Porblemer med at få penge igen for deposit~
Fra : Felix Andersern

Dato : 21-11-06 00:22

For ca. et halv år siden betalte jeg 1500 kr. i depositum på et værelse -
men 2 dage før jeg skulle flytte ind fortrød jeg og ringede til udlejer og
bad om at få mine penge igen men han havde ikke pengen - jeg har skrevet en
masse e-mail men dem svare han ikke på - jeg har et konto udskrift fra
Banken med overførslen og en slags kontrakt på værelset som godt nok ikke er
underskrevet - nu vil jeg gå til Politiet og sige jeg er blevet bedraget
..... men hvad jeg gerne vil vide er hvordan står jeg rent Juridisk ? og hvad
vil Politiet gøre for mig ?

Mv.
Felix

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 20-11-06 19:33

Felix Andersern skriblede:
> [...]
> Politiet og sige jeg er blevet bedraget .... men hvad jeg gerne vil
> vide er hvordan står jeg rent Juridisk ? og hvad vil Politiet gøre

Forhåbentlig ikke noget, du har selv betalt og
har selv indgået aftalen, så bedrageri er der
overhovedet ikke tale om.

--
Lars Fragstrup
Jeg beskyttes ikke af spamfighter, men jeg

Fra : Felix Andersern

Dato : 21-11-06 02:09

Lars Fragstrup wrote:
> Felix Andersern skriblede:
>
> Forhåbentlig ikke noget, du har selv betalt og
> har selv indgået aftalen, så bedrageri er der
> overhovedet ikke tale om.

jamen det er da mine penge så har jeg vel også ret til at få dem igen ?
har Politiet slet ikke pligt til at gøre noget ?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 20-11-06 20:20

Felix Andersern wrote:

> jamen det er da mine penge så har jeg vel også ret til at få dem igen ?
> har Politiet slet ikke pligt til at gøre noget ?

læs denne her
   http://usenet.dk/oss/dk.videnskab.jura/
specielt
   http://usenet.dk/oss/dk.videnskab.jura/#4.4

Du opfylder ikke
   "At den udnyttede handler (eller udelader at handle) skal skyldes en
vildfarelse - dvs en forkert antagelse om et faktisk forhold."

da du mener at du skal have dine penge igen. Derfor er det ikke
bedrageri. Politiet vil intet gøre for dig i denne sag.

Snak med en gratis retshjælp, denne findes i de fleste store byer.

JonB

Fra : Felix A.

Dato : 21-11-06 00:24

Jon Bendtsen wrote:

> [...]
> "At den udnyttede handler (eller udelader at handle) skal skyldes en
> vildfarelse - dvs en forkert antagelse om et faktisk forhold."

Ja det må du undskylde det er al sammen lidt nyt for mig

> da du mener at du skal have dine penge igen. Derfor er det ikke
> bedrageri. Politiet vil intet gøre for dig i denne sag.
>
> Snak med en gratis retshjælp, denne findes i de fleste store byer.

tak det vil jeg se på

Fra : alexbo

Dato : 20-11-06 20:23

"Felix Andersern" skrev

> jamen det er da mine penge så har jeg vel også ret til at få dem igen ?
> har Politiet slet ikke pligt til at gøre noget ?

Det er jo ikke dine penge når du har givet dem til en anden, det er muligt
du ikke har fået det du skulle for pengene, men det er ikke til at vide.

Udlejeren vil sige at det var et depositum som sikkerhed for at du
overhovedet kom, og det gjorde du ikke, så er det tabt.
Eller det var sikkerhed for huslejen, hvis nu du ikke skulle betale, og om
du har betalt husleje ved vi ikke.

Hvad har du betalt i husleje og for hvor mange mdr. og hvor langt et
opsigelsesvarsel var der aftalt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jubii

Dato : 20-11-06 21:52

On Mon, 20 Nov 2006 20:22:44 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

>"Felix Andersern" skrev

Politiet går ikke ind i lejelovssager. Det er deri du skal kræve din ret.

> [...]
>
>Udlejeren vil sige at det var et depositum som sikkerhed for at du
>overhovedet kom, og det gjorde du ikke, så er det tabt.

Hvis udlejer vil gøre krav på pengene skal han gøre det inden 14 dage efter
lejeren rent faktisk fraflyttede, og skal gøre sig anstrengelser for
genudlejning, hvorefter den nye lejeindkomst skal fragå i kravet.

Da felix slet ikke er flyttet ind og der måske allerede er gået 14 dage, så har
udlejer slet ingen ret til pengene.

>Eller det var sikkerhed for huslejen, hvis nu du ikke skulle betale, og om
>du har betalt husleje ved vi ikke.

Udlejer kan have tabt sin ret ved passivitet. Felix har derimod ikke været
passiv, selv om et anbefalet brev er bedre end email.

>Hvad har du betalt i husleje og for hvor mange mdr. og hvor langt et
>opsigelsesvarsel var der aftalt.

Opsigelsesvarsel er ligegyldigt, da udlejer har pligt til at genudleje så
hurtigt som muligt og hvis der forelå et krav inden 14 dage at lade det indvunde
fragå i kravet.

>mvh
>Alex Christensen

så felix, jeg tror du har en god sag ved et privat søgsmål, spørg evt.
huslejenævnet om de vil tage sagen op til afgørelse.

Fra : Felix Andersern

Dato : 21-11-06 03:59

Jubii wrote:

> så felix, jeg tror du har en god sag ved et privat søgsmål, spørg evt.
> huslejenævnet om de vil tage sagen op til afgørelse.

Tak for svaret :) men det er altså ikke noget politiet kan tage sig af ?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-11-06 22:23

"Felix Andersern" <andersen@tinvalid.invali> wrote in message
> Tak for svaret :) men det er altså ikke noget politiet kan tage sig af ?

Nej, det er et civilretsligt spørgsmål.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter

Fra : Felix Andersern

Dato : 21-11-06 04:43

Martin Højriis Kristensen wrote:

> Nej, det er et civilretsligt spørgsmål.

Ok ... jamen hvordan gør jeg det rent praktisk ?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-11-06 23:06

> Ok ... jamen hvordan gør jeg det rent praktisk ?

Hvis du vil forfølge sagen retsligt så skal du nok have fat i en advokat.

Fra : Felix A.

Dato : 21-11-06 06:20

Martin Højriis Kristensen wrote:
> "Felix Andersern" <andersen@tinvalid.invali> wrote in message
>
> Hvis du vil forfølge sagen retsligt så skal du nok have fat i en
> advokat.

jamen er det ikke frygteligt dyrt ?

Mv.
Felix

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-11-06 00:29

"Felix A." <andersen@tinvalid.invali> wrote in message
> jamen er det ikke frygteligt dyrt ?

Jo.. Såfremt du vinder en sag har du visse muligheder for at få udgifterne
til retssagen dækket.
Men det kan sjældent betale sig for så små sager.

Fra : Jubii

Dato : 21-11-06 11:49

On Tue, 21 Nov 2006 06:19:53 +0100, "Felix A." <andersen@tinvalid.invali> wrote:
in dk.videnskab.jura

>jamen er det ikke frygteligt dyrt ?
>
>Mv.
>Felix

Hvis du spørger huslejenævnet om de kan optage sagen til afgørelse, koster det
omkring 120 kr. Der behøver du ikke kende til jura eller have en advokat, du
behøver blot at fortælle om hvad der er sket, med dine egne ord, også i det brev
du sender til dem.

Så skriver de til udlejer for at få hans kommentarer og er der så ikke mere de
behøver vide, afgøres sagen. Kan du ikke lide afgørelse, så kan der ankes til
huslejenævnets ankenævn, også en udgift på ca. 120 kr. (det varierer vist med
indexet) Får du ret har du et dokument som kan bruges til at kræve pengene
tilbage uden diskusion og som kan bruges til at inkassere dem via inkasso.

Fra : Rea721

Dato : 20-11-06 20:29

Felix Andersern, skrev noget i stil med:

> jamen det er da mine penge så har jeg vel også ret til at få dem igen
> ? har Politiet slet ikke pligt til at gøre noget ?

Dine penge?? Det kommer vel lidt an på hvad depositummet dækker. Du har en
umådelig dårlig sag syntes jeg.

