Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ærlighed .. eller blot selvkritik
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-12-06 18:54

Hej

Hvad nytter lækkert fotoudstyr hvis man ikke kan betjene det? Intet.

Jeg elsker at tage billeder. Og jeg er efterhånden ret skrap til at tage
teknisk flotte billeder, synes jeg selv.

Men mit problem er, at billederne er dødkedelige... intet spræl, intet
liv.. flot fototeknisk set. Min kæreste med et simpelt lomme-cam er
meget bedre til levende og sjove billeder - og hun aner ikke hvordan hun
gør det.

Hvor på nettet kan man "lære" at tage billeder som man ikke falder i
søvn til? Hvad er finten i lige at se motivet, fange det og få det i hus?

På forhånd tak,

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : /Peter

Dato : 11-12-06 19:14

> [...]
>
> Hvor på nettet kan man "lære" at tage billeder som man ikke falder i
> søvn til? Hvad er finten i lige at se motivet, fange det og få det i

Hehehe, hvorfor har jeg det lige sådan
Mænd er mere tekniske, mens kvinder er mere intuitive eller hvad de nu
hedder,
de er ikke så teknisk bevidste.

Men ellers jeg tror det er noget man er født til, desværre.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-12-06 19:37

In article <457d9fd9$0$1445$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
"/Peter" <nospam@no.mail> wrote:

> Hehehe, hvorfor har jeg det lige sådan

> Mænd er mere tekniske, mens kvinder er mere intuitive eller hvad de nu
> hedder,
> de er ikke så teknisk bevidste.

Du har ret - her den anden dag var vi ved stranden. Jeg står med stativ,
gummmistøvler og det hele og tager billeder af horisonten. Hun tager
billede af en gummihandske set i tangen... gæt hvad der er mest
spændende?

> Men ellers jeg tror det er noget man er født til, desværre.

Vil nu mene det bør være muligt at lære det :)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-12-06 19:46

> [...]
> spændende?

> Vil nu mene det bør være muligt at lære det :)

Prøv at se på, hvad andre tager billeder af og hvad du finder interessant.
Udvælg dig også nogle temaområder, såsom landskaber, mennesker, dyr, fugle,
byer, etc. som du vil koncentrere dig om at udforske med kameraet. Brug
billedsnak til at få noget feedback selvom der er meget støj på linien en
gang imellem. Der er faktisk en del, som en gang imellem når de er i stødet
giver værdifuld feedback og også rimelig ærlig og ikke bare rygklapperi.
Mvh,
Hans

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-12-06 20:11

In article <457da76f$0$49205$14726298@news.sunsite.dk>,
"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> Prøv at se på, hvad andre tager billeder af og hvad du finder interessant.

Jeg har prøvet og når jeg har gennemtæsket Politikens Bog om Digital
Foto så er jeg fuld af gode ideer. Når jeg så står ude i "marken", så er
jeg blank..

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : /Peter

Dato : 11-12-06 20:20

> Jeg har prøvet og når jeg har gennemtæsket Politikens Bog om Digital
> Foto så er jeg fuld af gode ideer. Når jeg så står ude i "marken", så
> er
> jeg blank..

Hehehhe, det er det jeg mener nogle er født til - at SE
og nogle er gode til at se "lyset" (bogstaveligt talt) og se
mulighederne
i noget andre først opdager, når det bliver forevist dem.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-12-06 21:52

In article <457daf47$0$2963$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
"/Peter" <nospam@no.mail> wrote:

> Hehehhe, det er det jeg mener nogle er født til - at SE
> og nogle er gode til at se "lyset" (bogstaveligt talt) og se
> mulighederne
> i noget andre først opdager, når det bliver forevist dem.

Du har nok ret ;)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Jan Boegh

Dato : 12-12-06 12:46

Martin Johansen [6000] skrev i
martinlj-9670E1.20112411122006@sunsite.dk dette:

> Jeg har prøvet og når jeg har gennemtæsket Politikens Bog om Digital
> Foto så er jeg fuld af gode ideer. Når jeg så står ude i "marken", så
> er jeg blank..

