Tele2 accepterer fogeddom
Fra : Benny Amorsen

Dato : 21-11-06 21:14

SÃ¥ gav Tele2 op:

http://politiken.dk/it/article202831.ece

Vi får derved ikke prøvet om forbuddet virkeligt holder vand.

Er der nogen muligheder for allofmp3 eller forbrugere for at gøre
noget juridisk ved en fogeddom mod Tele2?

/Benny

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-11-06 21:24

Den 21-11-06 21.14 skrev Benny Amorsen følgende:
> Så gav Tele2 op:
>
> http://politiken.dk/it/article202831.ece
>
> Vi får derved ikke prøvet om forbuddet virkeligt holder vand.

Nu er der jo flere teleselskaber end TELE2. Spørgsmålet er, om de også
giver sig, eller om de vil tvinge IFPI til endnu en fogedsag.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Kovending: Populær sport på landet...

Fra : Benny Amorsen

Dato : 22-11-06 07:56

KL> Nu er der jo flere teleselskaber end TELE2. Spørgsmålet er, om de
KL> også giver sig, eller om de vil tvinge IFPI til endnu en fogedsag.

Vi er under alle omstændigheder afhængige af, at et eller andet
selskab føler sig moralsk forpligtet til at gå mod IFPI. Der er ikke
nogen stor økonomisk interesse for selskabet. At forvente et stort
moralsk engagement af et firma er nok optimistisk; de er sat i verden
for at tjene penge, ikke for at være almennyttige.

Er der andre juridiske muligheder?

/Benny

Fra : P.L.

Dato : 22-11-06 08:10

On 22 Nov 2006 07:55:56 +0100, Benny Amorsen <benny+usenet@amorsen.dk>
wrote:

> [...]
>moralsk engagement af et firma er nok optimistisk; de er sat i verden
>for at tjene penge, ikke for at være almennyttige.

Så er der vel kun den mulighed at en eller flere private personer
tager kampen op, piratgruppen.dk ved måske mere om den slags, men hvem
har penge nok til at tage slagsmålet? hvad med EU? hvad siger de mon.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 22-11-06 09:30

Benny Amorsen <benny+usenet@amorsen.dk> skrev:

> Vi er under alle omstændigheder afhængige af, at et eller andet
> selskab føler sig moralsk forpligtet til at gå mod IFPI. Der er ikke
> nogen stor økonomisk interesse for selskabet.

Det kan der komme. Afgørelsen fra Fogedretten forbyder reelt i det
store og hele internettet med snakken om eksemplarfremstilling i
udbydernes udstyr.

Det Fogedretten kommer med er godt nok rent vrøvl og ikke i
overensstemmelse med gældende dansk lovgivning, men det er en detalje
så længe dommen består.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-11-06 09:49

Den 22-11-06 09.29 skrev Morten Bjergstrøm følgende:

> Det Fogedretten kommer med er godt nok rent vrøvl og ikke i
> overensstemmelse med gældende dansk lovgivning, men det er en detalje
> så længe dommen består.

Nu må vi heller ikke glemme justifikationssagen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Jetlag: Træthed skabt af ioniserede partikler i de højere luftlag...

Fra : per christoffersen

Dato : 22-11-06 10:03

> Nu må vi heller ikke glemme justifikationssagen.

Den er jo så afblæst i og med, at Tele2 har taget fogedrettens dom til sig.

/Per

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-11-06 10:44

Den 22-11-06 10.02 skrev per christoffersen følgende:

> Den er jo så afblæst i og med, at Tele2 har taget fogedrettens dom til sig.

Ok, jeg troede i første omgang, at man blot havde opgivet anken af
fogedrettens kendelse.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Rævekage: Rævens godt gemte ekskrementer...

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 22-11-06 10:25

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> skrev:

> Nu må vi heller ikke glemme justifikationssagen.

Dommen er rigtigt nok ikke blevet stadfæstet af Landsretten og bliver
det heller ikke pga. Tele2. Derfor er det forventeligt, at Fogedrettens
afgørelse vil blive brugt af bla. IPFI fremover. Det eneste man så kan
håbe på er, at andre går videre med sagen fremfor at lade stå til som
Tele2 gør det.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 21-11-06 21:46

Benny Amorsen <benny+usenet@amorsen.dk> skrev:

> Så gav Tele2 op:
>
> http://politiken.dk/it/article202831.ece
>
> Vi får derved ikke prøvet om forbuddet virkeligt holder vand.

Det er sørgeligt, og de kan ikke have tænkt meget over konsekvenserne.
Nu er det ihvertfald meget sikkert, at de vil blive mødt med en byge af
krav om lukning af adgangen til websider.

