Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan arbejder jeg med RAW format...
Fra : Magnus

Dato : 12-12-06 16:05

Jeg har taget en masse gode billeder med mit Canon 30D kamera i den bedste
kvalitet hvor den laver to filer en alm. jpg-fil med billeder også en enden
fil som fylder mere end dobbelt så meget som har samme navn blot med
efternavnet "*.cr2"

Normalt bruger jeg Photoshop til at bearbejde mine billeder men hvordan kan
jeg komme til at arbejde med mine billeder i RAW formatet. Hvad skal der til
og hvad er fordele/ulemper ved dette format som jo siges og være bedre end
de så alm. jpg billeder når man skal bruge det til tryk i store størrelser?

/Magnus

Fra : s.v.nielsen

Dato : 12-12-06 16:31

Magnus wrote:
> Normalt bruger jeg Photoshop til at bearbejde mine billeder men hvordan kan
> jeg komme til at arbejde med mine billeder i RAW formatet.
Det software du har fået med kameraet er designet til at læse og
kovertere dine .CR2 filer, så prøv det først

Søren Videbæk Nielsen

Fra : JG

Dato : 12-12-06 17:10

Magnus skrev:
> [...]
> kvalitet hvor den laver to filer en alm. jpg-fil med billeder også en enden
> fil som fylder mere end dobbelt så meget som har samme navn blot med

Hej Magnus

Kvaliteten bliver ikke bedre af, at kameraet både skriver en 'cr2' og en
jpg-fil. Nogle vælger alligevel at gøre det, fordi det kan være lettere
at udvælge billeder til efterbehandling, når man har dem i jpg-formatet,
som alle browsere kan læse.

Medmindre du har noget at bruge jpg-filen til, så drop den bare. Det
sparer plads, og kameraet arbejder hurtigere. Raw-filen (CR2) kan
alligevel altid bruges som udgangspunkt til at lave en jpg-udgave af
samme billede.

> [...]
> de så alm. jpg billeder når man skal bruge det til tryk i store størrelser?

Der er flere fordele ved raw-formatet. For det første er
billedkvaliteten simpelthen bedre. I jpg har du 8 bit pr. farve mod
raw-formatets 12. Altså en større farvedybde og dermed et langt bedre
udgangspunkt for efterbehandling. Al billedbehandling i Photoshop består
jo af at smide data væk. Så jo mere du har at smide væk af, jo bedre.

Med en raw-fil har du fortrydelsesret. Du kan _uden kvalitetstab_ ændre
hvidbalancen, hvis du fik den lavet forkert i første omgang. Eksponering
og kontrast kan i et vist omfang også rettes med langt bedre resultat
end en tilsvarende justering i Photoshop. Du vil f.eks. opleve at kunne
grave overraskende detaljer op af tilsyneladende lukkede skygger. Og i
begrænset omfang i den anden ende med udbrændte højlys.

Med lidt snilde kan dette bruges til at sammenkopiere billeder med
forskellige farvestik, for stort kontrastomfang osv.

Har du CS eller CS2 versionen af Photoshop, er der indbygget
raw-konverter. Ellers følger der software med kameraet. Den bedste af
Canons egne er efter min mening Digital Photo Professional. Under alle
omstændigheder kan du lave en del justeringerer i
konverteringsprogrammet. Det er en stor fordel at lave så meget som
muligt, inden du konverterer, fremfor at lave det bagefter i Photoshop.
Når du har lavet justeringerne, konverterer du til det format, du vil
arbejde videre med. Tif, jpg osv. Valg af farveprofil kan du også med
fordel lave her.

Johan

Fra : Jesper HVL

Dato : 13-12-06 12:22

Hey

Jeg har lige et par kommentarer

> [...]
> udgangspunkt for efterbehandling. Al billedbehandling i Photoshop består
> jo af at smide data væk. Så jo mere du har at smide væk af, jo bedre.

Ja - men det kræver så også at man konverterer til 16 bit jpeg/tiff før
man smider filen ind i photoshop, ellers vil du alligevel ende op med 8
bit jpeg (der er det mest almindelige).

> [...]
> grave overraskende detaljer op af tilsyneladende lukkede skygger. Og i
> begrænset omfang i den anden ende med udbrændte højlys.

Nej - men næsten. Mht hvidbalance er der _minimalt_ informationstab ift.
f.eks. jpeg. Det samme er tilfældet med eksponerings kompensation, der
er der også _minimalt_ informationstab. Men hvis du først konverterer
til 16bit jpef/tiff og derefter korrigerer hvidbalancen/eksponering er
der rent teknisk ikke så megen forskel (såfremt du har valgt bedste jpeg
kvalitet).

Fordelen ligger i mine øjne i at de fleste RAW programmer har et
udemærket "workflow". Man kan korrigere de mest nødvengide ting som
hvidbalance, eks. komp., kontrast, fjerne støj, tilsætte skarphed - med
minimalt informationstab - og så konvertere til 8 bit jpeg. Så ofte vil
et godt RAW program næsten overflødiggøre f.eks. photoshop.

Men i værste fald giver RAW díg mulighed for at lave 16bit jpeg/tiff
billeder, noget som kameraet ikke kan.

Selv bruger jeg CaptureOne. Det kan jeg godt lide.

/j.

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-12-06 12:39

Jesper HVL skrev i 457fe25d$0$858$edfadb0f@dread12.news.tele.dk dette:

> Jeg har lige et par kommentarer

Og jeg har et par kommentarer til kommentarerne!

