"Klaus Linnert" <klaus@linnert.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.ab157d6b9017da5f.32901@linnert.dk...
> Så nu er mit spørgsmål, kan han nægte mig at give mig mine penge tilbage,
> da det ret beset var ham der solgte mig noget der ikke passede til min
> computer, til trods for at jeg gav ham de korrekte informationen?
Den vare du har købt er uden tvivl behæftet med mangler, - den lever nemlig
ikke op til den beskrivelse sælgeren har gívet af den (at den passer til dit
bundkort).
Sælger skal derfor udbedre manglen, hvilket du har givet ham mulighed for, -
feks ved en omlevering. Sælger har afslået, at dette kan lade sig gøre.
Derfor kan du gøre brug af den ultimative mangelsbeføjelse, at hæve købet.
Hævelsen betyder, at du skal tilbagelevere grafikkortet, men at sælger
tilgengæld skal tilbagebetale alt hvad du har betalt.
Alt dette følger af Købeloven.
> Jeg kan oplyse at jeg kørte til en anden forhandler med de samme
> oplysninger som jeg gav ovenstående, og jeg medbragte min tegning for at
> tjekke jeg fik det rigtige. Denne forretning sagde at selvom det var en 5
> år gammel computer var der ikke nogle problemer med at få et grafik kort
> der passede i min pc. Det fik jeg så, det passede og så kostede det ku 1/3
> af hvad XXX-firma forlangte for det der ikke passede.
Det er jo rart nok, men det er ligemeget ifht. den første sælger, - han har
haft mulighed for at omlevere, og har ikk taget den.
> Jeg mener jeg har været i god tror og XXX-firma har handlet bevist ved at
> give mig et kort der ikke kunne bruges, for på den måde trods alt at få en
> handel, de er eksperterne der ved hvad der skal bruges, så er det ikke
> rimeligt at de betaler mig mine penge tilbage, da jeg absolut ikke ønsker
> at handle i den forretning mere.
Det er også sådan loven er skruet sammen.
Du må ned i butikken igen og slå i bordet.
Den lovgivningsmæssige baggrund er beskrevet her:
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/
Kig under 'Du har krav på'
/Per