Journalister vidste ikke de overtrådte lov~
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-11-06 18:40

Journalister: Vi handlede i god tro
De tre tiltalte fra Berlingske Tidende i Grevilsagen kendte ikke til
den paragraf i straffeloven, de er tiltalt efter.

http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=823360:fid=100100290/
----

Er det ikke for det første forkert brug af "god tro" og for det andet
overhovedet ikke en brugbar undskyldning ?

Jeg mener, at man ikke kendte til loven har vel aldrig været en
undskyldning i det danske retssystem ?

"Health nuts are going to feel stupid someday, lying in hospitals dying
of nothing." - Redd Foxx

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-11-06 19:20

Henrik Stidsen skrev:

> [...]

> ----

> Er det ikke for det første forkert brug af "god tro"

Jo. I loven står der nogle steder "vidste eller burde vide" netop
for at tage luften ud af den slags undskyldninger.

> og for det andet overhovedet ikke en brugbar undskyldning ?

Rigtigt.

--
Bertel

Fra : Duvdevani

Dato : 13-11-06 19:20

>Er det ikke for det første forkert brug af "god tro" og for det andet
>overhovedet ikke en brugbar undskyldning ?

For de fleste lovovertrædelser kræves der forsæt.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-11-06 19:26

on 13-11-2006, Duvdevani supposed :

> For de fleste lovovertrædelser kræves der forsæt.

De havde vel også forsæt til at trykke artiklerne ? er det ikke
rigeligt ?

Did you ever walk into a room and forget why you walked in? I think
that's how dogs spend their lives. - Sue Murphy

Fra : Christian Madsen

Dato : 13-11-06 19:27

Duvdevani frembragte:

> For de fleste lovovertrædelser kræves der forsæt.

Dette vil også være opfyldt bare de er klar over hvad de gør. De
behøver ikke vide at det er strafbart.

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen

Fra : Duvdevani

Dato : 13-11-06 19:33

Du har naturligvis helt ret. Jeg tænkte forkert :)

Fra : erectus

Dato : 13-11-06 19:23

Henrik Stidsen wrote:

> [...]

> Er det ikke for det første forkert brug af "god tro" og for det andet
> overhovedet ikke en brugbar undskyldning ?

De laver et mediestunt ud af det.

> Jeg mener, at man ikke kendte til loven har vel aldrig været en
> undskyldning i det danske retssystem ?

Nix, ukendskab til landets love fritager ikke for ansvar, hvis overtræderne
er ved deres fulde fem.

Mvh Jarl

Fra : Christian Madsen

Dato : 13-11-06 19:25

Følgende er skrevet af Henrik Stidsen:
> [...]
> overhovedet ikke en brugbar undskyldning ?
>
> Jeg mener, at man ikke kendte til loven har vel aldrig været en undskyldning

Du kan vel godt bruge udtrykket at de var i god tro mht. om deres
handling var strafbar eller ej. Derimod får det ingen betydning, uanset
om du kendte reglen i straffeloven eller ej. Dette forhold kaldes også
en egentlig negativ retsvildfarelse (De har korrekt opfattelse af de
faktiske forhold, men har derimod ikke forstået at forholdet er
strafbart). Dette diskulperer ikke.

Der findes dog en type af retsvilfarelse som bevirker straffrihed, med
mindre der er tale om en uagtsomhedsdelikt, og personen de facto har
handlet uagtsomt. Dette er den negative uegentlige retsvildfarelse.
Dette kan f.eks. være hvis: Du gifter dig med A, men tror fejlagtigt,
at man efter ægteskabslovgivnigen automatisk bliver skilt, efter ikke
at have boet sammen i 5 år. Du gifter dig herefter med B. Du har nu to
koner (bigami), du er godt klar over at du ikke må have dette, men
grunden til du har det er fordi, du er i en vildfarelse om
ægteskabslovgivningen (som jo ikke giver hjemmel for straf - selvom
nogen måske vil mene det modsatte :D ).

Der er altså tale om en vildfarelse mht. andre regler end de strafbare,
og dette bevirker at du ikke har forsæt til at begå forbrydelsen, og
kan derfor ikke blive straffet (som nævnt før kan vi forestille os et
eksempel hvor uagtsomhed er nok for at blive straffet, og da vil du
blive straffet hvis retten finder frem til at du har handlet således)

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 13-11-06 20:32

Christian Madsen wrote:

> [...]
> Dette kan f.eks. være hvis: Du gifter dig med A, men tror fejlagtigt, at
> man efter ægteskabslovgivnigen automatisk bliver skilt, efter ikke at

Hehe, så er ildsjælen Christian nået til 2. år af jurastudiet ;)

Så får vi vel snart en quiz i strafferet?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Christian Madsen

Dato : 13-11-06 20:59

Kevin Borbye Edelvang kom med følgende:

> Hehe, så er ildsjælen Christian nået til 2. år af jurastudiet ;)
>
> Så får vi vel snart en quiz i strafferet?
>
> Mvh
> Kevin Borbye Edelvang

hehe, ja i dette semester står den på forvaltningsret, strafferet og
retslære. Næste semester forvaltningsret og folke/eu-ret.

Det kunne godt tænkes, men jeg synes selv jeg har for travlt på tiden.
Men måske hvis der er en ledig søndag.

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 13-11-06 21:05

Christian Madsen wrote:

> hehe, ja i dette semester står den på forvaltningsret, strafferet og
> retslære. Næste semester forvaltningsret og folke/eu-ret.

Så har du jo nok at se til. Har I slet ikke retshistorie (min kæphest)?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Christian Madsen

Dato : 13-11-06 21:14

Kevin Borbye Edelvang har bragt dette til verden:

> Så har du jo nok at se til. Har I slet ikke retshistorie (min kæphest)?
>
> Mvh
> Kevin Borbye Edelvang

hehe, ja det må man sige.
Jo det havde vi på første år. Jeg går jo på den nye studieordning, hvor
vi på 1. år havde retshistorie og retten i samfundet. 2. år har vi
retslære, og 3. år retssociologi.

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 13-11-06 21:42

Christian Madsen wrote:

> Jeg går jo på den nye studieordning, hvor
> vi på 1. år havde retshistorie og retten i samfundet. 2. år har vi
> retslære, og 3. år retssociologi.

Det var da synd for retshistorien. Retslære er virkelig spændende, mens
retssociologi efter min mening ikke har nogen berettigelse, selvom bogen
i Århus er en anelser bedre end KU's forfærdelige, oldgamle
materialesamling.

Havde du så Per Andersen? Rigtig spændende forsker.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Christian Madsen

Dato : 13-11-06 23:16

Kevin Borbye Edelvang frembragte:

> [...]
> Århus er en anelser bedre end KU's forfærdelige, oldgamle materialesamling.
>
> Havde du så Per Andersen? Rigtig spændende forsker.

Hvis jeg skal være helt ærlig brød jeg mig hverken om retshistorie
eller retten i samfundet, og retslære har heller ikke fanget min
interesse. Vi skal dog prøve en ny type eksamen i år (48 timers), så
det bliver meget spændende.

Nej jeg har haft Jens Evald og Sten Schamburg-Müller. Begge rigtige
gode undervisere.

Men nej, giv mig noget formueret, og så er jeg glad :D

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen

Fra : Per

Dato : 13-11-06 19:32

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> overhovedet ikke en brugbar undskyldning ?
>
> Jeg mener, at man ikke kendte til loven har vel aldrig været en

Det er også derfor at man bruger begrebet forsæt i Straffeloven. Altså man
skal have forsæt (den onde vilje) for at kunne blive straffet.

Herunder forsætsgrader.

1. Direkte forsæt
2. Sansynlighedsforsæt
3. Ske hvad der vil forsæt (doulus eventualis)
4. Uagtsomhed

Så de kan sagtens dømmes alligevel pga. sansynlighedsforsættet.

De har udfra en juridisk vurdering "måttet indse det som overvejende
sansynligt" at de ved at trykke det de gjorde derved overtrådlte loven.

Der er ikke noget der hedder "god tro" i Straffelovsammenhæng.

Mvh. Per

Fra : Christian Madsen

Dato : 13-11-06 19:34

Per har bragt dette til os:
> [...]
> sansynligt" at de ved at trykke det de gjorde derved overtrådlte loven.
>
> Der er ikke noget der hedder "god tro" i Straffelovsammenhæng.

De forsætsgrader du snakker om omhandler forsæt til, om de faktiske
handlinger måtte ende med et bestemt resultat, ikke til om forholdet
var strafbart eller ej.

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 13-11-06 19:42

Per wrote:
> [...]
>
> De har udfra en juridisk vurdering "måttet indse det som overvejende
> sansynligt" at de ved at trykke det de gjorde derved overtrådlte loven.

Det har intet som helst at gøre med sandsynlighedsforsæt. Forsæt går på
viden om handlingen og dens fulde virkning. Deres kendskab til loven er
ligegyldig og dermed er det som sagt irrelevant at snakke om
sandsynlighedsforsæt.
Christian har iøvrigt forklaret hvordan det hænger sammen rigtigt.

> Der er ikke noget der hedder "god tro" i Straffelovsammenhæng.

Korrekt.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-11-06 20:13

Per skrev:

> Der er ikke noget der hedder "god tro" i Straffelovsammenhæng.

Fire steder i straffeloven står der "god tro" (§ 145, § 167,
§ 168 og § 269).

--
Bertel

Fra : Codexx

Dato : 13-11-06 19:45

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> overhovedet ikke en brugbar undskyldning ?
>
> Jeg mener, at man ikke kendte til loven har vel aldrig været en

Det kan være en formildende faktor ved strafudmålingen.

STRFL § 82:

Det skal ved straffens fastsættelse i almindelighed indgå som
formildende omstændighed,
4) at gerningsmanden har handlet i undskyldelig uvidenhed om eller
undskyldelig misforståelse af retsregler, der forbyder eller påbyder
handlingens foretagelse,

Desuden kan følgende også tænkes anvendt, såfremt de pågældende
findes skyldige:

3) at gerningen grænser til at være omfattet af en
straffrihedsgrund,

------------

Straffrihedsgrunden er her at de pågældende "handler i berettiget
varetagelse af åbenbar almeninteresse eller af eget eller andres tarv.
" (STRFL § 152e )

/Codexx

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-11-06 19:48

Den 13-11-06 18.40 skrev Henrik Stidsen følgende:

> Er det ikke for det første forkert brug af "god tro" og for det andet
> overhovedet ikke en brugbar undskyldning ?
>
> Jeg mener, at man ikke kendte til loven har vel aldrig været en
> undskyldning i det danske retssystem ?

Egentlig sjovt at læse dit indlæg med tanke på vores tidligere
kontroverser om trådløse netværk - ikke for at starte en ny debat om den
slags, blot en sidebemærkning.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Bjørnetjeneste: Når man siger tak for en tjeneste med en anden tjeneste...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-11-06 21:43

Kim Ludvigsen laid this down on his screen :

> Egentlig sjovt at læse dit indlæg med tanke på vores tidligere kontroverser
> om trådløse netværk - ikke for at starte en ny debat om den slags, blot en
> sidebemærkning.

Nej det tror jeg heller ikke vi skal starte igen - for det handler
nemlig IKKE om god tro men om noget helt andet.

"Careful, Chief. Dig up the past, all you get is dirty."
- Gideon, The Minority Report