Sælge en gæld/udlæg ?
Fra : Morten

Dato : 14-11-06 13:30

Hej

Er der nogen der kan hjælpe i følgende situation:

Man har en personligt ejet virksomhed som har en kunde der ikke har betalt
en stor regning, og man i fogedretten har fået et udlæg i hans hus på f.eks.
kr. 500.000,-

Efterfølgende finder man i tingbogen at huset i forvejen er belånt mere end
hvad det kan sælges for på tvangsauktion og man mener derfor ikke at der er
noget at komme efter.

--

Jeg har hørt at der er nogen der køber den slags gæld/udlæg da de måske
nemmere kan drive pengene ind på længere sigt osv.. er der nogen der ved

/Morten

Fra : erectus

Dato : 14-11-06 13:48

Morten wrote:

> [...]

> Efterfølgende finder man i tingbogen at huset i forvejen er belånt
> mere end hvad det kan sælges for på tvangsauktion og man mener derfor

Jeg er ikke jurist, men har et bud. Hvis huset er belånt med
kreditforeningslån og måske 2-3-4 pantebreve, hvor dit pant kommer til at
hænge uden for, hvad en tvangsauktion kan indbringe, så er pengene tabt.

Man skal dog være opmærksom på en udbredt praksis, som er at panthaverne
godt kan opnå mere ved en ikke-offentlig "tvangsauktion" (hvor fx bank eller
andre panthavere prøver at sælge til en indbudt skare af interesserede inden
den anmeldes offentligt til tvangsauktion). Det kan der findes ud af ved at
kontakte dem, der står forrest med de største pant.

Mvh Jarl

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-06 14:16

Nu ved jeg ikke hvad du har solgt, men hvis det er solgt med
ejendomsforbehold kan du kræve din vare tilbage også hvis den er solgt
videre (da du ejere varen til den er betalt)

Mvh Jesper

Fra : Morten

Dato : 14-11-06 14:21

"Jesper Dystrup Thomsen" <jesper (a) dystrup . com> skrev i en meddelelse
> Nu ved jeg ikke hvad du har solgt, men hvis det er solgt med
> ejendomsforbehold kan du kræve din vare tilbage også hvis den er solgt
> videre (da du ejere varen til den er betalt)

Der er (desværre) tale om en serviceydelse.

Fra : Codexx

Dato : 14-11-06 17:07

Morten skrev:
> [...]
> hvad det kan sælges for på tvangsauktion og man mener derfor ikke at der er

Men man kan jo altid bruge truslen om tvangsauktion som "pression" til
at få skyldneren til at indgå en afdragsordning.

Husk også at såfremt huset bliver solgt på tvangsauktion uden at
opnå dækning for dit udlæg "konverteres" udlægget til et almineligt
gældsbrev på skyldneren, så du kan gå i flæsket på ham de næste
20 år.

> Jeg har hørt at der er nogen der køber den slags gæld/udlæg da de måske
> nemmere kan drive pengene ind på længere sigt osv.. er der nogen der ved
> hvor man skal henvende sig om sådan noget?

Det gør der, men jeg ved ikke om det kan betale sig for en enkelt sag.
Prøv at se på http://www.multifinans.dk/

/bacher