Køb og salg via Auktion ( QXL )
Fra : QBIC [ 6400 ]

Dato : 16-11-06 07:32

Køb & salg på QXL ( Auktion )

Jeg har købt en vare på QXL, varen blev solgt til 4500 kr. uden mindstepris
men nu vil sælger ikke alligevel sælge den til den nævnte pris i det at han
nu mener at
auktionen var forkert.

men i hele perioden hvor auktionen var aktivt har sælger intet fortalt
omkring hverken fejl
eller at prisen skulle være forkert, først efter at auktionen var afsluttet.

( købsprisen er ikke langt fra en tilsvarende ny vare )

Spørgsmål

Kan en handel ( auktion ) uden mindstepris tvinges til at gennemføres, eller
kan sælger på nogen måde ophæve købet. ?

Hvad kan køber egentlig gøre og hvilke rettigheder har køber ?

/ Niels Pedersen

Fra : MooreHojer

Dato : 16-11-06 09:49

Køber er bundet af vilkårne for at benytte QXL (vilkår køber har
accepteret i forbindelse med oprettelse af bruger hos QXL).
Nedenfor er et udsnit af disse vilkår:

3. Noteringer

Når du via din QXL konto (uanset om det er dig eller en anden, der
anvender din konto) opretter en notering af en vare eller en
tjenesteydelse med henblik på auktion, bliver denne juridisk bindende og
kan ikke trækkes tilbage eller ændres, når det første auktionsbud er
afgivet.

Ikke desto mindre kan der, således som det også fremgår af QXL's vilkår
og betingelser, af og til være omstændigheder, under hvilke vi trækker
en notering tilbage, også under selve auktionen, som synes at overtræde
de nævnte vilkår og betingelser eller disse handelsregler. I så tilfælde
vil vi informere sælger, og i visse tilfælde, hvor en auktion er i gang
som følge af den pågældende notering, en eller flere medlemmer, der
deltager i auktionen, om tilbagetrækningen.

De undtagelser der er nævnt handler om salgt af ulovlige eller forbudte
varer og gælder derfor (sandsynligvis) ikke for dit tilfælde og køber
skal derfor sælge dig varen.
Hele aftalen vilår for brug af QXL kan ses her:
http://www.qxl.dk/contents/dk/help/terms.htm

Hvis jeg var dig ville jeg rette hendvendelse til QXL og forelægge dem
sagen, da de har diverse sanktionsmuligheder over for køber.

--
MooreHojer

Fra : MooreHojer

Dato : 16-11-06 10:25

> http://www.qxl.dk/contents/dk/help/terms.htm

Længere nede på siden under ' 9. Særlige handelsregler for sælgere '
står der, og jeg citerer:

"Du skal acceptere, at noteringen forpligter dig til at sælge de varer
eller tjenester, som er udbudt i auktion hvis et bud overstiger
auktionens mindstepris eller modsvarer den af dig fastsatte Køb Nu!
pris."
Citat Slut

--
MooreHojer

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 16-11-06 10:33

MooreHojer skriblede:

> Hvis jeg var dig ville jeg rette hendvendelse til QXL og forelægge dem
> sagen, da de har diverse sanktionsmuligheder over for køber.

Og hvem var det lige der var køber.

--
Lars Fragstrup

Fra : MooreHojer

Dato : 16-11-06 10:36

> Og hvem var det lige der var køber.

Sorry, jeg mente selvfølgelig sælger

Fra : QBIC [ 6400 ]

Dato : 16-11-06 12:34

Jeg har gennemlæst betingelserne hos QXL

Jeg vil så ikke gøre det store for at få sælger til at udlevere i det at
prisen på
en tilsvarende helt ny ikke er meget højere, men det var nu mere gennerelt
omkring
vare sat til salg på QXL hvor mindsteprisen er opnået var forpligtiget til
salg.

Jeg takker for de indkommende svar.

/ Niels

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 16-11-06 21:26

"QBIC [ 6400 ]" <niels@qbic.dk> writes:

> [...]
> omkring
> vare sat til salg på QXL hvor mindsteprisen er opnået var forpligtiget til

Der er vel tale om et civilkøb ifl. KBL og så gælder §25 vel jvf. §23 og
24, så sælgeren er forpligtet til at svare erstatning, hvis han har
"solgt" for billigt og køberen går ud og køber den samme vare til en
dyrere pris et andet sted? Men det er nok ikke nemt at få igennem uden
at skulle bruge en masse tid, måske på ingenting. Men alligevel:
Juridisk set?

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Christian Madsen

Dato : 16-11-06 22:07

Martin Jørgensen kom med følgende:

> [...]
> dyrere pris et andet sted? Men det er nok ikke nemt at få igennem uden
> at skulle bruge en masse tid, måske på ingenting. Men alligevel:

Der er faktisk tale om et forbrugerkøb, også selvom QXL mener det
modsatte. Der har været en artikel om det i UfR B. Jeg kan evt. finde
den til dig hvis det er?
Jeg har også hørt at forbrugerombudsmanden har lavet en udtalelse om
emenet, men har ikke selv læst den.

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-11-06 14:37

Christian Madsen <svar@venligsther.dk> writes:

> Martin Jørgensen kom med følgende:

> Der er faktisk tale om et forbrugerkøb, også selvom QXL mener det
> modsatte. Der har været en artikel om det i UfR B. Jeg kan evt. finde
> den til dig hvis det er?

Nåh, nej... Jeg kan godt huske at der har været skrevet noget om det
herinde tidligere... Noget med at qxl mener at de kun formidler varen...

> Jeg har også hørt at forbrugerombudsmanden har lavet en udtalelse om
> emenet, men har ikke selv læst den.

Hvad mener du så: Kan der kræves erstatning? Og af hvem?

Argumentationen for at det er forbrugerkøb må være at qxl fremstår som
sælgeren og qxl er erhvervsdrivende, men det er jo ikke qxl's fejl at
"privatperson-sælgeren" springer fra, blot for at adskille de 2
"sælgere" fra hinanden.

Uanset typen af køb, kan man kræve erstatning efter KBL?

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Christian Madsen

Dato : 16-11-06 14:42

QBIC [ 6400 ] skrev:
> [...]
> kan sælger på nogen måde ophæve købet. ?
>
> Hvad kan køber egentlig gøre og hvilke rettigheder har køber ?

Det at en sælger har lagt en vare på QXL er at betragte som et tilbud.
Budet er at betragte som en accept, jf. UfR 2006 B.55

Så derfor, ja: Tilbudet er bindende.

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen

Fra : Peter Makholm

Dato : 16-11-06 22:33

Christian Madsen <svar@venligsther.dk> writes:

> Der er faktisk tale om et forbrugerkøb, også selvom QXL mener det
> modsatte. Der har været en artikel om det i UfR B. Jeg kan evt. finde
> den til dig hvis det er?

Der er tale om et forbrugerkøb med den forbrugerbeskyttelse som
købeloven og forbrugeraftaleloven nu giver. Spørgsmålet er hvem der
kan rejses krav imod, der er nogle regler der taler om sælger og andre
der taler om den erhvervsdrivende. I dette tilfælde er QXL den
erhvervsdrivende og sælger er privatpersonen.

Hvis privatpersonen ikke opfylder købeloven og forbrugerlovens regler
kan sagen ikke behandles ved Forbrugerklagenævnet, så det første
pressionsmiddel er at anlægge et civilt søgsmål.

//Peter Makholm

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-11-06 14:22

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> [...]
> kan sagen ikke behandles ved Forbrugerklagenævnet, så det første
> pressionsmiddel er at anlægge et civilt søgsmål.

Kan der kræves erstatning - og af hvem? Hvorfor/hvorfor ikke? Jeg har
givet oplæg i §23-25. Jeg syntes det her et (meget) udenoms-snak, hvor
der ikke rigtigt blev svaret på erstatnings-spørgsmålet...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : PBA

Dato : 19-11-06 10:41

Ved godt at tråden er gammel, men har selv lige vundet en auktion inde på
QXL.

I vinder mailen stod dette:

"Sælger skal både i noteringen og i forbindelse med accept af dit bud eller
køb oplyse dig om dine rettigheder som forbruger."

Kan han så ikke bare vælge ikke at "acceptere" dit bud?

- Philip

Fra : QBIC [ 6400 ]

Dato : 19-11-06 19:56

Det kan jeg så ikke se at der står i QXL betingelser, men jeg gider da ikke
købe en vare for derefter ikke alligevel kunne få den.

Det var nu mere et princip om sælger SKAL aflevere det købte når
mindsteprisen er langt overskredet.

/ Niels

Fra : MooreHojer

Dato : 19-11-06 20:51

> I vinder mailen stod dette:
>
> "Sælger skal både i noteringen og i forbindelse med accept af dit bud
> eller køb oplyse dig om dine rettigheder som forbruger."
>
> Kan han så ikke bare vælge ikke at "acceptere" dit bud?

Nej, det regnes som atomatisk accept af budet hvis det er over den
angivne mindstepris (hvis en sådan ikke er angivet er den automatisk
1,-)