Hvad er TV-out ??
Fra : -= Texas =-

Dato : 26-06-01 21:19

Hvad er det man kan med TV-out på et grafikkort ?
Kan man se video/tv/dvd osv på monitoren ?

Fra : Zeus

Dato : 26-06-01 21:30

du kan overføre dit monitor billede til eks. et TV - Hvis du nu har et
DVD-drev i PC'en - så kan du se DVD på fjernsynet vha. et SVHS ( Super VHS )
kabel - Det er forholdsvis billigt.

/Lasse

Fra : JK

Dato : 27-06-01 07:57

"Zeus" <Zeus@cool.dk> skrev i en meddelelse
> du kan overføre dit monitor billede til eks. et TV - Hvis du nu har et
> DVD-drev i PC'en - så kan du se DVD på fjernsynet vha. et SVHS ( Super
VHS )
> kabel - Det er forholdsvis billigt.

- kræver dog at dit fjernsyn er forberedt til at modtage SVHS signal -
ellers får du et sort/hvidt billede ! -> ka' dit fjernsyn derfor ikke lide
SVHS, er du nød til at anvende et composite til scart kabel. (som også er
forholdsvis billigt

/JK

Fra : Nick the Dick

Dato : 28-06-01 19:59

Hej JK
Jeg har det problem med Sort/Hvid på mit fjersyn
men jeg har sat kablet fra svhs comp. til scart på min Video og det er
stadig sort/hvid

VH Nick the Dick

Fra : Madsen

Dato : 28-06-01 20:37

"Nick the Dick" <hey@hey.cc> skrev:

> Hej JK
> Jeg har det problem med Sort/Hvid på mit fjersyn
> men jeg har sat kablet fra svhs comp. til scart på min Video og det er
> stadig sort/hvid

Ja. Du skal have skiftet s-video stikket ud med et composite.
Hvis du ikke har et composite-stik i grafikkortet, så skal du have
fat i en converter som går fra s-video til composite, som du bla.
kan finde her: <http://www.sandberg.net/sandberg/kabler/50234.HTM>
(Tag dig ikke af at der står lydkort på linket. Det må være en fejl)

Enden med s-video kyler du så ind i grafikkortet og laver eller køber
samtidig et stik med scart i den ene ende og et han composite-stik i
den anden. Composite han smider du så ind i hun-stikket fra oven-
stående link, og scart-stikket kobler du til video eller TV.

Composite er nøjagtig det samme som de Phono-stik du temmelig
sikkert har bag på stereoanlæget. Eneste forskel er at kappen på
composite er gul hvor den bag på anlæget er rød og hvid for hen-
holdvis højre og venstre lydkanal.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : JK

Dato : 29-06-01 08:44

"Nick the Dick" <hey@hey.cc> skrev i en meddelelse
> Jeg har det problem med Sort/Hvid på mit fjersyn
> men jeg har sat kablet fra svhs comp. til scart på min Video og det er
> stadig sort/hvid

Madsen har allerede svaret - og jeg er helt enig.

- hvis du også får sort/hvidt billede - er det formodentlig fordi dit
fjernsyn ikke er forberedt til SVHS signalet -> køb et composite til scart
kabel -> som kan erhverves for 199,- i multimediaworld (5 meter) - dette
kabel fører også audio ud i fjernsynes. - mit eneste råd er, at du under
ingen omstændigheder bør henvende dig i en Fona/Fredgaard ting, fordi de med
100% vil sælge dig noget dyrt shit - sikkert et eller andet med et
scart-konverter stik og 3 separate ledninger som så skal føre din composite
og audio igennem -> med det kabel fra Multimediaworld (eller en anden
computerbiks) - får du et godt kabel, som du skal betale 4-500,- for i de
andre "hifi-butikker"

- jeg prøvede selv det med at få et SVHS til Scart kabel, og fik et flot
sort/hvidt billede - men det ovenstående virkede !

/JK

Fra : Nick the Dick

Dato : 29-06-01 21:16

Hej igen

og mange tak for den fine forklaring
Men det er r´til virdeoen jeg har sat mit s-vhs til scart kabel i
Og den er forberet for svhs og den har også en s-vhs indgang
men blev rådet af megafona i fisketorvet i kbh til et dvd kabel sæt
Det sidste prob. med det kabel er at der er 10 meter mellem tv og comp.
fordi det er meget grimt med et kabel tværds over stue gulvet
så hvis i har en ide til hvor man køber et 10 meter kabel så er jeg på
" IN COLOR"

Fra : Madsen

Dato : 29-06-01 21:36

> [...]

> fordi det er meget grimt med et kabel tværds over stue gulvet
> så hvis i har en ide til hvor man køber et 10 meter kabel så er jeg på

Uanset om det er på 2 eller 10 meter vil du jo stadig ikke få det
i farver med et s-video åbenbart. Har du ikke prøvet at have det
stik i fra Megafona og får stadig kun s/h på fjernsynet, selv om
du kører igennem videoen, eller hvad? Du er 100% sikker på at
du ikke har grafikkortet stillet til at sende signalet ud i NTSC i
stedet for PAL, ikke? Normalt plejer PAL50 eller PAL60 af være
det der fungerer i farver. (I hvert tilfælde de grafikkort jeg har
prøvet det med.)

Hvis du stadig ikke ser farver så bliver du nødt til at lave det
composite/scart-kabel som nævnt tidligere. Enhver radio/tv
forhandler med respekt for sig selv burde kunne lave det, og
har du bare en anelse styr på en loddekolbe så kan du selv
spare en del penge ved at lodde det selv. Det består faktisk
kun af to ledninger så en loddekolbe, 1. stk. Phonostik, 1 stk
Scart-stik og 10 meter phonokabel, eller hvad forhandler nu
kalder det, og du er flyvende.

Jeg kan ikke lige huske hvilke to ben i scartstikket der skal
loddes på, men hvis du har planer om at gøre det selv så sig
til. Jeg kan hurtigt lige skille et af mine stik fra hinanden.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.