Krak rasler med bøssen (igen)
Fra : Sune Storgaard

Dato : 16-11-06 17:04

Krak mener stadigvæk de kan bonge en 1500 for at have linket til en søgning
på deres side (detaljer om linket i bunden af denne post)
og sendte dette brev for lidt tid siden:
http://www.rsfcs.dk/krak1.jpg

Jeg skrev til dem at jeg ikke kunne anerkende det krav, hvorved de skrev
igen:

http://www.rsfcs.dk/krak2.jpg

Så er det jeg spørger..har der stået en tube åben lim på Peter Herskind's
bord da han skrev det, eller er det taget ud af sammenhæng og uden relevans
til det aktuelle tilfælde, eller har jeg komplet misforstået konceptet med
at indgå aftaler og ophavsretten ?

===
Detaljer om det aktuelle deeplink:
Der blev oprettet et link til en søgning , hvor linket åbnede i et nyt
vindue, og hvor indholdet ikke var taget ud af kontekst, den fremstod
således som værende en del af kraks siden, med dertilhørende reklamer osv.
Et tilsvarende eksempel (det her koster nok 1500 mere..)
http://tinyurl.com/yxmnwq
===
--
It's what happens when Alex Trebek has a picture of a giraffe
in his ass during an earthquake ! [The Tourettes guy]

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-11-06 17:39

Den 16-11-06 17.04 skrev Sune Storgaard følgende:

> [...]
> til det aktuelle tilfælde, eller har jeg komplet misforstået konceptet med

Jeg kan forstå din tanke om limen.
Han skriver:
"Der er en righoldig retspraksis, som bedømmer denne type sager, hvor en
virksomhed benytter sig af materiale fra en anden virksomheds hjemmeside."

Det er helt korrekt, at det er forbudt at bruge andres materiale på ens
egen side. Hvilket altså ikke er det samme som, at det er forbudt at
deep linke.

Og han skriver senere:
"Det er almindeligt anerkendt, at man ikke må foretage deep linking uden
at have fået tilladelse hertil".

Almindeligt anerkendt hvor og af hvem? Tværtimod er det almindeligt
anerkendt - og en meget udbredt praksis - at man må deeplinke til andre
sider.

Det havde været rart at se dit brev, så man kunne se, hvad det egentligt
er, de svarer på i deres brev nummer to.

For øvrigt er det lidt sjovt, at de henviser til et avisindlæg fra
"uvildig Advokat Peter Herskind" i stedet for at henvise til relevante
love og paragraffer. Det lugter langt væk af "går den, så går den".

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tipi: Nøjagtig opmåling af arealet på et indianertelt...

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 16-11-06 20:45

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> writes:

-snip-
> [...]
>
> Almindeligt anerkendt hvor og af hvem? Tværtimod er det almindeligt
> anerkendt - og en meget udbredt praksis - at man må deeplinke til

Det var netop det der også lige for 5 minutter i et andet indlæg fangede
min interesse... Det var jo *NETOP* her de skulle komme med en
henvisning til hvem der siger at det er almindeligt anerkendt (udover
dem selv - stort set resten af internettets brugere tror jeg ikke
anerkender den ide).

> Det havde været rart at se dit brev, så man kunne se, hvad det
> egentligt er, de svarer på i deres brev nummer to.

Næ, det behøves ikke tror jeg.

> For øvrigt er det lidt sjovt, at de henviser til et avisindlæg fra
> "uvildig Advokat Peter Herskind" i stedet for at henvise til relevante
> love og paragraffer. Det lugter langt væk af "går den, så går den".

Altså, alene det at vi vistnok allesammen herinde er enige tror jeg
betyder at jeg er ihvertfald helt sikker på hvilken part jeg ville satse
penge på, hvis man kunne "spille" om udfaldet... Det er ikke engang
kutyme i branchen (jvf. Eniro)...

Er der overhovedet nogen som helst andre firmaer i hele verden der mener
det samme som krak mht. deep-linkning og at de bare kan sende regninger
ud til folk? Jeg har ikke hørt om det, men vil da gerne høre nærmere,
hvis andre gør det...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 16-11-06 22:01

Kim Ludvigsen skrev:

(citat flyttet op)
> For øvrigt er det lidt sjovt, at de henviser til et avisindlæg fra
> "uvildig Advokat Peter Herskind" i stedet for at henvise til relevante
> love og paragraffer. Det lugter langt væk af "går den, så går den".

