Gavekort - fortrydelsesret osv
Fra : Niau

Dato : 11-12-06 10:40

Hej alle.

Jeg kan bare ikke finde noget som helst om reglerne mht. gavekort. Jeg
googlede og fandt fra forbrugerrådet, at gavekort ikke kan returneres og få
udbetalt kontanter for det.
Men hvor står det i loven og er der en lov, der taler for det?

Bare skriv, alt hvad I ved omkring gavekort.

Tak på forhånd.

Nhi

Fra : Niau

Dato : 11-12-06 11:07

"Niau" <niau@sol.dk> wrote in message
> [...]
> få udbetalt kontanter for det.
> Men hvor står det i loven og er der en lov, der taler for det?
>
> Bare skriv, alt hvad I ved omkring gavekort.

Hov, måske skal jeg være lidt mere specifik.
Jeg arbejder i Kundeinformationen i et storcenter, og der udsteder vi
gavekort til hele centeret.
Jeg har fået at vide, at vi ikke ombytter gavekortene til kontanter. Jeg
ville bare gerne finde en lov eller andet, hvor der står noget om det.

mvh Nhi

Fra : Jesper Brock

Dato : 11-12-06 11:10

"Niau" <niau@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Men hvor står det i loven og er der en lov, der taler for det?
>
> Bare skriv, alt hvad I ved omkring gavekort.

Udgangspunktet er altid, at en aftale er en aftale - og en handel er en
handel. Købet af gavekortet er ikke anderledes end hvis du havde købt en
hvilken som helst anden vare.
Der er ingen lovbestemt fortrydelsesret på et køb. Mange butikker ombytter
eller giver pengene tilbage, men det er en *service" - ikke et lovkrav.

Et gavekort er iøvrigt at betragte som en fordring (et "tilgodehavende").
Fordringen forældes normalt efter fem år, så husk at bruge gavekortet inden
da. Under visse særlige omstændigheder kan løbetiden være kortere, men det
skal da fremgå tydeligt af gavekortet.

Et godt råd må iøvrigt generelt være at få brugt gavekort hurtigst muligt.
Hvis butikken går konkurs eller skifter ejer, er det ikke sikkert at den nye
ejer har pligt til at indløse gavekortet - det vil afhænge af
overtagelsesaftalen mellem den gamle og den nye ejer. Hvis den nye ejer ikke
er forpligtet til at indløse gavekortet qua overtagelsesaftalen, har du
selvfølgelig stadig en fordring på den gamle ejer - men hvor nemt er det mon
lige at få den indfriet, hvis du ikke ved hvor du skal finde den gamle ejer?
Går forretningen konkurs, er fordringen formentlig under alle omstændigheder
tabt.

Det var sådan lige hvad jeg kunne komme i tanker om om gavekort

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Niau

Dato : 11-12-06 11:20

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote in message

> [...]
> omstændigheder tabt.
>
> Det var sådan lige hvad jeg kunne komme i tanker om om gavekort

Hej Jesper.

Tak skal du ha' :)

mvh Nhi

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-12-06 11:29

Niau skrev:

> [...]
> udbetalt kontanter for det.
> Men hvor står det i loven og er der en lov, der taler for det?

Der kræves ingen lov. Som Jesper skriver er en aftale en aftale.

Hvis butikken tilbyder returret, er den dog også nødt til at give
penge tilbage for et gavekort. Om ikke andet kan kunden nemlig
bare købe for gavekortets værdi og så returnere hele møget. Det
er nemmere bare at veksle gavekortet med det samme.

Men det er kun i butikker med returret.

> Bare skriv, alt hvad I ved omkring gavekort.

Husk at I skal honorere dem op til 5 år efter at de er udstedt.
Jesper Brock skriver at de under visse omstændigheder kan aftales
med kortere gyldighedsperiode, men bemærk at en etårig frist blev
tilsidesat som urimelig ifølge Forbrugerrådet.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-12-06 12:04

Den 11-12-06 11.28 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

> Hvis butikken tilbyder returret, er den dog også nødt til at give
> penge tilbage for et gavekort.

Nej, de to ting hænger ikke sammen.

> Om ikke andet kan kunden nemlig
> bare købe for gavekortets værdi og så returnere hele møget. Det
> er nemmere bare at veksle gavekortet med det samme.

Mange steder fremgår det vist af bonnen, at der er købt med gavekort.
returnerer man, får man blot et nyt gavekort.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Jetlag: Træthed skabt af ioniserede partikler i de højere luftlag...

Fra : bem

Dato : 11-12-06 17:35

> Nej, de to ting hænger ikke sammen.

Det gør de ifølge forbrugerombudsmanden.

/Bo

Fra : Niau

Dato : 11-12-06 12:29

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> med kortere gyldighedsperiode, men bemærk at en etårig frist blev
> tilsidesat som urimelig ifølge Forbrugerrådet.

Tak for det alle sammen.

Vi fortæller også folk at det holder i 5 år og de får endda en kvittering,
hvor kortnr. osv. står på, hvis nu kortet bliver væk eller stjålet.

Jamen, nu er jeg da helt sikker på, at vi fortæller vores kunder det
rigtige. Ville bare være helt sikker, cheffer kan jo tage fejl :)

mvh Nhi