billig olivenolie
Fra : (-Peter-)

Dato : 06-12-06 20:09

hej,..

gik lige og tænkte over flg.: hvor fåes den billigste olivenolie?? (
i DK når man tænker på normalpris (ikke tilbud der kun gælder denne
uge))..

og ja... ved godt der er forskel på olivenolier, men søger altså
bare den billigste..

mvh
peter

Fra : Lene

Dato : 06-12-06 20:15

(-Peter-) skrev:
hvor fåes den billigste olivenolie?? (

Hej Peter..
Jeg tror at den billigste, koldpressede olivenolie fås i Aldi.

Mvh. Lene
40plus.dk

Fra : Lasse Jensen

Dato : 06-12-06 22:00

Lene wrote:

> (-Peter-) skrev:
> hvor fåes den billigste olivenolie?? (
>
> Hej Peter..
> Jeg tror at den billigste, koldpressede olivenolie fås i Aldi.

Og den kan anbefales.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Kim Schulz

Dato : 06-12-06 21:09

On 6 Dec 2006 11:08:51 -0800
"(-Peter-)" <garfieldpbj@mail-online.dk> wrote:

> [...]
> uge))..
>
> og ja... ved godt der er forskel på olivenolier, men søger altså

i en af de etniske forretninger her i aalborg har jeg se 2l dunke
af koldpresset jomfru olivenolie til omkring 40kr

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Gert Krabsen

Dato : 06-12-06 21:16

Kim Schulz wrote:

> i en af de etniske forretninger her i aalborg har jeg se 2l dunke
> af koldpresset jomfru olivenolie til omkring 40kr

Ups - jeg læste det først som enogtyve dunke for 40 kroner - det var
godtnok billigt

Fra : (-Peter-)

Dato : 06-12-06 21:24

On 6 Dec., 21:15, Gert Krabsen <fjernkrab...@fjernkrabsenfjern.dk>
wrote:

> godtnok billigt

synes også 2 L til 40 er billigt.. nogen der ved om der er sådan
etniske butikker i odense med samme pris?

/peter

Fra : Kim Schulz

Dato : 06-12-06 21:44

On 6 Dec 2006 12:24:06 -0800
"(-Peter-)" <garfieldpbj@mail-online.dk> wrote:

> synes også 2 L til 40 er billigt.. nogen der ved om der er sådan
> etniske butikker i odense med samme pris?

jeg ville helt ærligt anbefale dig at holde dig fra det. En god
olivenolie smager skønt, men en middelmådig smager elendigt. Tør slet
ikke tænke på hvor slemt en dårlig vil smage.

Fra : (-Peter-)

Dato : 06-12-06 22:29

Tænkte nok denne reaktion ville komme..

imidlertid bliver olivenolie af mig kun anvendt til brød og stegning..

er ikke den store salatspiser (kun når det er lavet i italien og
simpelt)...
så bruger ikke olie her..

det er grunden til jeg blot ønsker en billig olie..

og ja, ved også godt at jeg så evt. bør bruge solsikke - mener nu
alligevel at olivenolien giver en lille smag til mig brød som jeg
ønsker..

mvh
peter

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-12-06 10:23

(-Peter-) skrev i 1165440553.003237.201230@73g2000cwn.googlegroups.com
dette:

> og ja, ved også godt at jeg så evt. bør bruge solsikke - mener nu
> alligevel at olivenolien giver en lille smag til mig brød som jeg
> ønsker..

Til brød synes jeg bestemt en god olivenolie betaler sig.
Og i øvrigt er jeg enig i at Aldis den gængse er en glimrende olie til
prisen. Men den har ikke ret meget med rigtige gode olivenolier, hvor smagen
for alvor træder frem.
Alle burde faktisk prøve at smage på en 3-4 forskellige olier lige efter
hinanden for at erkende, hvor stor forskel der faktisk er på smagen. Og når
man så er i gang, er det lige så interessant at prøvesmage nogle gode olier
og opdage at de kan være vidt forskellige.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Kim Schulz

Dato : 06-12-06 22:50

On 6 Dec 2006 13:29:13 -0800
> [...]

> og ja, ved også godt at jeg så evt. bør bruge solsikke - mener nu
> alligevel at olivenolien giver en lille smag til mig brød som jeg

Olivenolie har elendige stegeegenskaber - køb en vindruekerneolie som
er billigere og langt bedre til stegning. Desuden så taber olivenolien
sine gode egenskaber ved opvarmning så det eneste du står tilbage med
er risikoen for at du steger i noget som giver maden en harsk smag og
samtidigt sørger for at det brænder på

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 06-12-06 23:22

Kim Schulz wrote:

> Olivenolie har elendige stegeegenskaber

Ikke hvis man bruger det ordentligt. Italienere steger aldrig i andet,
og jeg steger mange ting i olivenolie. I Italien steger man dog typisk
ikke i jomfruolie, men i "almindelig" olie, som dog er svært at opdrive
i Danmark, og ofte er dyrere herhjemme, selvom det jo er på hovedet.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 07-12-06 12:22

"Kevin Borbye Edelvang" <virker@ikke.invalid> wrote in message
> Ikke hvis man bruger det ordentligt. Italienere steger aldrig i andet, og
> jeg steger mange ting i olivenolie.