Ja.. jeg leder også efter de love, men har left forgæves indtil videre. Jeg
talte endda med den "rare" telefon dame, fordi at hun havde sendt regningen
det gale sted hen, og ville lige gøre opmærksom på det var mig der stod med
det, og samtidigt forsikre mig at hun havde modtaget mit første brev. I den
anledning lød hun overlegen og sagde de havde flere domme der der støttede
deres sag.. Svært at se hendes poker fjæs, men jeg tror hun bluffer.. dog
undrer det mig lidt at et (indtil nu ) anerkendt firma bruger sådanne
metoder, man skulle tro de havde deres juridiske bagland i orden.

> Det havde været rart at se dit brev, så man kunne se, hvad det
> egentligt er, de svarer på i deres brev nummer to.

Her kommer det relevante fra mailen
=====================================0
17 Oktober 2006-10-14
Vedrørende brug af kraks kort.

Jeg har modtaget dit brev send til xxxxxxx yyyyy [Hun sendte brevet til en
forkert kontaktperson] vedrørende brug af kortmateriale på www.rsfcs.dk,
sendt d. 12 oktober 2006.

Jeg kan desværre ikke erkende jeres krav på 1500+moms til dækning af et
solokort produkt, da der på intet tidspunkt indgået aftale om dette. Jeres
forbehold som findes et eller andet sted på jeres hjemmeside, sidesætter jeg
ikke med en indgået aftale eller hjemmel til kravet.

I dit brev af 12 oktober skriver du at vi har anvendt kort materiale på
vores side uden tilladelse, dette er ikke tilfældet. Der er i stedet henvist
til materialet som ligger offentligt tilgængeligt på www.krak.dk , hvilket
ikke kan betragtes som et brud på ophavsretsloven i denne sammenhæng. Intet
kort, grafik,tekst eller andet har været brugt på hjemmesiden, der er
udelukkende tale om en reference.

I de vilkår du henviser til skriver du i øvrigt om at bruge materialet til
erhvervsmæssig brug, hvilket heller ikke er tilfældet da rsfcs.dk er en
idrætsforening , og linket blev brugt i en sammenhæng der ikke kan
kategoriseres som værende i salgs eller reklameøjemed.

Jeg vælger i stedet at tolke din skrivelse som et tilbud om et produkt ,
hvilket jeg desværre må takke nej til i denne omgang, og samtidigt fjerne
linket. Jeg vil naturligvis overveje krak som leverandør i fremtiden, og
kontakte dig angående jeres produkter såfremt jeg får behov for det.
=====================================0

Man kan diskutere om jeg burde have fjerne linket, men synes ikke der var
grund til at piske til bålet.. :)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-11-06 22:18

Den 16-11-06 22.01 skrev Sune Storgaard følgende:

> Her kommer det relevante fra mailen

Tak, så vidt jeg kan se, ser det meget fint ud. Lidt synd, at du ikke
har bedt dem henvise til en lov/ paragraf, som de mener, du har
overtrådt. En af grundene til min nysgerrighed var netop, om du havde
spurgt, og de så havde ignoreret det.

> Man kan diskutere om jeg burde have fjerne linket, men synes ikke der var
> grund til at piske til bålet.. :)

Det er klart, man tænker sig ekstra om, når så stort et firma farer frem
med bål og brand.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Liden Tue kan vælte stort læs: Dansk verdensmester i brydning...

Fra : SoftMan Brian

Dato : 17-11-06 18:11

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message
> For øvrigt er det lidt sjovt, at de henviser til et avisindlæg fra
> "uvildig Advokat Peter Herskind" i stedet for at henvise til relevante
> love og paragraffer. Det lugter langt væk af "går den, så går den".

Der er ikke tilfældigvis nogen der kender Peter Herskind, og har lyst til at
forelægge ham hvad hans udmeldelse lægges til grund for?

Man Kunne måske forestille sig at teksten er taget herfra:
http://www.virksomhedsraadet.dk/3046 som ser ud til at være blevet slettet.

Fra : Christian Madsen

Dato : 16-11-06 17:52

Følgende er skrevet af Sune Storgaard:
> [...]
> som værende en del af kraks siden, med dertilhørende reklamer osv.
> Et tilsvarende eksempel (det her koster nok 1500 mere..)

