Vin til julemaden
Fra : HanneL

Dato : 10-12-06 21:18

Jeg skal have gæster juleaften.

Vi skal have and og flæskesteg og det er der styr på. Men vinen har jeg
ærlig talt ikke en dyt forstand på. Jeg drikker selv kun meget lidt vin, så
jeg er lidt på herrens mark, men derfor vil jeg selvfølgelig gerne servere
en god vi for mine gæster. Så er der nogen der kan hjælpe mig? Men hvad og
hvor jeg kan købe vinen?

Hanne

Fra : Gert Krabsen

Dato : 10-12-06 21:37

HanneL wrote:
> [...]
> en god vi for mine gæster. Så er der nogen der kan hjælpe mig? Men hvad og

Hvor det købes kommer jo an på hvor i landet vi er. Men et godt forslag
vil være en Zinfandel fra Californien. F.eks. Beringers..
Kan klare de fede og er samtidig også god for folk, der kan lide vin

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 10-12-06 21:36

"HanneL" <nomail@.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> en god vi for mine gæster. Så er der nogen der kan hjælpe mig? Men hvad og

Ifølge mad og vinsnobberne skal man slet ikke drikke vin til julemaden så
jeg tør næsten ikke sige hvad jeg godt kan lide
nå men du får det alligevel. Jeg kan godt lide en Chadeneuf Du Pape (stavet
forkert ) eller en Faustino I. De kan begge fåes alle steder og koster
omkring en hund. Til gengæld synes jeg ikke det er værd at købe meget dyrere
vine til den menu.

Steen.

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-12-06 21:11

"Steen Jakobsen" <noway@nopost1.tele.xx> skrev i en meddelelse

> Ifølge mad og vinsnobberne skal man slet ikke drikke vin til
> julemaden så jeg tør næsten ikke sige hvad jeg godt kan lide

Fis med dig. Vin er rigtigt dårligt til traditionel, dansk julemad, fordi
det (rødvin) reagerer negativt med det sure tilbehør, vi typisk fylder os
med til anden og flæskestegen. At du ikke kan smage skidt fra kanel siger
mere om din manglende smag end om din evne til at vurdere, hvem der er
snobbede, og hvem der ikke er.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 11-12-06 21:39

Jens Bruun wrote:
> [...]
> med til anden og flæskestegen. At du ikke kan smage skidt fra kanel siger
> mere om din manglende smag end om din evne til at vurdere, hvem der er

Hvem er nu snobbet?

Vi er faktisk en del, der fint kan nyde vin til dansk julemad og smage
begge dele. Det er jo derfor, vi her har givet gode råd om vores favoritter.

Men hvis holdningen er 'det kan alligevel ikke smages, så i kan lige så
godt servere den billigste dunk-vin fra Otto Duborg' - ja så siger det
måske noget om _dine_ smagsløg og deres tolerance

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-12-06 22:15

"Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i en
meddelelse news:457dc0c2$0$49209$14726298@news.sunsite.dk

> Men hvis holdningen er 'det kan alligevel ikke smages, så i kan lige
> så godt servere den billigste dunk-vin fra Otto Duborg' - ja så siger
> det måske noget om _dine_ smagsløg og deres tolerance

Jeg tror, du missede pointen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Torben

Dato : 11-12-06 21:38

> [...]
> med til anden og flæskestegen. At du ikke kan smage skidt fra kanel siger
> mere om din manglende smag end om din evne til at vurdere, hvem der er

"det sure tilbehør" - sidder du foran spejlet?

mvh
Torben

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 11-12-06 07:05

"HanneL" <nomail@.dk> on søndag 10. december 2006 at 21:17 +0100 wrote:
> [...]
>servere
>en god vi for mine gæster. Så er der nogen der kan hjælpe mig? Men hvad

Hvis du kan skaffe det, kunne du overveje en julebryg fra bryggeriet
Bøgedal - den er afsindigt lækker og går mere end glimrende til både and
og flæskesteg.
http://www.boegedal.com/
Her kan du også finde forhandlerlisten - jeg er så heldig at jeg bor ret
tæt ved bryggeriet, så jeg kan nøjes med "stalddørssalg"
- og nej, jeg har ingen aktier i foretagenet.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : HanneL

Dato : 12-12-06 19:49

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tæt ved bryggeriet, så jeg kan nøjes med "stalddørssalg"
> - og nej, jeg har ingen aktier i foretagenet.

