Kort spørgsmål om bil-køb
Fra : mfn

Dato : 09-12-06 18:57

For at gøre det så lidt indviklet som muligt når jeg i næste uge slæber min
nyligt indkøbte brugte bil tilbage til forhandleren i næste uge tilspørger
jeg hermed jer:

Er det en mangel i købelovens forstand at en brugt bil købt hos en
forhandler ikke kan starte mere (motorhaveri) blot 14 dage efter købet? Han
vil jo med garanti sige nej for den virkede da du købte den, altså fejlede
den intet ved købet og dermed.... ja.

Men hvad holder "i byretten"?

Det er efter folk på nettet / en kammerats udsagn tandremmen som er gået.
Bilen har kørt 128.000km, og der foreligger ingen dokumentation på om den
har været skiftet overhovedet (ingen servicebog, og ingen klister-mærker i
motorrummet)

Bilen er en Fiat Tempra fra 11-91

Måske lidt samme spørgsmål som sidst men der fik jeg mest praktiske hints -
hvad siger købeloven i en sådan situation - og hvem bestemmer hvornår en
mangel er en mangel og hvornår den skyldes manglende vedligehold fra købers
side?

Jeg skal nemli slæbe den efter en anden bil 30 km ud til ham og er bange for
blot at blive afvist. Men så må jeg vel have "de store skyts" frem - hvis
der altså er noget at komme efter?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-12-06 21:30

mfn skrev:

> Er det en mangel i købelovens forstand at en brugt bil købt hos en
> forhandler ikke kan starte mere (motorhaveri) blot 14 dage efter købet?

Sådan en vurdering kan ikke foretages på afstand. Det kommer an
på alt for mange ting.

> Jeg skal nemli slæbe den efter en anden bil 30 km ud til ham

Vent med at slæbe til du har aftalt det med ham.

--
Bertel

Fra : HPA3

Dato : 09-12-06 22:08

mfn skrev:
> [...]
> blot at blive afvist. Men så må jeg vel have "de store skyts" frem - hvis
En tandrem skal altid skiftes ved 100.000 km, står også i
servicehæftet, det ved enhver
med kørekort der har almindelig kendskab til biler, inden køb af bil
skal man altid læse hvad skrevet står i servicehæftet, følger den
ikke med - skal man ikke købe bilen
vh HPA3

Fra : Manhatten

Dato : 09-12-06 22:34

"HPA3" <rodney44@otenet.gr> skrev i en meddelelse

> [...]
> med kørekort der har almindelig kendskab til biler, inden køb af bil
> skal man altid læse hvad skrevet står i servicehæftet, følger den

Det er ikke korrekt hvad du skriver. Tandremmen skal skiftes ved et fastsat
interval alt efter bilmærke og model. Min ford Mondeo skal f.eks. først have
skiftet pr. 120.000 km mens nogle Opel'er havde problemer og derfor skulle
have skiftet pr. 60.000 km. Det fremgår altid af bilens instruktionsbog og
ofte også af en mærkat ved tandremmen i motorrummet. Det er farligt at påstå
at alle biler skal have skiftet ved 100.000 km. Men det er så off topic men
vigtigt at få rettet.

Noget andet er dit råd om ikke at købe bil uden
servicehæfte/instruktionsbog. Hvis man ikke har en yderst kyndig person ved
sin side, eller selv er det, er det et rigtigt godt råd. Sørg altid for at
få instruktionsbog/servicehæfte med.

/Manhatten

Fra : Karsten7870

Dato : 10-12-06 00:34

Manhatten wrote:
> [...]
> Det er farligt at påstå at alle biler skal have skiftet ved 100.000 km.
> Men det er så off topic men vigtigt at få rettet.

Uanset hvad der står i instruktionsbogen skifter de fleste ved ca. 80.000 -
lige med undtagelse af der, hvor der angivet 60.000. Netop hellere en gang
for tit end en gang for lidt.

Mange gange bliver der sat en lille merkat under fronthjelmen, der angiver
sidste udskiftning. Hvis det er en bil der har kørt op mod de 80.000, så
forlang tandremmen skiftet inden købet.
Karsten H. Jensen
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-12-06 00:41

Karsten7870 submitted this idea :
> Uanset hvad der står i instruktionsbogen skifter de fleste ved ca. 80.000 -
> lige med undtagelse af der, hvor der angivet 60.000. Netop hellere en gang
> for tit end en gang for lidt.

Hvad så med dem hvor værkstedet siger 100.000 eller endda 160.000 ?

"Art is a collaboration between God and the artist, and the less the
artist does the better." - Andre Gide

Fra : Karsten7870

Dato : 10-12-06 11:25

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
> "Art is a collaboration between God and the artist, and the less the

Garantere de, at tandremmen holder så længe - så få det skriftligt.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-12-06 13:26

Karsten7870 explained on 10-12-2006 :

> Garantere de, at tandremmen holder så længe - så få det skriftligt.

I den branche er der jo ingen der garanterer noget som helst på nogen
måder nogensinde :(

"I read biographies of the greats, and they were so messed up that I
thought I'd better mess myself up. But I couldn't. I'm too small." -
Winona Ryder

Fra : Manhatten

Dato : 10-12-06 15:52

"Karsten7870" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse

> Uanset hvad der står i instruktionsbogen skifter de fleste ved ca.
> 80.000 - lige med undtagelse af der, hvor der angivet 60.000. Netop
> hellere en gang for tit end en gang for lidt.

Sikke en påstand som jeg tvivler på du har ret i. Tror de allerfleste
skifter når deres mekaniker anbefaler det og jeg tror det i langt de fleste
tilfælde vil være i det interval fabrikken anbefaler.