> Ja - men det kræver så også at man konverterer til 16 bit jpeg/tiff

Det er en indstilling, der foretages en gang.

> før man smider filen ind i photoshop, ellers vil du alligevel ende op
> med 8 bit jpeg (der er det mest almindelige).

Men med den fordel, at man først 'smider data' væk når man er færdig med at
behandle - ikke undervejs.

> Nej - men næsten. Mht hvidbalance er der _minimalt_ informationstab
> ift. f.eks. jpeg.

Hvordan ændrer du let hvidbalance på jpg?. Jeg har aldrig fundet ud af at
gøre det i PS.

> Det samme er tilfældet med eksponerings
> kompensation, der er der også _minimalt_ informationstab.

Der er simpelthen data i RAWbilledet, som du ikke har med, hvis du arbejder
med jpg.filer fra kameraet. Så det er klart forkert at der kun er tale om et
minimalt tabt - forstået som svært at få øje på. Jeg har billeder, der
ganske enkelt ikke kunne laves, hvis ikke jeg brugte RAW.

> Men hvis du
> først konverterer til 16bit jpef/tiff og derefter korrigerer
> hvidbalancen/eksponering er der rent teknisk ikke så megen forskel
> (såfremt du har valgt bedste jpeg kvalitet).

Som før - hvordan ændrer du hvidbalancen let i PS?

> [...]
> med minimalt informationstab - og så konvertere til 8 bit jpeg. Så
> ofte vil et godt RAW program næsten overflødiggøre f.eks. photoshop.

Sjovt nok er min eneste indvending mod RAW workflowet. Det er meget lettere
kun at arbejde i jpg.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jesper HVL

Dato : 13-12-06 13:50

Jan Boegh wrote:

> Og jeg har et par kommentarer til kommentarerne!

> Det er en indstilling, der foretages en gang.

Jeps... "no sweat" dér.

> Men med den fordel, at man først 'smider data' væk når man er færdig med
> at behandle - ikke undervejs.

> Hvordan ændrer du let hvidbalance på jpg?. Jeg har aldrig fundet ud af
> at gøre det i PS.

Åh nej - hvor er det nu det er... Man kan, og det er ikke svært. "Tror"
nok det er i levels der er de sædvanelige tre pipetter med hvid, grå og
sort. Mener den grå kan bruges til at sætte ballancen. Men jeg ser lige
efter når jeg kommer hjem.

MEN: jeg kan huske at Bibble (som et af de få RAW programmer) tillader
editering af JPEG på samme måde som RAW, det EC, hvidbalance osv.

> [...]
> er tale om et minimalt tabt - forstået som svært at få øje på. Jeg har
> billeder, der ganske enkelt ikke kunne laves, hvis ikke jeg brugte RAW.

Øøøh... var det lidt ikke det jeg skrev - eller har jeg forvirret mig
selv... ?

Pointen er jo at jpeg fra kameraet er i 8 bit, og RAW er 12 bit. Men:
Hvis du konverterer fra RAW til jpeg/tiff 16 bit så vil der ikke gå
information tabt. Og hvis kameraet kunne levere 16 bit jpeg, så ville
der måske heller ikke være så stort behov for RAW programmer - men endnu
større CF kort...

Med følgende korrektion: At alle RAW programmer er forskellige. Vi ved
jo i bund og grund ikke om et givet RAW program konverterer billedet til
16 bit tiff, og derefter udfører korrektionerne, eller om det arbejder
med de rå data - og hvordan. Who knows? F.eks. mener jeg at jeg et eller
andet sted har læst at PhaseOne mener at én af deres "styrker" er at
deres noise reduction er en integreret del af konverteringen fra RAW til
jpeg, ikke noget det foretages bagefter konverteringen.

> Som før - hvordan ændrer du hvidbalancen let i PS?

ja ja ja.... jve skal nok prøve at huske det...

/j.

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-12-06 15:46

Jesper HVL skrev i 457ff715$0$863$edfadb0f@dread12.news.tele.dk dette:

> [...]
> hvid, grå og sort. Mener den grå kan bruges til at sætte ballancen.
> Men jeg ser lige efter når jeg kommer hjem.

OK. Så er jeg med. Men det forudsætter jo så, at jeg lige har huske at snige
et gråkort med ind et eller andet sted på billedet

> Øøøh... var det lidt ikke det jeg skrev - eller har jeg forvirret mig
> selv... ?

Måske

> [...]
> til 16 bit tiff, og derefter udfører korrektionerne, eller om det
> arbejder med de rå data - og hvordan. Who knows?

En vigtig pointe!

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jesper HVL

Dato : 15-12-06 00:59

Jan Boegh wrote:

> OK. Så er jeg med. Men det forudsætter jo så, at jeg lige har huske at
> snige et gråkort med ind et eller andet sted på billedet

Ja Jeg så lige efter, det er Image->Adjustments->Curves, og så den
grå pipette.

Og ja - du har brug for et gråkort. Eller noget på billedet du mener er
hvidt/gråt. MEN, så kan du også trykke på "save" i curves, og gemme din
hvidbalance, og bruge den på andre billeder (action).

Men indrømmet - det er ikke så let som en farvetemperatur skala i et RAW
program.

/j.

--
- et fotografi er en kopi af et øjeblik.
http://www.exprimere.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-12-06 12:39

"Jesper HVL" <jhvl@_NOSPAM_mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
>
> Ja - men det kræver så også at man konverterer til 16 bit jpeg/tiff før
> man smider filen ind i photoshop, ellers vil du alligevel ende op med 8

I ACR (del af Photoshop CS og CS2) kan man sætte konvertering til 16 bit.