Tak. Jeg kan se jeg også bor nær en forhandler. Der vil jeg slå et smut
forbi (jeg er nemlig også selv mere til en god øl) så må jeg se hvad jeg
finder på af vin

Fra : sailor99

Dato : 11-12-06 12:28

> [...]
> så jeg er lidt på herrens mark, men derfor vil jeg selvfølgelig gerne
> servere en god vi for mine gæster. Så er der nogen der kan hjælpe mig? Men

Hej Hanne!

9 ud af 10 sætter pris på at få en Amarone til god mad.
Den fås til syndige priser, men jeg er faldet over én i mit lokale Aldi
supermarked:
Conte Boccoli Amarone Della Valpolicella
og så fås den oven i købet til omkring kr. 80,-!!

Mvh
Georg

Fra : Torben

Dato : 11-12-06 15:39

"sailor99" <sailor99@(fjern)oekgnet.dk> wrote in message

> [...]
> supermarked:
> Conte Boccoli Amarone Della Valpolicella
> og så fås den oven i købet til omkring kr. 80,-!!

Nu vi er ved Amaronen: - er der nogen der kender til den Amarone som Føtex
har på tilbud i denne uge:

- Cadis Amarone 2003, pris: 89,95 normalpris: 149,95

Overvejer at købe en håndfuld til juleaften.

mvh.
Torben

Fra : sailor99

Dato : 11-12-06 19:12

"Torben" <real_anonym@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> har på tilbud i denne uge:
>
> - Cadis Amarone 2003, pris: 89,95 normalpris: 149,95
>
> Overvejer at købe en håndfuld til juleaften.

Vores "Føjtex" har ikke Cadis, men Righetti på tilbud denne uge, men den er
nu heller ikke dårlig.

Mon Hanne fik løst sit problem?

Mvh
Georg

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 11-12-06 12:47

"sailor99" <sailor99@(fjern)oekgnet.dk> writes:

>9 ud af 10 sætter pris på at få en Amarone til god mad.

Hmmmm, det tror jeg nu bliver svært at underbygge, det afhænger da
fuldkommen af maden. Jeg ville betakke mig for en Amarone til det meste
lyse fjerkræ. Masser af mennesker vil faktisk gerne have en noget lettere
vin

>Den fås til syndige priser, men jeg er faldet over én i mit lokale Aldi
>supermarked:
> Conte Boccoli Amarone Della Valpolicella
>og så fås den oven i købet til omkring kr. 80,-!!

Ja, og det er faktisk ganske god, omend den ikke rammer det syndige felt.
Men til prisen finder man ikke bedre Amarone!

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Padre

Dato : 11-12-06 14:08

Frank Løkkegaard skrev:

> Ja, og det er faktisk ganske god, omend den ikke rammer det syndige felt.
> Men til prisen finder man ikke bedre Amarone!

Lige for tiden har Metro tilbud på Platinas Amarone - 75,95

--
padre

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 11-12-06 15:54

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> writes:
>Lige for tiden har Metro tilbud på Platinas Amarone - 75,95

Det må jeg da vist hellere lige tjekke

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Brian S

Dato : 11-12-06 21:27

Jens Bruun skrev:
> [...]
> med til anden og flæskestegen. At du ikke kan smage skidt fra kanel siger
> mere om din manglende smag end om din evne til at vurdere, hvem der er

Ih, du store kineser! Steen skriver stille og roligt et humoristisk
indlæg, og du hidser dig som sædvanlig op som en fornærmet
overlærer. Slap af.

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-12-06 21:32

"Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Ih, du store kineser! Steen skriver stille og roligt et humoristisk
> indlæg, og du hidser dig som sædvanlig op som en fornærmet
> overlærer.

Hvad får dig til at tro, jeg hidser mig op?

> Slap af.

Jeg er voldsomt afslappet. Jeg slapper så dejligt af med usenet.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 12-12-06 07:32

Jens Bruun skrev:
> [...]