> Er der nogen muligheder for allofmp3 eller forbrugere for at gøre
> noget juridisk ved en fogeddom mod Tele2?

Man kan jo håbe at IPFI tør gå efter de større selskaber.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 22-11-06 13:49

"Benny Amorsen" <benny+usenet@amorsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen muligheder for allofmp3 eller forbrugere for at gøre
> noget juridisk ved en fogeddom mod Tele2?

Det overrasker mig MEGET at dommen ikke blev anket. Det er mig faktisk helt
uforståligt.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 22-11-06 17:58

Benny Amorsen <benny+usenet@amorsen.dk> skrev:

> Så gav Tele2 op:

Det gør de andre udbydere (TDC og CyberCity) desværre også så meget
tyder på at sagen ikke bliver prøvet for en højere retsinstans.

http://www.computerworld.dk/art/36701?a=rss&i=0
http://www.computerworld.dk/art/36699?a=rss&i=0

Jeg er ganske imponeret over, at de pågældende teleselskaber ikke
lader deres jurister kigge på afgørelsen fra Fogedretten, da
afgørelsen har langt mere vidtgående konsekvenser end de
tilsyneladende er klar over. Internetudbyderne accepterer nu, at der
er tale om en eksemplarfremstilling i deres udstyr samt, at de er
ansvarlige for denne eksemplarfremstilling. Dette på trods af, at
der intet belæg er for dette i hverken lov om ophavsret eller lov om
tjenester i informationssamfundet.

Hvor længe det mon varer før IPFI kræver flere sider lukket -
eksempelvis udenlandske netbutikker der sælger musik og film til
langt under butikspriserne i DK?

Jeg overvejer nu at skrive et brev til internetudbyderne for at bede
dem om at lukke for adgangen til Google der i ganske vidt omfang
overtræder min ophavsret ved at oplagre data fra mine hjemmesider uden
forudgående tilladelse - faktisk meget analogt til AllOfMP3-sagen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 22-11-06 20:30

In news:Xns9883B6C9B717F.miljokemi.dk@miljokemi.dk,
Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> typed:

> [...]
> overtræder min ophavsret ved at oplagre data fra mine hjemmesider uden
> forudgående tilladelse - faktisk meget analogt til AllOfMP3-sagen.

Bare vent, det bliver ikke den sidste sag af den her slags, nu ved IFPI, at
de kan slippe afsted med det, så der vil komme MANGE flere sager af den her
slags.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : N/A

Dato : 22-11-06 17:58

Fra : Holst

Dato : 22-11-06 17:58

Morten Bjergstrøm wrote:

> Jeg er ganske imponeret over, at de pågældende teleselskaber ikke lader
> deres jurister kigge på afgørelsen fra Fogedretten, da afgørelsen har
> langt mere vidtgående konsekvenser end de tilsyneladende er klar over.

Tror du da virkelig, at de ikke har ladet deres jurister kigge på
afgørelsen?

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 22-11-06 18:02

Holst <newsnov06@shelter.dk> skrev:

> Tror du da virkelig, at de ikke har ladet deres jurister kigge på
> afgørelsen?

Det lader ikke til det. Som det tidligere er blevet kalrgjort i
debatten i den her sag er afgørelsen fra Fogedretten næppe i
overensstemmelse med bestemmelserne i hverken lov om ophavsret eller
lov om tjenester i informationssamfundet.'

Det bliver interessant at se, hvornår bla. Google og Webarchive bliver
lukket ned. Begge sider er notoriske overtrædere af lov om ophavsret i
et langt større omfang end AllOfMP3 nogensinde har været det.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Holst

Dato : 22-11-06 18:18

Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> overensstemmelse med bestemmelserne i hverken lov om ophavsret eller
> lov om tjenester i informationssamfundet.'

Ja, jeg har bemærket, at disse ting er blevet nævnt i gruppen. Men trpr
du virkelig, at TDC bare lukker for adgangen uden at lade deres jurister
se på sagen først? Det tror jeg ikke.

> Det bliver interessant at se, hvornår bla. Google og Webarchive bliver
> lukket ned. Begge sider er notoriske overtrædere af lov om ophavsret i
> et langt større omfang end AllOfMP3 nogensinde har været det.

Ja, følgerne kan umiddelbart være noget skræmmende. Men så begynder der
jo nok også at ske noget juridisk og i sidste ende sker der nok noget
hos Folketinget.

Fra : per christoffersen

Dato : 22-11-06 19:23

> Ja, jeg har bemærket, at disse ting er blevet nævnt i gruppen. Men trpr du
> virkelig, at TDC bare lukker for adgangen uden at lade deres jurister se
> på sagen først? Det tror jeg ikke.