1) Du har en slags kontrakt?
2) Den er ikke underskrevet... (ej heller af udlejer?)
3) Du har ingen (formentlig?) kvitering på at det drejer sig om et
depositum??
4) Man kan vel med rette sige at du har påført udlejer et indtægtstab ved at
"løbe" fra aftalen med 2 dages varsel?

Står der overhovedet noget om depositummet i "kontrakten"?...hvad det dækker
eller?

--
Rea721 AKA Leon Andrea, støtter ytringsfriheden.
http://www.supportdenmark.com

Fra : Felix Andersern

Dato : 21-11-06 03:51

Rea721 wrote:

> Dine penge?? Det kommer vel lidt an på hvad depositummet dækker. Du
> har en umådelig dårlig sag syntes jeg.
>
> 1) Du har en slags kontrakt?

ja der står jeg må kommer og gå som jeg vil og jeg har nøgler ( som jeg
aldrig har fået ) i mod jeg hjælper udlejer med noget praktisk imens han er
borts rejst

> 2) Den er ikke underskrevet... (ej heller af udlejer?)

nej den er ikke underskrevet - det er bare et woord doc som jeg fik med
e-mail

> 3) Du har ingen (formentlig?) kvittering på at det drejer sig om et
> depositum??

nej det har jeg ikke ...

> 4) Man kan vel med rette sige at du har påført udlejer et indtægtstab
> ved at "løbe" fra aftalen med 2 dages varsel?

ja han var lidt sur da alle hans planer gik i vasken og han måtte udskyde
sin afrejse.

> Står der overhovedet noget om depositummet i "kontrakten"?...hvad det
> dækker eller?

ja på den doc fil jeg modtog med e-mail stod der at jeg som garanti for
skader på indbo skulle stille med et depositum på 3000 kr.
jeg betalte heldigvis kun det halve - men dem vil jeg gerne have igen ,
hvorfor jeg går til Politiet.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-11-06 22:27

> ja der står jeg må kommer og gå som jeg vil og jeg har nøgler ( som jeg
> aldrig har fået ) i mod jeg hjælper udlejer med noget praktisk imens han
> er borts rejst

Så du skulle ikke betale leje?
Er der i det hele taget tale om en lejeaftale?

> ja på den doc fil jeg modtog med e-mail stod der at jeg som garanti for
> skader på indbo skulle stille med et depositum på 3000 kr.

Well, indboet kan jo i sagens natur ikke have lidt skade. Det taler for at
du har krav på de 1500 kr.
Men konstruktionen er mildt sagt usædvanlig..

> jeg betalte heldigvis kun det halve - men dem vil jeg gerne have igen ,
> hvorfor jeg går til Politiet.

Politiet har ikke noget at gøre med den sag..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-11-06 01:08

Martin Højriis Kristensen skrev:

> Well, indboet kan jo i sagens natur ikke have lidt skade. Det taler for at
> du har krav på de 1500 kr.

Kommer det ikke an på om ejeren har kunnet leje ud med så kort
varsel?

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-11-06 01:16

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message
> Kommer det ikke an på om ejeren har kunnet leje ud med så kort
> varsel?

Det er mildt sagt uklart hvad der er indgået af aftale.
Men hvis der ikke er en reel lejeaftale hvor der betales leje, men nærmest
en house-sitter aftale, hvor man lægger et depositum for skader på indbo, så
ville jeg umiddelbart mene at depositummet kun kan tilbageholdes ved
egentlige skader på indboet.
Men vi mangler jo klart nogle detaljer...

Fra : N/A

Dato : 21-11-06 08:33

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-11-06 08:33

> Er det ikke sådan at hvis aftalen er uklar, så gælder
> standardbetingelserne for leje?

Så hvis vi er uenige om hvorvidt jeg har købt eller lånt din plæneklipper,
så har jeg lejet den?
Der må nødvendigvis være nogle minimumskriterier der skal være opfyldt for
at den bestemmelse træder i kræft.
Du kan imidlertid sagtens have ret, jeg synes bare ikke det kan konkluderes
ud fra de tilgængelige oplysninger.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-11-06 12:35

> Så hvis vi er uenige om hvorvidt jeg har købt eller lånt din plæneklipper,
> så har jeg lejet den?

I det aktuelle tilfælde er der betalt et beløb. Det tyder på at
der er en aftale af en art.

> Du kan imidlertid sagtens have ret, jeg synes bare ikke det kan konkluderes
> ud fra de tilgængelige oplysninger.

