Købeloven/6-månederrs reglen
Fra : TL

Dato : 29-11-06 14:42

Jeg ved, at der i den nye købelov (som vel snart er 4-5 gammel) opereres med
en såkaldt 6 måneders regel. Den betyder, at såfremt en vare går i stykker
inden for de første 6 måneder efter køb, så er det som udgangspunkt køberen,
som bestemmer, om vedkommende vil have varen repareret eller ombyttet til en
ny. Men jeg ved også, at der er undtagelser for 6 måneders reglen (noget med
hvis det påfører sælgeren uforholdsmæssigt store omkostninger....).

Mit konkrete problem er, at jeg for 3 måneder siden købte en
harddisk-optager og den har nu problemer med at optage. Vil jeg kunne
forlange at få en ny vare (butikken (Bilka) har dem på lager, ved jeg) eller
må jeg vente på, at den "blot" bliver repareret - er der nogen som ved, hvad
der retspraksis for en sådan vare til nogle få tusinde kroner?

Hilsen Thomas

Fra : Christian Madsen

Dato : 29-11-06 14:57

TL tastede følgende:
> [...]
> den "blot" bliver repareret - er der nogen som ved, hvad der retspraksis for
> en sådan vare til nogle få tusinde kroner?

Nej, det er ikke helt korrekt.
Den 6. mdr-regel du snakker om omhandler bevisbyrden for mangler. I de
første 6 måneder er det butikken som skal bevise at fejlen ikke har
været til stede fra starten, og at det er altså er dig der er skyld i
den. De næste 18 måneder skal du bevise at fejlen var der fra start.
(jeg kender ikke praksis for at løfte denne bevisbyrde, men det har før
i nyhedsgruppen været hævdet, at denne er forholdsvis let at løfte).

Du er dog stadig pligtig til at lade sælger prøve at reparere varen.
Sælger er dog normalt ikke givet mere end 2 - 4 forsøg til at reparere.
Herefter har du krav på en ny.

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 29-11-06 15:02

TL wrote:
> [...]
> ny. Men jeg ved også, at der er undtagelser for 6 måneders reglen (noget med
> hvis det påfører sælgeren uforholdsmæssigt store omkostninger....).

De 6 måneder hedder formodningsreglen og har intet at gøre med dit valg
af afhjælpning.
Formodningsreglen har kun relevans for bevisstillingen mellem de to
parter når det skal afgøres om der reklamationen kan anerkendes.

> [...]
> må jeg vente på, at den "blot" bliver repareret - er der nogen som ved, hvad
> der retspraksis for en sådan vare til nogle få tusinde kroner?

Butikken har som udgangspunkt ret til at at afhjælpe. Her kan du vælge
mellem reperation eller ombytning. Hvis butikken kan godtgøre at en af
disse ombytning er uforholdsmæssigt for omkostningsfulde kan de nægte
det og kræve reperation som du selv nævner.
Jeg tror ikke kan være noget problem at ombytte for en harddiskoptager -
men det har altså intet at gøre med formodningsreglen.

Fra : Sibber

Dato : 29-11-06 21:40

> [...]
> Jeg tror ikke kan være noget problem at ombytte for en harddiskoptager -
> men det har altså intet at gøre med formodningsreglen.

Her står en masse om forholdsmæssige omkostninger

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/5/