Når alt kommer til alt, så er hverken TDC eller de andre udbydere sat i
verden for at forsvare demokratiske principper, - deres afvejning af
situationen er nok i allervideste udstrækning økonomisk.
Sålænge der ikke er nogen tydelig økonomisk virkning af dommen tror jeg ikke
man skal se de enkelte selskaber kæmpe for sagen.

(og TDC er jo slet ikke blandet ind i sagen endnu, men bliver det jo
selvfølgelig nok. Men indtil videre kan jeg godt se allofmp3 på min
TDC-opkobling).

/Per

Fra : Holst

Dato : 22-11-06 19:40

per christoffersen wrote:

> (og TDC er jo slet ikke blandet ind i sagen endnu, men bliver det jo
> selvfølgelig nok. Men indtil videre kan jeg godt se allofmp3 på min
> TDC-opkobling).

Ifølge det link, Morten postede, vil TDC også lukke. Jeg gentager det
lige her:

http://www.computerworld.dk/art/36701?a=rss&i=0

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-11-06 20:34

Holst wrote:

> Ifølge det link, Morten postede, vil TDC også lukke. Jeg gentager
> det lige her:
>
> http://www.computerworld.dk/art/36701?a=rss&i=0

At lige præcis TDC vælger at lukke for adgangen på det foreliggende
grundlag (en foreløbig retsafgørelse mod en anden ISP) rejser et andet
spørgsmål, nemlig om TDC misbruger sin position som ISP til at lukke for
adgangen til en konkurrent til deres egen online musikbutik, TDC Musik?
Sammenlignet med allofmp3.com leverer TDC et langt ringere produkt
(lav-bitrate MP3 vs Flac, DRM vs ingen DRM) og samtidig langt dyrere
produkt.

--
Jesper Lund

Fra : Holst

Dato : 22-11-06 20:51

Jesper Lund wrote:

> [...]
> Sammenlignet med allofmp3.com leverer TDC et langt ringere produkt
> (lav-bitrate MP3 vs Flac, DRM vs ingen DRM) og samtidig langt dyrere

Det kan man jo altid sige, men ikke desto mindre står der i artiklen:

- Vi har modtaget en henvendelse fra IFPI, der er baseret på det
samme grundlag som i Tele2-sagen, så intet tyder på, at en
efterfølgende fogedretssag mod os vil få et andet udfald end
sagen mod Tele2. Derfor blokerer vi for vores kunders adgang
til webstedet Allofmp3.com, siger Per Rasmussen, onlinedirektør
i TDC.

Og deri har Per Rasmussen jo nok ret.

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-11-06 21:29

Holst wrote:

> [...]
> sagen mod Tele2. Derfor blokerer vi for vores kunders adgang
> til webstedet Allofmp3.com, siger Per Rasmussen, onlinedirektør

Måske, bortset fra at der er stor forskel på en dom og en kendelse om et
foreløbigt forbud ved fogedretten. Det er ikke uden grund, at der altid
efterfølgende skal anlægges en justifikationssag.

--
Jesper Lund

Fra : N_B_DK

Dato : 22-11-06 20:28

In news:456495cf$0$12682$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
per christoffersen <pc@FJERNcomonto.dk> typed:

> Når alt kommer til alt, så er hverken TDC eller de andre udbydere sat
> i verden for at forsvare demokratiske principper, - deres afvejning af
> situationen er nok i allervideste udstrækning økonomisk.

Forkert, med denne fogeddom er de i høj grad økonomisk iondblandet, i og med
at dommen bla gik på der skete en kopiering i routeren, og dette vil komme
til at jage ISPérne i laaaaaaang tid, at de ikke anker sagen, er direkte
idioti.

> Sålænge der ikke er nogen tydelig økonomisk virkning af dommen tror
> jeg ikke man skal se de enkelte selskaber kæmpe for sagen.

Læs do.

> (og TDC er jo slet ikke blandet ind i sagen endnu, men bliver det jo
> selvfølgelig nok. Men indtil videre kan jeg godt se allofmp3 på min
> TDC-opkobling).

De har ifølge computerworld meldt ud at de også lukker for adgangen.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : N_B_DK

Dato : 22-11-06 20:25

In news:4564864a$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Holst <newsnov06@shelter.dk> typed:

> Ja, følgerne kan umiddelbart være noget skræmmende. Men så begynder
> der jo nok også at ske noget juridisk og i sidste ende sker der nok
> noget hos Folketinget.

Hvad skulle folketinget gøre ?

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Holst

Dato : 22-11-06 20:52

N_B_DK wrote:

> Hvad skulle folketinget gøre ?

Lave ny lovgivning. Det er det, Folketinget er til for. Er de nuværende
lovgivning ikke god nok, laver Folketinget ny og bedre.