Men Kruse har nu alligevel fat i den rigtige ende. Jeg er et af de
mennesker, der heller ikke fra naturens side er udstyret med en intuitiv
fornemmelse for at se motiver. Ikke at jeg påstår, at jeg har lært det, men
jeg vil da mene at jeg er blevet bedre end jeg var. Og en af vejene er som
sagt at se billeder - ikke at kigge dem. Se dem og overvej hvorfor du synes
at gode billeder er gode. Kast dig hæmningsløst ud i at efterligne. Det
sjove er nemlig, at man, når man efterligner, hen ad vejen opdager, at man
vil gøre noget anderledes - og det er for mig vejen til at tilegne sig et
billedsyn.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-12-06 10:47

"Martin Johansen
> [...]
>
> Jeg har prøvet og når jeg har gennemtæsket Politikens Bog om Digital
> Foto så er jeg fuld af gode ideer. Når jeg så står ude i "marken", så er

Du er nok ikke alene i den oplevelse - Men har du rigtigt læst det
foreslag Hans og Jesper kommer med. Det virker ikke helt sådan,
at dømme fra dit svar. Glem alle de "gode" ideer og fokuser på at
løse een opgave - idag vil jeg fotografere "mønstre" som dem Niels
og HCS ind imellem præsenterer i billedsnak, eller jeg vil lave en
lille historie på gårdmanden, eller kæresten fra hun vågner til hun
drøner ud a døren for at nå toget - pointen er at du har en ide, om
hvad du vil lave, men samtid er åben overfor de muligheder der er
inden for det tema.

Tror det er en dårlig ide at gå ud på gaden/marken og forvente
at noget nok skal ske der er værd at fotografere, det er en fejl
de fleste af os laver og resultatet er at vi enten gir op, eller indser
at der skal en helt anderledes disiplin til at man lykkes som
billedmager. Lad vær med at knipse et træ her, en gammel
sko der, noget af et hus og måske en sjov mand på cykel,
det blir sjældent godt.

En standup komiker stiller sig heller ikke op på en scene
uden en rimelig klar ide om hvad han vil sige, hen ad vejen
nå hans karakter sidder på rygraden, kan han måske
improvisere mere - det samme gælder for lystige knipsere..

Brug biblioteket for inspiration, eller bare den daglige avis,
der finder du faktisk fremragende fotografier og en del
ugeblade holder også høj kvalitet, der ligger års arbejde
og masser af talent bag mange af de billeder, du måske
ikke rigtigt har kigget på før..Tror du vil høre dig selv
sige WOW ret ofte..-max-

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-12-06 16:22

In article <4582b928$0$49209$14726298@news.sunsite.dk>,
";o\)-max-" <max@amarzone.dk> wrote:

> Du er nok ikke alene i den oplevelse - Men har du rigtigt læst det
> foreslag Hans og Jesper kommer med. Det virker ikke helt sådan,
> at dømme fra dit svar.

Jeg har læst ja, men om jeg har forstået det er en heelt anden snak

> [...]
> drøner ud a døren for at nå toget - pointen er at du har en ide, om
> hvad du vil lave, men samtid er åben overfor de muligheder der er

Det var også en vinkel. Faktisk bruger jeg den metode tit uden jeg gør
det med vilje - når jeg tager billeder af bilen.

> [...]
> billedmager. Lad vær med at knipse et træ her, en gammel
> sko der, noget af et hus og måske en sjov mand på cykel,

Og det er nok det jeg gør.. med resultat derefter.

Hehe

Tak for dit input.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : F.Larsen

Dato : 15-02-07 21:48

Prøv at findet "barnet" frem i dig, måske tænker du for meget over hvad du
tager billeder af ... det kan kun gå galt :=)

--
Flemming

Fra : Peter Loumann

Dato : 15-12-06 17:36

On Fri, 15 Dec 2006 10:46:57 +0100, -max- wrote:

> Brug biblioteket for inspiration, eller bare den daglige avis, der finder
> du faktisk fremragende fotografier [...]..Tror du vil høre dig selv sige
> WOW ret ofte..-max-

