Skillsmisse barn og børneopsparing
Fra : Gunnar007

Dato : 07-11-06 09:35

Spørgsmål :

Far og mor er skilt, men har fælles forældremyndighed.
Barn har børneopsparing, som jo står i barnets navn.
Da far og mor var gift, satte de i fællesskab penge på konto.
Efter skilsmisse har far sat flest penge ind (200 pr mdr.)
Da barn fylder 15, lukker far konto.
Barn får en opgørelse over at kontoen er lukket.
23.000 kr væk, far har ingenting sagt til barn eller mor.

Kan man "nakke" far for noget ??

Hilsen G

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-11-06 09:59

Den 07-11-06 09.35 skrev Gunnar007 følgende:

> Barn får en opgørelse over at kontoen er lukket.
> 23.000 kr væk, far har ingenting sagt til barn eller mor.
>
> Kan man "nakke" far for noget ??

Ja, far må ikke tage barnets penge. Man kan i første omgang prøve at
skrive til ham om at aflevere pengene, og virker det ikke, kan man
kontakte en advokat.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Servostyring: Styresystem til biler...

Fra : per christoffersen

Dato : 07-11-06 10:12

> Ja, far må ikke tage barnets penge. Man kan i første omgang prøve at

Jo det må han godt, i det omfang det sker ved en berettiget udøvelse af hans
forældremyndighed.
Så spørgsmålet er, hvad pengene er brugt til.
Det skal han give en forklaring på, eftersom forældremyndigheden er delt.

/Per

Fra : David T. Metz

Dato : 07-11-06 10:25

per christoffersen skrev:

> [...]
> Så spørgsmålet er, hvad pengene er brugt til.
> Det skal han give en forklaring på, eftersom forældremyndigheden er delt.

Hvis den er delt skal mor så ikke give tilladelse/fuldmagt?

David

Fra : per christoffersen

Dato : 07-11-06 10:56

"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvis den er delt skal mor så ikke give tilladelse/fuldmagt?

Ja nu brugte jeg selv udtrykket delt, men det er jo faktisk forkert.
Det hedder fælles forældremyndighed, og det betyder at begge forældre har
forældremyndighed og som sådan kan udøve den.
Jeg kan ikke se af forældremyndighedsloven, at det kræver beslutning i
forening (og det er vel heller ikke sådan, det håndteres i praksis, - gifte
eller ugifte forældre).

/Per

Fra : David T. Metz

Dato : 07-11-06 11:02

per christoffersen skrev:

> Jeg kan ikke se af forældremyndighedsloven, at det kræver beslutning i
> forening

Hvad med bestemmelsen i værgemålslovens § 3 (se andet indlæg)?

> (og det er vel heller ikke sådan, det håndteres i praksis, - gifte
> eller ugifte forældre).

Næh, måske det kan handle om så meget fx almindelig "enighed". Her er
imidlertid tilsyneladende konflikt.

David

Fra : per christoffersen

Dato : 07-11-06 11:16

> Hvad med bestemmelsen i værgemålslovens § 3 (se andet indlæg)?

Jo, men man skal lige huske stk. 3 også.
Men i den konkrete sag, handler det jo om, hvad pengene er brugt til.

/Per

Fra : erectus

Dato : 07-11-06 11:09

per christoffersen wrote:

> [...]
> Jeg kan ikke se af forældremyndighedsloven, at det kræver beslutning i
> forening (og det er vel heller ikke sådan, det håndteres i praksis, -

Fælles forældremyndighed håndteres i praksis sådan, at begge skal være enige
om forhold angående barnet. Er der ingen enighed, bliver den part, som
barnet bor hos til daglig, typisk moderen, nødt til at træffe beslutningerne
uanset. Den anden part, typisk faderen, som barnet ikke bor hos til daglig
kan enten acceptere dette, eller få ophævet den fælles forældremyndighed, så
denne overgår til moderen. Faderen får så typisk en retsikret
samværsresolution i stedet for.

