Lovgivning vedrørende alarmsystemer
Fra : kendus@gmail.com

Dato : 06-12-06 09:41

Hej.

Er der nogen der ved om der er en lovgivning vedrørende alarmsystemer
(så som en pakke fra dansikring fx.) generelt?
Har søgt lidt rundt men uden held!

PFT

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-12-06 11:13

kendus@gmail.com wrote:
> Er der nogen der ved om der er en lovgivning vedrørende alarmsystemer
> (så som en pakke fra dansikring fx.) generelt?
> Har søgt lidt rundt men uden held!

Der er ikke nogen decideret lovgivning om alarmer. Der er lovgivning om
vægternes arbejde og kontrolcentralernes arbejde. Dansikring er
godkendt af Rigspolitiet hvilket giver dem en masse regler de skal
følge. Derudover er de medlem af forskellige brancheorganisationer og
skal derfor også følge en lang række regler som bl.a. er opstillet
af Forsikring & Pension. Disse regler er bl.a. om Skafor klasser,
udrykningstider for vægteren, bemanding på vagtcentral og meget
andet. Det der i sidste ende bestemmer er hvilken kontrakt du laver med
alarmselskabet.

Er der noget specifikt du tænker på mht. alarmen så spørg endelig.

Fra : kendus@gmail.com

Dato : 06-12-06 11:58

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> alarmselskabet.
>
> Er der noget specifikt du tænker på mht. alarmen så spørg endelig.

Okay, jamen jeg tænkte mere på hvis man nu fx. selv ville sætte et
alarmsystem i produktion... Er ved at lave et projekt der vedrører
det.

PFT

Kendus

Fra : Allan Soerensen

Dato : 07-12-06 08:52

<kendus@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Okay, jamen jeg tænkte mere på hvis man nu fx. selv ville sætte et
> alarmsystem i produktion... Er ved at lave et projekt der vedrører
> det.

Forsikringsselskaberne, SKAFOR, arbejder med forskellige sikringsklasser,
som afhænger af hvilke værdier det er du vil sikre.
Det er således forsikringsselskaberne der stiller krav til, og godkender,
alarmsystemerne. Alt efter klasse skal du have mere eller mindre udstyr,
lige som selve alarmcentralen skal være godkendt til den pågældende
sikringsklasse.
Er der tale om en helt simpel privat-alarm, er der ikke krav om nogen
godkendelser. Vil du derimod sælge den til kunder, der har krav om at deres
forsikringsselskab vil anerkende den, skal den som sagt godkendes af SKAFOR.
I så fald skal du have gjort om med dig selv hvem du vil sælge alarmen til
og hvor høj en sikringsklasse du vil have den godkendt til.
Prøv at tale en snak med SKAFOR og rekvirer deres beskrivelse af kravene til
de forskellige sikringsklasser.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-12-06 14:07

kendus@gmail.com wrote:
> Okay, jamen jeg tænkte mere på hvis man nu fx. selv ville sætte et
> alarmsystem i produktion... Er ved at lave et projekt der vedrører
> det.

Så skal du kigge på de love der gælder alt andet elektronik samt
love og reglementer for enheder der skal kommunikere via det offentlige
telefonnet, GSM og TDC's Alarmnet. Som tidligere nævnt er
retningslinierne fra "Forsikring og Pension" også noget du skal have
næsen i. Sidst men ikke mindst skal du nok bruge SKAFOR
specifikationerne som godnatlæsning til du kan dem udenaf ;)

Det eneste lov jeg kender til der omhandler alarmsystemer handler om
hvordan kontrolcentraler og vægtere skal opføre sig og hvad de må -
f.eks. at kontrolcentraler har ret til at informere politiet om
aktiverede alarmer uden at det vil blive opfattet som falsk anmeldelse
(af et indbrud der ikke har fundet sted). Desuden er det kun godkendte
kontrolcentraler der må aflevere overfaldsalarmer til politiet. Den
lov kan du finde på www.retsinfo.dk hvis du har lyst til at læse om
den del af det.

Sidst - og måske mindst - er der "loven" at en alarmsirene ikke må
hyle mere end 3 minutter efter sidste aktivering. Jeg ved ikke hvilken
lov det skulle være, evt om det er ud fra politivedtægten, men
politiet er enige i den (selvom de giver noget længere snor end 3
minutter - men det er vist ligeså meget en resourcedisposition). Hvis
din nabos alarm har stået og hylet hele eftermiddagen uden at nogen
har slukket den kan du ringe til politiet og bede dem tage affære. De
vil kontrollere med kontrolcentral/installatør om der er nogen på vej
for at slukke, er der ikke det gør de det - dvs, i mange tilfælde vil
de faktisk bryde ind og fysisk afbryde sirenen.

Er det et projekt som i "skoleprojekt" eller er du igang med at udvikle
et nyt alarmsystem ?

Fra : Ronny

Dato : 10-12-06 23:08

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>for at slukke, er der ikke det gør de det - dvs, i mange tilfælde vil
>de faktisk bryde ind og fysisk afbryde sirenen.

Sådan som jeg har lært det, gælder det med de 3 min. kun for
udendørssirener, dem der sidden idendøre må hyle så længe de vel :)

- Ronny

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-12-06 23:12

Ronny pretended :

> Sådan som jeg har lært det, gælder det med de 3 min. kun for udendørssirener,
> dem der sidden idendøre må hyle så længe de vel :)

Hvis den kan høres udenfor så er det rigeligt til at politiet kan finde
på at afbryde den for dig. Jeg har selv behandlet flere af de sager -
politiet er ikke glade for det når sådan en alarm står og hyler :(

*****PLEASE NOTIFY THE SENDER IF YOU DO NOT RECEIVE THIS MESSAGE*****

Fra : kendus@gmail.com

Dato : 06-12-06 14:17

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> de faktisk bryde ind og fysisk afbryde sirenen.
>
> Er det et projekt som i "skoleprojekt" eller er du igang med at udvikle

Mange tak for dit svar :)
Der er helt sikkert noget jeg kan bruge...
Lidt begge dele, er igang med min svendeprøve hvor min gruppe udvikler
et alarmsystem hvor vi selvfølgelig skal have en
samfundsperspektivering med og der skal vi ind og runde lovgivningen
på området...

Men mange tak endnu engang

Mvh
Kendus

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-12-06 15:53

kendus@gmail.com wrote:

> [...]
> et alarmsystem hvor vi selvfølgelig skal have en
> samfundsperspektivering med og der skal vi ind og runde lovgivningen

Det lyder spændende. Har selv arbejdet på en kontrolcentral engang
så jeg har noget erfaring med den side af alarmsystemerne - specielt
betjening, "brugerforvirring" og den slags - du er velkommen til at
skrive en mail (afsenderadressen virker) hvis du har spørgsmål til
den del af det. Det er vist ikke on-topic i denne gruppe længere ;)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-12-06 09:21

Allan Soerensen wrote:

> alarmsystemerne. Alt efter klasse skal du have mere eller mindre udstyr,
> lige som selve alarmcentralen skal være godkendt til den pågældende
> sikringsklasse.

Alle danske kontrolcentraler er godkendt til alle SKAFOR klasser -
enten er kontrolcentralen godkendt eller også er den ikke, der er mig
bekendt ingen mellemvej.