Det er åbenbart ikke Sjællandske du abonnerer på

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Anders

Dato : 11-12-06 19:46

> [...]
> liv.. flot fototeknisk set. Min kæreste med et simpelt lomme-cam er
> meget bedre til levende og sjove billeder - og hun aner ikke hvordan hun

Hej

Jeg har efterhånden brugt dSLR i 2 år nu, og føler at jeg får mere og mere
styr på det. Men det fede ved det hele, synes jeg, er at man hele tiden
opdager nye facetter ved fotograferingen. Jeg føler at jeg kun lige er trådt
ind i den fantastiske fotografiske verden, og det er fedt at vide at der er
SÅ meget mere at lære. Og det hele kommer jo med erfaring og øvelse; og at
kende sit udstyr. Man kan stå med et dSLR til 40.000 kroner, men hvis man
ikke ved hvordan man betjener det, så kan det være det samme.

En af mine venner prøvede mit D70s igår, fordi han overvejer at købe et
dSLR, og det var sjovt at se hvordan han betjente det. Han startede med at
holde det op i strakte arme, og kunne ikke forstå hvorfor man ikke kunne se
noget i skærmen. Han ville tage fotos i manuel-mode ("for det var jo det som
var det smarte ved spejlrefleks"), men han anede ikke hvad lysmåleren var,
anede ikke hvad lukketid eller blænde var, og han drejede og drejede og
drejede på eksponeringshjulene, og ligemeget hjalp det...det gjorde mig i
ganske godt humør for det satte streg under hvor langt man selv er nået
og hvor godt man kender sit udstyr. Manuel eksponering foregår nærmest pr.
refleks efterhånden...

Men med hensyn til det med at få "POP" i billederne, få dem til at stå frem,
så er jeg nået frem til følgende: Jeg tager KUN billeder i RAW efterhånden,
og det er jo rå-information fra sensoren, uden in-camera sharpening,
contrast, saturation, etc. Disse fotos vil næsten uundgåeligt blive flade og
døde. Det arbejde man selv laver i f.eks. Adobe Camera RAW i CS2 er vel det
arbejde man har overtaget fra laboratorie-teknikeren, der før fremkaldte
analoge film i mørkekammer. Så det som jeg tror det handler om, er at få god
contrast, mættede farver, god skarphed i ens billeder...men altid uden at
overdrive for meget. Selv kan jeg desværre godt lide at OVERdrive lidt, i
photoshop, da jeg synes det er sjovt at nørkle med et fotoshop. Det er smag
og behag hvad man synes om dét, men ved at bruge photoshop med måde mener
jeg at man får fotos med dybde.

Mange kalder det "manipulation" at åbne sit billede i photoshop og ændre på
eksempeltvis kontrast, lysstyrke og farverbalancen; det synes jeg er HELT
forkert. Man står blot selv for fremkaldelsesdelen digitalt. Går man ind og
kloner, fjerner rynker eller flagstænger, o.s.v. SÅ er det manipulation - og
det er også fint nok, men så går man over en grænse.

Den digitale tidsalder har gjort at en god fotograf ikke blot skal kunne
mestre sit kamera og have en stor fotografiske intelligens, men også være
god computerteknisk og grafisk.

Mvh Anders

http://anders.valen.dk

Fra : Kim B

Dato : 11-12-06 19:55

Giv kæresten det lækre fotoudstyr ?

Kim

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-06 20:11

"Kim B" <spamfree@use.net> skrev i en meddelelse

> Giv kæresten det lækre fotoudstyr ?
>
> Kim

Hihi, måske er der en lille smule om det...

Prøv at skyd en masse billeder udelukkende med øje for det skæve, det
spændende, det udforudsigelige, de flotte farver mm.
Prøv at læg det tekniske lidt til side, giv slip på hæmningerne og skyd løs.
Det' gratis.

Hvis så der kommer nogle spændende ting ud af det, er det måske nemmere at
finde lign. senere hvor man så _også_ kan gå op i det tekniske.

Ofte handler gode billeder om den helt rigtige timing, og hvis du måske
mister den pga. for meget teknisk fnidderfnadder... Ja, så er det ode
billede måske forsvundet.

Ved ikke lige hvor dette kom fra...
Har det egentlig lidt ligesom Martin. Burde nok prøve noget i den stil selv.

Mvh. Peter

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-12-06 21:52

In article <457dad3f$0$922$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
"Peter Stenkilde" <pfs på lightship punktum dk> wrote:

> Ofte handler gode billeder om den helt rigtige timing, og hvis du måske
> mister den pga. for meget teknisk fnidderfnadder... Ja, så er det ode
> billede måske forsvundet.

Ja timing.. :)

> Ved ikke lige hvor dette kom fra...
> Har det egentlig lidt ligesom Martin. Burde nok prøve noget i den stil selv.

Det kan være jeg skal prøve at smide stativet ind i bilen igen og nøjes
med selve kameraet.. jeg bruger alt for meget tid på at sætte stativet
stabilt, rette det til mv mv mv...

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Bo Hellum

Dato : 12-12-06 09:58

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in message

> Ja timing.. :)

> Det kan være jeg skal prøve at smide stativet ind i bilen igen og nøjes
> med selve kameraet.. jeg bruger alt for meget tid på at sætte stativet
> stabilt, rette det til mv mv mv...

Lyder som en god ide. Tag dit kamera med uanset næsten hvor du er. Lad være
med kun at foksere fremad, kig ned, kig op og til siden. Find skæve vinkler,
kig efter spejlinger i vand. Det er ingen sag som mange siger at tage skarpe
billeder, det klarer kameraet for en, men det er hvad der bliver taget
billeder af der er det svære. Vær ikke bange for at gå tæt på motivet og
skyd løs.

Held og lykke

Bo
http://www.skagensbilleder.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-12-06 14:33

In article <457e6f22$0$57877$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
"Bo Hellum" <sofus@post1.tele.dk> wrote:

> Lyder som en god ide. Tag dit kamera med uanset næsten hvor du er.

Hmm.. så ligner jeg jo en turist :D

> [...]
> billeder, det klarer kameraet for en, men det er hvad der bliver taget
> billeder af der er det svære. Vær ikke bange for at gå tæt på motivet og

Jeg må igang.. der er ikke andet for. Og så lige læse de 2 fotobøger jeg
har, en gang til.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-12-06 21:48

In article <paarn25t6qvdcgrc1o5pmasivbosalp2o4@4ax.com>,
Kim B <spamfree@use.net> wrote:

> Giv kæresten det lækre fotoudstyr ?

Nej sq, hvad skal jeg så lege med??

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Sergej Malinovski

Dato : 11-12-06 22:29

Du kan lege nøgen fotomodel.

Sergej

Fra : emj

Dato : 12-12-06 00:10

Martin Johansen [6000] skrev:

>Nej sq, hvad skal jeg så lege med??

Kæresten

Hilsen emj
--
Gratis fotokalendere 2007
http://lamaguf.dk/kalender/

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-12-06 14:31

In article <b9prn2l566jvfkip2acv8rsaaopp6mrpun@4ax.com>, emj <emj@>
wrote:

> Kæresten

Det bliver nogle slørede billeder så

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-12-06 20:31

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg elsker at tage billeder. Og jeg er efterhånden ret skrap til at tage
> teknisk flotte billeder, synes jeg selv.

Hmm... alle nyere kameraer har jo AE og AF, og når det handler om
standardmotiver, så kan de fleste jo ta' skarpe og nogenlunde
veleksponrede billeder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-12-06 21:53

In article <457DB1DF.9000603@niels-ebbesen.net>,
Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Hmm... alle nyere kameraer har jo AE og AF, og når det handler om
> standardmotiver, så kan de fleste jo ta' skarpe og nogenlunde
> veleksponrede billeder...

Jeps...

Jeg er forvirret - hvor vil du hen med dit indlæg?

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 12-12-06 07:44

> [...]
> liv.. flot fototeknisk set. Min kæreste med et simpelt lomme-cam er
> meget bedre til levende og sjove billeder - og hun aner ikke hvordan hun

Du skal i gang med at træne dit billedsyn!

Drop stativet. Gem det til ting med lange lukkertider.
Vær lidt impulsiv, Tag billeder - mange billeder, og sorter med hård hånd.