> [...]
> 16bit jpef/tiff og derefter korrigerer hvidbalancen/eksponering er der
> rent teknisk ikke så megen forskel (såfremt du har valgt bedste jpeg

Hvad mener du med minimalt informationstab mht. hvidbalance? Der er ikke
noget informationstab overhovedet.
Mht. EC så er der informationstab afhængigt af hvor meget, der skal
kompenseres. Støj for hævning og udbrænding ved nedsættelse ift. korrekt
eksponering i kameraet. Ift. jpg er forskellen rimelig stor.

> [...]
> billeder, noget som kameraet ikke kan.
>
> Selv bruger jeg CaptureOne. Det kan jeg godt lide.

Det er også et godt program, som jeg også bruger en gang imellem selvom CS2
dog har et langt bedre workflow når man har brug for photoshop funktionerne.
Mvh,
Hans

Fra : Jesper HVL

Dato : 13-12-06 13:36

Hey

> I ACR (del af Photoshop CS og CS2) kan man sætte konvertering til 16 bit.

Jeps - det var blot en konstatering

> Hvad mener du med minimalt informationstab mht. hvidbalance? Der er ikke
> noget informationstab overhovedet.

Jo da (så vidt jeg ved). Hvidbalance betyder jo at alle RGB værdier
mappes over i et andet. Dvs at de pixels der ligger i yderenderne af
histogrammet (R, G og B) i realiteten ville skulle "skubbes ud over
enden" af histogrammet. Da man ikke kan det, vil de bare få max (eller
min) værdien. Dvs. du får en gruppe pixels i hver kanal der klumper
sammen i enden af histogrammet - pixels der er "overmættede". Problemet
er mest tydeligt hvis du har store af klumper af pixels i enderne af
histogrammet, og du ændre balancen meget.

Prøv det selv. Det er ret let at se på histogrammet... Og deraf kommer
der informationstab. Det er bare ikke altid lige tydeligt.

Og det er præcis det samme der sker ved EC, som du rigtigt beskriver
nedenfor.

> [...]
> dog har et langt bedre workflow når man har brug for photoshop funktionerne.

Mjaaa... det er jo smag og behag. Jeg bruger faktisk mest Photoshop til
resizing og noise ninja, og så når jeg printer. Til gengæld bruger jeg
den store CS2

/j.

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-12-06 14:25

"Jesper HVL" <jhvl@_NOSPAM_mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Prøv det selv. Det er ret let at se på histogrammet... Og deraf kommer der
> informationstab. Det er bare ikke altid lige tydeligt.

Jo, men da der ikke er nogen hvidbalance i en rawfil, så er der per
definition ikke noget tab. Det er selcfølgelig rigtigt at hvis man ser på
histogrammet for en RAW fil i ACR, så kan man i ekstreme tilfælde f.eks.
overeksponere, men det kan korrigeres med en EC ændring og justering på
brightness. En (voldsom) justering af hvidbalance skal sammenholdes med en
justering af EC og brightness for at balancere histogrammet.

> Og det er præcis det samme der sker ved EC, som du rigtigt beskriver
> nedenfor.

Ikke helt, se ovenfor.

> Mjaaa... det er jo smag og behag. Jeg bruger faktisk mest Photoshop til
> resizing og noise ninja, og så når jeg printer. Til gengæld bruger jeg den
> store CS2

Jo, men integrationen mellem bridge og PS med image processor og actions,
som virker på alle typer filer er nu stærk ift. en "ekstern" raw konverter.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : Kim B

Dato : 13-12-06 18:50

On Wed, 13 Dec 2006 14:25:27 +0100, "Hans Kruse"
<hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>brightness. En (voldsom) justering af hvidbalance skal sammenholdes med en
>justering af EC og brightness for at balancere histogrammet.

.... og alligevel er der en _lille smule_ tab ... fx på D200, hvis man
bruger fast eller predefineret WB (ikke auto), optimeres indstillingen
af RGB-forstærkerne til den valgte hvidbalance. Det giver en en lille
smule ekstra arbejdsområde, men har antagelig meget lille betydning i
praksis. Men det har været voldsomt debatteret bl.a. på dpreview fora

Kim

Fra : Jesper HVL

Dato : 15-12-06 01:43

Hans Kruse wrote:

> [...]
> brightness. En (voldsom) justering af hvidbalance skal sammenholdes med en
> justering af EC og brightness for at balancere histogrammet.

En justering af EC, f.eks. negativ, er jo i virkeligheden en "dynamisk
kompression" af billedet, og det resultere også i tab af information

Det eneste jeg påpeger er at enhver ændring af billedet indebære "tab af
information". Men starter man med RAW er udgangspunktet det bedste. Det
næstbedste er at konvertere til 16bit tiff og gøre resten i Photoshop.

Hele diskussionen startede med sætningen "Du kan _uden kvalitetstab_
ændre hvidbalancen" - og det _er_ altså ikke sandt, det er et _minimalt_
kvalitetstab

/j.

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-12-06 12:25

> [...]
>
> Hele diskussionen startede med sætningen "Du kan _uden kvalitetstab_ ændre
> hvidbalancen" - og det _er_ altså ikke sandt, det er et _minimalt_

Det er rigtigt at diskussionen startede der. Medmindre kameraet tager raw
billedet forskelligt afhængigt af hvilken hvidbalanceindstilling kameraet er
sat til er der ikke kvalitetstab per definition.
Mvh,
Hans

Fra : JG

Dato : 13-12-06 14:31

Jesper HVL skrev:

> [...]
> er mest tydeligt hvis du har store af klumper af pixels i enderne af
> histogrammet, og du ændre balancen meget.