Men at hæve barnets barneopsparing tenderer, efter hvad jeg læser, det
kriminelle.

Mvh Jarl

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-11-06 11:14

Den 07-11-06 10.11 skrev per christoffersen følgende:

> Jo det må han godt, i det omfang det sker ved en berettiget udøvelse af hans
> forældremyndighed.

Tilsyneladende har han hævet pengene til sig selv: "far har ingenting
sagt til barn eller mor". Hvis pengene var blevet brugt til udøvelse af
hans forældremyndighed, ville mor og/eller barn vel have opdaget det.
Men nu ved vi selvfølgelig ikke, om pengene er hævet i går eller for tre
måneder siden, og hvad hans planer med pengene er.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hotdog: Pølse opfundet af en kinesisk jernbanekok...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-11-06 10:02

Kim Ludvigsen wrote:

> Ja, far må ikke tage barnets penge. Man kan i første omgang prøve at
> skrive til ham om at aflevere pengene, og virker det ikke, kan man
> kontakte en advokat.

Har banken ikke også fejlet - eller kan forældrene godt lukke barnets
konto når barnet er under 18 ?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-11-06 10:17

Den 07-11-06 10.01 skrev Henrik Stidsen følgende:

> Har banken ikke også fejlet - eller kan forældrene godt lukke barnets
> konto når barnet er under 18 ?

Jeg tjekkede lige nogle banker, og alle deres børneopsparinger har
udløb, når barnet er 14 år, dog skal kontoen have været bundet i minimum
7 år.

Fra : David T. Metz

Dato : 07-11-06 10:23

Kim Ludvigsen skrev:

> Jeg tjekkede lige nogle banker, og alle deres børneopsparinger har
> udløb, når barnet er 14 år, dog skal kontoen have været bundet i minimum
> 7 år.

De har vist tidligst udløb når barnet er 14 og senest 21. Faktisk udløb
kan aftales med begrænsningen om 7 års binding.

David

Fra : David T. Metz

Dato : 07-11-06 10:19

Henrik Stidsen skrev:

> Har banken ikke også fejlet - eller kan forældrene godt lukke barnets
> konto når barnet er under 18 ?

Forældremyndighedshaver/værge kan, spørgsmålet er om faren har den
myndighed. At værgen kan følger af
"§ 1 Stk. 3. For så vidt ikke andet særlig er bestemt, handler værgerne
på den mindreåriges vegne i økonomiske anliggender." (Værgemålsloven)

Dog kan der jo være tale om fælles forældremyndighed og dermed værgemål,
hvorefter:
"§ 3. Er der to værger for en mindreårig, handler de i forening på
dennes vegne." (Ibid)

David

Fra : David T. Metz

Dato : 07-11-06 10:13

Gunnar007 skrev:

> Da barn fylder 15, lukker far konto.
> Barn får en opgørelse over at kontoen er lukket.
> 23.000 kr væk, far har ingenting sagt til barn eller mor.
>
> Kan man "nakke" far for noget ??

Ja. Det er barnets penge. Medmindre helt særlige omstændigheder
foreligger (som handler om at sikre barnets underhold) så råder ingen af
forældrene over dem.

De relevante paragraffer er så vidt jeg kan se Værgemålslovens § 42 og
evt. Forældremyndighedslovens § 2 (vedr. sikring af underhold -
paragraffen handler dog om barnets "indtægter" og jeg ved ikke om det
også gælder formue).

David

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-11-06 12:01

Kim Ludvigsen wrote:

> Jeg tjekkede lige nogle banker, og alle deres børneopsparinger har
> udløb, når barnet er 14 år, dog skal kontoen have været bundet i minimum
> 7 år.

Jeg tænkte nu mere på at det jo er barnets konto, ikke forældrenes -
ikke så meget om bankens egne regler for en given konto.