Narkotest - efterskoler - lovgrundlag
Fra : Carsten Overgaard

Dato : 11-12-06 14:57

Jvf. jurist og krimiolog Beth Grothe Nielsen bør skolerne sikre sig at 3
betingelser er opfyldt.

* Skriftligt samtykke fra forældrene (kunne stå i kontrakten, som forældrene
underskriver ved indmeldelsen)
* Konkret kontakt til forældrene inden prøven tages
* Stensikker test-metode (Hårprøve regnes for den eneste sikre.)

og alligevel vælger hver 6. skole idag en præventiv urinprøve, som rummer
store usikkerhedsmomenter hvis den tages indenfor 6 timer efter en normal
morgenmad, som har rummet birkes.

http://www.efterskolen.com/modules.php?op=modload&name=PagEd&file=index&p_deliver=media&f_name=Printmagasinurintest.pdf

Hvad er lovgivningen egentlig på området?

Fagforeningen for lærerne melder jo klart ud af deres medlemmer ikke må
testes. Det er kun eleverne, som må testes, men kan en ansættelseskontrakt
ikke rumme dette punkt, så alle medarbejdergrupper på en efterskole arbejder
under samme forhold?

Andre skoler (folkeskoler) må ikke. Er det fordi at der mangler en egentlig
kontrakt?

Carsten Overgaard
http://www.center-validering.dk/aboutdenmark.htm
http://blog.myspace.com/covergaard3650
"Om 2006 - Evigt ejer du kun det, som du har mistet."

Fra : per christoffersen

Dato : 11-12-06 15:22

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad er lovgivningen egentlig på området?

Der er såvidt jeg ved ingen særksilt lovgivning på området.
Skolerne opererer efter fuldmagt for forældrene, så de har mulighed for at
ahve samme rettigheder som forældre. Jeg akn ikke komme i tanke om en lov
som pålægger forældre at anvende særlige typer af narkotest, hvis de skulle
ønske at teste deres børn.

> [...]
> testes. Det er kun eleverne, som må testes, men kan en ansættelseskontrakt
> ikke rumme dette punkt, så alle medarbejdergrupper på en efterskole

En sådan ansættelseskontrakt kan tænkes, men det kræver jo to parter at
indgå testen. Hvis lærerne med deres fagforening i ryggen ikke vil indgå en
sådan aftale, så bliver der ingen aftale.
Kun hvis skolen vil være indstillet på, ikke at anvende lærere organiseret i
Danmarks Lærerforening/Efterskolernes lærerforening kan den gennemføre
indførelsen af sådanne aftaler. Men de vil de færreste skoler jo nok være
indstillet på...

> Andre skoler (folkeskoler) må ikke. Er det fordi at der mangler en
> egentlig
> kontrakt?

Folkeskolerne opererer under folkeskoleloven og de almindelige
administrative regler. Det betyder, at de ikke kan indføre krav til elever
eller forældre, som ikke specifikt er grundet i en lov.

- Men prøv at læse den PDF du linker til, - der står alle svarene jo...

/Per