Ukendt password til iBook Clamshell
Fra : Erling Hansen

Dato : 04-12-06 18:01

Jeg har en iBook G3 - blå - Clamshell.
Den har jeg givet til mit barnebarn - men nu er der opstået et
problem: Da han skulle til at installere et externt superdrive blev
han bedt om at opgive computerens navn og password.
Det viser sig så, at den engelske dame som solgte mig puteren har
installeret OS X ulovligt - og det rører mig da en lille smule - men
det værste er at hun har givet dyret et navn og et password, som jeg
ikke kan finde nogen steder ! og drevet forlanger navn og password
inden det vil snakke med iBook'en. Jeg har været inde i opsætningen
og prøvet at give den nyt navn og password, men det virker ikke. Jeg
faldt over en bemærkning om, at det ikke kan fortrydes, er det
rigtigt?
mvh
Erling

Fra : Cristina Myrebøe

Dato : 05-12-06 13:25

In article <11652519740.480918573605745@dtext.news.tele.dk>,
Erling Hansen <eh-dh@4GM6Pmail.dk> (slet 4GM6P) wrote:

> [...]
> og prøvet at give den nyt navn og password, men det virker ikke. Jeg
> faldt over en bemærkning om, at det ikke kan fortrydes, er det

Om du har en installasjons-cd for osx (lovlig selvsagt) kan du sette den
inn i iBooken, omstarte med c-tasten nede (for å starte fra cd), velge
et passende språk (spiller ingen rolle hvilket) og så la være å
installere noe som helst, men kikke i menyene og finne et valg for å
sette passord.
Dette kan man med de fleste maskiner. De mer paranoide av oss har gjort
et grep for å unngå dette - og da må man enten ha passord eller
formatere disken og reinstallere.
OBS: passordet på maskinen er i utgangspunktet det samme som passordet
på nøkkelringen. Endrer du maskinpassordet som nevnt ovenfor blir ikke
nøkkelringen endret. Den bør du slette og lage en egen til barnebarnet.

--
cristina ætt mækk dått kåmm