Ih, du store kineser! Steen skriver stille og roligt et humoristisk
indlæg, og du hidser dig som sædvanlig op som en fornærmet

Det tager jeg nu helt roligt. Jeg er vant at læse hans udfald mod dem der
mener andet end han selv.

Steen.

Fra : Zilly ink.

Dato : 11-12-06 22:47

HanneL wrote:
> [...]
> derfor vil jeg selvfølgelig gerne servere en god vi for mine
> gæster. Så er der nogen der kan hjælpe mig? Men hvad og hvor

Vine fra det sydlige Rhöne f.eks. en Chateau-neuf du Pape,
Brunello, Babera, Amarone, Barolo eller lignende kraftige vine
med en god syre, der kan udfordre fed mad.

Gå til din lokale vinhandler hvor du kan få noget kvalificeret
hjælp og betal gerne lidt mere for vinen og nyd hellere få gode
glas end en masse ligegyldige.

Mit valg i år er Saint Joseph 2001 fra Chateau Viuex i Triors
--
F.B.

Fra : HanneL

Dato : 12-12-06 19:53

"Zilly ink." <zillyink@detteskalvækhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Gå til din lokale vinhandler hvor du kan få noget kvalificeret hjælp og
> betal gerne lidt mere for vinen og nyd hellere få gode glas end en masse

Ja, jeg tror også jeg finder en vinhandel, for jeg er ærlig talt lettere
forvirret nu *GG* ja, det er ikke
let, når man ikke selv drikker vin. Der er jo lige så mange meninger som
der er mennesker... Rigitg god jul til jer

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 12-12-06 01:41

HanneL skrev:
> [...]
> en god vi for mine gæster. Så er der nogen der kan hjælpe mig? Men hvad og

Hej Hanne

De sidste år har vi drukket enten spanske Rioja vine på Reserva niveau.
De plejer at klæde anden ret godt. Smager fint med sovs og rødkål endda.
I år skal vi drikke en 2001 Marquez de Concordia (Reserva) fra Rioja. De
koster 99 kr pr flaske ved bichel Vin i Lystrup ved Århus.

Rhonevine plejer også at være et hit. Jeg ville nok personligt
foretrække vinene fra det nordlige Rhone, som oftest er baseret på
Syrahdruen. Det er vine som Hermitage, Crozes-hermitage mv.

En Amarone kan nok også være fin. Men de skal ikke købes for spinkle for
så bliver de nemt lidt spidse i det og de kolliderer med rødkålen. De
dyrere er ofte med en anelse restsødme fra Corvina-druen og de kan klare
rødkålen. Den fede sauce og kød gør ingen skade på vinen synes jeg.

Noget helt andet man kunne drikke er Champagne. En Henriot eller Veuve
Clicquot ville jeg slet ikke afvise kunne være god. De er friske,
fyldige og bukker ikke under for fed sovs og rødkål. Og så er det lidt
festligt ... Nytårsaften er jo ikke den eneste aften man skal have
det boble-sjovt på

Hilsen Jesper

Fra : Svend

Dato : 14-12-06 09:34

On Sun, 10 Dec 2006 21:17:54 +0100, "HanneL" <nomail@.dk> wrote:

> [...]
>en god vi for mine gæster. Så er der nogen der kan hjælpe mig? Men hvad og

Til julemaden foretrækker jeg en amarone, mit valg i år er amarone
årgang 2001 fra Juuls Vinhandel Værnedamsvej 15 Frederiksberg,
en dejlig blød vin med nogen restsødme som også en ikke vinkender vil
kunne lide.
Noget andet er at øl ville passe bedst, jeg kunne godt finde på at
prøve med en belgisk Chimay Grand Reserva fra Irma, Superbest, etc.
prisen er lige over 50,- for 75 cl. .

/Svend
slet "nukeit" i emailadresse

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 15-12-06 15:56

"HanneL" <nomail@.dk> wrote:

> [...]
> en god vi for mine gæster. Så er der nogen der kan hjælpe mig? Men hvad og

Så får du det dødnemt, da vin slet ikke passer til traditionel dansk
julemad. Køb nogle gode øl, som passer til det fede og synlige, så får
du et meget bedre og mere samlet smagsoplevelse.

