Betaling af "tvivlsom" efterskole
Fra : Leif Langgaard

Dato : 10-11-06 12:45

Hej

Hvis en efterskole ikke lever op til de krav skolen proklamerer på dennes
hjemmeside, og der tillige er så meget uro, (politi, hash, vold, mobning),
at det er umuligt for eleven at koncentrere sig om den sparsomme
undervisning der dog finder sted, kan man så forlange afslag i prisen, eller
helt undlade at betale for den periode eleven gik på skolen?
Det skal siges at skolen er nystartet, og lå i et fabelagtigt rod, f.eks.
tog det 14 dage inden eleven fik gardiner for vinduerne ud til gaden!

Hvor skal man starte?

--
L. L.

Fra : mfn

Dato : 10-11-06 14:15

Start med at flytte eleven...

Fra : Leif Langgaard

Dato : 10-11-06 15:39

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Start med at flytte eleven...

Det er gjort, hun turde simpelthen ikke være på skolen!

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 10-11-06 19:02

Leif Langgaard wrote:

> [...]
> undervisning der dog finder sted, kan man så forlange afslag i prisen, eller
> helt undlade at betale for den periode eleven gik på skolen?

Jeg tvivler på, der ligger forudgående tilfælde i retspraksis, men
umiddelbart vil jeg mene, du kunne have en god sag, hvis sagerne står,
som du beskriver dem.

Under alle omstændigheder kunne det være en virkelig interessant sag.

> Hvor skal man starte?

Start med at underrette skolen om, at I ikke mener jeg forpligtet til at
betale, da deres ydelse ikke har levet op til det aftalte (ikke er
kontraktsmæssig). Forhør jer evt. hos en advokat.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : JensenDenmark

Dato : 10-11-06 22:28

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det skal siges at skolen er nystartet, og lå i et fabelagtigt rod, f.eks.
> tog det 14 dage inden eleven fik gardiner for vinduerne ud til gaden!

Jeg har ikke hørt om retspraksis i Danmark, men der har været sager om
privatskoler, som ikke har kunnet løbe rundt alligevel, når der kan have
været nogle forlig.

O.T:
----
Efter"skoler", som ikke lever op til markedsføringen er ret ukendte
herhjemme, men checker du hjemmesiden www.isaccorp.org kører man p.t. sager
derovre og der har været en stigende interesse fra amerikanske
organisationer for at etablere sig i Europa, da tendensen også herhjemme har
været at efterskoler er ved at udvikle sig til forældrepause skoler, dvs. de
unger som har et irriterende problem (stoffer, druk, gadeliv om natten)
bliver sendt bort i bedste amerikanske stil, så nogle andre kan opdrage på
dem. (Forældrerne hyrer dog ikke professionelle til at slæbe dem ud af deres
seng om natten, som det gøres andre steder, da det er ulovligt i Danmark.
http://en.wikipedia.org/wiki/Teen_escort_company) Efterskoler er blevet
populære fordi at forældrerollen for en langt større andel af forældrene end
tidligere bliver noget, man afvikler når ungen fylder 12 år.

Derfor kommer skolerne til at ligge i øde områder (Som f.eks. Store
Vildmose), så ungerne ikke bare kan tage toget hjem igen. Derfor kommer
metoder på bordet, som får normale elever til at bede om at komme hjem,
fordi det bliver et sted præget af frygt.

Pas derfor på, hvis opholdstedet / efterskolen laver restriktioner på
hvornår der må ringes hjem og pas på hvis de indbyder til forældrekurser,
hvor de advarer mod hjemve som en slags manipulation fra barnets side.

Det er de første tegn på at noget er galt.
-----

Find derfor en advokat og søg efter, hvad er sket i de mange sager, hvor
fri-skoler og privat-skoler har været nød til at lukke ned i et skoleår på
grund af dårlig økonomi.

Mvh
JensenDenmark