Andres illustrationer i egen videnskablig ~
Fra : Otto Jensen

Dato : 29-11-06 19:29

Jeg er i gang med et datalogisk bachelorprojekt og har i den forbindelse
brugt en del illustrationer (generelt simple stregtegninger) fra diverse
bøger, artikler og rapporter. De er ikke komplekse, men det tager alligevel
tid at selv skulle tegne dem, og de vil alligevel i det store hele ligne de
andre, da det er simple plincipper der illustreres.

Min vejleder siger nu at det må jeg ikke. Jeg mener ikke at han har ret, men
jeg _ved_ ikke om jeg må, så nu vil jeg høre hvad praksis er. Det jeg gør
lige nu er at i caption til en illustration, der skriver jeg teksten sammen
med en /cite der angiver kilden. Så kan man i hvert fald ikke beskylde mig
for at stjæle og lade som om det er mit eget. Spørgsmålet er bare om det er
godt nok.

Der er grundlæggende set tre muligheder. Jeg kan kontakte ophavsmændende og
bede om lov. Det er omstændigt, og de er nok også hellere fri for at blive
forstyrret. Jeg kan droppe illustrationerne, hvilket vil gøre rapporten
ringere, eller jeg kan tegne tingene selv, hvilket er ret omstændigt...eller
jeg kan vælge den sidste mulighed som er at bruge illustrationer med
kildeangivelse, og påpege at det er så lille en del af det oprindelige værk,
at det er i orden.

Jeg har fundet nedenstående paragraffer, men det er lidt uklart, synes jeg i
hvert fald, hvordan de skal tolkes.

§ 22. Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i overensstemmelse
med god skik og i det omfang, som betinges af formålet.

Citat er KUN tekst?

§ 23. Offentliggjorte kunstværker og værker af beskrivende art, jf. § 1,
stk. 2, må gengives i kritiske eller videnskabelige fremstillinger i
tilslutning til teksten, når det sker i overensstemmelse med god skik og i
det omfang, som betinges af formålet. Gengivelsen må ikke ske i
erhvervsøjemed

Er det i "videnskablig fremstilling" når jeg skriver det i min rapport? Det
vil jeg jo mene, men skal jeg skrive OM illustrationen som mit emne, eller
må jeg bruge den som illustration til min tekst. Teksten handler jo
naturligvis om det der illustreres.

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 02-12-06 16:57

"Otto Jensen" <oj@spam.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> for at stjæle og lade som om det er mit eget. Spørgsmålet er bare om det
[SNIP]

Så beder du din vejleder om vejledning......

Hvilket retsgrundlag forbyder at du gør som du gør, så længe du kildeangiver
udførligt og korrekt og kun anvender "citater" bryder du formentligt ikke
nogen lov.

Men hvis det står i reglrene for dit bachelorprojekt, at sådan er det... så
er det sådan.

Så ialt, brug din vejleder og bed om en retshenvisning, og kan denne ikke
gives så
klag til rektor.

Med venlig hilsen

Bo