> Mange gange bliver der sat en lille merkat under fronthjelmen, der angiver
> sidste udskiftning. Hvis det er en bil der har kørt op mod de 80.000, så
> forlang tandremmen skiftet inden købet.

Tandremme kan sagtens holde længere. Forlang at servicen er overholdt og
dokumenteret eller hav en meget kyndig person ved din side.

Som en bibemærkning kan jeg da fortælle at min mekaniker (min svigerfar)
skifter efter intervallet på 120.000 på vores bil og også efter interval på
hans egen og der er absolut ikke grund til andet som udgangspunkt.

Men det er off topic hvorfor jeg heller ikke vil gå længere i denne debat.

/Manhatten

Fra : Deaster

Dato : 10-12-06 00:22

HPA3 skrev:

> En tandrem skal altid skiftes ved 100.000 km, står også i

Mærkeligt i vores bil skal den skiftes for hver 90.000 km.

--
NY godbid fra Knud Thomsen: Pjat med dig
- at udfylde en pasanmodning,aflevere et billede

Fra : Jens G

Dato : 10-12-06 08:26

On Sun, 10 Dec 2006 00:22:02 +0100, Deaster <nospam@deaster.dk> wrote:

>Mærkeligt i vores bil skal den skiftes for hver 90.000 km.

Og i vores skal den kontrolleres ved 90.000, hvorefter den skal
kontrolleres for hver 30.000, men under alle omstændigheder skiftes
hvert fjerde år.

--
Jens G
Nu bruger jeg www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : Karsten7870

Dato : 10-12-06 11:27

Jens G wrote:

> [...]
> Jens G
> Nu bruger jeg www.everlove.dk til IP telefoni.
> Besøg voip-user.dk for debat om ip-telefoni og udstyr.

så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)Jamen, bare de giver garanti
for skader, som måtte opstå selvom ovenstående intervaller er overholdt.

Fra : -= JF =- priv

Dato : 10-12-06 01:07

HPA3 (rodney44@otenet.gr) kradsede følgende besked i
<1165695968.803607.83700@80g2000cwy.googlegroups.com>

> En tandrem skal altid skiftes ved 100.000 km, står også i
> servicehæftet,

Sikke en omgang forkromet vrøvl!!!!
En tandrem skal skiftes inden det fastsatte kilometertal - men det er
omtrent lige så forskelligt fra bilmærke til bilmærke som serviceintervallet
i øvrigt er forskelligt fra mærke til mærke.

> det ved enhver med kørekort der har almindelig kendskab til biler

Om du har kørekort eller ikke kan jeg ikke vurdere, men du har
tilsyneladende ikke "almindelig kendskab til biler"

--
Mvh. John

Fra : Dan Andersen

Dato : 10-12-06 10:38

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> for
> blot at blive afvist. Men så må jeg vel have "de store skyts" frem - hvis

Du har altid de normale 24 mdr. reklamationsret,
se også:
http://www.forbrug.dk/klage/guide/bilklage/
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/

Mvh. Dan Andersen

Fra : Karsten7870

Dato : 10-12-06 11:29

Dan Andersen wrote:
> "mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du har altid de normale 24 mdr. reklamationsret,
> [...]

Man kan da reklamere lige så tosset, man vil på et hvilket som helst
tidspunkt, det har man da alrtid kunnet. - man hvad med garantien?

Fra : Deaster

Dato : 10-12-06 12:48

Karsten7870 skrev:

> Man kan da reklamere lige så tosset, man vil på et hvilket som helst
> tidspunkt, det har man da alrtid kunnet. - man hvad med garantien?

Hvilken garanti?

Fra : Henning

Dato : 10-12-06 13:31

On Sat, 9 Dec 2006 18:57:26 +0100, "mfn" <jadahva@hotmail.com> wrote:

> [...]
>vil jo med garanti sige nej for den virkede da du købte den, altså fejlede

En tandrem er en sliddel, selv om den intet fejlede ved handlen kan
den nemt være gået i stykker i mellemtiden.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-12-06 06:40

Kort fortalt, så har du et halvt års garanti på bilen når den er købt på
værkstedet. I den periode skal forhandleren dokumentere at fejlen ikke var
der da du købte bilen. Og det vil han næppe kunne bevise.

Har selv prøvet det samme med en 10 år gammel Fiat Ulysse. Tro mig -
forhandleren har nok næppe fortrudt en handel mere end den vi lave den gang.

Det er derfor altid en god ide at købe brugt bil hos en forhandler, da han
ikke kan løbe fra fejl det første ½ år som var køberen ukendt ved handlen.

Mvh
Michael

Fra : Jesper Brock

Dato : 11-12-06 09:36

"Michael Rasmussen" <michaelrasmussenSLET_DETTE@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:La6fh.7$A01.4@news.get2net.dk...

> Kort fortalt, så har du et halvt års garanti på bilen når den er købt på
> værkstedet. I den periode skal forhandleren dokumentere at fejlen ikke var
> der da du købte bilen. Og det vil han næppe kunne bevise.

Nej - du har et halvt års reklamationsret, hvor fomodningen er at fejlen var
til stede på købstidspunktet (medmindre den indgåede købsaftale taler om
garanti selvfølgelig). Derefter har du halvandet års "normal"
reklamationsret.

Der *er* en væsentlig forskel mellem garanti og reklamationsret.

Ved en garanti *garanterer* forhandleren, at genstanden vil virke i
garantiperioden. Hvis genstanden går i stykker indenfor garantiperioden, kan
der altså fx blive tale om erstatning til køber.

Ved en reklamationsret har sælger ikke garanteret at genstanden ikke går i
stykker - han har bare lovet at du må komme og brokke dig og få udbedret
eventuelle mangler.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock