Bios'en og tiden driller
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 03-12-06 13:49

Hey

På min søsters stationære pc drillede hukommelsen lidt, så uret har i en
længere periode gået forkert. Jeg tænkte, at batterier i maskinen var dødt,
så jeg skiftede det. Men det har intet hjulpet! Dette bevirker bl.a. at hun
ikke kan starte diverse Messenger-programmer og des lige.

Det kan vel klart være selve bios'en, der er i stykker, men sålænge vi kan
få uret til at spille, er vi ligeglade (hun bruge maskinen een gang om
ugen).

Forslag, der ikke er for omfattende?

Mvh
Bo Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : JK

Dato : 03-12-06 14:07

On Sun, 3 Dec 2006 13:49:12 +0100, Bo Kamp Dudek
<bo@FJERNfamiliendudek.dk> wrote:

> [...]
>
>Det kan vel klart være selve bios'en, der er i stykker, men sålænge vi kan
>få uret til at spille, er vi ligeglade (hun bruge maskinen een gang om

Hvis uret går forkert, så stiller man det. Er det sket ?

Du dobbeltklikker på tiden i nederste højre hjørne, og stiller det, og
datoen.

Går det også upræcist ?

Det er rigtigt at et dødt batteri kan få den effekt at afbrydelse fra
stikkontakt resetter datoen. Men man kan lade være med at afbryde på
kontakten, bare slukke PC'en.

mvh

John

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 03-12-06 15:26

[...]

> Hvis uret går forkert, så stiller man det. Er det sket ?

selvfølgelig :)

[...]

> Går det også upræcist ?

yup, 5 år upræcist!

[...]

> Det er rigtigt at et dødt batteri kan få den effekt at afbrydelse fra
> stikkontakt resetter datoen. Men man kan lade være med at afbryde på
> kontakten, bare slukke PC'en.

der bliver aldrig slukket på kontakten - kun på power-fætteren på selve
pc'en.. men efter hver sluk-tænd hopper uret igen tilbage til år 2001..

Mvh
Bo Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-12-06 16:57

Bo Kamp Dudek skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> selvfølgelig :)

Har du stillet uret i bios også ?

Når komputeren har været slukket og tændes igen, så tager den
tiden fra bios og overfører til Windows - så det hjælper ikke at
stille tiden i Windows, hvis den er forkert i bios.

Hvis bios også mister tiden ved at slukke, så er løsningen
normalt et nyt batteri - men det har du jo skiftet - men det kan
så være sat forkert i - eller bios er i udu på en eller anden
måde..

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 03-12-06 16:47

"Bo Kamp Dudek" <bo@FJERNfamiliendudek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> der bliver aldrig slukket på kontakten - kun på power-fætteren på selve
> pc'en.. men efter hver sluk-tænd hopper uret igen tilbage til år 2001..

Ja - måske det her er et åndet forslag, men kan du finde noget i bios'en der
minder om "reset bios after restart" - altså at den på en eller anden måde
er sat til at nulstille sig selv hver gang den tændes ?
Jeg syntes jeg har set det et par gange i tidens løb.....men det har vist
hængt sammen med "power failure", altså strømafbydelse.
Men måske strømforsyningen er sluttet til motherboardet på en så uheldig
måde at maskinen tror det er strømsvigt hver gang man afbryder ? Eller at en
forkert ledning giver MB signal om at nulstille bios, hver gang man tænder ?
For du har da helt ret - den må ikke gøre som den gør.
--
Jesper Hedegaard

Savage når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : "Jørgen K."

Dato : 03-12-06 18:04

Bo Kamp Dudek wrote:

> [...]
>

> der bliver aldrig slukket på kontakten - kun på power-fætteren på selve
> pc'en.. men efter hver sluk-tænd hopper uret igen tilbage til år 2001..

Du kan evt indstallere et program der hedder "Net-time".
Den har rettet tiden inden for et par sekunder efter pc'en er oppe at
køre.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 03-12-06 18:09

Hej Bo Kamp Dudek, du skrev i dk.edb.hardware:

> Det kan vel klart være selve bios'en, der er i stykker, men
> sålænge vi kan få uret til at spille, er vi ligeglade (hun bruge
> maskinen een gang om ugen).

Min forrige maskine fik ret hurtig en fejl med beslægtet lugt.

Batteriet kunne fint holde dens CMOS men ikke uret. Skiftede jeg
batteriet, holdt det dog også uret - i ca. en måneds tid...

Tilsyneladende krævede uret en spænding på omkring 3,2-3,3 V, hvilket
et *helt* frisk 3 V-batteri lige akkurat kan levere - altså de første
få uger.

> Forslag, der ikke er for omfattende?

Min var simpelthen at bruge den timeklient, som jeg alligevel havde
installeret. I mit tilfælde var (og er) det AboutTime. Jeg flyttede den
over i startfolderen (den med programmer der skal starte sammen med
Windows) og hakkede flueben i programmets indstillinger med "Exit after
setting time".

(Du kan finde talrige gratis timeklienter på nettet. Hvis du evt. vil
prøve AboutTime - som jeg sætter stor pris på, da det lille, yderst
konfigurerbart og uden antydningen af trompeter og lysshow - er der en
reference på min linkside).

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Dino

Dato : 05-12-06 20:57

Og i mit - Dimension 4 <http://www.thinkman.com/dimension4/>

> Jeg flyttede den over i startfolderen (den med programmer der skal
> starte sammen med Windows) og hakkede flueben i programmets
> indstillinger med "Exit after setting time".

Ditto her...

--
Dino

<http://starcruiser.dk/conny>

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 06-12-06 23:29

[...]

tak for alle svar! det endte med, at jeg fik AboutTime til at spille, og
maskinen kan nu trille videre..

Mvh
Bo Dudek
www.familiendudek.dk