"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> writes:
> Jeg har købt et dyrt kamera (18000kr) hos en privat i Tyskland. Jeg betalte
> og han sendte det med shippingfirmaet DPD. De har afdelinger over hele
> verden. Jeg betalte sælger for porto og forsikring for det fulde beløb. DPD
> chaufføren kom med pakken og den havde været åbnet i bunden. Jeg åbnede
> pakken sammen med DPD manden og vi kunne konstatere, at kameraet var væk,
> stjålet. Chaufføren tog pakken med sig. Jeg kontaktede sælgeren i Tyskland
> og han kontaktede DPD med alle oplysninger om handelen.
> Der er nu gået 6 måneder og jeg har ikke set en krone af forsikringspengene
> endnu. Mit problem er, at jeg ikke kan kontakte og få info fra DPD, da jeg
Det er jo alt for lang tid...
> ikke er kunden hos dem. Sælger er. Han bliver ved at svare mine
> mailforespørgseler med at pengene ikke er kommet endnu. Jeg spørger om
> grunden og han svarer ikke.
Det er ikke godt nok. Han skal betale dig af egen lomme og må selv rode
med hvad DPD gør og ikke gør.
> Jeg er bange for at han beholder forsikringspengene og DPD vil ikke engang
> fortælle mig om penge er blevet udbetalt. Kontakt sælgeren for information,
Lad være med at blande DPD ind i det fordi det behøves du ikke at tænke
over. Jeg kan også godt forstå at de ikke gider at fortælle dig noget.
> siger de til mig hver gang. Men de har for fanden da stjålet MIT kamera og
> vil ikke engang give den mindste information. Jeg fatter ikke, at der ikke
> er 2 parter for et shipping-firma. En afsender og en modtager. Når begge er
> tilfredse har de gjort et tilfredsstillende job. Når en DPD ansat har
> stjålet indholdet af pakken og modtageren intet får, så har de ikke gjort
> det godt nok og man må vel kunne forlange lidt information omkring hvor
> sagen står?
> Hvad er min retsstilling her?
> Hvis jeg hyrer en advokat, hvad kan han da hjælpe mig med?
> Hvad gør jeg?
Vi havde den jo netop op for et par dage siden. Det er et
minimumsdirektiv der enten hedder 97/7/EF eller 97/47/EF ifl. min bog.
http://www.forbrug.dk/fileadmin/Filer/EU-pdffiler/pdf/fjer1_dk.pdf
Jeg ville kigge på artikel 7, pkt. 2 om misligholdelse og havde håbet at
finde noget om risikoens overgang, men fandt det ikke.
Men sælgeren ser jo ud til at have accepteret at du skal have betalingen
tilbage så jeg ville konkret spørge en gratis retshjælp om hvordan man
truer en tysk forhandler bedst muligt:
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/161.html
18.000 kr er jo mange penge. Du skulle ikke have ventet så længe på at
spørge om hjælp...
Best regards
Martin Jørgensen
--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen -
http://www.martinjoergensen.dk