/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Tilgodebevis eller penge retur?
Fra : Klaus Linnert


Dato : 21-11-06 13:10

Jeg har et problem jeg godt vi have et svar på, med henvisninger til de
evt. love der findes på området, idet sund fornuft ikke trænger ind hos
ham jeg skal overbevise!

Sagen er følgende:

I lørdags var jeg hos XXX- firma for at købe et nye grafikkort til min
computer. Jeg fortalte sælger(ejer?) at mit grafikkort var et Nvidia
FeForce MX440 og at det sad i et PCI slot. Han anbefalede mig så et
kort til 1395,- kr. som ville passe i min computer, jeg fandt lidt dyrt
men købte det alligevel.

Lørdag aften ville jeg montere kortet, men fandt ud af at det ikke
passede i computerens slot. Har senere fundet ud af at det passede til
et AGP slot.

Mandag morgen henvendte jeg mig i firmaet for at få et der passede. For
at være sikker havde jeg lavet et omrids at mit gamle grafikkort så jeg
var sikker på at det passede i slottet. De havde imidlertid ingen og
sagde at den slags ikke kunne slet købes mere. Han sagde at jeg bare
kunne lade være med at købe sådan noget gammel lort af et bundkort. Det
skal siges, at det kun er 5 år gammelt!

Jeg bad så om at lade købet gå tilbage, da han til trods for mine ret
præcise oplysninger om hvilken type slot det skulle side i, havde givet
mig et forkert. Dertil svaret han i en ret fræk og hoven tone, at det
kunne der sandelig ikke blive tale om, da kortet jo havde været pakket
ud. Der i kunne jeg kun give ham ret, men ret beset var det ham der
havde givet mig et forkert, og kun ved en udpakning var jeg i stand til
at konstatere at det ikke passede. Jeg bad så om at få at vide hvor det
stod på regningen, at jeg ikke kunne få mine penge retur med kun kunne
få et tilgodebevis. Dertil svarede han, at det var ham der bestemte at
sådan var det og det var ikke til diskussion.

Så nu er mit spørgsmål, kan han nægte mig at give mig mine penge
tilbage, da det ret beset var ham der solgte mig noget der ikke passede
til min computer, til trods for at jeg gav ham de korrekte
informationen?

Jeg kan oplyse at jeg kørte til en anden forhandler med de samme
oplysninger som jeg gav ovenstående, og jeg medbragte min tegning for
at tjekke jeg fik det rigtige. Denne forretning sagde at selvom det var
en 5 år gammel computer var der ikke nogle problemer med at få et
grafik kort der passede i min pc. Det fik jeg så, det passede og så
kostede det ku 1/3 af hvad XXX-firma forlangte for det der ikke
passede.

Jeg mener jeg har været i god tror og XXX-firma har handlet bevist ved
at give mig et kort der ikke kunne bruges, for på den måde trods alt at
få en handel, de er eksperterne der ved hvad der skal bruges, så er det
ikke rimeligt at de betaler mig mine penge tilbage, da jeg absolut ikke
ønsker at handle i den forretning mere.



Med venlig hilsen
Klaus Linnert

--
Lev livet i dag - du ved ikke om du har det i morgen!



 
 
Holst (21-11-2006)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 21-11-06 13:38


Klaus Linnert wrote:

> Så nu er mit spørgsmål, kan han nægte mig at give mig mine penge
> tilbage, da det ret beset var ham der solgte mig noget der ikke passede
> til min computer, til trods for at jeg gav ham de korrekte
> informationen?

Ved almindelige forbrugerkøb, hvor du går ned i en forretning og køber
en vare, har man som sådan ingen ret til på nogen måde at bytte varen,
får pengene retur eller lignende - medmindre det er aftalt på forhånd.

At mange butikker tilbuder 14 dages bytteservice og lignende er en
ekstra ydelse, de yder, som de på ingen måde har pligt til i henhold til
loven.

Vælger en butik at tage varen retur, hvis du af en eller anden grund
ikke ønsker den, så står det dem også frit, om de vil give dig pengene
retur eller give dig et tilgodebevis.

Dit tilfælde er dog anderledes, idet sælgeren her har valgt og solgt dig
et forkert grafikkort, som ikke passede til de specifikationer, du
oplyste. Det bør derfor være rimeligt, at du kan hæve købet, dvs. få
pengene tilbage.

Så tal med sælgeren chef. Den pågældende sælger er tydeligvis en idiot.

per christoffersen (21-11-2006)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 21-11-06 13:52


"Klaus Linnert" <klaus@linnert.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.ab157d6b9017da5f.32901@linnert.dk...

> Så nu er mit spørgsmål, kan han nægte mig at give mig mine penge tilbage,
> da det ret beset var ham der solgte mig noget der ikke passede til min
> computer, til trods for at jeg gav ham de korrekte informationen?

