må politiet under udrykning overhæle
Fra : Jon Bendtsen

Dato : 22-11-06 17:41

Hej

Må politiet under fuld udrykning med både horn og lygter overhæle
inden om på en 2 sporet vej i hver retning i byen?

JonB

Fra : Jens G

Dato : 22-11-06 17:47

On Wed, 22 Nov 2006 17:40:55 +0100, Jon Bendtsen <noone@example.com>
wrote:

>Hej
>
>Må politiet under fuld udrykning med både horn og lygter overhæle
>inden om på en 2 sporet vej i hver retning i byen?

De må vist køre hvor der er plads.
Jeg har også set dem på cykelsti og fortov hvor de ikke har kunnet
komme forbi på anden vis.

--
Jens G
Nu bruger jeg www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 22-11-06 17:55

wrote:

>Må politiet under fuld udrykning med både horn og lygter overhæle
>inden om på en 2 sporet vej i hver retning i byen?

Med samme ansvar som de har ved kørsel, over for rødt lys kunne jeg
godt forestille mig at de må. Men har ikke et link til noget juridisk
omkring det (hvis det overhovedet findes).

Mvh. Brian
--
Creator of http://www.natart.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-11-06 18:26

Jon Bendtsen wrote:

> Må politiet under fuld udrykning med både horn og lygter overhæle
> inden om på en 2 sporet vej i hver retning i byen?

Reglementet kan finde her
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/C19991067509-REGL

"Færdselsregler for udrykningskørsel under anvendelse af de særlige
udrykningssignaler

15. Brugen af udrykningssignaler fritager ikke føreren af udrykningskøretøj
for pligten til at optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed over for
andre trafikanter, jfr. § 9, stk. 4 i justitsministeriets bekendtgørelse nr.
143 af 15. april 1977.

16. a. Føreren af udrykningskøretøj skal altid efterkomme de anvisninger for
færdselen, som gives af politiet eller andre, som justitsministeren har
bemyndiget til at regulere færdselen. Føreren skal endvidere altid
efterkomme signaler eller andre anvisninger for færdselen ved
jernbaneoverkørsler og broer.

b. Føreren kan, når det skønnes påtrængende nødvendigt, med ganske særlig
forsigtighed undlade at følge reglerne i færdselslovens § 4, stk. 1 om
efterkommelse af anvisninger for færdselen, som gives ved færdselstavler,
afmærkning på kørebane eller cykelsti, signalanlæg m.v., kapitel 4 om
færdselsregler for kørende, kapitel 5 om hastighed og kapitel 6 om særlige
regler for færdsel på motorvej og motortrafikvej.

c. Ved fremkørsel i lysreguleret kryds mod rødt eller gult lys skal føreren
dog altid nedsætte hastigheden så meget, at der straks kan standses for
eventuel tværgående trafik."

hth/Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-11-06 20:35

Peter Lykkegaard skrev:

> Reglementet kan finde her

Det bemærkes at disse regler ikke kun gælder politiet, men alle
der kører med udrykning, f.eks. også almindelige bilister (selv
om det forekommer ekstremt sjældent).

--
Bertel

Fra : Henning

Dato : 22-11-06 21:10

wrote:

>Hej
>
>Må politiet under fuld udrykning med både horn og lygter overhæle
>inden om på en 2 sporet vej i hver retning i byen?

Ja, hvis det er nødvendigt, f.eks. hvis der er fjolser der ikke holder
til højre