Mandelmel - lave dte selv?
Fra : Padre

Dato : 11-12-06 10:10

Jeg har en del opskrifter, som indeholder mandler, som helst skal være
så findelte som muligt. Jeg ved, at man kan købe mandelmel, men har
fået det indtryk, at det i DK er meget dyrt, så jeg har aldrig købt
det.

Normalt gør jeg det, at jeg findeler mandlerne i en foodprocessor, med
knivem. Hvis jeg synes, det er nødvendit, behandler jeg efterfølgende
mandelsmuldet med en stavblender, mens jeg forsøger at undgå at
mandelsmuldet bliver varmt.

Er der nogen, der har en bedre metode? Jeg overvejede eksemplevis
kitchenaids kornkværn (link nedenfor), men det fremgår af
beskrivelsen, at den er til tørre ting.

http://masl.to/?T1692485E

Såvidt jeg kan se på nettet, er en mandelkværn et meget fint
rivejerne, så man kunne evt. bruge den helt fine rivetromle til
kitchenaids rivejern. Er der nogen, der har forsøgt det?

--
padre

Fra : Max

Dato : 11-12-06 11:45

Hej Padre

> Såvidt jeg kan se på nettet, er en mandelkværn et meget fint
> rivejerne, så man kunne evt. bruge den helt fine rivetromle til
> kitchenaids rivejern. Er der nogen, der har forsøgt det?

Jeg bruger en lille mandelkværn fra isenkræmmeren, modellen
er fra Zyliss og den giver fint mandelmel jeg bl.a. bruger til
marcipan og kager.

Jeg kan finde typenummeret når jeg kommer hjem hvis du
er interesseret.

Mvh Max

Fra : Padre

Dato : 11-12-06 12:16

Max skrev:

> [...]
> marcipan og kager.
>
> Jeg kan finde typenummeret når jeg kommer hjem hvis du

Ja eller bare hvilken forretning du har fundet den i - du er også fra
Kbh, ikke?

--
padre

Fra : Max

Dato : 11-12-06 17:36

Hej Padre

> Ja eller bare hvilken forretning du har fundet den i - du er også fra
> Kbh, ikke?

Jeg er født jyde og bor i jylland, så jeg giver dig varenummeret :)

Du kan gå ind på http://www.zyliss.com/ og søge på
nummer 11250 , så dukker den op. Burde kunne købes
hos enhver isenkræmmer, er forøvrigt et dejligt lille
apparat til mange ting.

--
Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-12-06 15:17

Padre skrev:

> Er der nogen, der har en bedre metode? Jeg overvejede eksemple-
> vis kitchenaids kornkværn (link nedenfor), men det fremgår af
> beskrivelsen, at den er til tørre ting.

En kornkværn går generelt meget dårligt i spænd med fede frø som
mandler og hørfrø (selv havre skal blandes op med andet før det
males), så en kornkværn er nok ikke den bedste idé.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Peter Westh

Dato : 11-12-06 22:18

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har en del opskrifter, som indeholder mandler, som helst skal være
> så findelte som muligt. Jeg ved, at man kan købe mandelmel,

Jeg har sådan en her:
http://www.pots-and-pans.co.uk/acatalog/info_1_1179.html , og den er genial
til den slags. Modsat en normal food-processor kan den male nødder og
krydderier helt jævnt og fint.

/P

Fra : Padre

Dato : 12-12-06 08:49

Peter Westh skrev:

> Jeg har sådan en her:
> http://www.pots-and-pans.co.uk/acatalog/info_1_1179.html , og den er genial
> til den slags. Modsat en normal food-processor kan den male nødder og
> krydderier helt jævnt og fint.

Jeg *ville* lave makroner i går aftes, så jeg stak hovedet ind hos
Kunst og Køkkentøj på vejen hjem fra arbejde. De havde ingen
mandelkværn, og mente at en food processor var det bedste til opgaven
(de forsøgte ikke at sælge mig noget?????).

Ali Babs makronopskrift lyder på at man støder mandler sammen med
æggehvide, rom og sukker, så jeg erstattede "støder" med "kører
gennem en foodprocessor", og det blev OK. Ikke perfekt, men OK.

Så jeg må nok se i øjnene, at jeg ikke skal have nyt køkkengrej
lige nu. På længere sigt kunne jeg tænke mig at købe det sæt
rivejernstromler til min kitchenaifd og se, om ikke det kunne passe, at
et helt fint rivejern gav et bedre resultat.

Makronerne blev i øvrigt helt fine

--
padre

Fra : Tina

Dato : 12-12-06 14:05

[...]

----

Jeg bruger en minihakker til opgaven. Det tager laaang tid, for der kan ikke
være ret meget i ad gangen. Til gengæld når mandelsmulderet ("mandelmelet")
ikke at køre varmt.

På et loppemarked fandt jeg en gammel, velfungerende håndrevet mandeljern
til den nette sum af en flad 20'er. Den fungerer glimrende, men min
minihakker snitter mandlerne endnu finere end mandeljernet her river dem.

Tina