1/2 ltr andefedt og 2 ltr sovs i overskud.~
Fra : Spang

Dato : 10-12-06 02:53

Hvad kan jeg bruge fedtet til ?

Og sovsen, som er lavet af kraften af 2 ænder, 1.5 kg. stegeben
og en enkelt lørdagskylling er sgu noget nær den bedste sovs
jeg nogensinde har lavet.

Kan sovsen fryses ?
Fedtet ?
Andre forslag ?

Spang

Fra : Tina

Dato : 10-12-06 03:08

"Spang" <øælæøø@øæøå.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og sovsen, som er lavet af kraften af 2 ænder, 1.5 kg. stegeben
> og en enkelt lørdagskylling er sgu noget nær den bedste sovs

I fryseren med sovsen.

Andefedt er flydende ved stuetemperatur, så blandt lidt smeltet svinefedt i,
samt lidt stegte løg, timian eller hvad du selv synes er godt, lad det
stivne, og der er fedt til julens silde- g spegepølsemadder.

Tina

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 10-12-06 10:05

Spang wrote:

> Fedtet ?

Fedtet kan du bruge til at stege pomfritter i til et andebryst eller
noget andet (hehe). Eller til confit de canard - mums.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Gert Krabsen

Dato : 10-12-06 11:39

Spang wrote:

> Fedtet ?

Du tager dåsen fra sidst du brugte en dåse tun. (Tomatpure kan også bruges)

Hak et lille hul i kanten og sæt en snor i.

Smelt andefedtet og kom det i dåsen med en lige så stor del
vildfuglefrø. Lad det stivne

Så har du en perfekt mejsesnack til at hænge i haven eller på altanen -
gerne så det kan ses fra stuevinduet, hvor du så nyder småfuglenes glæde
over din venlighed.

mvh
Krabsen

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 10-12-06 11:38

Gert Krabsen wrote:

> Så har du en perfekt mejsesnack til at hænge i haven eller på altanen -
> gerne så det kan ses fra stuevinduet, hvor du så nyder småfuglenes glæde
> over din venlighed.

Hehe, der er noget dyster ironi over at lade fuglene spise en af deres
egne...

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Spang

Dato : 10-12-06 12:50

"Kevin Borbye Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev

> Hehe, der er noget dyster ironi over at lade fuglene spise en af deres
> egne...

Checkede lige min pose med mejsekugler. Der står blot
"fedtstoffer", altså ikke specificeret. Øv

Men jeg vil følge Tina's råd og lave en go' gang fedt. Der
ryger jo en del sildemadder ned de næste par uger, så
timingen er perfekt.

Tak for svarene.

Glædelig Jul!

Spang

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-12-06 21:35

Gert Krabsen <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> writes:

> Du tager dåsen fra sidst du brugte en dåse tun. (Tomatpure kan også bruges)

Og du husker at sørge for at der ikke er nogle skarpe kanter, fuglene
kan komme til skade på.

/Trine

--
Så har vi udvidet butikken og fyldt den med julevarer og kurve
Vi er også klar med afdækningsgran, juletræer og dekorationsmateriale

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-12-06 21:38

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> writes:

> Og du husker at sørge for at der ikke er nogle skarpe kanter, fuglene
> kan komme til skade på.

Og i øvrigt: Hvis ænderne har været stegt med salt, så er det altså
ikke så godt til fuglene. De har ikke godt af salt.

/Trine

Fra : Gert Krabsen

Dato : 10-12-06 21:44

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Og i øvrigt: Hvis ænderne har været stegt med salt, så er det altså
> ikke så godt til fuglene. De har ikke godt af salt.

Min erfaring af det er, at det finder de nu meget godt ud af

Jeg har i al fald haft dåser, som de ikke gad røre. Og eneste grund må
have været smagen. Om det har været salt eller røg ved jeg ikke, men de
holdt sig fra dem.

Fra : Jan Boegh

Dato : 11-12-06 10:53

Gert Krabsen skrev i 457be2ba$0$49196$14726298@news.sunsite.dk dette:

> [...]
>
> Så har du en perfekt mejsesnack til at hænge i haven eller på altanen
> - gerne så det kan ses fra stuevinduet, hvor du så nyder småfuglenes

Så må man da godt nok håbe at der er koldt. For ellers løber andefedtet ud -
det er ikke særligt stabilt. Måske ville det være en ide at blande lidt
svinefedt i.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-12-06 21:37

"Spang" <øælæøø@øæøå.dk> writes:

> Hvad kan jeg bruge fedtet til ?

Brug det (noget af det) til at svitse rødkålen i, når du laver rødkål
til juleaften. Det giver en rigtig god smag.

Mvh Trine

Fra : Jan Boegh

Dato : 11-12-06 10:54

Spang skrev i 457b6872$0$175$157c6196@dreader1.cybercity.dk dette: