Ang. krav til vandforsyning i leje lejligh~
Fra : Thomas G

Dato : 19-11-06 21:44

Hej NG.

Min kæreste og jeg har lige lejet os ind i en lejlighed i Odense. Vi har dog
et problem som er følgende:
Der er ikke særlig meget tryk på det kolde vand (hverken i køkken eller i
badeværelse) og hvis man tænder for den varme hane (hvilke) skifter vandet
mellem at være varmt og klodt.. Dette gør det svært at være i bad og er i
øvrigt til stor gene for os.

Mit spørgsmål er så om der findes nogle krav til vandforsyningen i lejeloven
eller lign.?
Håber nogen kan hjælpe mig.

Mvh. Thomas

Fra : Thomas

Dato : 19-11-06 23:43

"Thomas G" <bossgis@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Min kæreste og jeg har lige lejet os ind i en lejlighed i Odense. Dette
> gør det svært at være i bad og er i i øvrigt til stor gene for os.

Hvad siger og gør varmemesteren/viceværten når I fortæller denne om
problemmet..?

Thomas

Fra : Thomas G

Dato : 20-11-06 00:30

> Hvad siger og gør varmemesteren/viceværten når I fortæller denne om
> problemmet..?

Vi har ikke snakket med udlejer endnu men vil selvfølgelig gøre det inden vi
går videre. Er bare nysgerrig efter om der egentlig findes nogle
bestemmelser på området.

Mvh. Thomas

Fra : Jubii

Dato : 20-11-06 10:44

On Mon, 20 Nov 2006 00:29:31 +0100, "Thomas G" <bossgis@FJERNDETTEhotmail.com>
wrote:
in dk.videnskab.jura

>Vi har ikke snakket med udlejer endnu men vil selvfølgelig gøre det inden vi
>går videre. Er bare nysgerrig efter om der egentlig findes nogle
>bestemmelser på området.
>
>Mvh. Thomas

Er der gået 14 dage siden i flyttede ind og er lejligheden gennemået for
mangler? Er der en beboerrepræsentant i bygningen?

§ 14. Er det lejede mangelfuldt ved lejeforholdets begyndelse, skal lejeren for
ikke at miste retten til at påberåbe sig mangelen senest 2 uger efter
lejeforholdets begyndelse meddele udlejeren, at han vil gøre den gældende. Dette
gælder dog ikke, hvis mangelen ikke kan erkendes ved anvendelse af sædvanlig
agtpågivenhed, eller udlejeren har handlet svigagtigt.

Iøvrigt.:

§ 19. Udlejeren skal holde ejendommen og det lejede forsvarligt vedlige. Alle
indretninger til afløb og til forsyning med lys, gas, vand, varme og kulde skal
holdes i god og brugbar stand.

§ 11. Er det lejede ikke ved overtagelsen og under lejeforholdets bestående i
den stand, som lejeren efter retsforholdet mellem ham og udlejeren kan kræve, og
afhjælper udlejeren ikke straks mangelen efter påkrav derom, kan lejeren selv
afhjælpe den for udlejerens regning. Vedrører mangelen det lejedes forsyning med
lys, gas, varme, kulde el. lign., kan lejeren ved fogdens bistand skaffe sig
adgang til ejendommens installationer for at afhjælpe mangelen.

Stk. 2. Lejeren kan kræve et forholdsmæssigt afslag i lejen, så længe en mangel
forringer det lejedes værdi for lejeren.

§ 9. Udlejeren skal stille det lejede til lejerens rådighed i god og forsvarlig
stand fra det aftalte tidspunkt for lejeforholdets begyndelse og i hele
lejeperioden. På overtagelsestidspunktet skal det lejede være rengjort, ruderne
skal være hele, og alle udvendige døre skal være forsynet med brugelige låse med
tilhørende nøgler.

Stk. 2. Såfremt udlejeren sammen med lejeren i forbindelse med indflytning
foretager gennemgang af en beboelseslejlighed, skal udlejeren i ejendomme med
beboerrepræsentation med en rimelig frist skriftligt indkalde
beboerrepræsentanterne til at deltage i gennemgangen. Udarbejdes der på grundlag
af gennemgangen en indflytningsrapport, skal beboerrepræsentanterne og lejeren
have tilsendt kopi deraf.

Så det dårlige tryk og "vekselvarmen" er noget udlejer skal udbedre snarest
muligt efter krav fra lejer.