Hej,

Mads Bryde Andersen har behandlet emnet i: UfR B 2000.311. Du kan evt.
læse mere om emnet her.

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 16-11-06 18:03

Christian Madsen <svar@venligsther.dk> skrev:

> Mads Bryde Andersen har behandlet emnet i: UfR B 2000.311. Du kan
> evt. læse mere om emnet her.

Det kunne være interessant at få et kort referat. Mener MBA
eksempelvis, at deeplinking er problematisk?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Christian Madsen

Dato : 16-11-06 18:16

Morten ?Iso-8859-1?Q?Bjergstr=F8m= formulerede torsdag:

> Det kunne være interessant at få et kort referat. Mener MBA
> eksempelvis, at deeplinking er problematisk?

Jeg har desværre for tiden ikke tid til at læse artiklen igennem. Men
jeg tror at du får ligeså meget ud af at læse det links som Kim
Ludvigsen har postet.

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen

Fra : Christian Madsen

Dato : 16-11-06 18:18

Den 16-11-2006, skrev Christian Madsen:
> [...]
> tror at du får ligeså meget ud af at læse det links som Kim Ludvigsen har

Hvad jeg lige hurtigt kunne læse mig frem til (meget hurtigt) var dog,
at der måtte foretages en konkret afgørelse i hvert tilfælde, f.eks.
mht. indholdet af siden, annoncer osv.

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-11-06 19:01

Den 16-11-06 18.18 skrev Christian Madsen følgende:

> Hvad jeg lige hurtigt kunne læse mig frem til (meget hurtigt) var dog,
> at der måtte foretages en konkret afgørelse i hvert tilfælde, f.eks.
> mht. indholdet af siden, annoncer osv.

Bryde Andersen kæder først og fremmest deeplinking sammen med
robottering. Den sammenkædning kunne være interessant i en sag som
Newsboostersagen eller den med boligannoncer, men ikke her. Og ellers
går mange af hans betragtninger på, om man konkurrerer med den tjeneste
man linker til.

Han er også inde på, om anvendelsen kan "skade fremstillerens legitime
interesser urimeligt, jf. § 71, stk. 2, 2. pkt". Og han nævner her netop
det med boligannoncer, hvor det efter hans mening står klart, at
deeplinkningen er til fordel for boligsælgeren.

Det må efter min mening kunne sammenlignes med deeplinks til Krak. Krak
får en indtjening via den viste bannerannonce, som man ellers ikke ville
have fået.

At Krak så gerne ville tjene endnu flere penge er en helt anden sag -
som egentlig også kan sammenlignes med boligannoncerne, her ville
sælgerne også gerne tjene endnu flere penge ved at få links til
forsiden, så den besøgende skulle klikke sig gennem flere sider med
reklamer på.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Man skal ikke kaste med Sten: En nu forbudt sport...

Fra : Rea721

Dato : 16-11-06 20:55

Kim Ludvigsen, skrev noget i stil med:

> [...]
> sælgerne også gerne tjene endnu flere penge ved at få links til
> forsiden, så den besøgende skulle klikke sig gennem flere sider med

Kan man ikke konkludere at det er ok at "deep-linke" når siden åbnes enten i
et nyt vindue eller i en frame der viser hele siden der deeplinkes til? Jfr
dit udemærkede link andetsteds.

(ellers ville dette link vel også være ulovligt?)

http://www.it-retten.dk/bog/11/04/

Disclaimere

At en informationsleverandør indsætter disclaimere, der forbyder linking
eller formidling af oplysninger, som i øvrigt er frit tilgængelige, kan som
udgangspunkt ikke tillægges betydning. En sådan, ensidig, meddelelse er ikke
i sig selv aftaleskabende og vil således alene - i mangel af en
immaterialretlig beskyttelse - kunne tillægges retsvirkning, i det omfang
den pågældende anvendelse er retsstridig på andet grundlag (f.eks. som
stridende mod reglerne om god markedsføringsskik).

--
Rea721 AKA Leon Andrea, støtter ytringsfriheden.
http://www.supportdenmark.com

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-11-06 21:42

Den 16-11-06 20.54 skrev Rea721 følgende:

> Kan man ikke konkludere at det er ok at "deep-linke" når siden åbnes enten i
> et nyt vindue eller i en frame der viser hele siden der deeplinkes til? Jfr
> dit udemærkede link andetsteds.