Jeg er bange for, at du tager fejl af, hvad en raw-fil er. Det er en
fuldstændig neutral registrering af det lys, der rammer chippen. Det
skal oversættes til fornuftige farver (hvidbalance), før det kommer til
at ligne noget fornuftigt. I både jpg og raw sker det i kameraet, og du
kan straks danne dig et indtryk af resultatet på skærmen. Men hvor man i
jpg groft sagt laver oversættelsen og smider originalen væk, bibeholdes
originalen i raw. Med andre ord kan du til enhver tid vende tilbage til
originalen og lave en ny hvidbalance, _uden_ at smide data ud. Dét kan
du aldrig gøre med en jpg-fil.

Det var min husmands-model. Der er folk herinde, der ved langt mere om
det tekniske bag raw end jeg, og man kunne jo håbe, de kom på banen...

Johan

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-12-06 15:50

JG skrev i 4580007c$0$141$157c6196@dreader2.cybercity.dk dette:

> Jeg er bange for, at du tager fejl af, hvad en raw-fil er. Det er en
> fuldstændig neutral registrering af det lys, der rammer chippen.

Det toro jeg ikke på, at det er. Bl.a. skaber lyset analoge data (hvis man
bevæger sig op over kvantefysiske størrelser) i chippen, så noget MÅ der
ske.

> Det var min husmands-model. Der er folk herinde, der ved langt mere om
> det tekniske bag raw end jeg, og man kunne jo håbe, de kom på banen...

jatak, det ville være dejligt.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jesper HVL

Dato : 15-12-06 01:30

Jan Boegh wrote:

> Det toro jeg ikke på, at det er. Bl.a. skaber lyset analoge data (hvis
> man bevæger sig op over kvantefysiske størrelser) i chippen, så noget MÅ
> der ske.

> jatak, det ville være dejligt.

Tror lige vi spoler lidt baglæns...

En CCD/CMOS i et kamera er af "mosaik" typen (bortset fra Sigma Foveon
X3 sensoren). F.eks. en 8 MPixel sensor bestor af 8M pixels hvor hver
har et lille farvefilter ovenpå, så der dannes en mosaic af filtre,
sådan her:

R G B G R G B G
G B G R G B G R
R G B G R G B R

Dobbelt så mange G-rønne, som R-øde eller B-lå. Kaldes en Bayer sensor.
Hver pixel udlæses til en digital værdi 12 bits.

Se evt. her:
http://photo.net/learn/raw/

Se evt. lidt billeder her:
http://www.dpreview.com/reviews/sigmasd10/

Et "billede" i RAW format er R/G/B/G værdierne fra de enkelte pixels,
der er gemt i en fil. Det konverteres så af et RAW program til et
billede, hvor hver pixel har en R, en G og en B værdi. Det kaldes
de-mosaic'ing.

Den algoritme er ikke triviel, da man skal interpolere værdier mellem de
rå RGRB pixels, således at hver pixel får en R, G og B værdi. Kaldes
Bayer interpolation.

Lidt godt info om RAW (sorter selv produktreklamer fra :
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/understanding-series/u-raw-files.shtml

Et alm. kamera som f.eks. 30D, gætter en hvidbalance udfra det billede
der er taget. Dvs. det analysere billedet og vælger en hvidbalance. Jeg
mener at det altid sker _efter_ bayer interpolation.

Så...

Forestil dig at du har taget et billede med meget rødt på, og du justere
hvidbalancen så billedet bliver _mere_ rødt. Så vil du altså
oversaturere en del af de røde pixels. Uanset om du starter med RAW
eller 16bit TIFF. Dermed taber du rent teknisk information.

Mvh
/j.

Fra : JG

Dato : 15-12-06 03:04

Jesper HVL skrev:

> Et alm. kamera som f.eks. 30D, gætter en hvidbalance udfra det billede
> der er taget. Dvs. det analysere billedet og vælger en hvidbalance.

Eller også gør du via manuel hvidbalance. Pointen er, at du stadig kan
vende tilbage til den rå registrering af det lys, der ramte chippen. Det
kan du aldrig med en jpg uanset dens kvalitet.

> [...]
> oversaturere en del af de røde pixels. Uanset om du starter med RAW
> eller 16bit TIFF. Dermed taber du rent teknisk information.

Nej, ikke før du konverterer til f.eks. tif.

Det andet handler, som jeg forstår dig, om de begrænsninger lyset sætter
for fotografens muligheder. Der er selvfølgelig grænser for, hvilke
farver du kan hive ud af et motiv belyst med en rød pære. Så magisk er
raw heller ikke.

Johan

Fra : Jesper HVL

Dato : 15-12-06 15:33

JG wrote:

> [...]
> kan du aldrig med en jpg uanset dens kvalitet.

> Nej, ikke før du konverterer til f.eks. tif.

Det virker som om du slet ikke læser hvad jeg skrive - så jeg giver op.

Men hvis jeg får tid vil jeg i weekenden lave et eksempel til dig, der
viser hvordan en R, G eller B farvekanal kan oversatureres. Det kan let
vises ved at kigge på histogrammet ved forskellige hvidbalancer, og se
hvordan pixels klumper sammen i den ene ende.

Og husk at16 bit Tiff giver dig 3x16 bit pr pixel, 16 bit for hver
farvekanal. Hvorimod RAW kun giver dig 12 bit i én farve pr. pixel. Så
uanset hvad så får du ikke bedre billeder end RAW konveteren kan lave
til dig.

/j.

Fra : JG

Dato : 15-12-06 18:20

Jesper HVL skrev:

> Det virker som om du slet ikke læser hvad jeg skrive - så jeg giver op.

Rolig nu Det er muligt, jeg ikke forstår, hvad du mener. Mit indtryk
er nu stadig, at du blander nogle ting sammen omkring raw-formatet og .

> [...]
> vises ved at kigge på histogrammet ved forskellige hvidbalancer, og se
> hvordan pixels klumper sammen i den ene ende.

Og det er lige præcis her, filmen knækker. For den hvidbalance du laver,
påvirker overhovedet ikke raw-filens data. Hvidbalancen er kun en
'oversættelse' af raw filens data. Det er hele pointen. Uanset hvilken
hvidbalance du laver, kan du når som helst vende tilbage og lave en ny
hvidbalance ud fra præcis de samme data, der stadig er uberørte. I et
hvilket som helst andet format afskriver du muligheden for at vende
tilbage til de originale data, og så har du lige præcis de problemer, du
beskriver ovenfor.

Si?

Johan

Fra : JG

Dato : 15-12-06 20:57

Jesper HVL skrev:

> Det virker som om du slet ikke læser hvad jeg skrive - så jeg giver op.

Rolig nu Det er muligt, jeg ikke forstår, hvad du mener. Mit indtryk
er nu stadig, at du blander nogle ting sammen omkring raw-formatet og
sensorens virkemåde.

Fra : Jan Boegh

Dato : 16-12-06 19:37

Jesper HVL skrev i 4581ec67$0$168$edfadb0f@dread11.news.tele.dk dette:

[En laaaang historie, der viser at Jesper har læst lidt på bayerfiltre]

Du undgår let og elegant den pointe, at hvidbalancen intet har med
registreringen af lyset på chippen at gøre, men først indvirker /efter/
dannelsen af RAW-filen. Dvs. når den fortolkes af et program, der kan vise
dig et billede på skærm eller på print.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-12-06 10:28

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote in message
> [...]
> dannelsen af RAW-filen. Dvs. når den fortolkes af et program, der kan vise

Jeg ved ikke om det er elegant. Han forholder sig bare ikke til det, men
snakker om, hvordan han kan overstyre de enkelte RBG kanaler ved at skyde på
farvetemperaturen. Det er da klart nok, men hvis man gør det skal man jo
også justere på EC, så man ungår overstyringen. Helt ekstreme justeringer af
farvetemperatur har jo ingen interesse alligevel. Som tidligere nævnt kan
jeg kun se, at der er en pointe i farvetemperaturjustering på kameraet, HVIS
kameraet indstiller optagelsen af raw billedet ift. den valgte
farvetemperatur. Det har jeg nok svært ved at tro. De enkelte RGB pixels
skal vel blot registrere, hvor meget lys der er.
Mvh,
Hans

Fra : Kim B

Dato : 17-12-06 13:34

On Sun, 17 Dec 2006 09:28:08 -0000, "Hans Kruse"
> [...]

>kameraet indstiller optagelsen af raw billedet ift. den valgte
>farvetemperatur. Det har jeg nok svært ved at tro.

Det gør fx D200

>De enkelte RGB pixels
>skal vel blot registrere, hvor meget lys der er.
>Mvh,
>Hans

Kim

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-12-06 16:16

"Kim B" <spamfree@use.net> skrev i en meddelelse

> Det gør fx D200

Og....hvad gør den?
Mvh,
Hans

Fra : Kim B

Dato : 20-12-06 18:44

On Sun, 17 Dec 2006 16:15:46 +0100, "Hans Kruse"
> [...]

>Mvh,
>Hans

" indstiller optagelsen af raw billedet ift. den valgte
farvetemperatur", dvs. vælger indstilling af RGB forstærkning ud fra
forvalgt WB

Kim

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-12-06 17:48

Kim B skrev i k8eao21tb3oh2ruod67m82fhjddgqo1its@4ax.com dette:

> Det gør fx D200

Det har så jeg svært ved at tro. Jeg har for sjov skyld lige lavet en (godt
nok overfladisk og meget hurtig) test. Samme motiv, samme optageparametre
med manuel hvidbalance til. Første RAWoptagelse sat til 2500 grader Kelvin
og anden til 10.000 - for nu at sikre en forskel. Og min santen om ikke
billede 1 og 2 er identiske, når de vises og man selv sætter hvidbalancen i
RAWkonverteren. Uanset at de iflg. din påstand burde være forskellige.

Det gode ved påstanden her er, at det er enkelt at afgøre, om den holder. En
simpel test: Samme optagelse af et motiv og forskellige hvidbalancer sat i
kameraet. Konverter alle billeder med samme hvidbalance i
konverteringsprogrammet. Og så kan man jo give sig til at granske billedet i
PS eller lign, hvor der er glimrende muligheder for at sammenligne
kvantitativt (med brug af farvepipetten).

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Kim B

Dato : 20-12-06 18:46

On Sun, 17 Dec 2006 17:48:10 +0100, "Jan Boegh" <spamhater@nowhere>
wrote:

>Det har så jeg svært ved at tro.

