byret - fogedret eller ?
Fra : helena

Dato : 16-11-06 05:36

Hvilken type ret foregår det i, hvis man f.eks. af en håndværker bliver
hevet i retten ?

Hvis det er i fogedretten, har man så ret til en forsvarer ?

VH
Helena

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Jens

Dato : 16-11-06 06:56

helena <nogen@microsoft.com> wrote:

> Hvilken type ret foregår det i, hvis man f.eks. af en håndværker bliver
> hevet i retten ?

Det kan være byretten eller - hvis kravet er stort nok - landsretten.
Fogedretten kan bruges når kravet "ligger lige til højrebenet".

> Hvis det er i fogedretten, har man så ret til en forsvarer ?

Du kan (og bør) inddrage en advokat, der kan tjene din sag. Det er dog
kun i straffesager advokaten benævnes "forsvarer". Advokaten kan
eventuelt råde dig på en måde, så du undgår at komme i retten.
--

Jens F

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-11-06 11:04

Den 16-11-06 05.35 skrev helena følgende:
> Hvilken type ret foregår det i, hvis man f.eks. af en håndværker bliver
> hevet i retten ?

Hvis det er fordi, han vil have penge af dig for en ubetalt regning, så
vil han normalt hive dig i fogedretten. Fogedretten kan dog kun bruges,
hvis der ikke er tvivl om gælden. Det vil sige, hvis du ikke anerkender
gælden eller størrelsen på beløbet, så skal sagen først for en
almindelig domstol, typisk byretten.

> Hvis det er i fogedretten, har man så ret til en forsvarer ?

Du kan have en advokat med i såvel fogedretten som i byretten, men du
får ikke beskikket en forsvarer, som man ser i film. Du skal selv
betale. Er der tale om en sag i byretten, og du vinder, kan modparten
dog blive dømt til at betale hele eller en del af omkostningerne til din
advokat, men det vil sandsynligvis kun ske, hvis du slet ikke skylder
håndværkeren noget.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Rævekage: Rævens godt gemte ekskrementer...

Fra : helena

Dato : 16-11-06 11:44

> [...]
> vil sandsynligvis kun ske, hvis du slet ikke skylder håndværkeren noget.
Det er pointen, han har sendt mig en grotesk og ublu regning, på noget
arbejde som jeg efter 2 måneder og trussel om anden håndværker og som er
helt uacceptabel også efter fagfolks mening.
Jeg har betalt ham 1/3, som en anden håndværker har vurderet arbejdet til.
Det er iøvrigt ualmindeligt sjusket udført, men det har jeg billeder af.

VH
Helena

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-11-06 12:28

Den 16-11-06 11.43 skrev helena følgende:

> Det er pointen, han har sendt mig en grotesk og ublu regning, på noget
> arbejde som jeg efter 2 måneder og trussel om anden håndværker og som er
> helt uacceptabel også efter fagfolks mening.

Så er det byretten. Som nævnt kan dommeren dømme taberen til at betale
hele eller en del af vinderens sagsomkostninger, men det hører vist til
sjældenhederne i den her slags sager.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Man skal ikke kaste med Sten: En nu forbudt sport...

Fra : helena

Dato : 16-11-06 13:22

> Så er det byretten. Som nævnt kan dommeren dømme taberen til at betale
> hele eller en del af vinderens sagsomkostninger, men det hører vist til
> sjældenhederne i den her slags sager.

Jamen, hvis taberen ikke skal betale sagsomkostningerne, hvem skal så ??

Helena

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-11-06 13:48

Den 16-11-06 13.21 skrev helena følgende:

> Jamen, hvis taberen ikke skal betale sagsomkostningerne, hvem skal så ??

Hver part betaler som udgangspunkt sine egne omkostninger. Taberen kan
så blive dømt til at betale et beløb til dækning af vinderens
sagsomkostninger.

Jeg vil tro:
Hvis du vinder, så du får et nedslag i prisen, vil I skulle betale hver
jeres sagsomkostninger. I har begge fået lidt ret, han har fået ret i,
at du skal betale for arbejdet, du har fået ret i, at du ikke skal
betale helt så meget som krævet.

Hvis du taber, vil du blive dømt til at betale til hans omkostninger.
Det er helt og holdent din skyld, at sagen er kommet for retten og har
påført modparten retsomksotninger.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Impotent: Matematisk begreb...

Fra : per christoffersen

Dato : 16-11-06 13:33

> Så er det byretten. Som nævnt kan dommeren dømme taberen til at betale
> hele eller en del af vinderens sagsomkostninger, men det hører vist til
> sjældenhederne i den her slags sager.

Delvis dækning er vidst meget normalt:
http://www.domstol.dk/page10456.aspx

En evt. retshjælpsforsikring vil kunne dække den eventuelle rest der ikke
skal betales af taber.

