Copyright billede!
Fra : TB

Dato : 05-12-06 17:13

Hej Alle,

Jeg håber i kan hjælpe mig med et spørgsmål, og jeg håber det er den rette
gruppe jeg er havnet i.

Min eks-kæreste og jeg har været til et bryllup, hvor alle gæsterne fik
taget et billede. Vi fik taget et billede sammen, som vi herefter fik
tilsendt af brudeparret. Nu siger hun, at jeg skal rive billedet midt over,
og give hende den halvdel, hvor hun er på. Billedet er sendt til mig, og jeg
har ingen intentioner om, at ødelægge billedet men nun siger, at det skal
jeg da hun fremstår på billedet.

Skal jeg rent juridisk rive billedet midt over, og give halvdelen til hende,
selvom jeg ejer billedet.

Med venlig hilsen
TB

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-12-06 17:22

TB wrote:

> Skal jeg rent juridisk rive billedet midt over, og give halvdelen
> til hende, selvom jeg ejer billedet.

Nej, det skal du ikke. I øvrigt har hverken du eller din ex-kæreste
ophavsret til billedet. Det har den fotograf, som tog billedet.

--
Jesper Lund

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 06-12-06 01:51

I meddelelse: 45759c6a$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
skrev Jesper Lund:

> Nej, det skal du ikke. I øvrigt har hverken du eller din ex-kæreste
> ophavsret til billedet. Det har den fotograf, som tog billedet.

Ja, men hvis det betragter det som et bestilt portræt, (fotografen
er bestilt til at fotografere festdeltagerne) har bestilleren og muligvis
den portrætterede (her er jeg lidt i tvivl) ret til at bestemme hvem
fotografen (ophavsretshaveren) må sælge kopier til, jfr. Ophavsrets-
loven § 60. Ophavsmanden kan ikke udøve sine rettigheder til et
bestilt portrætbillede uden samtykke fra bestilleren.

Men om (he)x-en kommer nogen vegne med det i praksis, skal
jeg ikke kunne sige.

Keld Lergren Nielsen

"Sandheden er ofte så enkel, at man må
nærme sig den via det komplicerede"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-12-06 18:34

Keld Lergren Nielsen skrev:

> loven § 60. Ophavsmanden kan ikke udøve sine rettigheder til et
> bestilt portrætbillede uden samtykke fra bestilleren.

Bestilleren er brudeparret.

--
Bertel

Fra : per christoffersen

Dato : 06-12-06 18:56

"Keld Lergren Nielsen" <keld.l.n@grafisk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> loven § 60. Ophavsmanden kan ikke udøve sine rettigheder til et
> bestilt portrætbillede uden samtykke fra bestilleren.

Der er ikke noget at komme efter.
Billedet er udleveret af brudeparret og det er altså i overensstemmelse med
§60.
Den/de portrætterede har også været indforståede med både optagelsen og
udleveringen på det tidspunkt, da begge dele fandt sted.

Man plejer at sige, at jura træder i kraft, når fornuften hører op. Men i
denne situation kan juraen heller ikke træde til, selvom fornuften
tilsyneladende for længst er hørt op.

/Per

Fra : Holst

Dato : 05-12-06 17:22

TB wrote:

> Skal jeg rent juridisk rive billedet midt over, og give halvdelen til hende,
> selvom jeg ejer billedet.

Nej.

Fra : TB

Dato : 05-12-06 17:28

Mange tak så hurtige svar!

Jamen, så må jeg jo bare retunere det til fotografen, hvis hun er så
utilfreds.

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-12-06 17:36

TB wrote:

> Jamen, så må jeg jo bare retunere det til fotografen, hvis hun er
> så utilfreds.

Hvorfor dog det? Du har fået det af fotografen, så selve billedet er din
ejendom. Men fotografen har ophavsret. Det betyder f.eks. at du ikke må
offentliggøre billedet uden fotografens tilladelse, men hvis du ellers
kan holde ud at se på din ex-kæreste, kan du hænge billedet op på væggen
i dit private hjem

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-12-06 17:39

TB skrev:

> Jamen, så må jeg jo bare retunere det til fotografen, hvis hun er så
> utilfreds.

Nej, det har du heller ingen pligt til. Eksemplaret af billedet
er dit, og du kan gøre med det hvad du vil hvis det ikke
involverer offentliggørelse.

--
Bertel

Fra : TB

Dato : 05-12-06 17:59

Det gav jeg sagen en helt ny drejning!

Mange tak for svaret!

Det er ikke altid nemt, at være teenager! :)

Fra : Søren

Dato : 05-12-06 19:27

"TB" <ask@me.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> at det skal jeg da hun fremstår på billedet.
>
> Skal jeg rent juridisk rive billedet midt over, og give halvdelen til

Riv det over på midten - så I begge rives over.

Send benene til hende - det må være dig der har hjernen...

Søren