Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Konica FT-1 - spørgsmål fra en ignorant
Fra : Lars Wiberg

Dato : 07-12-06 19:24

Hej alle,

I dag er jeg blevet foræret et Konica FT-1 spejlrefleks kamera fra 1982.
Teksten på objektivet siger: "TAMRON Japan - 35-70mm, 1:3,5 - CF MACRO -
BARR MC - ø58 - 64o-34o" (o'erne er 'grad' tegn).

Kameraet er så godt som aldrig blevet brugt og har bare ligget og ventet på
en skulle samle det op og knipse løs. Det vil jeg selvfølgelig gerne, men er
der nogle ting jeg skal være opmærksom på? Batterihuset var en smule iret
idet der stadig sad nogle gamle batterier deri, men med lidt knofedt fik jeg
renset kontaktfladerne. Et næt nye batterier kom i og kameraet kom straks
til live.

Mine evner strækker sig ikke til mere end at knipse med et digital kamera
med autofokus, men med sådan en (efter min opfattelse) fornem gave, så
skylder jeg mig selv at lære at bruge det.

Er der nogle generelle tips I kan bidrage med?

Jeg takker mange gange på forhånd.

Med venlig hilsen,

Lars Wiberg

Fra : Thomas

Dato : 08-12-06 02:10

Hej Lars

Det er ikke meget jeg kan bidrage. Men godt du fik de gamle batterier
ud, renset batteri polerne og batteri huset. Det er jo lige før det er
reto med et sådan kamera. Jeg bruger selv kun digitalt kamera. Dog kan
jeg da anbefale at bruge genopladelige batterier.

mvh.
Thomas

http://www.batt.dk
http://www.vapextech.dk
http://www.bedstestart.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-12-06 09:49

"Lars Wiberg" <slartie@#remove#southend.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skylder jeg mig selv at lære at bruge det.
>
> Er der nogle generelle tips I kan bidrage med?

Ikke, at jeg forstår at du vil knipse film, men en scanner er da et minimum,
hvis du skal have reel glæde af apparatet. Det kan du sikkert finde brugt
til en 1500-2000kr for en god filmscanner. Så er der kun at købe film og få
dem fremkaldt. Mht. tips kan du jo hinte om, hvad du skulle have brug for at
vide....
Mvh,
Hans

Fra : Lars Wiberg

Dato : 08-12-06 10:14

Hej Hans,

> [...]
> finde brugt til en 1500-2000kr for en god filmscanner. Så er der kun at
> købe film og få dem fremkaldt. Mht. tips kan du jo hinte om, hvad du

Helt grundlæggende har jeg så godt som ingen viden om hvordan man tager
nogle bare halvgode billeder. Der er helt sikkert nogle grundlæggende ting
jeg relativt hurtigt kan lære, resten gætter jeg på er noget der kræver
resten af livet. En kilde til en smule grundlæggende viden ville være enormt
kærkommen.

Jeg har tænkt mig at bruge det meste af min tid på sort/hvide billeder da
jeg altid har været fascineret af deres udtryk. De har altid virket stærkere
på mig end hvilket som helst farvebillede. Ingen hetz mod farvefotograferne,
men det sort/hvide gør bare et indtryk på mig.

Så første spørgsmål ville være, hvilke sort/hvid film kan anbefales? og
hvilket prisleje ligger de i? Jeg vil meget gerne eksperimentere i at fange
stemninger og følelser på kort hold (dvs. ingen store naturbilleder fra
danmarks bølgende bakkelandskab). Det er uden tvivl en fantastisk og
hunde-svær kunst i sig selv, men ikke desto mindre der hvor jeg gerne vil
bevæge mig hen. Vel vidende at der findes et hav af forskellige typer film,
så er der måske nogle bestemte typer at foretrække frem for andre?

Nu nævner du filmscannere. Det havde jeg selvfølgelig ikke tænkt på, men det
er jo oplagt at indkøbe sådan en sag. Hvilket mærke bør jeg kigge efter?

Fremkaldelsen af filmen kan vel heller ikke koste det store? Jeg er i
København K, så en henvisning til en god fotohandel i indre by ville også
være dejligt.

Jeg kunne egentlig også godt tænke mig at vide om der stadig findes
objektiver i handelen der er kompatible med Konica huset?

Det var de ting der lige faldt mig ind i første omgang. Tak for hjælpen
indtil videre.

Med venlig hilsen,

Lars Wiberg

Fra : Jan Boegh

Dato : 08-12-06 11:17

Lars Wiberg skrev i 0didnaVl0_PYseTYnZ2dnUVZ8qKvnZ2d@giganews.com dette:

> Fremkaldelsen af filmen kan vel heller ikke koste det store? Jeg er i
> København K, så en henvisning til en god fotohandel i indre by ville
> også være dejligt.