Thom Hogan har lavet en del undersøgelser herom,

Kim

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-12-06 19:54

> Thom Hogan har lavet en del undersøgelser herom,

Og hvor har han så skrevet om det?
Mvh,
Hans

Fra : Kim B

Dato : 20-12-06 22:10

On Wed, 20 Dec 2006 19:53:38 +0100, "Hans Kruse"
<hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

>"Kim B" <spamfree@use.net> skrev i en meddelelse

>Og hvor har han så skrevet om det?
>Mvh,
>Hans

Start fx på hans side og dpreview ... jeg har ikke tænkt mig at finde
links frem

Kim

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-12-06 23:23

> Start fx på hans side og dpreview ... jeg har ikke tænkt mig at finde
> links frem

Det var dog en sjov arrogant holdning. Men lad det så blive ved det.
Mvh,
Hans

Fra : Kim B

Dato : 21-12-06 19:53

On Wed, 20 Dec 2006 23:23:26 +0100, "Hans Kruse"
> [...]

>"Kim B" <spamfree@use.net> skrev i en meddelelse

>Det var dog en sjov arrogant holdning. Men lad det så blive ved det.

Jeg har ikke brug for at "bevise" hvad jeg skriver ... det var bare
til oplysning ... hvis du vil have uddybende info er det bedre du selv
bruger 1/2 time med Google, det har jeg ikke lyst til.

EOD

Kim

Fra : Skeptikeren

Dato : 21-12-06 21:08

On Thu, 21 Dec 2006 19:52:44 +0100, Kim B <spamfree@use.net> wrote:

> [...]
>til oplysning ... hvis du vil have uddybende info er det bedre du selv
>bruger 1/2 time med Google, det har jeg ikke lyst til.

Hvis du ikke opgiver kilden, så er det ikke en oplysning, henvisning,
information eller videregiven af viden.
Det er bare en tom påstand - som ingen kan bruge til noget som helst!

mvh

sk
have a nice day
--- sk ---

Fra : Kim B

Dato : 21-12-06 21:54

On Thu, 21 Dec 2006 21:07:49 +0100, Skeptikeren
<skeptikeren@privat.dk> wrote:

> [...]
>information eller videregiven af viden.
>Det er bare en tom påstand - som ingen kan bruge til noget som helst!

Jeg HAR opgivet kilden: Thom Hogan. Jeg vil ikke citere fra hans
e-bog, og har som sagt ikke lyst til at bruge tid på at genfinde de
(mange) debatter på nettet om emnet. Jeg har nævnt stederne hvor de
findes og interesserede kan søge videre derfra

Kim

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-12-06 00:23

> [...]
> (mange) debatter på nettet om emnet. Jeg har nævnt stederne hvor de
> findes og interesserede kan søge videre derfra

Jeg googlede faktisk et par minutter uden at finde det, derfor vendte jeg
tilbage og spurgte om en henvisning. Der kom så et arrogant svar. Hvis det
er din holdning til diskussioner, så lad være med at skriver i denne NG.
Tak.
Mvh,
Hans

Fra : Skeptikeren

Dato : 22-12-06 08:15

On Thu, 21 Dec 2006 21:53:52 +0100, Kim B <spamfree@use.net> wrote:

> [...]
>(mange) debatter på nettet om emnet. Jeg har nævnt stederne hvor de
>findes og interesserede kan søge videre derfra

Du har IKKE opgivet kilden! Du har påstået, at Thom Hogan har en
mening, som du tager til indtægt for dine synspunkter. Den form for
reference tæller ikke i en debat! Du kan kun læne dig op ad andres
synspunkter, hvis du kan dolumentere, at de rent faktisk findes. Og
det er den, der tager andres synspunkter til indtægt i debatten, der
har pligten til at komme med henvisningen. Uden henvisning tæller
indlægget ikke i en seriøs debat. (Hvadenten du har ret eller ej).

mvh

sk
have a nice day
--- sk ---

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-12-06 09:48

Kim B skrev i kj9jo2di4gdffbbpi5j73ooonv56vcsre9@4ax.com dette:

> Start fx på hans side og dpreview ... jeg har ikke tænkt mig at finde
> links frem

OK, og hermed har du så for undertegnede afskrevet dig selv som seriøs
debattør.
Men det er du nok også ligeglad med

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Frøperspektiv:
http://jan.boegh.net/Album/Natur/skoven/slides/2006.09.23-12.47.16.html

Fra : JG

Dato : 13-12-06 14:09

Jesper HVL skrev:
> [...]
>
> Ja - men det kræver så også at man konverterer til 16 bit jpeg/tiff før
> man smider filen ind i photoshop, ellers vil du alligevel ende op med 8

Det er først i det øjeblik, du konverterer billedet til 8-bit, du får
det problem. Det er derfor, det er en fordel at foretage så mange
justeringer som muligt i raw-konverteren, hvor du stadig har de 12-bit
til rådighed. Starter du med at konvertere raw-filen til 8-bit, og laver
resten af billedbehandlingen i Photoshop, har du ret. Ellers ikke.

> [...]
> til 16bit jpef/tiff og derefter korrigerer hvidbalancen/eksponering er
> der rent teknisk ikke så megen forskel (såfremt du har valgt bedste jpeg

Det forstår jeg ikke helt, hvor du har fra. I raw er der intet
kvalitetstab overhovedet, når vi snakker hvidbalance. Det er klart, du
kan aldrig lave bedre farver, end lyset tillader. Så magisk er raw
heller ikke.

Mht. eksponering vil der være et vist tab af kvalitet, når du justerer i
konverteren. Men ikke nær så stort, som når en tilsvarende justering
foretages i Photoshop. Også hvis du bruger en 16-bit tif som
udgangspunkt. I samme øjeblik du konverterer filen, smider du alle de
oplysninger væk, der ligger udenfor det toneomfang, du aktuelt har på
skærmen.