I "min" del af Italien steger vi også i smør og margarine, men vi er også
polentoni. Vi blander ofte 50-50 smør og olie. Men i syditalien alt fedt der
ikke kommer fra en plante er strengt forbudt! Jeg synes at den bedste
friture olie er fra jordnødder - som også har absurde priser på denne
bredgrad lige som olivenolie, når man sammenligner med Italien.

>I Italien steger man dog typisk ikke i jomfruolie, men i "almindelig" olie,
>som dog er svært at opdrive i Danmark, og ofte er dyrere herhjemme, selvom
>det jo er på hovedet.

Ja for pokker. Jeg fandt dog en plasticflaske i Brugsen med "olivenolie" og
den er udmærket - til "stegning" - jeg tror den er fra Spanien. Ellers har
Supermarco "Olio Sasso" som er en "dejlig" industriprodukt med olie af
ukendt oprindelse, og så stå jeg af...
Men til "spisning" - dvs. på salat, carpaccio, eller bare en tomatsauce der
kræver mere smag - er den "dyre" flaske taget i brug. Jeg kan bedst lide
olien fra Liguria eller Toscana, men nu er vi der... "de gustibus non
disputandum est".

Sandra

Fra : (-Peter-)

Dato : 06-12-06 23:18

On 6 Dec., 22:49, Kim Schulz <k...@schulz.dk> wrote:
> [...]
> sine gode egenskaber ved opvarmning så det eneste du står tilbage med
> er risikoen for at du steger i noget som giver maden en harsk smag og

har hørt om dette.. imidlertid har jeg ikke erfaret det - mere kan jeg
ikke rigtigt sige :)

/peter

Fra : (-Peter-)

Dato : 07-12-06 15:26

On 7 Dec., 10:22, "Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote:
> [...]
> man så er i gang, er det lige så interessant at prøvesmage nogle gode olier
> og opdage at de kan være vidt forskellige.

vil det sige tage en ske med olie på og "spise" dette olie??

/peter

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-12-06 15:51

(-Peter-) skrev i 1165501557.860423.207740@73g2000cwn.googlegroups.com
dette:

> vil det sige tage en ske med olie på og "spise" dette olie??

Jeg tror det er temmeligt grænseoverskridende for de fleste, så rigtigt
mange bruger et lille stykke hvidt brød (ikke noget krydret smart brød men
noget neutralt), der dyppes. Men glem alt om det, jeg har oplevet på flere
smagninger på messer ol., hvor man smager sammen med salt, ost og balsamic
og hvad ved jeg.
Personligt gør jeg det, at jeg dypper en pegefinger (hvor det er muligt -
som oftes hos olivenproducenterne i s.europa) i olien og så smører den på
forsiden af gummerne med fingeren. Herefter kan man så udforske smagen på
glimrende vis. Og man får en god fornemmelse for at nogle olier har
mineralske toner, smag af græs, bitterhed osv. En forbløffende oplevelse for
folk, der tror at olie bare er olie. Og også en erkendelse af at den rigtigt
gode olie ikke altid nødvendigvis er den bedste. Den kan let vise sig at
smage af alt for meget.

I en ideel verden ville af og til indtage en crostini med denne olie, et
strejf hvidløg og så lidt hakket tomat med et par blade basilikum og et par
dråber balsamico Tradizionale og en anelse af olien. Men det er nok også
lige så dyrt som en god foie gras.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Kim Schulz

Dato : 07-12-06 17:27

On Thu, 7 Dec 2006 10:17:42 +0100

> Det er da lige det modsatte af hvad man normalt vil hævde.
> Olivenolier er langt bedre til stegning end vindruekerneolien, der
> bliver ødelagt af de høje temperaturer. Til gengæld er
> vindruekerneolie en glimrende olie til andre formål, hvor man vil
> have en smagsneutral olie.

> Forkert.

Sorry du har ret. Sad lige med hovedet i en anden diskussion omkring
rapsolie og olivenolie til stegning. Jeg ændrer dog ikke holdning
omkring at olivenolie lettere får ting til at brænde på og at jomfru
olivenolie ved opvarmning til højere temperaturer giver en harsk smag.

Fra : (-Peter-)

Dato : 07-12-06 21:57

er konklussion at aldi er det billigste??

eller er der nogen der koster det samme +/- 5 kr pr liter, man bør
tage med i en smagstest??

/peter

Fra : (-Peter-)

Dato : 08-12-06 09:20

On 7 Dec., 12:21, "Mrs Krabappel" <san...@nospam.dk> wrote:
> "Kevin Borbye Edelvang" <vir...@ikke.invalid> wrote in messagenews:45774285$0$49199$14726298@news.sunsite.dk...
"de gustibus non disputandum est".

så vil vi matematikere gerne have en oversættelse.. :)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 08-12-06 09:27

(-Peter-) skrev:

> så vil vi matematikere gerne have en oversættelse.. :)

»smag og behag kan ikke diskuteres«.
--
Herluf :·)