Hvem er ansvarlig ?
Fra : Kenneth

Dato : 17-11-06 15:23

Hvis man opretter et forum et sted på nettet, hvor det er gratis, og alle
kan frit melde sig til og dele alt muligt.

Er det så mig der opretter forummet, eller moderator der hænger på ansvaret
hvis der f.eks bliver uploadet programmer alle kan DL ?
( her er tale om f.eks MS programmer)

Eller er det uploaderen selv der bærer ansvar ?

/Kenneth

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-11-06 16:13

Den 17-11-06 15.23 skrev Kenneth følgende:

> Er det så mig der opretter forummet, eller moderator der hænger på ansvaret
> hvis der f.eks bliver uploadet programmer alle kan DL ?
> ( her er tale om f.eks MS programmer)
>
> Eller er det uploaderen selv der bærer ansvar ?

Det er først og fremmest uploaderen, der bærer ansvaret. Tjenesteyderen,
ejeren af tjenesten, kan dog også blive ansvarlig, hvis han ikke fjerner
adgangen til den slags materiale, straks han får kendskab til det. Tjek
§ 16 i Lov om tjenester i informationssamfundet:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20020022730

Jeg kan dog forestille mig, at hvis forummet fortrinsvis benyttes til
up- og download af ulovlige programmer, så kan tjenesteyderen måske få
problemer, hvis han ikke gør noget for at stoppe det, fx ved at
forhindre upload af filer over en vis størrelse. Han kan også risikere,
at ophavshaver vil forsøge at få lukket for serveren.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Kildeskat: Skat på vand...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-11-06 23:33

Kim Ludvigsen presented the following explanation :
> Jeg kan dog forestille mig, at hvis forummet fortrinsvis benyttes til up- og
> download af ulovlige programmer, så kan tjenesteyderen måske få problemer

Ligesom han kan hvis tjenesten har til formål at dele ulovligt
materiale.

"The secret of staying young is to live honestly, eat slowly, and lie
about your age." - Lucille Ball