Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kamera i svømmehal - For fugtigt ?
Fra : SpookiePower

Dato : 08-12-06 09:11

Min kone vil gerne have at jeg tager nogle billeder af vores barn
i svømmehallen. Om man i det hele taget må tage kamera med i en svømmehal,
ved jeg ikke, men det skal selvfølgelig undersøges først. Men det jeg
også kom til at tænke på, var om der måske kunne være for fugtigt for
et kamera i sådan en hal. Jeg har et DSLR, og er itvivl om der er noget
på dette område man skal være opmærksom på mht til svømmehaller ?

--
My PhotoGallery
www.photo.box2600.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-12-06 09:21

SpookiePower skrev:
> [...]
> et kamera i sådan en hal. Jeg har et DSLR, og er itvivl om der er noget
> på dette område man skal være opmærksom på mht til svømmehaller ?

Det er nok udelukket et spgml om passende lamgsom temp. udligning.
Ellers kunne man ikke fotografere i jordens fugtige områder.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, nov. 2006

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-06 11:02

On Fri, 08 Dec 2006 09:10:34 +0100, SpookiePower
<boxjunk2600@gmail.com> wrote:

> [...]
>et kamera i sådan en hal. Jeg har et DSLR, og er itvivl om der er noget
>på dette område man skal være opmærksom på mht til svømmehaller ?

Det er ikke så slemt når du går ind i svømmehallens fugt og varme mht.
kondens, så der får du sikkert ikke de store problemer.
Det er værre når du går ud igen med et fugtigt og varmt kamera, som
pludselig rammes af tør og kold luft, hvilket kan give en del kondens.

Jeg har taget masser af billeder til svømmestævner, og jeg foretrækker
faktisk at bruge et P&S-kamera, og så bare gå tættere på motiverne.
Sådan et plask fra en person der springer i vandet sender nogle gange
kaskader af vand til alle sider, og det vand vil jeg ikke risikere
kommer ind i mit DSLR.

Det er nok sikrest at spørge livredder/bademester om du må tage
billeder i svømmehallen. Hvis de fik opfattelsen af at en vildt
fremmed stod og fotograferede børn i badetøj, kunne du nemt få
problemer.

/Alex

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 08-12-06 12:24

> Det er ikke så slemt når du går ind i svømmehallens fugt og varme mht.
> kondens, så der får du sikkert ikke de store problemer.

Jeg tror du har fået vendt det om, hvis du kommer ind i et varmt fugtigt
miljø fra et koldt miljø så vil vandet kondensere på en kold flade, f.eks.
dit kamera og linse osv.

> Det er værre når du går ud igen med et fugtigt og varmt kamera, som
> pludselig rammes af tør og kold luft, hvilket kan give en del kondens.

Måske hvis der er varm fugtig luft inden i kameraet vil det kondensere i det
at det køles ned, men ellers er det et mindre problem at tage det ud.

mvh
Jonas

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-06 15:58

On Fri, 8 Dec 2006 12:23:55 +0100, "Jonas Lüttichau"
<jluttichau@gmail.com> wrote:

>Jeg tror du har fået vendt det om, hvis du kommer ind i et varmt fugtigt
>miljø fra et koldt miljø så vil vandet kondensere på en kold flade, f.eks.
>dit kamera og linse osv.

Du har ret.

Må vist lige være gået på "uendelig" et øjeblik

/Alex

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 08-12-06 12:27

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> skrev i en meddelelse
> også kom til at tænke på, var om der måske kunne være for fugtigt for
> et kamera i sådan en hal. Jeg har et DSLR, og er itvivl om der er noget
> på dette område man skal være opmærksom på mht til svømmehaller ?

Hvis du kan se at der er kraftig kondens på linsen osv. kan du vente med at
tage billeder indtil det er blevet varmet op til den omgivende temperatur,
ellers er der ikke de store problemer.

Fra : Jan Boegh

Dato : 08-12-06 13:34

Jonas Lüttichau skrev i 45794bed$0$49195$14726298@news.sunsite.dk dette:
> [...]
> med at tage billeder indtil det er blevet varmet op til den omgivende
> temperatur, ellers er der ikke de store problemer.

Bær de ind i en lukket plastpose - så er det hurtigere klart.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-12-06 08:24

"SpookiePower"
> [...]
> et kamera i sådan en hal. Jeg har et DSLR, og er itvivl om der er noget
> på dette område man skal være opmærksom på mht til svømmehaller ?

Har ikke haft problemer de gange jeg har prøvet - et tip - for nogle
anderledes
sjove billeder, køb en EWA-Marine undervands pose til dit kamera, gerne et
med plads til flash på toppen, hop i baljen med ungen og få nogle sjove
over/
under billeder. -max-

Fra : Anders

Dato : 11-12-06 21:57

> Jeg har et DSLR, og er itvivl om der er noget
> på dette område man skal være opmærksom på mht til svømmehaller ?

Hej

Det kommer vel også an på hvilket dSLR du har.
De proffe huse er vejrbestandige, og kan klare en hel del plask og sjask og
fugt (tror jeg).

D200 og opefter er vejrbestandige fra Nikon, så vidt jeg ved...

Anders