Hvis du vil scanne dine film ind og du vil arbejde i S/H, så ville jeg
anbefale at kigge på muligheden for at købe film i bulk (30-50 m) og så selv
lade filkasetterne. Det er tæskelet og en loader burde kunne findes brugt
til noget nær foræringspris. Jeg tror nok min er røget ud, desværre.
Ligeledes ville jeg stærkt overveje selv at fremkalde filmene. Det er
forholdsvis simpelt og stiller ikke krav til lokale som ved fremkaldning af
papirforstørrelser.
Eneste forbehold: Jeg er ikke helt klar over hvordan markedet for kemikalier
og S/Hfilm i bulk er. Men det er da til at finde ud af.

> Jeg kunne egentlig også godt tænke mig at vide om der stadig findes
> objektiver i handelen der er kompatible med Konica huset?

http://cgi.ebay.de/Konica-FT-1-Ausruestung_W0QQitemZ200055547542QQihZ010QQcategoryZ18582QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Du får godt nok et hus med - men lad os nu se, om prisen ikke er så lav når
auktionen er slut, at det er til at leve med.

Det er sjovere at fotografere end at hælde marmelade på spande

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Lars Wiberg

Dato : 08-12-06 12:44

Hej Jan

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote in message
> [...]
> Eneste forbehold: Jeg er ikke helt klar over hvordan markedet for
> kemikalier og S/Hfilm i bulk er. Men det er da til at finde ud af.

Det lyder jo spændende. Det kunne være man skulle alliere sig med en lokal
forhandler for at få styr på den slags. Det er i hvert fald noteret.

> [...]
>
> Du får godt nok et hus med - men lad os nu se, om prisen ikke er så lav
> når auktionen er slut, at det er til at leve med.

Se ebay havde jeg selvfølgelig ikke skænket en tanke, men selvfølgelig ..
Jeg er nok tvunget ud i at skulle vente med at byde ind på nogle emner
indtil Januar .. julen er ikke blevet billigere siden 2005 :)

> Det er sjovere at fotografere end at hælde marmelade på spande

Jeg er ikke sikker på at Scandic Foods ville være enig - men jeg kan med en
vis autoritet kunne sige, at HVAD SOM HELST er sjovere end at hælde
marmelade på spande

Som man siger: Sandheden hører man fra fulde folk og Frederikshavnere ;)

Med venlig hilsen,

Lars Wiberg

PS: Jeg kender Jan, så bare rolig - han kan ta' det.

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-12-06 11:47

> [...]
> jeg relativt hurtigt kan lære, resten gætter jeg på er noget der kræver
> resten af livet. En kilde til en smule grundlæggende viden ville være

Find nogle fotobøger om de grundlæggende ting som tid, blænde, dybdeskarph,
komposition, lys, etc. Så skulle du være dækket ind til at begynde med.
Derudover køb nogle fotobøger og se på nettet, hvad andre gør.

> Nu nævner du filmscannere. Det havde jeg selvfølgelig ikke tænkt på, men
> det er jo oplagt at indkøbe sådan en sag. Hvilket mærke bør jeg kigge
> efter?

En rigtig filmscanner og se på anmeldelser. Jeg havde en Konica Minolta
Dimage IV og den synes jeg var god til at scanne mine gamle filmnegativer og
dias.

> Det var de ting der lige faldt mig ind i første omgang. Tak for hjælpen
> indtil videre.

Men overvej alligevel om det er umagen værd. Du kan få et dslr med
tilsvarende optik for kun få tusinde mere, når du inkluderer prisen for
scanner. Hvis du tager mange billeder varer det ikke længe før rengskabet er
lige. Du kunne finde en brugt dslr, som f.eks. Canon 300D/350D/10D, Nikon
D100, D70/D50 til 4000kr. vil jeg tro. Så er der ingen bøvl med
filmfremkaldelser, scanning og du kan frit vælge mellem farve og s/h i
efterbehandlingen af RAW filer.
Mvh,
Hans

Fra : Lars Wiberg

Dato : 08-12-06 12:55

Hej Hans,

> [...]
> dybdeskarph, komposition, lys, etc. Så skulle du være dækket ind til at
> begynde med. Derudover køb nogle fotobøger og se på nettet, hvad andre

Det lugter af en tur på biblioteket. Gad vide om de vil lade en udvandrer
som mig låne bøger i Danmark. De svenske får man hurtigt spat af at skulle
læse :) (jeg bor i Malmø). Nå, det vil tiden vise.

> En rigtig filmscanner og se på anmeldelser. Jeg havde en Konica Minolta
> Dimage IV og den synes jeg var god til at scanne mine gamle filmnegativer
> og dias.

Jeg kigger forbi diverse auktioner og ser hvad jeg kan finde. Tak for info.

> [...]
> Nikon D100, D70/D50 til 4000kr. vil jeg tro. Så er der ingen bøvl med
> filmfremkaldelser, scanning og du kan frit vælge mellem farve og s/h i

Jeg vil ikke afvise at jeg kunne finde på at købe noget der er bedre end mit
beskedne Nikon Coolpix 7900 på et tidspunkt, men lige for nuværende må jeg
indrømme at 35mm tiltrækker mig mest på trods af det ekstra arbejde det
måtte indebære. Det lyder selvfølgelig flot at sige, men det er ikke
besværet med fremkaldelse, scanning og økonomien der vil få mig til at
skrotte et SLR og købe et DSLR. Det ville afgjort være mit nørd-gen der
ville få mig til at gøre det

Når det så er sagt, så er det selvfølgelig et godt råd - uden diskussion så
er DSLR mere praktisk, mere anvendeligt, mere nutidigt .. ja find selv alle
tillægsordene.

Tak for inputtet indtil videre.

Med venlig hilsen,

Lars Wiberg

Fra : MW

Dato : 09-12-06 12:52

> [...]
> besværet med fremkaldelse, scanning og økonomien der vil få mig til at
> skrotte et SLR og købe et DSLR. Det ville afgjort være mit nørd-gen der

Hvis du kaster dig ud i det og anskaffer en filmskanner så er en s/h film
som Kodak 400CN både en god film og samtidigt den absolut nemmeste at skanne
med et godt resultat. 400CN er en monokrom farvefilm der fremkaldes i den
samme kemi som farvenegativ film. Du kan så bruge energien på at
fotografere. Som udgangspunkt for digitaliserede s/h billeder er almindelige
farvenegativer også særdeles brugbare.

Som en lille bonus er brugte Konica objektiver billige og af ganske god
kvalitet

mvh/MW

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-12-06 13:52

"MW" <sletmwwaal@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
> skanne med et godt resultat. 400CN er en monokrom farvefilm der fremkaldes
> i den samme kemi som farvenegativ film. Du kan så bruge energien på at

Hvad mener du egentlig med det? Hvis han scanner negativerne ind, så er
processen da den samme som hvis han købte en dslr, lige bortset fra at der
er et ekstra step med at loade film, fremkalde dem og venter på resultatet
og derefter scanne ind. Det er da en masse ekstra energi at bruge.

Lars kommer sikkert på andre tanker, når han har prøvet det, men held og
lykke vil jeg sige. Efter min mening spild af tid.
Mvh,
Hans

Fra : MW

Dato : 09-12-06 15:46

> [...]
> er et ekstra step med at loade film, fremkalde dem og venter på resultatet
> og derefter scanne ind. Det er da en masse ekstra energi at bruge.

Jeg mener at LW som ny ud i det kemiske univers ikke behøver bruge tid,
energi og penge på at udsøge sig den foretrukne kombination af s/h film og
fremkalder, endsige behøver anskaffe det nødvendige udstyr til fremkaldelse,
købe kemikalier osv osv

400CN filmen er, især hvis den skal skannes, fuldt på højde med eller bedre
end samtlige s/h film i afdelingen 100-400iso. Den er nem at skanne og
støv/ridse funktionen ( ICE m.fl.) i skannerprogrammerne virker, hvad den
ikke gør med sølvbaserede negativer

> Lars kommer sikkert på andre tanker, når han har prøvet det, men held og
> lykke vil jeg sige. Efter min mening spild af tid.

Det har du jo lov til at mene, men LW agter efter eget udsagn at anvende sit
"nye" kamera og så er det vel rimeligt at besvare spørgsmålene. Og jo, jeg
har praktisk erfaring med de løsningsforslag jeg giver

mvh/MW

Fra : Lars Wiberg

Dato : 09-12-06 14:06

Hej MW,
> [...]
> fotografere. Som udgangspunkt for digitaliserede s/h billeder er
> almindelige farvenegativer også særdeles brugbare.

Tak for tippet. Jeg har noteret mig Kodak 400CN. Jeg skal lige have googlet
efter (eller kigge i de gule sider) efter nogle fotohandlere hvor jeg kan
købe nogle ruller, så skal de helt klart have chancen.

> Som en lille bonus er brugte Konica objektiver billige og af ganske god
> kvalitet

Det lyder rigtigt godt. Jeg holder øje med diverse auktions-sites.

Med venlig hilsen,

Lars Wiberg

Fra : Kaj

Dato : 09-12-06 09:55

> [...]
> skylder jeg mig selv at lære at bruge det.
>
> Er der nogle generelle tips I kan bidrage med?

Hej!
Jeg har et Konica spejlrefleks, som nok er lidt ældre end det du har fået.
Det hedder Autoreflex TC.
Foruden den fremragende normaloptik har jeg en Vivitar makro f 2.8. Den går
fra uendelig til 1:1. Det er virkelig en perle af en optik. Desuden har jeg
en 2x telekonverter og en Soligor zoom 70-210 med udskifteligt bagstykke.
I dag fotograferer jeg kun digitalt, men jeg tog mange billeder dengang,
fremkaldte selv osv. så jeg har haft megen glæde af fotograferingen.
MVH
Kaj
Ved direkte mail: Fjern klatten