Den vare du har købt er uden tvivl behæftet med mangler, - den lever nemlig
ikke op til den beskrivelse sælgeren har gívet af den (at den passer til dit
bundkort).
Sælger skal derfor udbedre manglen, hvilket du har givet ham mulighed for, -
feks ved en omlevering. Sælger har afslået, at dette kan lade sig gøre.

Derfor kan du gøre brug af den ultimative mangelsbeføjelse, at hæve købet.
Hævelsen betyder, at du skal tilbagelevere grafikkortet, men at sælger
tilgengæld skal tilbagebetale alt hvad du har betalt.

Alt dette følger af Købeloven.

> Jeg kan oplyse at jeg kørte til en anden forhandler med de samme
> oplysninger som jeg gav ovenstående, og jeg medbragte min tegning for at
> tjekke jeg fik det rigtige. Denne forretning sagde at selvom det var en 5
> år gammel computer var der ikke nogle problemer med at få et grafik kort
> der passede i min pc. Det fik jeg så, det passede og så kostede det ku 1/3
> af hvad XXX-firma forlangte for det der ikke passede.

Det er jo rart nok, men det er ligemeget ifht. den første sælger, - han har
haft mulighed for at omlevere, og har ikk taget den.

> Jeg mener jeg har været i god tror og XXX-firma har handlet bevist ved at
> give mig et kort der ikke kunne bruges, for på den måde trods alt at få en
> handel, de er eksperterne der ved hvad der skal bruges, så er det ikke
> rimeligt at de betaler mig mine penge tilbage, da jeg absolut ikke ønsker
> at handle i den forretning mere.

Det er også sådan loven er skruet sammen.
Du må ned i butikken igen og slå i bordet.
Den lovgivningsmæssige baggrund er beskrevet her:
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/

Kig under 'Du har krav på'

/Per




Peter Makholm (21-11-2006)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 21-11-06 14:06

Klaus Linnert <klaus@linnert.dk> writes:

> I lørdags var jeg hos XXX- firma for at købe et nye grafikkort til min
> computer. Jeg fortalte sælger(ejer?) at mit grafikkort var et Nvidia
> FeForce MX440 og at det sad i et PCI slot. Han anbefalede mig så et
> kort til 1395,- kr. som ville passe i min computer, jeg fandt lidt
> dyrt men købte det alligevel.

Hvis du har forklaret sælger at du skal bruge et pci-kort og han så
sælger dig et kort der ikke er et pci-kort er der helt klart tale om
en mangel ved varen.

Afhjælpning og omlevering vil umidelbart være umuligt (jeg antager
umidelbart at du ikke kan få et tilsvarende kort til PCI-slots) derfor
kan du umidelbart kræve handlen hævet med henvisning til Købelovens
§78. Hovedargumentet er at du er blevet lovet PCI-grænseflade, men har
fået et kort der ikke er kompatibelt med PCI-slots.

Når du hæver handlen skal du stilles som hvis du slet ikke have købt
kortet. Det vil sige at du ikke skal lade dig spise af med et
tilgodebevis. Du skal have rede penge retur.

//Peter Makholm

Klaus Linnert (21-11-2006)
Kommentar
Fra : Klaus Linnert


Dato : 21-11-06 23:04

Opdatering.

Jeg fandt i dag på XXX-firmas hjemmeside følgende under
"Fortrydelsesret":

Når du returnerer varen, skal du vedlægge en kopi af fakturaen, skriv
tydeligt at du ønsker at gøre brug af fortrydelsesretten og at du
derfor ønsker af få tilbagebetalt varens pris, samt konto nr. til brug
for bankoverførsel.

Så for mig er det underligt at der ikke gælder de samme betingelser når
ma handler mid firmaet direkte og ikke over nettet!!!

Mvh Klaus

--
Lev livet i dag - du ved ikke om du har det i morgen!



Holst (21-11-2006)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 21-11-06 23:26


Klaus Linnert wrote:

> Så for mig er det underligt at der ikke gælder de samme betingelser når
> ma handler mid firmaet direkte og ikke over nettet!!!

Der er intet underligt i det. Loven skelner skarpt mellem forbrugerkøb,
der sker i en butik, og forbrugerkøb via postordre.

Via postordre har man ifølge loven 14 dages returret. Det er noget,
butikkerne ikke kan slippe uden om, selvom mange sikkert gerne vil. Når
du derimod køber i en butik, er de på ingen måde tvunget til at tage
varen retur.

Bertel Lund Hansen (22-11-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 22-11-06 00:38

Klaus Linnert skrev:

> Jeg fandt i dag på XXX-firmas hjemmeside følgende under
> "Fortrydelsesret":

Det er ikke den der er tale om. Klaus har ikke fortrudt sit køb.
Han har fået en forkert vare.

> Så for mig er det underligt at der ikke gælder de samme betingelser når
> ma handler mid firmaet direkte og ikke over nettet!

Lær at leve med det. Det er loven der regulerer det.

Og det er returretten der er underlig. Udgangspunktet er ellers
at en aftale er en aftale.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste