Lidt andet tilbehør end kartofler bønner o~
Fra : Thomas

Dato : 05-12-06 15:50

Hej NG

Jeg skal inden længe have nogle gæster til en "okseroast, m. hvidløg" -
hvilket normalt lyder skummelt, men det er en australsk Premium fra Super
Brugsen og er ikke blevet skuffet en eneste gang af deres Premium kød, så
jeg håber heller ikke at jeg bliver det denne gang!

Det mit spørgsmål går på er, om I har nogle ideer til alternativt tilbehør,
uden at retten skifter "nationalitet" ? Man kommer tit til at servere
sådanne noget med Bearnaice sovs, bønner perleløg og flutes med
hvidløgssmør, men kan man ændre tonen ? jeg skyder lige med spredehagl:
Kartofler vendt i sesamfrø eller omviklet med bacon........... kålroulader
eller helstegte løg , eller whatever..... Et eller andet som
er -lidt- anderledes og spændende men alligevel vil falde i de flestes smag

På forhånd tak

Thomas

Fra : mcloud

Dato : 05-12-06 16:08

Hej Thomas

Du skulle prøve ovnbagte rodfrugter..... hele
skalotteløg,gulerødder,pastinak,små kartofler,persillerod,selleri,mange hele
store fed hvidløg,champignon, et par kviste timian , salt og peber.

Skær det hele groft ud og kom det i et stort ildfast fad ,hæld et 4-5 spsk
olivenolie på og rod det godt rundt til det hele er smurt med olie.

Du kan lægge et par stilke med små tomater ved også det ser pænt ud og
smager også godt.

Server en god rødvinsauce eller svampesauce til.

I stedet for traditionelle hvidløgsflüte skulle du prøve disse:

Kuvert flüte flækkes og lægges på en bageplade, 1eller2 dåser hakket tomat
, alt efter hvor mange flüte der er,1-2 fed hvidløg knuses i -3-4 spsk
olivenolie ,1-2 tsk tørret oregano ,masse af friskkværnet peber og lidt
salt.

Fordel tomatmassen på hvert flüte og kom evt, lidt ost på toppen.
Bages i ca 7-10 minutter i ovnen.

mvh
mcloud

Fra : Thomas

Dato : 05-12-06 16:22

"mcloud" <kim@kiras.dk> wrote in message
> [...]
> salt.
>
> Fordel tomatmassen på hvert flüte og kom evt, lidt ost på toppen.

Mange tak, det lyder sgu lækkert ~~

Mvh

Thomas

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-12-06 12:15

Thomas <bambanosFJERN@hotmail.com> wrote:
> "mcloud" <kim@kiras.dk> wrote in message

> Mange tak, det lyder sgu lækkert ~~

Jeg kan i hvert fald forsikre dig for at det *er* lækkert. Har fået
det hos min datter MUMS, og det kan serveres til al slags kød synes
jeg.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 05-12-06 20:30

mcloud wrote:
> [...]
> skalotteløg,gulerødder,pastinak,små
> kartofler,persillerod,selleri,mange hele store fed
> hvidløg,champignon, et par kviste timian , salt og peber.
Hertil kunne løg med tunsæt gå. F.eks. fem løg, fem store fed hvidløg, fem
jalapeñoer, der får lov at søbe i god olivenolie. Tilsæt salt og peber, lidt
honning, soja og fish sauce. Sandsynligvis får du sex, hvis ikke er det lige
meget

--
¸.·´¯)
)><((((º> ´\

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 05-12-06 16:12

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> writes:
> [...]
>jeg håber heller ikke at jeg bliver det denne gang!
>
>Det mit spørgsmål går på er, om I har nogle ideer til alternativt

Bagte rodfrugter: selleri, persillerod, pastinak, rødbede, løg. Lige del
af hver, skæres i grove stykker, smides i en plstpose med 1 spsk. god olie
samt lidt timian og en smule peber. Rystes godt, hældes i et ildfast fad.
I ovnen i ca. 35-40 minutter ved 200 grader.

Sammen med lidt godt brød og en sauce lavet på skyen fra stegen er det et
herremåltid.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Thomas

Dato : 05-12-06 16:27

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> wrote in message

> [...]
> Den grundlæggende årsag til verdens problemer er, at tåberne er skråsikre,
> mens de forstandige er fulde af tvivl. Bertrand Russel

Hej

Du er også inde på bagte rodfrugter.......... det må hermed være
besluttet!!!

Så er der sovsen........ Skysovs og / eller rødvinssovs er altid
lækkert. mcloud foreslog desuden svampesovs, hvilket sikkert også er
lækkert men det tør jeg ikke kaste mig ud i til gæster, da jeg ikke er
svampespiser og ej heller har rodet med dem før.....

Men der skal helt sikkert indgå boullion fra rodfrugterne og sky fra stegen
i sovsen..........

Mvh

Thomas

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-12-06 16:35

> [...]

> lækkert men det tør jeg ikke kaste mig ud i til gæster, da jeg ikke er
> svampespiser og ej heller har rodet med dem før.....

Når du laver rødvinssovsen kan du sautere en håndfuld champignoner i
små stykker først og lave rødvinssovsen på det. Det er sådan jeg gør.

Mvh Trine

--
Så har vi udvidet butikken og fyldt den med julevarer og kurve
Vi er også klar med afdækningsgran, juletræer og dekorationsmateriale

Fra : Thomas

Dato : 05-12-06 16:43

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> Når du laver rødvinssovsen kan du sautere en håndfuld champignoner i
> små stykker først og lave rødvinssovsen på det. Det er sådan jeg gør.
>
> Mvh Trine

God idé så vil jeg nemlig fjerne champignonerne fra rodfadet

Jeg går ud fra at sovsen skal være tynd, når der serveres et ovnbagt fad med
rodfrugter, da jeg formoder de bliver meget sjamsede (og i princippet kunne
skubbe sovsen helt væk, hvis man var på skrump) eller hvad mener du ?

Mvh

Thomas

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-12-06 17:46

> [...]

> rodfrugter, da jeg formoder de bliver meget sjamsede (og i princippet kunne
> skubbe sovsen helt væk, hvis man var på skrump) eller hvad mener du ?

Jeg er til sovs der hænger ved og ikke noget tyndt sjap! Men sådan er
vi jo så forskellige.

Faktisk plejer jeg slet ikke at lave sovs til ovnbagte grøntsager, men
en dressing af creme fraiche og godt med hvidløg og krydderurter.

Mvh Trine

Fra : Thomas

Dato : 05-12-06 17:57

> Jeg er til sovs der hænger ved og ikke noget tyndt sjap! Men sådan er
> vi jo så forskellige.

Hehe

næ vi er ikke så forskellige...... normalt laver jeg sovs der skal skæres
ud med kniv, men det var bare for at høre om det også var passende i denne
forbindelse

Mvh

Thomas

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 05-12-06 17:03

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> writes:
>Men der skal helt sikkert indgå boullion fra rodfrugterne og sky fra
>stegen
>i sovsen..........

Det bliver der stort set intet af.
Men du kan gøre noget andet:
Kog lidt persillerod, gulerod, et par almindelige kartofler og måske et
par knolde jordskok i så lidt vand at det kun lige dækker. Lad det koge i
ca. 30 minutter hcorpå du hælder det hele i blenderen, blend grundigt og
du har nu en sauce, der evt. kan spædes op med lidt vand og selvfølgelig
den afskummede sky fra stegen. Smag til med salt og peber. Sammen med
rodfrugterne er det herligt sammen med det gode oksekød.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Thomas

Dato : 05-12-06 17:58

> [...]
> den afskummede sky fra stegen. Smag til med salt og peber. Sammen med
> rodfrugterne er det herligt sammen med det gode oksekød.

God idé eller kunne man tage lidt fra fadet og blænde ned i sovsen ?

Mvh
¨
Thomas

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 05-12-06 17:04

> [...]
>kunne
>skubbe sovsen helt væk, hvis man var på skrump) eller hvad mener du ?

Nu ved jeg ikke helt hvad du mener med sjamsede, men hvis du mener bløde
og "udkogte" tager du fejl. De er fine, holder formen og har stadig lidt
bid, men er selvfølgelig fuldkommen møre

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Lars Remmen

Dato : 05-12-06 21:11

Thomas skrev:
> [...]
> Brugsen og er ikke blevet skuffet en eneste gang af deres Premium kød, så
> jeg håber heller ikke at jeg bliver det denne gang!

Ikke lige årstiden, men til sommer drop hvidløget og server med en salat
bestående af jordbær, melon, mango, papaya og ligende frugter.

Lars

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 05-12-06 22:43

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> writes:

>God idé eller kunne man tage lidt fra fadet og blænde ned i sovsen ?

MJaaa, det kan man da godt, det bliver bare ikke så effektfuldt

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311