Oksetyndsteg
Fra : KH

Dato : 02-12-06 13:56

Hej

Hvordan tilbereder jeg bedst en oksetyndsteg på 1,9 kg (temperatur, tid
osv.)?
Og ideer til hvad der kunne være lækkert at servere til som tilbehør?

Mvh. Kirsten

Fra : Morten Wartou

Dato : 02-12-06 16:37

KH wrote:
> Hej
>
> Hvordan tilbereder jeg bedst en oksetyndsteg på 1,9 kg (temperatur,
> tid osv.)?
> Og ideer til hvad der kunne være lækkert at servere til som tilbehør?

Har du tålmodigheden, får du en himmelsk smagsoplevelse med koldstegning.
Først saltes stegen - masser af salt, ca. 20 gram i dit tilfælde, over og
under stegen, ikke på siderne. Peber, om du lyster. Hvidløg hører sig også
til, skær et par fed i skiver, og stik dem ned i relativt dybe revner skåret
med en kniv. Du skal have to stegetermometre. Det ene lægges på risten på et
stykke staniol, det andet sættes i stegen. Brun stegen på en særdeles varm
pande (start med fedtsiden nedad), 15-20 sekunder på alle sider. Dernæst
lægges stegen på risten i ovnen. Sørg for at ovnen holder sig på 61-62
grader, ved at holde øje med det løstliggende. stegetermometer. Lad den
hygge sig omkring 10 timer (den kan sagtens tåle længere tid, rigtige nørder
giver den flere dage), så bør kernetemperaturen have nået de 61-62 grader.
Da ingen dele af stegen bliver overophedet, behøver den ikke hvile sig.

Har man først prøvet koldstegning, gider man aldrig mere andet. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : KH

Dato : 02-12-06 21:37

> Har man først prøvet koldstegning, gider man aldrig mere andet. :)
>

> --
> Med venlig hilsen,
>
> Morten Wartou

Hmm.. det tror jeg desværre ikke at tiden rækker til. Har du en alternativ
metode der er lidt hurtigere? :)

Fra : Morten Wartou

Dato : 02-12-06 22:30

KH wrote:

> Hmm.. det tror jeg desværre ikke at tiden rækker til. Har du en
> alternativ metode der er lidt hurtigere? :)

Ærgeligt - men prøv det alligevel en anden gang. :) Alternativet er 10
minutter ved 225 grader, derefter 1-1½ time ved 160 grader - kast en kop
vand i bradepanden for at få kølet ovnen lidt hurtigt - salt (20 gram er en
del, en pæn håndfuld, tjek evt. via en vægt), peber og hvidløg som ved
koldstegning. Stegetiden kan svinge en del. Du kommer ikke udenom
stegetermometer. Lad det vise ca. 60 grader (sørg for at det er godt
centreret), og pak den i stanniol efter stegning, lad den hygge sig en halv
time. De sidste grader går rigtigt hurtigt, så hold øje med
stegetermometeret, ellers får du en kedelig oplevelse.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 03-12-06 10:33

Morten Wartou wrote:

> [...]
> time. De sidste grader går rigtigt hurtigt, så hold øje med
> stegetermometeret, ellers får du en kedelig oplevelse.

Det gør man også med 60 graders centrumtemperatur og efterfølgende
hviletid... Det er lig med gennemstegt - i hvert fald i min verden.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Morten Wartou

Dato : 03-12-06 10:46

Kevin Borbye Edelvang wrote:

> Det gør man også med 60 graders centrumtemperatur og efterfølgende
> hviletid... Det er lig med gennemstegt - i hvert fald i min verden.

Så har enten du eller jeg et defekt stegetermometer. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : KH

Dato : 03-12-06 20:24

> Så har enten du eller jeg et defekt stegetermometer. :)
>

> --
> Med venlig hilsen,
>
> Morten Wartou

Hej

Jeg har besluttet mig for at servere bagekartofler til. Men hvordan beregner
man lige tid på dem, når stegen nu skal have 160 grader. Så, hvor længe skal
bagekartofler mon have på 160 grader?

Mhv. Kirsten

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-12-06 21:24

"Morten Wartou" <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk>
skrev i en meddelelse

> Så har enten du eller jeg et defekt stegetermometer. :)

Det har du. Med en halv times hviletid - endda under staniol - skal den ikke
være meget mere end 55-57 grader, når den hives ud af ovnen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kert Rats

Dato : 04-12-06 10:06

"Morten Wartou" <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk> skrev i
en meddelelse news:45719da1$0$20229$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> bliver overophedet, behøver den ikke hvile sig.
>
> Har man først prøvet koldstegning, gider man aldrig mere andet. :)

Hej Morten

Jeg kan tilslutte mig din tilberedningsmetode. En tyndsteg (eller anden
oksesteg) bliver aldeles himmelsk ved koldstegning!

Jeg har prøvet at brune stegen i ovn ved ca. 250 grader, indtil stegen er
godt branket, dernæst at åbne ovnen til ovnen er kølet ned til ca. 65
grader, og så lade stegen blive i ovnen i mange timer. Grundet tidsnød fik
stegen sidste gang kun syv timer - men den blev vidunderlig!!
Den brankede overflade i kombination med den møre, saftige og velsmagende,
rosarøde kerne var noget af det bedste, jeg har oplevet af stege.

Tilbehør: Flødestuvede kartofler, kogte porrer, broccoli - og selvfølgelig
en god flaske rødvin (fra Pomerol).

Venligst

Kert Rats