Huset vi skal overtage er brændt - hva nu?
Fra : Sørens

Dato : 12-12-06 08:59

Hej

Vi er kommet i den uheldige situation at det hus vi skulle overtage per
1.2.2007 er brændt for en uge siden. Da huset er brandforsikret skal
handlen stadigvæk gå igennem jvf. købsaftalen - men vi får så
forsikringssummen.

Gode i råd i denne forbindelse modtages gerne..

Kan vi styre forsikringsselskabet på nogen måde? Talte med forsikring
i fredags - og de siger forsikringssummen først bliver gjort op i det
nye år. Det kan jeg forstå - og dog - vi kan ikke gøre ret meget
omkring genetablering - når vi ikke ved hvad vi har at gøre godt med.
Vi er blevet anbefale at få på en håndværker/murker/arkitet
el.lign. til møder omkring forsikringssummen - det har vi fundet.

Den sidste del af købs-summen skal betales senest 1.2 - men hvad hvis
forsikringssummen ikke er bestemt på det tidspunkt - kan vi så holde
den tilbage? Eller skal vi blot betale uden at vide hvad vi får?

Sidste omkring genhusning. Brandforsikring siger de ikke har
forpligtigelser over for os omkring genhusning efter 1.2. (Vi har
solgt vores nuværende bolig per 1.3). Men andre vi har spurgt siger de
har - hvordan får man klarhed omkring sådan et forhold?

Muligvis tager vi sorger på forskud omkring forsikring - men vi har jo
hørt så meget.

Tak for evt. input.

Fra : xxxfoo@gmail.com

Dato : 12-12-06 09:44

Sørens skrev:

[klip]

> Den sidste del af købs-summen skal betales senest 1.2 - men hvad hvis
> forsikringssummen ikke er bestemt på det tidspunkt - kan vi så holde
> den tilbage? Eller skal vi blot betale uden at vide hvad vi får?

Normalt går risikoen for ejendommen over på overtagelsesdagen.

Men hvis kontrakten er udformet efter Dansk Ejendomsmæglerforenings
standardkøbsaftale gælder den særregel, at risikoen for brandskade
går over på køber ved købsaftalens underskrift, såfremt ejendommen
er fuld- og nyværdiforsikret mod brandskade, jf. købsaftalen
standardvilkår pkt. 5.

det lyder til, at det er denne særregel, der gældende i jeres
forhold?

I det tilfælde må du som udgangspunkt (desværre) betale den 1.2.
hvis sælger har tegnet sædvanlig "fuld- og nyværdiforsikring" mod
brandskade.

Hvis forsikringen har nogen usædvanlige bestemmelser, kan der måske
argumenteres for, at sælger ikke har opfyldt betingelserne for
særreglen. Det er dog formentlig næppe en sikker vej at gå, og selve
det om sælger har tegnet en forsikring med genhusningspligt eller ej,
hvis genhusningspligt da er sædvanlig, er formentlig ikke i sig selv
nok.

Fra : xxxfoo@gmail.com

Dato : 12-12-06 09:49

Sørens skrev:

[klip]

> Den sidste del af købs-summen skal betales senest 1.2 - men hvad hvis
> forsikringssummen ikke er bestemt på det tidspunkt - kan vi så holde
> den tilbage? Eller skal vi blot betale uden at vide hvad vi får?

Indledningsvist vil mit bedste råd være, når der står så mange
penge på spil, at i rådfører jer med en dygtig boligadvokat, så
hurtigt som muligt.

Det virker i øvrigt som om, at i ikke endnu har læst
forsikringspolicen igennem, hvilket bør være det første man
foretager sig i denne situation.

Når det så er sagt, er min vurdering af forholdet som følger.

Fra : Sørens

Dato : 12-12-06 09:58

Vi har haft en advokat til at godkende købsaftalen. Vi har kun et
police nummer på forsikringen. Men forsikringsselskab må jo kunne
diske op med samtlige betingelser. Go ide der.

Ja det er den særregel der er gældende.