> [...]
> minimalt informationstab - og så konvertere til 8 bit jpeg. Så ofte vil
> et godt RAW program næsten overflødiggøre f.eks. photoshop.

Nu strammer du den Undvære Photoshop vil nok blive svært. Men du har
da ret så langt, at mange ting er lettere i konverteren. F.eks. er det
så dejlig let at lave samme justering af et nærmest ubegrænset antal
billeder i ét hug. Der er også metoder i Photoshop, men ikke så hurtige
om i konverteren. Og så bliver min pc i øvrigt også svært stakåndet,
hvis jeg fodrer den med 10 store 16-bit billeder.

Johan

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-12-06 14:29

"JG" <JG@JGfake.ddd> skrev i en meddelelse

> [...]
> konverteren. Og så bliver min pc i øvrigt også svært stakåndet, hvis jeg
> fodrer den med 10 store 16-bit billeder.

Nej, i CS2 med ACR kan man gøre præcist (eller stort set) det samme som i de
andre raw konvertere som f.eks. Capture One. Desuden er der så integrationen
mellem Adobe Bridge og PS via image processor, som med sin batch funktion er
virkelig stærk.

Fra : JG

Dato : 13-12-06 14:56

Hans Kruse skrev:

> [...]
> mellem Adobe Bridge og PS via image processor, som med sin batch funktion er

Tror du misforstod. Jeg talte om raw-konvertering generelt - holdt op
mod det du kan lave ved billederne, når først de er hentet ind i Photoshop.

Jeg bruger selv CS2 med de mange indbyggede fortræffeligheder...

Johan

Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-12-06 09:46

"JG"

> [...]
> udvælge billeder til efterbehandling, når man har dem i jpg-formatet, som

Prøv FastStone image viewer, den læser Raw filens indbyggede jpg
og gør det til en leg at udvælge og sortere Raw filer, en perle af et
gratis program..

> [...]
> sparer plads, og kameraet arbejder hurtigere. Raw-filen (CR2) kan
> alligevel altid bruges som udgangspunkt til at lave en jpg-udgave af samme

Enig drop jpg'en..

Raw gir dig en masse kontrol over kontrast, tone og farve,men det er også
en del mere tidskrævende at arbejde med. Photoshop Cs med plugin eller
Cs2 klarer konverteringen, eller det software der fulgte med kameraet - det
kræver lidt øvelse, så giv ikke op efter de første par forsøg. -max-

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 17-12-06 19:32

"-max-" <max@amarzone.dk> skrev i en meddelelse

> Raw gir dig en masse kontrol over kontrast, tone og farve,men det er også
> en del mere tidskrævende at arbejde med. Photoshop Cs med plugin eller
> Cs2 klarer konverteringen.
[klip]
Og snart CS3

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern "NOMORESPAM" ved svar på e-mail.

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-12-06 21:31

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969@hotmailNOMORESPAM.com> skrev i en meddelelse

> "-max-" <max@amarzone.dk> skrev i en meddelelse

> [klip]
> Og snart CS3

Det gør den allerede på min PC ....

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 18-12-06 16:46

> Det gør den allerede på min PC ....

Ja men det er kun en beta man kan downloade endnu. Er der ellers kommet
nogle gode ting med? Har ikke fået taget mig sammen til at hente den endnu.

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-12-06 19:38

> [...]
>
> Ja men det er kun en beta man kan downloade endnu. Er der ellers kommet
> nogle gode ting med? Har ikke fået taget mig sammen til at hente den

Der er masser at læse her http://labs.adobe.com/technologies/photoshopcs3/.

Jeg har kun brugt den ganske lidt indtil nu. ACR er ændret temmelig meget.
Det ser ud til at der nu er brugt teknologien bag Rawshooter. Bridge ser ud
til at virke hurtigere og der er kommet en meget nyttig forstørrelsesglas
funktion til (relativt) hurtigt bedømme skarphed. Preview ser generelt meget
bedre ud og meget mere anvendeligt til at bedømme skarphed, hvilket jeg slet
ikke kunne bruge Bridge CS2 til. Sjovt at hjælpefunktionen slet ikke
reagere. Det samme gælder PS CS3.

Mvh,
Hans

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 19-12-06 17:00

[klip]
> [...]
> Preview ser generelt meget bedre ud og meget mere anvendeligt til at
> bedømme skarphed, hvilket jeg slet ikke kunne bruge Bridge CS2 til.

Ja, 100% forstørrelse, har jeg også virkeligt manglet i Bridge.
Hmm, jeg må hellere få downloadet CS3, er for nysgerrig til at vente

Fra : Hans Kruse

Dato : 19-12-06 18:45

> [...]
>
> Ja, 100% forstørrelse, har jeg også virkeligt manglet i Bridge.
> Hmm, jeg må hellere få downloadet CS3, er for nysgerrig til at vente

Jeg legede lidt mere med det og så nogle tutorials. Den der nye selection
tool i PS CS3 er bare for fed, prøv den.
I Bridge kan man også vælge et antal billeder, som så blive vist samtidig i
preview og man kan sætte forstørrelsesglas på dem samtidigt. F.eks. hvis man
skal sammenligne to forholdsvis ens billeder mht. sharphed og fokus.
Lækkert. Man har også betydeligt mere kontrol over layout of værktøjer etc.
i både Bridge og PS. Ja, det er mere spændende jo mere man arbejder med det.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-12-06 23:08

<http://labs.adobe.com/technologies/photoshopcs3/releasenotes.html#issues>

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans Kruse

Dato : 19-12-06 00:27

Jeg fandt også dette http://movielibrary.lynda.com/html/modPage.asp?ID=327

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-12-06 13:34

Hans Kruse skrev:

> Jeg fandt også dette
> http://movielibrary.lynda.com/html/modPage.asp?ID=327

En fin gennemgang af de nye funktioner.
Det tyder på at være en ret omfattende opgradering denne gang.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Anders

Dato : 12-12-06 19:25

Hej

Jeg synes at den store fordel ved RAW er at du starter med netop dét foto du
har taget, og ikke en jpeg der allerede er blevet data-voldtaget i
komprimeringsprocessen.
Med andre ord så sidder du med det digitale negativ og du kan styre
hvidbalance og ekponeringen (med måde) hvis du har ramt forkert, og du kan
grave detaljer op i skyggerne og highlights'ene. Og så går det overraskende
hurtigt at arbejde i Adobe Camera RAW, og resultaterne er fantastiske.

/Anders

Fra : Jens

Dato : 14-12-06 11:52

> Jeg synes at den store fordel ved RAW er at du starter med netop dét foto
> du har taget, og ikke en jpeg der allerede er blevet data-voldtaget i
> komprimeringsprocessen.

Min erfaring er bare, at det ikke er helt så enkelt at arbejde med RAW.

I mit tilfælde (FujiFilm S7000z) er det endnu ikke lykkedes mig at finde en
'standard indstilling' for raw konvertering vha. PhotoShop Elements plugin,
som giver tilnærmeligvis samme billedkvalitet, som når kameraet selv klarer
konverteringen. Mine raw filer er generelt plagede af støj, som kameraets
signalbehandling får reduceret til et niveau, som jeg har meget svært ved at
ramme med PS raw konverteren. Det er sikkert bare et spørgsmål om at ramme
de rigtige indstillinger og finde den rigtige støjreduktions algoritme - men
nemt er det altså ikke...

Jens

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-12-06 12:47

"Jens" <jens.news@schoenemann-paul.dk> wrote in message

> [...]
> spørgsmål om at ramme de rigtige indstillinger og finde den rigtige
> støjreduktions algoritme - men nemt er det altså ikke...

Har du lagt mærke til forskelle i detaljegengivning? Kamera støjfjernelse
betyder typisk temmelig agressiv fjernelse og udtværing af detaljer, som
ikke ser godt ud. Det gælder også med separat software til støjfjernelse,
men de har langt flere "knapper" at spille på. F.eks. har Noise Ninja, som
jeg bruger en gang imellem kameraprofiler som har en profil for hvert ISO
niveau for mest nænsom fjernelse af støj, men der bliver fjernet detaljer.
Det er jo så en smagssag om hvad man prioriterer højst - lidt støj of flere
og naturtro detaljer eller lidt støj og unaturlig gengivelse af detaljer.
Mange vil sikkert ikke lægge mærke til det, da de ikke har set hvordan
detaljer gengivet korrekt ser ud

Fra : Preben

Dato : 14-12-06 22:45

> [...]
> og naturtro detaljer eller lidt støj og unaturlig gengivelse af detaljer.
> Mange vil sikkert ikke lægge mærke til det, da de ikke har set hvordan

Ikke fordi jeg har afprøvet dette stykke software, men nu når du nævner
Noise Ninja mente jeg at have læst om et alternativ.
Søgte lidt på google og fandt så noget som jeg endnu ikke havde hørt om,
men måske denne artikel kan være nogen af I andre til gavn:
http://applications.linux.com/article.pl?sid=06/01/12/1744218&tid=39

og ikke mindst så er programmet altså gratis og fås til både Windows,
MacOS og Linux.

Desværre kan jeg ikke umiddelbart finde information om det håndterer
16bit billeder.

Er der nogen der har prøvet det?

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-12-06 13:00

"Magnus" <arnason_fjern@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bedre end de så alm. jpg billeder når man skal bruge det til tryk i store

Der findes mange artikler og tutorials om raw konvertering på nettet.

Se f.eks. her
http://blogs.adobe.com/jnack/2006/12/new_digital_photo_guides.html

Mvh,
Hans

Fra : Niels Andersen

Dato : 15-12-06 11:09

> Hele diskussionen startede med sætningen "Du kan _uden kvalitetstab_
> ændre hvidbalancen" - og det _er_ altså ikke sandt, det er et _minimalt_
> kvalitetstab

Jeg tror pointen her er følgende (og gælder i hvert fald for det
raw-format jeg bruger):

I en raw-fil er hvidbalancen metadata. Informationen bliver først
brugt, når der "oversættes" fra raw til et billede. Dermed er der
intet kvalitetstab i forhold til at sætte hvidbalancen på kameraet,
og at sætte den i raw-converteren.

Så kan man så argumentere for at man da bare sætter hvidbalancen
korrekt på kameraet. Ja, men nogle gange går det galt, og nogle gange
er det bare nemmere at sætte hvidbalancen når man kommer hjem. Jeg
tog fx. et større antal snapshots forleden, i et rum med mange
forskellige lyskilder. Når man tager billeder af et legende 1-årigt
barn er der altså ikke mulighed for at sætte hvidbalancen hver gang
man drejer kameraet. Men der er masser af hvid væg jeg kan måle på
efterfølgende, lucky me.

--
Mvh.

Niels Andersen