisk har tabt maskinen, så _er_ den dækket.

Jeg tegnede fornylig en 5-årig forsikring sammen med køb af et nyt TV,
og her fik jeg at vide, - og det står også i betingelserne, - at den
også dækker, hvis jeg fx. kommer til at skubbe en armstol ind i skærmen,
eller hvis TV'et falder ned fra soklen...

> Rettelse, ikke Fona forsikring, det er en Office Line All risk
> forsikring.

Svjv. er både Humac/OfficLine, Fona og Merlins all-risk forsikringer
tegnet gennem det samme selskab, så der burde ikke være nogen forskel
så. - Jeg véd ihvertfald, at Merlins dækker skader, der er opstået ved
fysisk at tabe maskinen....

Det eneste problem, jeg lige kan se, er, om det er din egen all-risk
forsikring, der skal dække, eller om det er din kammerats
indboforsikring, da skaden jo er sket hos ham. - Men her er der altså
enorm stor forskel på, hvad og hvordan de enkelte selskaber håndterer
den slags, så dér må I nærlæse hans forsikringsbetingelser godt og
grundigt. - Højst sandsynlig under afsnittet om 'Gæstebudsdækning'.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-12-06 08:56

Peter Ursin <zorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com> wrote:

<Mac ud af vinduet>

Det var dog ærgeligt. Her er min opskrift på hvordan du kommer videre.

Læs dine forsikringspapirer:

<http://privat.humac.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=105&It
emid=117>

Spørg dernæst i dk.videnskab.jura.

Når det er en kat der har forårsaget ulykken så er der tale om et
hændeligt uheld. Jeg tror ikke nogen almindelige typer forsikring dækker
det. Jeg tror din All-risk gør.

Men spørgsmålet er om "All-risk" synes du har handlet groft
uforsvarligt?

Jeg tror det er den vinkel du skal se nærmere på...

Skaden skal anmeldes inden 3 mdr.!

Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-06 09:07

On 2006-12-13 08:55:54 +0100, flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) said:

> [...]
> det. Jeg tror din All-risk gør.
>
> Men spørgsmålet er om "All-risk" synes du har handlet groft

Det har jeg også spekuleret på. Er det forsvarligt at anbringe en
computer i et åbent vindue, som katten hopper ud og ind af. Hvis der
også var en mus på computeren, så har man jo nærmest forsøgt at lokke
katten til. Jeg hørte engang det eksempel, at hvis man lægger sine
briller på et bord, og nogen sætter sig på dem, så får man dem
erstattet. Hvis man derimod lægger sine briller på en stol, og nogen
sætter sig på dem, så får man dem ikke erstattet. Det er nemlig ikke
normalt at lægge sine briller på en stol. Man skal derfor være lidt
forsigtig med, hvordan man formulerer sin anmeldelse til
forsikringsselskabet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster