Kølepasta & strømforsyning
Fra : Henrik H

Dato : 07-12-06 08:56

Hej NG

Jeg har lige installeret ny core 2 duo (den mindste) processor i min pc. Det
undrede mig at der ikke fulgte kølepasta med. Efterfølgende har jeg haft
køleren af, og så at der alligevel var lidt kølepasta på processoren. Hvor
har det siddet? Jeg har set at man på nogle processorer skulle fjerne et
stykke plastic hvor pastaen lå beskyttet under, men jeg kunne ikke se at
duoén havde noget sådant. For en sikkerheds skyld lagde jeg lidt ekstra
pasta på. Skulle jeg have ladet være med dette? Har jeg lavet en fejl?

Jeg har fire harddiske et grafikkort af ældre dato, dette trækkes af en 300w
strømforsyning. Hvordan finder jeg ud af om strømforsyningen er
tilstrækkelig? Jeg spiller aldrig spil.

MVH

Henrik

Fra : Ole Laursen

Dato : 07-12-06 10:01

"Henrik H" <panzerkomandantFJERN@hotmail.com> writes:

> Jeg har fire harddiske et grafikkort af ældre dato, dette trækkes af en 300w
> strømforsyning. Hvordan finder jeg ud af om strømforsyningen er
> tilstrækkelig? Jeg spiller aldrig spil.

Dine harddiske bruger formodentlig hver et sted mellem 7-12 W. Men kan
du ikke bare prøve dig frem? Hvis det hele kører fint, jamen så er der
jo ikke noget problem. Du kan evt. prøve at køre et stresstestprogram
som cpuburn samtidig med at du kopierer filer frem og tilbage mellem
diskene for at se om den klarer det.

Du kan læse mere om strømforsyninger her:

http://www.silentpcreview.com/article28-page1.html

--
Ole Laursen
http://www.iola.dk/

Fra : Mads

Dato : 07-12-06 10:33

On Thu, 7 Dec 2006 08:55:34 +0100, "Henrik H"
<panzerkomandantFJERN@hotmail.com> wrote:

> [...]
>køleren af, og så at der alligevel var lidt kølepasta på processoren. Hvor

Sikkert som et stykke gummilignende termisk tape under køleren.
Det plejer det.

> [...]
>duoén havde noget sådant. For en sikkerheds skyld lagde jeg lidt ekstra
>pasta på. Skulle jeg have ladet være med dette? Har jeg lavet en fejl?

Hvis du fjernede al den termiske tape fra både CPU og køler, så
var det OK at påføre en smule kølepasta, men du bør ikke blande
kølepasta og termisk tape.

Og husk ikke at bruge for meget kølepasta. Et tyndt nærmest
gennemsigtigt lag er fint. Det skal kun udfylde de mikroskopiske
ujævnheder i CPU og køler. Ikke andet.

mvh Mads

Fra : Nicolai

Dato : 07-12-06 19:59

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

> Sikkert som et stykke gummilignende termisk tape under køleren.
> Det plejer det.

Nu er det normalt AMD der plejer at bruge tape og spørger har en Intel CPU.

> Hvis du fjernede al den termiske tape fra både CPU og køler, så
> var det OK at påføre en smule kølepasta, men du bør ikke blande
> kølepasta og termisk tape.

Jeg har heller aldrig hørt om at der er tape på både CPU og køler.

Nicolai

Fra : Mads

Dato : 07-12-06 21:02

On Thu, 7 Dec 2006 19:59:24 +0100, "Nicolai" <news2004@mailme.dk>
wrote:

>Nu er det normalt AMD der plejer at bruge tape og spørger har en Intel CPU.

Jeg har nu set Intel box kølere med tape, men er det i princippet
ikke også lige gyldigt om det er tape eller pasta der sidder på
køleren? Henrik spurgte hvor kølepastaen havde siddet og
uanset om det så var pasta eller tape, så var mit svar da korrekt.

>Jeg har heller aldrig hørt om at der er tape på både CPU og køler.

Nå OK, du har altså aldrig prøvet at tage køleren af igen og finde
at der var pasta ( eller tape ) på både CPU og køleprofil ?

Sjovt som du først nedgør mine svar til Henrik for derpå at give ham
hvad der stort set er de samme svar.

Fra : Nicolai

Dato : 07-12-06 22:27

> Jeg har nu set Intel box kølere med tape, men er det i princippet
> ikke også lige gyldigt om det er tape eller pasta der sidder på
> køleren?

Nej, det er da i kke ligegyldigt. Der er stor forskel på tape og pasta, - og
på Conroe sidder der pasta. Du forvirrer folk unødigt, ved at give svar som
ikke er korrekte.

> Henrik spurgte hvor kølepastaen havde siddet og
> uanset om det så var pasta eller tape, så var mit svar da korrekt.

Nej, på Conroe sidder der ikke "sikkert et stykke gummilignende termisk
tape". Manden spørger fordi han ikke ved det, så nytter det da ikke noget at
du begynder at blande forkerte ting ind i det.

> Nå OK, du har altså aldrig prøvet at tage køleren af igen og finde
> at der var pasta ( eller tape ) på både CPU og køleprofil ?

Pasta ja, Tape nej.

> Sjovt som du først nedgør mine svar til Henrik for derpå at give ham
> hvad der stort set er de samme svar.

Slet ikke. Jeg ved hvad jeg snakker om, mht Conroe CPU'en og boxkøleren. Det
gør du ikke og begynder at ævle om tape, hvilket sandsynligvis bare vil
forvirre ham mere end bare at fortælle hvordan tingene forholder sig i
virkeligheden.

Så vores svar er absolut ikke de samme, da jeg ved der sidder pasta på og du
gætter på tape. At du føløer jeg nedgører dine svar, må bero på en psykisk
uligevægtighed, men det er da rart når folk svarer, at de så ikke bare
gætter.

Nicolai

Fra : Mads

Dato : 08-12-06 00:44

On Thu, 7 Dec 2006 22:27:22 +0100, "Nicolai" <news2004@mailme.dk>
wrote:

>At du føløer jeg nedgører dine svar, må bero på en psykisk
>uligevægtighed,

Sikke da en pæn og proper tone du fører dig frem med.
Det siger virkeligt en hel del om din karakter.

Glædelig jul

PLONK!

Fra : Nicolai

Dato : 08-12-06 16:01

> Sikke da en pæn og proper tone du fører dig frem med.
> Det siger virkeligt en hel del om din karakter.
>
> Glædelig jul
>
> PLONK!

Haha. Jeg er helt overbevist om at jeg har ramt rigtigt, fordi der er ikke
noget i vejen med min tone eller ordvalg. Jeg mener virkelig at du må være
ustabil, hvis der skal så lidt til at du føler jeg nedgører dit svar. At du
gider bruge PLONK og i det hele taget tror at det har nogen betydning for
mig at vide, viser så også hvor barnlig du er.

Nicolai

Fra : Nicolai

Dato : 07-12-06 19:58

"Henrik H" <panzerkomandantFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> køleren af, og så at der alligevel var lidt kølepasta på processoren. Hvor
> har det siddet?

Såfremt det er det samme som på min C2D E6600, så var der pre-sprøjtet pasta
på selve køleren.

> Jeg har set at man på nogle processorer skulle fjerne et stykke plastic
> hvor pastaen lå beskyttet under, men jeg kunne ikke se at duoén havde
> noget sådant.

Nej, det var jo pasta der sad på den.

> For en sikkerheds skyld lagde jeg lidt ekstra pasta på. Skulle jeg have
> ladet være med dette? Har jeg lavet en fejl?

Ja, hvis ikke du har fjernet det gamle pasta, så har du lavet en fejl. Du
bør så hive den af, og rense den godt og grundigt.

Nicolai