Vedtægtsændring i andelsboligforening
Fra : Ukendt

Dato : 07-11-06 17:22

Hej,
Jeg er andelshaver i en andelsboligforening, hvor jeg fremlejer min
andelsbolig ud.
Jeg har lavet en mundtlig aftale med fremlejetager om at han kan købe min
andel, efter næste vurdering.
Nu ser jeg så til min skræk, at der på næste generalforsamling er et forslag
til en vedtægtsændring, hvilket består i at salg af andele først skal
udbydes til naboer, som så kan slå lejlighederne sammen.
Hvis dette besluttes, træder vedtægtsændringen så i kraft i samme øjeblik,
eller hur?
Det er jo lidt surt for såvel fremlejetager og undertegnede.

/Jesper

Fra : erectus

Dato : 07-11-06 17:35

Jesper wrote:

> [...]

> forslag til en vedtægtsændring, hvilket består i at salg af andele
> først skal udbydes til naboer, som så kan slå lejlighederne sammen.

Sammenlægning af lejligheder skal godkendes af kommunen. Så tag en snak med
Teknisk Forvaltning og hør, hvad de siger til sammenlægning ??

> Hvis dette besluttes, træder vedtægtsændringen så i kraft i samme
> øjeblik, eller hur?

Hvis kommunen godkender sammenlægningen, træder vedtægtsændringen i kraft,
når og hvis forslaget vedtages på generalforsamlingen.

> Det er jo lidt surt for såvel fremlejetager og undertegnede.

Jah, måske?

Mvh Jarl

Fra : Holst

Dato : 07-11-06 18:43

Jesper wrote:

> [...]
> udbydes til naboer, som så kan slå lejlighederne sammen.
> Hvis dette besluttes, træder vedtægtsændringen så i kraft i samme øjeblik,

Det træder i kraft, når det er blevet bestemt, det skal træde i kraft.
Hvad med at møde op til generalforsamlingen og giv din mening til kende.

Men der er vel heller ikke nogen garanti for, at to lejligheder kan slås
sammen. Det skal der søges tilladelse om hos kommunen.

Fra : Henning

Dato : 07-11-06 19:21

On Tue, 7 Nov 2006 17:21:53 +0100, "Jesper" <nowayjose> wrote:

> [...]
>eller hur?
>Det er jo lidt surt for såvel fremlejetager og undertegnede.
Så må du jo bare skynde dig at sælge nu - eller er det et problem? Du
scorer ikke gevinsten, men hjælper den næste trængende ind på
boligmarkedet. Og det er det andelstanken går ud på

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 09-11-06 11:05

"Jesper" <nowayjose> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller hur?
> Det er jo lidt surt for såvel fremlejetager og undertegnede.

Jeg mener at kunne huske, at en række afgørelser har vist, at en andelsbolig
altid kan afhændes efter de vedtægter, som den er erhvervet under. Det vil
sige, at andelsforeningen f.eks. ikke som her kan indføre ventelister med
gyldighed for de nuværende andelshavere. Dette vil altså først slå igennem
for den person, du overdrager boligen til.

Fra : erectus

Dato : 09-11-06 11:44

Christian R. Larsen wrote:

> [...]
> her kan indføre ventelister med gyldighed for de nuværende
> andelshavere. Dette vil altså først slå igennem for den person, du

En andelsbolig kan kun afhændes til de til enhver tid gyldigt gældende
vedtægter. Men, men, du har en pointe med ventelister, som jeg ikke lige kan
huske reglerne for. Ventelister er der ifl. min hukommelse på nogle punkter
lovgivet om, så de ikke bare lige kan laves om. Men ingen dokumentation på
stedet.

Mvh Jarl