Velbekommen.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-12-06 16:23

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> Så får du det dødnemt, da vin slet ikke passer til traditionel dansk
> julemad. Køb nogle gode øl, som passer til det fede og synlige, så får
> du et meget bedre og mere samlet smagsoplevelse.

Mad- og vinsnob!

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 15-12-06 17:23

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> "Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> Mad- og vinsnob!

tak

Jeg synes nu ikke det er snobbet, men derimod kendskab til hvilke
fødevarer og drikke som passer sammen.

Forleden dag lavede jeg er superlækker kyllingeret med karry og
kokosmælk samt basmati ris. Der fik vi øl til, da det ville være total
mangel på forståelse for mad og drikke at vælge vin.

Imidlertid er det jo efterhånden blevet sådan at danskerne skal have vin
til alt - selv på thai restauranter står der rødvin på bordet. Jamen du
godeste.

Fra : Zilly ink.

Dato : 15-12-06 18:33

Jesper Haaber Gylling wrote:
> ...Imidlertid er det jo efterhånden blevet sådan at danskerne
> skal have vin til alt...

> ...Jamen du godeste...

Hmm, det er vel ok med dig vedr. hvad jeg vælger at drikke til
min mad?

Vidste du forøvrigt at en kølig (10 - 12 gr.) bourgognerødvin er
mums til asiatisk mad?

Til gengæld ælsker jeg god tyk øl til bondemad, - Cajun og
lignende!

Efter vi er sluppet for at vælge mellem elendig dansk øl eller
andet elendigt dansk øl, så er det blevet sjovere, nemmere,
billigere (pick´n choose) at udforske øl til maden, det vil jeg
medgive!!

--
F.B.

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-12-06 12:56

Jesper Haaber Gylling skrev i 1hqedgm.6wy2w9kega3eN%jesper@gylling.net
dette:

> Forleden dag lavede jeg er superlækker kyllingeret med karry og
> kokosmælk samt basmati ris. Der fik vi øl til, da det ville være total
> mangel på forståelse for mad og drikke at vælge vin.

Nej, det demonstrerer din manglende forståelse for hvilken vin, der passer
til hvad.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 17-12-06 20:34

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote:

> Jesper Haaber Gylling skrev i 1hqedgm.6wy2w9kega3eN%jesper@gylling.net
> dette:

> Nej, det demonstrerer din manglende forståelse for hvilken vin, der passer
> til hvad.

Det er da muligt at man kan finde en vin, som passer til julemad, men
jeg vil hellere have noget øl.

Hvilken rødvin mener du passer til en karryret - den var lidt sødkarry.

PS. Jeg bryder mig hverken og om hvidvin eller rosé.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 17-12-06 21:13

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Det er da muligt at man kan finde en vin, som passer til julemad, men
> jeg vil hellere have noget øl.

Det kan man, hvis man prøver.. Som det bl. andet er fremgået af en nylig
tråd her i gruppen..

> Hvilken rødvin mener du passer til en karryret - den var lidt sødkarry.

Det gør en hvidvin:

Oversøisk Sauvignon Blanc - d.v.s. Californisk eller New Zealand..

Var det om sommeren, kunne vi også finde på at servere en Rødvin fra
Luxembourg.

> PS. Jeg bryder mig hverken om hvidvin eller rosé.

Lige som andre ikke bryder sig om øl.. Det drejer sig altså ikke bare om
"mangel på forståelse for mad og drikke"
Der er flere aspekter inde i billedet.

Til mange retter er hvidvin det ideelle - herunder for eksempel ost..

Fra : Jonas Kofod

Dato : 17-12-06 22:25

Gert Krabsen wrote:

> Var det om sommeren, kunne vi også finde på at servere en Rødvin fra
> Luxembourg.

Hvor finder man den?
Udfra den sammenhæng du omtaler den tænker jeg det er en frisk og let
rødvin?

Fra : Gert Krabsen

Dato : 17-12-06 22:46

Jonas Kofod wrote:

> Hvor finder man den?
> Udfra den sammenhæng du omtaler den tænker jeg det er en frisk og let
> rødvin?