Jeg er enig i at aftalen er noget rod.

--
Bertel

Fra : Leif Langgaard

Dato : 20-11-06 23:00

Du skal nok lige stille uret i din pc

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Felix A.

Dato : 21-11-06 00:22

Leif Langgaard wrote:
> Du skal nok lige stille uret i din pc

ups :)

Fra : alexbo

Dato : 21-11-06 07:13

"Felix Andersern" skrev

> [...]
> er borts rejst
> ja han var lidt sur da alle hans planer gik i vasken og han måtte udskyde

Inden du hiver ham i retten skal du overveje om han kan stille modkrav, hvis
han kan påvise et tab p.g.a. du brød jeres aftale, kan du ende med at skulle
betale erstatning.

mvh
Alex Christensen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 21-11-06 18:41

In news:4562154c$0$49209$14726298@news.sunsite.dk,
Felix Andersern <andersen@tinvalid.invali> Typed:

> ja han var lidt sur da alle hans planer gik i vasken og han måtte
> udskyde sin afrejse.

Hvis jeg var udlejer i ovennævnte sag, ville jeg hurtigt postulere at jeg
havde lidt tab på mere end 1500,- Kr.
som konsekvens af at du løber fra aftalen, og at du derfor kan skyde en hvid
pind efter dine 1500,- Kr.
Men måske tvært om skulle slippe de resterende 1500,- Kr. som mangler i
indbetalingen af det fulde depositum.
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
Residerende i Nyborg

ved privat post fjern dyret i @dressen

Fra : Jubii

Dato : 21-11-06 20:36

On Tue, 21 Nov 2006 18:41:16 +0100, "Petersen_Michael"
<petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>pind efter dine 1500,- Kr.
>Men måske tvært om skulle slippe de resterende 1500,- Kr. som mangler i

Du skriver uden at have alle fakta. Og du udtrykker en personlig mening, hvilket
er OT.

Fra : Jubii

Dato : 20-11-06 22:16

On Mon, 20 Nov 2006 20:28:56 +0100, "Rea721" <skod3@721.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Dine penge?? Det kommer vel lidt an på hvad depositummet dækker. Du har en
>umådelig dårlig sag syntes jeg.
>
>1) Du har en slags kontrakt?

Netop, ikke en autoriseret blanket.

>2) Den er ikke underskrevet... (ej heller af udlejer?)

Hvis der ikke foreligger en gyldig lejekontrakt så.:
"En lejeaftale anses for indgået på lovens vilkår i det omfang, der ikke
udtrykkeligt er fastsat andet i aftalen."
(aftalen må anses for ugyldig når den ikke er underskrevet af begge parter og
dermed er det kun loven der gælder)
Desuden er der også den lille finesse, at når der skrives en lejekontrakt, skal
det ske på en autoriseret blanket, vistnok typeformular a8/8a. Ikke "en slags
lejekontrakt"

>3) Du har ingen (formentlig?) kvitering på at det drejer sig om et
>depositum??

Felix skriver han har en bankudskrift hvor udlejer er modtager.

>4) Man kan vel med rette sige at du har påført udlejer et indtægtstab ved at
>"løbe" fra aftalen med 2 dages varsel?

Uden en gyldig lejekontrakt, næppe. Og skulle der være et indtægtstab er udlejer
pligtig til at genudleje hurtigst muligt.

>Står der overhovedet noget om depositummet i "kontrakten"?...hvad det dækker
>eller?

Uanset hvad det dækker i "kontrakten" er depositum en fællesbetegnelse.
Udlejer skal skriftligt gøre krav på pengene efter lejelovens bestemmelser.
Da skriftlighed også numere dækker digitale/elektroniske medier såsom emails så
har udlejer været passiv i længere tid ved ikke at besvare de email han har fået
f.eks. ved at stille modkrav i sit svar.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-11-06 17:44

> [...]
> skal
> det ske på en autoriseret blanket, vistnok typeformular a8/8a. Ikke "en

Niks, det er ikke altid et krav. Har udlejer kun det ene værelse, så kan han
skrive på bagsiden af avisen og det vil være gyldigt - hvis det ikke
kolliderer med lejelovens bestemmelser.

Mvh Maria