Jeg tror, alle herinde er enige om, at deeplink er lovlige (1), når
siden åbnes i sit eget vindue, enten i det eksisterende vindue, eller i
et nyt vindue med adresselinje intakt osv.

Jeg tror også, der er generel enighed om, at åbning i en ramme er yderst
problematisk. Selvom man åbner hele siden, så giver man indtryk af, at
det er ens egen side, fordi rammen ligger inden i ens egen side. Lader
man rammen fylde hele vinduet, er det også problematisk, fordi
adresselinjen viser ens egen adresse i stedet for adressen på den
fremmede side.

(1) Når der er tale om lovligt materiale.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hotdog: Pølse opfundet af en kinesisk jernbanekok...

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-11-06 18:12

Den 16-11-06 17.52 skrev Christian Madsen følgende:

> Mads Bryde Andersen har behandlet emnet i: UfR B 2000.311. Du kan evt.
> læse mere om emnet her.

Står der mere der end i IT-retten:
http://www.it-retten.dk/bog/11/04/

--
Mvh. Kim Ludvigsen
En fis i en hornlygte: Gammelt kommunikationssystem...
http://ordforklaring.dk/ordforklaring.php?forklaring=en_fis_i_en_hornlygte

Fra : Christian Madsen

Dato : 16-11-06 18:17

Kim Ludvigsen kom med følgende:

> Står der mere der end i IT-retten:
> http://www.it-retten.dk/bog/11/04/

Jeg har desværre ikke haft tid til at læse artiklen, men det link du
har postet virker til at være ret fyldestgørende.

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 16-11-06 18:32

Hvis der ikke findes domme for deep-linking, hvilket jeg dog mener at
huske at der gør, må det jo være en principiel sag som man måske kan
søge fri process til.

Er det ikke tilfældet, smider jeg gerne 100 kr. i bøtten til en evt.
retssag så vi kan få en afgørelse.

Mvh. Brian
--
Creator of http://www.natart.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-11-06 20:11

Den 16-11-06 17.04 skrev Sune Storgaard følgende:

> Krak mener stadigvæk de kan bonge en 1500 for at have linket til en søgning

Jeg ved ikke, hvor langt du er villig til at gå. Jeg har tidligere
nævnt, at hvis det var mig, var jeg villig til at gå hele vejen til
Højesteret, selvom jeg tvivler på, at der overhovedet vil komme en sag.

Nå, men ord er jo billige, så jeg vil opfordre alle til at gå ind på
nedenstående side og klikke på linket til Krak, så jeg kan blive fanget
af deres link-fanger. Vend gerne tilbage med nogle dages mellemrum og
klik igen.

Jeg forvansker adressen her, da jeg ikke ønsker siden indekseret af
søgetjenesterne, fjern mellemrummene:

http: //kimludvigsen. dk/krak.html

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Man skal ikke købe katten i sækken: Gammelt skotsk udtryk...

Fra : Nels-Ejner

Dato : 16-11-06 20:41

Brian B. Christensen skrev:
> [...]
> søge fri process til.
>
> Er det ikke tilfældet, smider jeg gerne 100 kr. i bøtten til en evt.

Hej.

Jeg har skrevet til DR's kontant redaktion for nogen dage side. Hvis
flere gjorde det kunne det være de fattede interresse, og tog sagen op
?

'Udstilling' i TV kunne være hurtigere end en retssag.

Som jeg også har skrevet i et helt andet indlæg er det mit indtryk at
kraks søgemaskine med stor fornøjelse selv 'deep linker' og piller
andres arbejde ud af den korrekte sammenhæng til skade for ejerne.

Er der nogen der har undersøgt deres egne link fra krak ?

Prøv dette link fra kraks søgemaskine, og klik så evt. på et af de
link der hedder 'no title'

http://www.krak.dk/Firma/Profil.aspx?Knr=6096240&Query=Nordberg%20foto&Area=Odense&BackLink=UXVlcnk9Tm9yZGJlcmcrZm90byZBcmVhPU9kZW5zZQ==&Tab=Webresults&QueryId=1F38E39F9906C351&Page=31

Sådan ser det ihvertfald ikke ud når det bliver vist fra hjemmesiden
rammesæt.

Er der nogen som har forholdt krak a/s noget lignende, i en replik ?

Nels-Ejner

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-11-06 20:51

Nels-Ejner wrote:

> Er der nogen som har forholdt krak a/s noget lignende, i en replik ?

Sæt de rigtige metatags så burde søgerobotten springe over

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 16-11-06 20:37

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.invaliDK> writes:

> [...]
> til det aktuelle tilfælde, eller har jeg komplet misforstået konceptet med

Jeg bed mærke i at deres begrundelse var at de gerne ville have at folk
så reklamerne på forsiden af krak.dk. Men på de dybe links jeg har lige
har klikket på, har jeg da set kæmpe banner-reklamer ude i højre
side. Noget med feriedrømme og krakshopping... Desuden henviser de jo
ikke til noget bedre end at "det er almindeligt anerkendt" at
deep-linkning er ulovligt (altså de prøver åbenbart på at gøre det
anerkendt, men jeg tror ikke størstedelen af resten af internettet hører
efter dem). Dybe links er jo ikke til at undgå på nettet...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 16-11-06 21:53

Martin "Jørgensen" skrev:

> [...]
> folk så reklamerne på forsiden af krak.dk. Men på de dybe links jeg
> har lige har klikket på, har jeg da set kæmpe banner-reklamer ude i

Jeg læser det nu ikke som om det er kraks egen mening, men derimod en eller
anden [tm] 's vurdering af en sag, som de så nærmest copy/paster ind for at
støtte deres argument.

> [...]
> deep-linkning er ulovligt (altså de prøver åbenbart på at gøre det
> anerkendt, men jeg tror ikke størstedelen af resten af internettet

De mister jo heller ikke nogen annonce indtægter ved det, man ser jo de
samme ting som man gør når man selv søger, jeg har bare været så flink at
forud-fylde et par af felterne.

> Dybe links er jo ikke til at undgå på nettet...

Bliver ihvertfald et trist net..

Fra : Nels-Ejner

Dato : 16-11-06 20:53

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> nedenstående side og klikke på linket til Krak, så jeg kan blive fanget
> af deres link-fanger. Vend gerne tilbage med nogle dages mellemrum og

Hej Kim.

Modigt nok... du er lige blevet føjet til foretrukne.

Selv har jeg 'ventet' i fire-fem år på at de tog kontakt, så det ...

Nels-Ejner

Fra : Nels-Ejner

Dato : 16-11-06 20:53

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-11-06 21:34

Den 16-11-06 20.53 skrev Nels-Ejner følgende:

> Selv har jeg 'ventet' i fire-fem år på at de tog kontakt, så det ...

Det kan være, det går hurtigere, hvis mange klikker.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 16-11-06 22:07

Kim Ludvigsen skrev:

> Det kan være, det går hurtigere, hvis mange klikker.

Har ingen ide om hvordan de fik fat på vores, måske de keder sig og kikker
på om der er tilpas mange der henter den samme side evt. med samme referer.
Vi spiller ikke i champions league, så det er ikke 40.000 tilskuere der har
brugt linket til at finde vej. Mit *gæt* er at mindre end 10 har i år brugt
linket til at findes vores fodboldbane.

Jeg har doneret et par klik til din gode sag :)

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 16-11-06 22:12

On Thu, 16 Nov 2006 22:07:15 +0100, "Sune Storgaard"
<nospam@strueradsl.invaliDK> wrote:

> [...]
>brugt linket til at finde vej. Mit *gæt* er at mindre end 10 har i år brugt

Man kan finde en smule ved at bruge google:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=www.krak.dk%2Fkort.aspx&meta=

--
Creator of http://www.natart.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-11-06 22:23

Den 16-11-06 22.07 skrev Sune Storgaard følgende:

> Har ingen ide om hvordan de fik fat på vores, måske de keder sig og kikker
> på om der er tilpas mange der henter den samme side evt. med samme referer.

De har ganske givet et statistikprogram, der giver et godt overblik over
links fra eksterne sider.

> Jeg har doneret et par klik til din gode sag :)

Vi er oppe på 49 klik, så hvis det fortsætter på den måde også i de
kommende dage, burde det få dem ud af busken. Det største problem for
dem bliver nok at finde mit navn og adresse - måske jeg bør tilføje det
på siden.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Dos: Lynhurtigt og brugervenligt styresystem...

Fra : Rea721

Dato : 16-11-06 22:30

> [...]

> kommende dage, burde det få dem ud af busken. Det største problem for
> dem bliver nok at finde mit navn og adresse - måske jeg bør tilføje

Skal du også servere det hele på et sølv-fad

Fra : Sune Storgaard

Dato : 16-11-06 22:36

Rea721 skrev:

> Skal du også servere det hele på et sølv-fad

Måske det ender med at nogen ligefrem skal stikke ham..

Fra : Eliasen

Dato : 16-11-06 22:36

> Det kan være, det går hurtigere, hvis mange klikker.

Og en morsom adresse der laves opslag på. Godt set...!

--
Eliasen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-11-06 22:41

Den 16-11-06 22.35 skrev Eliasen følgende:

> Og en morsom adresse der laves opslag på. Godt set...!

Jeg var lige ved at tro, at ingen ville bemærke den

Spørgsmålet er, om jeg giver for meget væk i teksten. Jeg har prøvet at
holde den, så læsere herfra ved, hvad der menes, mens Krak forhåbentlig
ikke skulle blive mistænksom.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
En fjer bliver til fem høns: Mendels vision om genteknologi...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-11-06 23:18

Kim Ludvigsen skrev:

> Spørgsmålet er, om jeg giver for meget væk i teksten.

Teksten er fin.

--
Bertel

Fra : Nels-Ejner

Dato : 16-11-06 20:58

Peter Lykkegaard skrev:

> Sæt de rigtige metatags så burde søgerobotten springe over
>
> - Peter

nokraks, noindex, nofollow ?

EOD

Nels-Ejner

Fra : JB

Dato : 17-11-06 08:50

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.invaliDK> skrev i en meddelelse
> [...]
> It's what happens when Alex Trebek has a picture of a giraffe
> in his ass during an earthquake ! [The Tourettes guy]

Hvis Krak har et problem med at folk deeplinker til deres side må de selv
løse problemet.
Det er jo som at placere slikket i børnehøjde i en slikbutik, det går også
galt. Krak burde sørge for at man kun kan komme ind på deres sider hvis man
starter ud fra hovedesiden (hvis man må linke til den ! ). Det lugter lidt
af pengemaskine.

JB

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-11-06 11:28

JB skrev:

> Det er jo som at placere slikket i børnehøjde i en slikbutik

Nej det er ej. Selv om slikket er placeret i børnehøjde, er det
forbudt at stjæle det.

Det er ikke (som udgangspunkt) forbudt at dybtlinke.

--
Bertel

Fra : JB

Dato : 17-11-06 13:15

> Nej det er ej. Selv om slikket er placeret i børnehøjde, er det
> forbudt at stjæle det.

Jeg tror ikke at du forstod sammenligningen.
Jeg klar over at man ikke må stjæle uanset hvor let det er, men ejeren af
slikbutikken må leve med eksempelvis 2 årige ikke forstår denne regel.
Forenklet sagt: Krak gør det lidt for let for andre at hoppe på deres
pengekarusel. Hvis krak ikke vil have at folk udnytter deeplink til deres
service kan de meget let forhindre det, især med dotnet som siden er skrevet
i. Dem der deeplinker uden tilladelse kan eksempelvis blive sendt til deres
forside eller til en side der fortæller hvad en ordning koster, simpelt ikk
?

> Det er ikke (som udgangspunkt) forbudt at dybtlinke.

Nej derfor:
Hvis krak ikke vil have at folk udnytter deeplink til deres service kan de
meget let forhindre det, men gør det ikke. Iøvrigt forstår jeg slet ikke
deres politik når der på samme side http://www.krak.dk/Kort.aspx er en
funktion der hedder send link hvor man netop kan sende et "deeplink" over et
kortudsnit til en emailadresse, til gengæld kan jeg ikke finde nogen
advarsel om hvad der sker hvis man deeplinker til deres kort. Der står kun
at kortet ikke må eftergøres uden skriftlig tilladelse.

JB

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-11-06 20:19

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er ikke (som udgangspunkt) forbudt at dybtlinke.

Man kan sige at deep links er en integreret egenskab ved WWW. Det ville
være besynderligt, hvis dansk lovgivning omdefinerer spillereglerne på
WWW. Desuden kan Krak let blokere for deep links i deres webserver, hvis
de ønsker det.

--
Jesper Lund

Fra : per christoffersen

Dato : 22-11-06 11:08

> [...]
> relevans til det aktuelle tilfælde, eller har jeg komplet misforstået
> konceptet med at indgå aftaler og ophavsretten ?