/Per

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-11-06 14:26

Den 16-11-06 13.33 skrev per christoffersen følgende:

> Delvis dækning er vidst meget normalt:
> http://www.domstol.dk/page10456.aspx

Ja, hvis der er en "klar vinder", og det lyder ikke umiddelbart som
tilfældet her, medmindre Helena taber. Se i øvrigt mit senere svar til
Helena.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Bjørnetjeneste: Når man siger tak for en tjeneste med en anden tjeneste...

Fra : per christoffersen

Dato : 16-11-06 18:16

> Ja, hvis der er en "klar vinder", og det lyder ikke umiddelbart som
> tilfældet her, medmindre Helena taber. Se i øvrigt mit senere svar til
> Helena.

Det kommer an på hvad sagen går på. Hvis Helenas påstand i sagen er, at den
1/3 der er betalt skal gælde for fuld betaling, og dommen giver ret i den
påstand, så er der dømt ensidigt til Helenas fordel, og der burde ikke være
tvivl om udfaldet af sagsomkostningerne.

/Per

Fra : S. Hansen

Dato : 16-11-06 13:48

On Thu, 16 Nov 2006 11:43:51 +0100, "helena" <nogen@microsoft.com>
wrote:

> [...]
>Det er iøvrigt ualmindeligt sjusket udført, men det har jeg billeder af.

Allerførst skal du undersøge om han er medlem af et ankenævn
(byggeriets f.eks), hvis han er det skal du kontakte dem og så
forligge dem sagen. Er han ikke medlem af et ankenævn så prøv om de
vil tage sagen alligevel.

og så vil jeg ønske dig god fornøjelse, jeg har lige fået afsluttet en
sag der minder meget om din. sagen varede i ca. 2 år, og jeg holdte
også ca. 1/3 af det aftalte beløb tilbage, grundet sjusket arbejde.

Vi havde fået et skriftligt tilbud på 125.000 og fik en slutregning på
150.000. Da en del af arbejdet var udført utroligt sjusket og
stadigvæk ikke var iorden efter 2 forsøg, mente han at det ikke kunne
gøres bedre. Jeg betalte med det samme ca. 80.000 og holdt resten af
pengene tilbage til udbedring af det sjuskede arbejde.

Jeg forsøgte først at køre sagen igennem et ankenævn for håndværker,
men da han ikke var medlem af dette kunne de ikke håndtere sagen.

Et godt råd inden man næste gang skal bruge en håndværke så check om
han er medlem af det relevante ankenævn. !!!!!!!!
Jeg skal ihvertfald ikke mere have end håndværker inden for dørene der
ikke er medlem af et ankenævn.

Da syn og skøn mente at udbedringen kunne klares for 6.000 (hvilket
jeg absolut ikke kan få en håndværker til at acceptere at lave det
for) havde jeg holdt for mange penge tilbage og skulle derfor selv
betale egne omkostninger til advokat (håndværken måtte så betale andre
udgifter)

Vi skulle dog kun betale det aftalte beløb 125.000 og ikke 150.000
slutregning

Surt at faktisk få ret, men alligevel sidde tilbage med en regning.

Det heldige ved situation var at min forsikring dækker advokatbistand,
men der var dog en selvrisiko på 2000,00. og de var tabt.

Om jeg har fået håndværke lede jo mon ikke.

Steen

Fra : helena

Dato : 16-11-06 15:13

"S. Hansen" <skidt_fjern_dette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (byggeriets f.eks), hvis han er det skal du kontakte dem og så
> forligge dem sagen. Er han ikke medlem af et ankenævn så prøv om de

Det er han.

> og så vil jeg ønske dig god fornøjelse, jeg har lige fået afsluttet en
> sag der minder meget om din. sagen varede i ca. 2 år, og jeg holdte
> også ca. 1/3 af det aftalte beløb tilbage

Jeg holdt nu 2/3 tilbage, ikke alene er arbejdet dårligt. Prisen er det rene
åger.

> [...]
>
> Et godt råd inden man næste gang skal bruge en håndværke så check om
> han er medlem af det relevante ankenævn. !!!!!!!!

Klart.

> [...]
> men der var dog en selvrisiko på 2000,00. og de var tabt.
>
> Om jeg har fået håndværke lede jo mon ikke.

Det har jeg allerede.

Helena

Fra : S. Hansen

Dato : 16-11-06 16:14

On Thu, 16 Nov 2006 15:12:39 +0100, "helena" <nogen@microsoft.com>
wrote:

>Det er han.

Så lad dem afgøre sagen, han er forpligtet til at respektere deres
afgørelse. Skulle deres afgørelsen gå dig imod er du til gengæld ikke
forpligtet til at følge den.

Dog vil en evt. retsag nok følge deres afgørelse.

Steen