Gær
Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 05-12-06 22:23

Just hjemkommen med bogen "The Bread Baker's Apprentice" af
Peter Reinhart gik jeg i gang med at læse. Han skriver godt,
og bogen ser særdeles spændende ud. Han giver en masse
gode råd, men i afsnittet om gær kom jeg i problemer.

Han skriver om mængden af gær, at man kan benytte sig
af følgende omregning:

100 percent fresh yeast
= 40 to 50 percent active dry yeast
= 33 percent instant yeast

Jeg gætter på, at "fresh yeast" må være de sædvanlige
pakker standardgær, samt at "active dry yeast" er
tørgær. Men "instant yeast"? Er det frysetørret gær?

Han forklarer, at han selv foretrækker "instant
yeast", så det må man jo hellere prøve...

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-12-06 06:27

Jens Axel Søgaard skrev:

> Jeg gætter på, at "fresh yeast" må være de sædvanlige
> pakker standardgær, samt at "active dry yeast" er
> tørgær.

Korrekt.

> Men "instant yeast"? Er det frysetørret gær?

Googles første hit på 'instant yeast' skriver:

»Rapid rise yeast, also known as instant yeast or quick yeast,
has been genetically engineered from different strains of yeast
to produce breads that can be made with only one rising.«

http://whatscookingamerica.net/Bread/yeastbreadtip.htm

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup