Problem med forsikrings anciennitet
Fra : Klaus G.

Dato : 28-11-06 20:28

Hej.

Jeg har fået en forsikringspræmie(kasko) oplyst på en bil, og nu passer det
girokort jeg har modtaget ikke...

Jeg ringer ind til Alka, og efter en lang snak frem og tilbage, så siger han
pludselig jeg kun har eet års erfaring. Men jeg har altså haft bil i over
3år. Så siger han at det er fordi jeg har skiftet forsikring inden der er
gået en hel periode, altså 12måneder, og så tælles de måneder ikke med. Jeg
spurgte
ham så, hvad der så skete hvis man skiftede forsikring hver 9.måned i 10år,
og så sagde han at man ingen år havde optjent.

Det er min tredje bil jeg har nu, så jeg har da af "naturlige" årsager
skiftet forsikring på bilerne et par gange.

Kan det passe det fungere sådan? For jeg mindes ikke at have læst det
nogensteder.

Jeg har haft ringet rundt til de tidligere forsikringsselskaber, og har
funde ud af følgene:
Selskab: Tryg
Bil: Peugeot405 Mi16
Start: 14/7 2003
Slut: 1/7 2005
(jeg kom ud helt normalt her, altså jeg ventede til jeg måtte "komme fri",
men de siger stadig kun 1års erfaring)

Samme bil(pug405 mi16) bliver flyttet over i Alka:
Start: 1/7-2005
Slut: 4/10-2005

Dvs. at den bil har været forsikret i 2 år og godt 2 måneder

Så er der min næste bil, en Skoda Fabia, som var forsikret ved TopDK:
Start: 7/9-2005
Slut: 5/10-2006
Den har altså været forsikret lige godt et år.

Så alt i alt er det jo over 3år jeg har haft bil.

Men af en eller anden årsag siger Alka kun eet års erfaring, måske det er en
fejl, som jeg nok kan overbevise dem om. Men at jeg lige pludselig har
mistet over 1års erfaring fordi jeg har skiftet selskab er jeg godt nok lidt
træt af :(

Nogen der ved om det Alka siger er sandt?

--
Seth-Enoch / Klaus G.
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Holst

Dato : 28-11-06 20:54

Klaus G. wrote:

> [...]
> træt af :(
>
> Nogen der ved om det Alka siger er sandt?

Forsikringsselskaberne bestemmer jo som sådan selv, hvad de vil anse som
ét års anciennitet.

Du kan jo forsøge at forhandle dig til noget bedre. Da jeg tegnede
forsikring med mit nuværende selskab, havde jeg kun haft bil i ét år,
men derimod haft kørekort i 16 år eller så, så jeg fik overbevist dem
om, at mine 15 år med kørekort, men uden egen bil, burde tælle lidt
også, så det lod mig starte med 3 års anciennitet.

Kan du ikke lide Alkas produkt, kan du jo bare finde et andet selskab.

Fra : Klaus G.

Dato : 29-11-06 06:37

> [...]
> mine 15 år med kørekort, men uden egen bil, burde tælle lidt også, så det
Det er svært at snakke fornuft med en telefondame som kun slår op i hendes
tabeller, og siger præcis hvad der står på hendes papir. Jeg må have fat i
en assurandør.

> Kan du ikke lide Alkas produkt, kan du jo bare finde et andet selskab.
Jeg kan netop godt li' deres produkt, da det er meget billigt. Men ligenu
ser det da ud til jeg skal til at slås for at få den pris.

--
Seth-Enoch / Klaus G.
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Holst

Dato : 29-11-06 09:38

Klaus G. wrote:

> Det er svært at snakke fornuft med en telefondame som kun slår op i hendes
> tabeller, og siger præcis hvad der står på hendes papir. Jeg må have fat i
> en assurandør.

Ja, det er ikke altid en telefondame, der er den bedste at tale med. Jeg
havde næppe fået et par års ekstra ancienntitet, hvis jeg blot havde
bestilt via telefonen. Jeg gik ned i en af deres butikker og talte med
dem der.

> Jeg kan netop godt li' deres produkt, da det er meget billigt. Men ligenu
> ser det da ud til jeg skal til at slås for at få den pris.

Der er måske en grund til, de er så billige.

Fra : per christoffersen

Dato : 28-11-06 20:55

> Nogen der ved om det Alka siger er sandt?

Det ved Alka nok bedst selv, - det er jo dem der fastsætter reglerne
Spørgsmålet er så om deres fortolkning er i overensstemmelse med det tilbud
du har fået fra dem.

Jeg ville nok nærlæse tilbuddet, specielt med henblik på at finde referencer
til en evt. beskrivelse af hvordan ancienniteten skal beregnes (evt. i
almindelige forretningsbetingelser).
Først når det er klarlagt kan man egentlig udtale sig om, hvorvidt du har en
sag eller ej.

/Per

Fra : Klaus G.

Dato : 29-11-06 06:40

> Det ved Alka nok bedst selv, - det er jo dem der fastsætter reglerne
> Spørgsmålet er så om deres fortolkning er i overensstemmelse med det
> tilbud du har fået fra dem.
Godt spørgsmål, men jeg har haft opgivet CPR nummer osv. så lidt underligt
hvis mine info skulle komme bag på dem, for den pris jeg fik, var bygget på
samme info som en pris jeg havde fået på min Skoda. Skoda'en blev så solgt
inden den kom over i Alka, jeg spørger til præmie på en ny bil, og siger de
skal bruge samme info på mig som ved Skoda'en, fint fint siger de. Jeg
oplyser stel, og nummerpladenummer så der ingen tvivl er om køretøjet, og
får så en pris på den baggrund.

> [...]
> (evt. i almindelige forretningsbetingelser).
> Først når det er klarlagt kan man egentlig udtale sig om, hvorvidt du har
Mit tilbud er kun pr. mail. Men FDM siger det er bindende. Nu må jeg så lige
få nærlæst policen helt 100%.

--
Seth-Enoch / Klaus G.
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : per christoffersen

Dato : 29-11-06 12:58

> Mit tilbud er kun pr. mail. Men FDM siger det er bindende. Nu må jeg så
> lige få nærlæst policen helt 100%.

Tilbuddet er da sikkert nok bindende, men det er spørgsmålet, om der
inkluderet i tilbuddet er et forbehold for beregningen af ancienitet.

/Per

Fra : Karsten7870

Dato : 28-11-06 22:45

Klaus G. wrote:
> [...]
> lidt træt af :(
>
> Nogen der ved om det Alka siger er sandt?

De få gange jeg har haft nødig at skifte forsikringsselskab har
ancienniteten fulgt personen og ikke bilen - altså års skadefri kørsel som
f.eks. elitebillist. Ved skade forstås skade, der ikke har pådraget selskabt
erstatningsansvar.

Det beskrevne kan jeg slet ikke genkende.
Karsten H. Jensen
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)