Hæ - der fik jeg dig - den har du garanteret aldrig hørt om før

Ja, den er i den lette ende. Druen er Pinot Noir, men du må ikke
sammenligne den med PN fra Alsace. Der bliver det ofte en meget tynd vin
- fra Lux har den bevaret mundfylden, som vi kender den fra Pinot Noir.

Minder mest om de tilsvarende røde Sancerre, som jeg også overvejede at
nævne

Hvor du finder den? I Luxembourg

Spøg til side - jeg kender ikke mange forhandlere i Danmark. Du kan nok
finde dem på http://www.luxembourgembassy.dk/ - vælg 'wine of the month'.

De importeres blandt andet af Ranimex - www.ranimex.dk. Men jeg tør ikke
love, at han kan nå at levere inden jul.

Han har sat den under rose-vine, men det er jeg altså ikke helt enig med
ham i!

Fra : Jonas Kofod

Dato : 17-12-06 23:01

Gert Krabsen wrote:

> [...]
> love, at han kan nå at levere inden jul.
>
> Han har sat den under rose-vine, men det er jeg altså ikke helt enig med

Mange tak. Det var ikke til inden jul. Men jeg vil prøve det når den tid
kommer. Jeg har tidligere prøvet Østrigs og Schweizisk vin - og det er
spændende at udvide vinverdenen med oversete lande.

Fra : Jan Boegh

Dato : 18-12-06 13:14

Jesper Haaber Gylling skrev i 1hqibov.58i5xj1yeleioN%jesper@gylling.net
dette:

> Det er da muligt at man kan finde en vin, som passer til julemad, men
> jeg vil hellere have noget øl.

Nu var det jo dig selv, der meldte ud med:"det ville være total mangel på
forståelse for mad og drikke at vælge vin". At /du/ så hellere vil have øl,
det er en helt anden og mig aldeles ligegyldig sag. Så indskrænk dig til at
/du/ ikke er i stand til at finde en vin til julemad.

> Hvilken rødvin mener du passer til en karryret - den var lidt
> sødkarry.

En musserende med nogen restsødme eller - hvad jeg ville vælge - en
gewürtsztraminer. Andre ville befinde sig fint med f.eks. en riesling eller
en sauvignon blanc.

> PS. Jeg bryder mig hverken og om hvidvin eller rosé.

Jamen, det kvalificerer jo klart dine fordomme mod andre!

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-12-06 12:53

Jesper Haaber Gylling skrev i 1hqe9ho.ggx911k6m0jkN%jesper@gylling.net
dette:

> Så får du det dødnemt, da vin slet ikke passer til traditionel dansk
> julemad.

Vrøvl. Men det forudsætter selvfølgeligt at man er i stand til at vælge en
passende vin.

> Velbekommen.

I lige måde.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 17-12-06 20:34

> [...]

> dette:

> Vrøvl. Men det forudsætter selvfølgeligt at man er i stand til at vælge en

Jeg synes ikke at vin passer til julemaden. Men jeg synes da du skal
skrive hvilken vin du mener passer til Hanne L's julemad.

> I lige måde.

Tak

Fra : Jan Boegh

Dato : 18-12-06 13:22

Jesper Haaber Gylling skrev i 1hqibml.1858hmfu917u6N%jesper@gylling.net
dette:

> Jeg synes ikke at vin passer til julemaden. Men jeg synes da du skal
> skrive hvilken vin du mener passer til Hanne L's julemad.

Helt uoriginalt: En vin fra det sydlige Rhone. Stilen i CdP eller lidt
billigere en Vaqueras eller en Gigondas er fin. F.eks. har de pt. en ganske
billig Gigondas i Superbest til omkring en 50'er, der fint ville kunne gå
til julemaden.
Jeg vil tro, at jeg selv vil nuppe en CdP, der nok indeholder lidt mere syre
end den billige fra Superbest. Men HanneL forekom jo ikke specielt afklaret
og mit gæt er, at hun nok ikke gider gå på jagt efter mere specielle og
ganske dyre vine.

Og så synes jeg da at du skal drikke hvad du lyster til julemaden. Det kunne
jeg nemlig aldrig finde på at blande mig i. Og hvis du så samtidigt kunne
udvise en anelse mere respekt overfor andre synspunkter end dit eget, så vil
alt jo være godt.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm