Jeg har slættet min externe 300Gb firewire~
Fra : saxjax

Dato : 04-12-06 18:09

Hjælp
Jeg har ved en fejl partitioneret den forkerte firewireharddisk og
derved slættet alle data på min backup harddisk, med alle familiens
fotos og mit arbejde gennem et par år.

Jeg har startet diskutility i osx 10.4.8
så har jeg valgt at inddele harddisken i 2 partitioner i stedet for 1
og derefter sagt OK til at den slættede alle data.

er der nogen mulighed for at få dataene tilbage?

please please please

saxjax

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 04-12-06 19:26

saxjax <saxjax@saxjax.dk> wrote:

> [...]
> og derefter sagt OK til at den slættede alle data.
>
> er der nogen mulighed for at få dataene tilbage?

Det kommer lidt an på, hvor meget du er indstillet på at give for det.
Der er nogle gør det selv programmer der måske kan klare det for dig,
men de koster. F.eks:
<http://www.subrosasoft.com/OSXSoftware/index.php?main_page=product_info
&products_id=1>

Derudover er der firmaer der lever af den slags, søg efter data rescue
på Google.

Mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-12-06 00:37

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Derudover er der firmaer der lever af den slags, søg efter data rescue
> på Google.

www.ibas.dk

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Gnyffe

Dato : 04-12-06 19:34

Tja, nu er det jo kun en backup, så du har vel originalerne stadig liggende
på din arbejds harddisk ??

Og hvad kan man så lære af det, som overlærer Olsen ville have spurgt:
Jo, 2 backup er bedre end 1.

mvh

On 04/12/06 18:09, in article
1165252151.250657.228650@80g2000cwy.googlegroups.com, "saxjax"

Fra : saxjax

Dato : 04-12-06 20:24

Ja man kan jo ikke undgå at føle sig rigtig rigtig dum, men det
forholder sig faktisk sådan at original disken stod af og derfor ville
jeg flytte alle mine data sammen på en backupdisk og så formatere min
anden backupdisk til at køre osx fra, jeg kom desværre bare til at
slætte den fulde disk, som jeg netop havde flyttet alt over på, i
stedet for den tomme.........og så var det at sveden piblede
frem....flovt og irriterende og måske temlig dyrt.

Fra : Peter Kiil

Dato : 05-12-06 10:39

saxjax - saxjax@saxjax.dk on 04/12/06 20:24 wrote:

> [...]
> stedet for den tomme.........og så var det at sveden piblede
> frem....flovt og irriterende og måske temlig dyrt.

Prøv at se om http://www.prosofteng.com/products/data_rescue.php kan finde
nogen filer. Demo versionen kan søge efter filer, den kan bare ikke recover
dem. Men kan den finde dem kan du jo købe den fulde version efterfølgende.

--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : Kenneth Straarup

Dato : 05-12-06 09:44

saxjax wrote:

> [...]
> og derefter sagt OK til at den slættede alle data.
>
> er der nogen mulighed for at få dataene tilbage?

Nu ved jeg ikke lige hvordan disk utility bærer sig ad, men mon ikke den
bare har ændret partitionstabellen? I så fald burde det ikke være videre
kritisk - der er masser af programmer til at fikse det. Til
hfs+-partitioner (som det vel er?) viser google fx
http://mac-partition-recovery.qarchive.org/
når man søger på hfs+ partition recovery.

Uanset hvad kan det vel i hvert fald ikke skade, hvis du er lidt forsigtig.

Held og lykke,

-Kenneth Straarup.

Fra : Cristina Myrebøe

Dato : 05-12-06 13:40

> [...]

> og derefter sagt OK til at den slættede alle data.
>
> er der nogen mulighed for at få dataene tilbage?

Først og fremst: ikke skriv noe som helst til disken.

Det finnes verktøy som kan gå gjennom disken og se hva som ligger der.
Eksempler på side
<http://versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/1133>

Det finnes også firmaer som spesialiserer seg på den slags. De tar meget
godt betalt, men gir som regel veldig bra resultat. Jeg kjenner ikke det
danske markedet, i Norge er det Ibas som redder dagen.

Min dypeste medfølelse og lykke til.

Og jo: Ønsk deg en ekstern harddisk til jul. En diger en. Som du tar
sikkerhetskopi til HVER GANG du legger til nye bilder.
Samtidig bruker du en webtjeneste som lar deg lagre bildene dine der.
<http://www.eurofoto.dk> for eksempel. Den er tungvin å hente tilbake
bilder fra, men filene dine ligger der, og så kan du lage julekort og
musematter i en fei også. Du satser selvsagt ikke 100% på bare en
tjeneste: <http://www.flickr.com> (koster penger, men du så mye moro du
kan gjøre med den) eller <http://www.webshots.com> er bare noen av de
veldig mange som lar deg lagre mye bilder og la deg vise dem fram til
heldige utvalgte. Får jeg gjort noe annet i livet enn å
sikkerhetskopiere bildene mine? Eh, det har jeg ikke tid til å utdype
her...

--
cristina ætt mækk dått kåmm

Fra : Morten Lind

Dato : 05-12-06 20:13

Cristina Myrebøe <cristina_dettafjernes@mac.com.dettaau> wrote:

> Får jeg gjort noe annet i livet enn å
> sikkerhetskopiere bildene mine? Eh, det har jeg ikke tid til å utdype
> her...

he, he.....

M.

Fra : saxjax

Dato : 06-12-06 23:56

Det ser ud til at dette bliver den billigste løsning, nu har
programmet på 10timer tygget sig igennem min harddisk, og på magisk
vis fundet HELE arkiv systemet med foldere og alt så jeg tror jeg vil
bruge 500 kr på det her program og så et par tusind på en extre
harddisk. Tusind tak for hjælpen til alle..
kh saxjax