Giv dig til at se billeder - mange billeder og prøv at kopiere dem, du
finder fede. Et godt sted at lære mere er www.photosig.com Der vælter det
ind med billeder, og der er en del gode i mellem.
Eller kig billeder fra mestrene, og lad dig inspirere.

Det kan godt være, at du ikke blir den nye Henri-Cartier Bresson, Ansel
Adams eller Jacob Riis, men du kan komme langt med vilje og engagement.

Din kæreste har åbenbart evnen til at se de små skæve ting, og får meget
godt ud af dem.
Det er bare at åbne øjenene og se.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-12-06 12:24

Frodo Nifinger wrote:

> Du skal i gang med at træne dit billedsyn!

Det med at træne billedsynet er en meget lang tur op ad bakke, for dem
som ikke har talentet for at spotte de gode motiver, og der vil være
meget langt imellem successoplevelserne...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-06 13:41

On Tue, 12 Dec 2006 12:23:36 +0100, Niels Riis Ebbesen

Er det erfaringen der taler her?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-12-06 14:59

Alex Linaa wrote:

> Er det erfaringen der taler her?

Tja.. man kan også høste erfaringer ved at se på ens omgivelser, og ja
jeg har bemærket, at du er en af dem der kæmper hårdt med bakken...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-06 15:04

> Tja.. man kan også høste erfaringer ved at se på ens omgivelser, og ja jeg
> har bemærket, at du er en af dem der kæmper hårdt med bakken...

Der er da ellers intet i det ovenstående eller dine billeder der tyder på du
er ret langt fra kravlestadiet endnu

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 12-12-06 14:00

> Det med at træne billedsynet er en meget lang tur op ad bakke, for dem som
> ikke har talentet for at spotte de gode motiver, og der vil være meget
> langt imellem successoplevelserne...

Muligvis, men at bevidst at kopiere de billeder, man kan lide, sætter turbo
på indlæringen.
Så kommer det andet hen ad vejen

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-12-06 14:32

In article <457e4fb9$0$49202$14726298@news.sunsite.dk>,
"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote:

> Du skal i gang med at træne dit billedsyn!

Ok :)

> Drop stativet. Gem det til ting med lange lukkertider.

Ja.. faktisk i dag på arbejdet blev jeg enig med mig selv om dette.. jeg
bruger alt for lang tid på at bruge stativet istedet for kameraet.. og
jeg har kun stativet for at tage billeder om natten.

> [...]
> ind med billeder, og der er en del gode i mellem.
> Eller kig billeder fra mestrene, og lad dig inspirere.

Ok det vil jeg prøve.

> Det kan godt være, at du ikke blir den nye Henri-Cartier Bresson, Ansel
> Adams eller Jacob Riis, men du kan komme langt med vilje og engagement.

Nej nej, bare jeg bliver en smule bedre end jeg er nu så er det fint med
mig

> Din kæreste har åbenbart evnen til at se de små skæve ting, og får meget
> godt ud af dem.
> Det er bare at åbne øjenene og se.

Det lyder nemt - solen skinner i dag så jeg må igang ;)

Tak for tip.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Stefan

Dato : 12-12-06 13:07

> [...]
>
> Hvor på nettet kan man "lære" at tage billeder som man ikke falder i
> søvn til? Hvad er finten i lige at se motivet, fange det og få det i hus?

Jeg har fundet ud af hvis jeg ikke tænker så meget over det jeg tager bliver
det tit mere spændende, måske ikke de skarpeste billeder, med den rigtige
kontrast, beskæring etc. men indholdsmæssigt mere spændende. Og så knipser
jeg bare løs.

Stef

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 14-12-06 11:30

Jamen så er det da bare at gå igang og eksperimentere, og måske prøve at
glemme alt om den gode teknik.

Kig på andres billeder og prøv at lave noget der ligner. Find ud af hvad du
kan lide ved et billede og arbejd hen i den retning.

Prøv at presse dig selv til at gøre noget andet end du plejer. Du kan f.eks.
tage billeder uden at kigge i søgeren, eller vælge et fuld automatik så du
kan koncentrere dig om motivet og kun motivet. Du kan også vælge en
fastbrændvidde og ikke benytte andet. Eller måske en gang lyn foto hvor du
skal tage 6 billeder på et minut. Ja mulighederne er mange.

/Marten

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-12-06 12:49

"Marten Ølgaard" <oelgaard@comonto[slet her].dk> wrote in message
> [...]
> vælge en fastbrændvidde og ikke benytte andet. Eller måske en gang lyn
> foto hvor du skal tage 6 billeder på et minut. Ja mulighederne er mange.

Tja, de råd giver jeg ikke meget for. Der kommer sjældent noget godt ud af
at tage bind for øjnene, hverken teknisk, motivmæssigt, etc. Bare at "skyde
i blinde" hjælper ikke noget. Derimod bevidste eksperimenter og have hovedet
med er nødvendigt.
Mvh,
Hans

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-12-06 15:49

In article <458127c6$0$20256$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
> [...]

> Kig på andres billeder og prøv at lave noget der ligner. Find ud af hvad du
> kan lide ved et billede og arbejd hen i den retning.

Noget jeg er helt vild med, er nattebilleder og har der ingen problemer
med fede motiver synes jeg. Men nu er jeg ingen natteravn og bestemt
ikke i den her kolde tid.

Jeg vil se om jeg ikke kan slæbe tasken med hver gang vi skal ngoet -
det koster jo intet.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-12-06 16:36

On Dec 14, 11:30 am, "Marten Ølgaard" <oelgaard@comonto[slet her].dk>
wrote:
> [...]
> fastbrændvidde og ikke benytte andet. Eller måske en gang lyn foto hvor du
> skal tage 6 billeder på et minut. Ja mulighederne er mange.

En ting jeg skal have leget mere med:

Tag 10 vidt forskellige billeder af samme motiv. Gå rundt om motivet,
fotografer oppefra, nedefra. Zoom ud, zoom ind (på forskellige ting.
Varier dybdeskarphed. Hvis der er bevægelse, varier lukketid osv osv.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-12-06 16:55

In article <1166110543.540533.51100@t46g2000cwa.googlegroups.com>,
"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote:

> Tag 10 vidt forskellige billeder af samme motiv. Gå rundt om motivet,
> fotografer oppefra, nedefra. Zoom ud, zoom ind (på forskellige ting.
> Varier dybdeskarphed. Hvis der er bevægelse, varier lukketid osv osv.

Jeg kan mærke på det hele at lillemor skal i tøjet i aften og så stå
model

Det er faktisk en god idé du kommer med der. Så ser man hurtigt hvilken
vinkel der dur og ikke dur.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-12-06 18:50

Niels Andersen wrote:

> Tag 10 vidt forskellige billeder af samme motiv. Gå rundt om motivet,
> fotografer oppefra, nedefra. Zoom ud, zoom ind (på forskellige ting.
> Varier dybdeskarphed. Hvis der er bevægelse, varier lukketid osv osv.

Hmm... den metode er da en omgang tilfældighedslodtrækning, og selv om
jeg ikke kan afvise, du ind imellem kan være heldig og ta' et godt
billede med den pågældne metode, så kan jeg med sikkerhed sige, at det
ihvertfald ikke er på den måde, at man målrettet laver gode billeder.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 14-12-06 23:52

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:
> [...]
>billede med den pågældne metode, så kan jeg med sikkerhed sige, at det
>ihvertfald ikke er på den måde, at man målrettet laver gode billeder.

Det er der da vist heller ikke nogen der påstår. Det handler om at der er
en fyr, der gerne vil sættes igang med nogle metoder, der kan udvikle hans
sans for at lave gode billeder. Ved at benytte ovennævnte metode
systematisk, kunne man faktiks lære af det. det er for så vidt en ganske
almindelig indlæringsmetode.
Det er muligt at du mener at det er Gudgivent ( det er et indtryk man let
får vedt læse i denne gruppe) at kunne tage gode billeder, men for den der
bare gerne vil udvikle sig, er der vel intet i vejen med dette?
Prøv at komme med et konsktruktivt forslag til manden - jeg kan jo læse
her i gruppen, at du er ret god til det der med at knipse et billede eller

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311