Salg af ejerlejlighed
Fra : runwest@post6.tele.d~

Dato : 28-11-06 22:37

Hej

Jeg er ved at sælge min lejlighed til min fætter. værdi 1.875.000 kr
- den sælges til 1.825.000 kr! Er der nogen forskelt på om jeg
sælger den til den ene eller anden pris mht min egen økonomi? (her
tænker jeg på om jeg får bøvl med told/skat)

Den er 78 kvm.

Jeg har selv boet i lejligheden fra 2001 til 2005

Skal jeg betale nogen form for skat af gevinsten? Og hvordan ordner vi
salget på billigste måde?

Det skal sige at vi stoler meget på hinanden og har et super forhold.
Kun de nødvendige papirer.

mvh
Rune

Fra : David T. Metz

Dato : 29-11-06 09:18

runwest@post6.tele.dk skrev:

> Jeg er ved at sælge min lejlighed til min fætter. værdi 1.875.000 kr

Hvordan er den værdi opgjort?

> - den sælges til 1.825.000 kr! Er der nogen forskelt på om jeg
> sælger den til den ene eller anden pris mht min egen økonomi? (her
> tænker jeg på om jeg får bøvl med told/skat)

Du kan ikke komme i klemme, din fætter kan meget hypotetisk
(gaveafgift). Det afhænger lidt af lejlighedens reelle værdi.

> Jeg har selv boet i lejligheden fra 2001 til 2005
>
> Skal jeg betale nogen form for skat af gevinsten?

Nej. Avancer ved salg af egen bolig er skattefri.

> Og hvordan ordner vi
> salget på billigste måde?

Find en boligadvokat/ejendomsmægler der kan ordne det. Det er ikke det
allerbilligste, men letteste.

David

Fra : rasmus carlsen

Dato : 29-11-06 11:35

<runwest@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
[...]

- kun hvis du sælger under den offentlige vurdering

Det skal sige at vi stoler meget på hinanden og har et super forhold.
Kun de nødvendige papirer.

- du skal som sælger få en advokat til at ordne papirerne (skødet,
refusionsopgørelse mv). Det koster formentlig under 10.000 kroner. Selvom I
er gode venner bør din fætter bruge sin egen advokat (det vil koste ham
6-7000 kroner). De penge er godt givet ud i tilfælde af senere
uoverensstemmelser mv (også i forhold til ejerforeningen f.eks).

ras

Fra : Kurt Lund

Dato : 29-11-06 12:16

rasmus carlsen skrev:
> [...]

> tænker jeg på om jeg får bøvl med told/skat)
>
> - kun hvis du sælger under den offentlige vurdering

Er det nu helt rigtigt? Den offentlige vurdering benyttes vel kun i
forbindelse med inddrivning af skatter på ejendommen. Jeg har selv for
25 år siden købt en ejendom under den offentlige vurdering, hvor hverken
jeg eller sælger fik problemer.

Det ville vel også betyde, at man ikke kan tillade sig at sælge under
den offentlige vurdering, selvom der ikke var andre bud? Det kan da vist
ikke være rigtigt?

Og hvad med tvangsauktioner? - de sælges jo næsten altid under vurderingen.

--
Kurt Lund

Fra : rasmus carlsen

Dato : 29-11-06 16:50

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> være rigtigt?
>
> Og hvad med tvangsauktioner? - de sælges jo næsten altid under

- i forhold til salg til nær familie må der kun sælges til 20% under
vurderingen. Sælger du under de 20% under bliver det ballade med Skat.
(sådan cirka). Uden at vide det handler det vel om at man ikke må omgå
arvinger og arveregler ved at sælge et hus til den kvarte værdi til ét af
sine børn og dermed snyde øvrige arvinge eller arveafgiften.

ras

Fra : Peder Porse

Dato : 03-12-06 21:33

rasmus carlsen skrev:
> [...]
> arvinger og arveregler ved at sælge et hus til den kvarte værdi til ét af
> sine børn og dermed snyde øvrige arvinge eller arveafgiften.

En fætter er ikke "nær familie"..i betydningen inden for gavemiljøet, og
grænsen er ikke 20, men 15%.

Det er derfor heller ikke gaveafgift, der KAN komme på tale, men at din
fætter kunne blive beskattet af en gave på forskellen mellem hans
købspris og det 3.-mand ville betale.

Hvis du er meget sikker på at værdien er 50.000 over det, du sælger for,
har fætter fået en gave på det beløb og den skal lægges oveni hans
indkomst i øvrigt ved opgørelsen af skatten for det pågældende år.

pp

Fra : runwest@post6.tele.d~

Dato : 29-11-06 13:17

David T. Metz skrev:

> Hvordan er den værdi opgjort?

Den blev sat til salg hos Home for 2 mio i juli. (deres vurdering)

Der har ingen interesse været for den, hvorfor den er blevet sat ned
til 1.875.000 kr hos Home.

Fra : David T. Metz

Dato : 29-11-06 15:45

runwest@post6.tele.dk skrev:

> Den blev sat til salg hos Home for 2 mio i juli. (deres vurdering)
>
> Der har ingen interesse været for den, hvorfor den er blevet sat ned
> til 1.875.000 kr hos Home.

No sweat. Så kan din fætter ikke komme i klemme mht. gaveafgift.

Til gengæld bør du lige tjekke ordlyden af den formidlingsaftale du har
haft med Home. De kan godt finde på at opkræve salær hos dig, hvis du
sælger inden for aftalens løbetid eller kort tid efter dens udløb.
Typisk løber de jo 6 måneder og det er der ikke gået siden juli.

Hvis handlen skal være snart hænger du derfor sikkert på Home, og kan
lade dem ordne din del af papirarbejdet.

David