Fordringshavermora - hvad gør vi?
Fra : Tychsen

Dato : 20-11-06 23:23

Situationen er den, at kunden ikke har afhentet sin vare på sit lokale
posthus inden for henliggelsesfristen.

Det pr. dankort forudbetalte produkt tilbagesendes til os (webshop) og
nu ligger forsendelsen her.

Kunden kontaktes pr. mail, men reagerer ikke.

Pludselig kontakter kunden os, og forklarer pr. mail, at denne ikke kan
forstå, hvor leveringen bliver af.

Der svares pænt på mailen, at der allerede har været sendt en mail
til kunden. Og at kunden igen (som i første mail) bedes bestemme, om
denne vil annullere købet (opgive os et kontonummer, vi kan
tilbageføre pengene på) eller have varen sendt på ny (indbetale et
nyt fragtgebyr).

Igen hører vi intet fra kunden.

Foreligger her et fordringshavermora - og kan vi med god samvittighed
sælge varen til anden side. Den forringes med tiden i værdi, og
fylder på vores lager.

Tak for hjælpen.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 21-11-06 11:42

"Tychsen" <mtychsen@hotmail.com> writes:

> [...]
> denne vil annullere købet (opgive os et kontonummer, vi kan
> tilbageføre pengene på) eller have varen sendt på ny (indbetale et

Det var et pænt tilbud. Det er jo hans problem, i og for sig...

> [...]
>
> Foreligger her et fordringshavermora - og kan vi med god samvittighed
> sælge varen til anden side. Den forringes med tiden i værdi, og

Ja, det er fordringshavermora. Se købeloven §33-37. I har pligt til at
drage omsorg for varen, §33, indtil han evt. henter den. I §34 tales der
om at han skal hente den inden rimelig tid. Jeg har set en butik for
nyligt der havde 3 mdr skrevet ind i deres forretningsbetingelser, men
det syntes jeg dog er temmeligt meget. Tilgengæld skrev de at varen
ville blive "skaffet bort", se sidst i §34 og der blev henvist til
loven. Det syntes jeg er lidt smart og måske ulovligt, fordi det fremgik
mere eller mindre (ihvertfald min opfattelse) at man så ville sælge
varen igen nr. 2 gang - uden at hæve købet. På den anden side er 3 mdr
så lang tid at det måske er fair nok. Det er mit indtryk at §34 ellers
er beregnet til at varen sælges 2. gang og 1. købers køb hæves, men jeg
er ikke helt sikker.

I kan give ham en frist på 14 dg til en måned eller måske 2 hvis i er
virkeligt meget flinke og så skrive at i sælger varen videre hvis ikke
han henter den eller betaler fragtgebyr igen (om i i givet fald er
forpligtet til at hæve købet må en anden lige kloge sig på).

Vær også opmærksom på §37 som er gældende sådan at hvis i stiller varen
til side, væk fra de andre lignende (genus)-varer, så er det køberens
risiko hvis lageret brænder ned eller varen beskadiges (hændeligt). Den
paragraf gælder ikke hvis varen ikke er udskillet...

Best regards
Martin Jørgensen