Pakke modtages ikke - penge retur - hvor m~
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-12-06 11:00

Jeg har fundet følgende på nettet:

Hvis du undlader at modtage varen eller afhente den på posthuset, vil Befro
ApS i første omgang komme til at betale returportoen, men vi har i disse
tilfælde ret til at fratrække denne omkostning i det beløb, du skal have
tilbage. Har du endnu ikke betalt for varen, har Befro ApS ret til at
opkræve beløbet hos dig bagefter.

Er der noget forkert i ovenstående?

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-12-06 11:08

Per Henneberg Kristensen wrote:
> Jeg har fundet følgende på nettet:

Rettelse: Jeg har modtaget en ordrebekræftelse fra firmaet, hvor der var
medsendt en fil "vilkaar.txt", hvor bl.a. nedenstående var at læse.

> [...]
> beløb, du skal have tilbage. Har du endnu ikke betalt for varen, har
> Befro ApS ret til at opkræve beløbet hos dig bagefter.

Og jeg spørger derfor stadig ...

> Er der noget forkert i ovenstående?

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-12-06 11:32

Per Henneberg Kristensen skrev:

> [...]

> tilfælde ret til at fratrække denne omkostning i det beløb, du skal have
> tilbage. Har du endnu ikke betalt for varen, har Befro ApS ret til at

Nej. Lovgrundlaget er i Forbrugeraftaleloven:

§ 19. Forbrugeren skal inden udløbet af den fortrydelsesfrist,
   der følger af § 18, underrette [...]

Stk. 2. Ved fjernsalg af varer, hvor den erhvervsdrivende ikke
   har påtaget sig at afhente varen hos forbrugeren, såfremt
   denne bruger sin fortrydelsesret, skal forbrugeren inden
   fortrydelsesfristens udløb tilbagesende eller tilbagegive det
   modtagne til den erhvervsdrivende.

Den der har pligt til at sende, må også betale portoen. At man i
praksis kan returnere uden at foretage sig noget, ændrer ikke på
det forhold.

--
Bertel

Fra : Eliasen

Dato : 11-12-06 13:41

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> Nej. Lovgrundlaget er i Forbrugeraftaleloven:
>
> § 19. Forbrugeren skal inden udløbet af den fortrydelsesfrist,
> der følger af § 18, underrette [...]

Der er vel nærmere tale om at nægte modtagelse i dette tilfælde.

--
Eliasen

Fra : bem

Dato : 11-12-06 17:33

> Den der har pligt til at sende, må også betale portoen.

Der opkræves IKKE porto fra Post Danmarks side ved returnering af uafhentede
pakker. Der er dermed ikke nogen retur udgift.

/Bo

Fra : MuS..

Dato : 11-12-06 18:11

"bem" <bem@nnospamm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Der opkræves IKKE porto fra Post Danmarks side ved returnering af
> uafhentede pakker. Der er dermed ikke nogen retur udgift.

Når jeg køber noget på nettet, står der tit at hvis det ikke hentes indenfor
den bestemte tid og den blir sendt retur, kommer JEG til at betale et gebyr.
Det har jeg oplevet flere skriver.
/Bente

Fra : per christoffersen

Dato : 12-12-06 11:14

"MuS.." <engel76FJERN@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Når jeg køber noget på nettet, står der tit at hvis det ikke hentes
> indenfor den bestemte tid og den blir sendt retur, kommer JEG til at
> betale et gebyr.

Der kan ikke opkræves et egentligt gebyr for dette*.
De direkte forsendelsesudgifter kan dog opkræves for returforsendelsen (hvis
der er sådanne)

> Det har jeg oplevet flere skriver.

Det bliver det ikke mere rigtigt eller bindende af.

* At udnytte fortrydelsesretten ved at undlade modtagelse eller afhentning
er en specifik rettighed nævnt i loven. Det vil derfor ikke være muligt for
sælger at opkræve et gebyr, for at man udnytter denne rettighed.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-12-06 18:32

bem skrev:

> Der opkræves IKKE porto fra Post Danmarks side ved returnering af uafhentede
> pakker. Der er dermed ikke nogen retur udgift.

Det ville jeg gerne se dokumenteret, men PostDanmarks sider er
desværre ubrugelige.

--
Bertel

Fra : joke

Dato : 11-12-06 19:21

> Det ville jeg gerne se dokumenteret, men PostDanmarks sider er
> desværre ubrugelige.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/

Den er skam god nok Bertel pakken returneres uden ekstra udgift, man man
skal jo huske på at der er betalt fra firma til forbruger og den er der
ligesom en der hænger på.

Hilsen

Johnny

Fra : per christoffersen

Dato : 11-12-06 19:30

"joke" <jkp6670jeghaderspamsaafjernnubaredette@hotmail.ogdetnormalecom>
skrev i en meddelelse news:457da17f$0$4174$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Den er skam god nok Bertel pakken returneres uden ekstra udgift, man man
> skal jo huske på at der er betalt fra firma til forbruger og den er der
> ligesom en der hænger på.

Det er firmaet der hænger på den, - ihvertfald ifølge Forbrugerstyrelsens
fortolkning af Forbrugeraftaleloven.
Der er indtil videre ikke nogen afgørelser eller domme at hæfte udlægningen
på, men det er nok bedst, hvis man som forhandler regner med, at den er
korrekt.

http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/mfl/godskik/saerlige-omraader/internet/net-tjek/net-tjek-for-erhvervsdrivende/fortrydelsesret/virkningen-af-fortrydelse/tilbagebetaling-af-evt-modtagen-betaling/

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-12-06 22:13

joke skrev:

> Den er skam god nok Bertel pakken returneres uden ekstra udgift,

Okay.

> man man skal jo huske på at der er betalt fra firma til
> forbruger og den er der ligesom en der hænger på.

Det er det evige stridspunkt her i gruppen.

Jeg hævder at det er firmaet der hænger på den fordi loven siger
at der ikke kan gøre noget krav gældende mod køber i forbindelse
med aftalen når der returneres.

Andre siger at man bare skal splitte én handel op i to aftaler,
og så kan sælger kræve aftale nr. to (som så handler om porto for
fremsendelsen) dækket ind.

--
Bertel