I forbindelse med en anden tråd dukkede denne dom op:
http://www.bvhd.dk/uploads/tx_mocarticles/S_-_og_Handelsrettens_afg_relse_i_Ofir-sagen.pdf

Den er lang, men man kan gå direkte til afgørelsen på s. 128-129, hvor
retten udtaler sig om dybe links ifbm. bla. søgetjenester.
Lad os bare sige, at de ikke er enige med Peter Herskind (som tilsyneladende
også mest har beslræftiget sig med ansættelses- og personalejura).

/Per

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-11-06 12:26

Den 22-11-06 11.07 skrev per christoffersen følgende:

> I forbindelse med en anden tråd dukkede denne dom op:
> http://www.bvhd.dk/uploads/tx_mocarticles/S_-_og_Handelsrettens_afg_relse_i_Ofir-sagen.pdf

Den er den, der er henvist til andetsteds i tråden, men rart at læse
den. Den er dog ikke helt sammenlignelig.

Retten vurderer, at databasen ikke er omfattet af Ophavsretsloven § 71.
Jeg tvivler på, det vil være det samme med Kraks kort-database. Tilbage
i Ofir-sagen er Markedsføringsloven, som ikke er relevant for private og
foreninger.

Rettens betragtninger går desuden på søgetjenesters virkemåde, og ikke
på enkelte udvalgte links.

Og lige et ekstra opråb:
Det tynder lidt ud i klikkene til Kraks kort, der var 100 klik den
første dag og næsten lige så mange dagen efter. Men vi er nu nede på 5-8
klik om dagen. Dem, der vil bidrage til, at Krak lægger sag an mod
undertegnede, må derfor meget gerne besøge siden hver dag, indtil der
bliver sagt stop.

Jeg vender selvfølgelig tilbage, når/hvis Krak sender et brev.

Adressen på siden er stadig: http:// kimludvigsen. dk/krak.html - husk
at fjerne de to mellemrum, der er medtaget for at undgå en
Google-indeksering.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Apostel: Betegnelse for Jesus' hurtigste følgesvende...

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 22-11-06 12:52

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> posting:

>Adressen på siden er stadig: http:// kimludvigsen. dk/krak.html - husk

Krak-linket virker ikke (mere?):
Server Error in '/' Application.
The resource cannot be found.
its dependencies) could have been removed, had its name changed, or
is temporarily unavailable. Please review the following URL and make
sure that it is spelled correctly.

Requested Url: /Kort.aspx

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://opera.softwolves.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-11-06 12:58

Den 22-11-06 12.52 skrev Christian Bohr-Halling følgende:
> Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> posting:

> Krak-linket virker ikke (mere?):

Gad vide, om det skyldes en ændring af deres søgefunktion - der er
kommet en ny funktion på kortet - eller om de prøver at stoppe
linkningen. Nå, men linket er opdateret.

Fra : Christen Fihl

Dato : 22-11-06 14:39

> Nå, men linket er opdateret.
Ikke helt endnu...
Der mangler nu en blå klat og adressen, som jeg mener var der for et par
dage siden

Christen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-11-06 15:03

Den 22-11-06 14.39 skrev Christen Fihl følgende:
> Ikke helt endnu...
> Der mangler nu en blå klat og adressen, som jeg mener var der for et par
> dage siden

Jeg ved ikke, hvad der går galt. Når der klikkes, får man i stedet en
blå streg, og adressen i adressefeltet er stærkt forkortet i forhold til
linket. Kopierer man linket fra kildekoden og indsætter det i
adressefeltet, får man den blå prik. Nå, men det betyder heldigvis ikke
det store, et dybt link er et dybt link.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Servostyring: Styresystem til biler...

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-11-06 14:59

Kim Ludvigsen wrote:

> Og lige et ekstra opråb:
> Det tynder lidt ud i klikkene til Kraks kort

Man kunne jo sætte din side ind om startside i browseren
Så bliver man mindet om det hver gang man åbner programmet

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Rea721

Dato : 22-11-06 19:59

> [...]

> 5-8 klik om dagen. Dem, der vil bidrage til, at Krak lægger sag an mod
> undertegnede, må derfor meget gerne besøge siden hver dag, indtil der

Done done

Man skulle næsten tro at der er en (eller flere?) medarbejderer hos Krak der
kigger med i gruppen her....derfor er de nok ikke specielt glade for at true
dig....du tar blot kampen op