Om at bruge remakes
Fra : Klaus Petersen

Dato : 02-11-06 16:20

Hej gruppen.

Kan man lovligt lave en re-make af en melodi og bruge det i et computerspil,
hvor musikken er krediteret den oprindelig forfatter?
´
Hvis ikke, hvad skal der til før det bliver lovligt?

Mvh. Klaus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-11-06 16:27

Klaus Petersen skrev:

> Kan man lovligt lave en re-make af en melodi og bruge det i et
> computerspil, hvor musikken er krediteret den oprindelig
> forfatter?

Nej, ikke som udgangspunkt.

> Hvis ikke, hvad skal der til før det bliver lovligt?

Aftale med kunstneren.

--
Bertel

Fra : erectus

Dato : 02-11-06 16:38

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nej, ikke som udgangspunkt.

> Aftale med kunstneren.

Remake må jo være en lydmæssig genfremførelse, der skal betales vederlag for
til KODA. Det er et eventuelt billedmateriale kunstneren skal give skriftlig
tilladelse til, hvis det er indeholdt i remake't.

Mvh Jarl

Fra : per christoffersen

Dato : 02-11-06 17:07

"erectus" <freshair@vip(.)cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Remake må jo være en lydmæssig genfremførelse, der skal betales vederlag
> for til KODA. Det er et eventuelt billedmateriale kunstneren skal give
> skriftlig tilladelse til, hvis det er indeholdt i remake't.

KODA varetager komponistens interesse, og det vil i første omgang være
naturligt at rette henvendelse til dem.
Afhængig af spillets udbredelse og distribution, kan det dog vlre nødvendigt
at søge om tilladelse andre steder også.
En spiludgivelse på CD i udlandet vil feks. næppe kunne håndteres af KODA
alene.

Underlægningsmusik til spil er ikke lige en standardvare hos KODA, så man
skal nok under alle omstændigheder i en dialog med dem.

/Per

Fra : erectus

Dato : 02-11-06 17:32

per christoffersen wrote:

> Underlægningsmusik til spil er ikke lige en standardvare hos KODA, så
> man skal nok under alle omstændigheder i en dialog med dem.

Lyd er lyd uanset hvilket medie, det bringes på. Det er lyden, der er
udgangspunktet for KODA's varetagelse af komponisters rettigheder.

Mvh Jarl

Fra : per christoffersen

Dato : 03-11-06 09:21

> Lyd er lyd uanset hvilket medie, det bringes på. Det er lyden, der er
> udgangspunktet for KODA's varetagelse af komponisters rettigheder.

Ja. Men spil-musik fremgår ikke af deres standardprisliste, så det er ikke
til at sige hvad prisen er, og om de kan give tilladelse uden videre. Det er
muligt at det skal omkring rettighedshaveren først.

/Per

Fra : erectus

Dato : 03-11-06 10:20

per christoffersen wrote:

> Ja. Men spil-musik fremgår ikke af deres standardprisliste, så det er
> ikke til at sige hvad prisen er, og om de kan give tilladelse uden
> videre. Det er muligt at det skal omkring rettighedshaveren først.

Taksten er den samme for al lyd, i det øjeblik der er tale om
komponistrettigheder. Nu bruger du ordet tilladelse, hvilket ikke er helt
korrekt, fordi man kan godt bruge rettighedsbeskyttet musik på sin
hjemmeside uden tilladelse og betale med tilbagevirkende kraft. Det er ikke
kriminelt at lægge fx musik på sin hjemmeside, bordet fanger bare, hvis KODA
får nys om det. Det gør de for det meste, fordi de selv, komponisterne,
musikerforbund og mange andre bevæger sig på nettet og andre steder, hvor
rettighedsbeskyttet musik spilles. Der er ingen sanktioner for at gøre det
ud over at man skal betale tilbagevirkende fra dag 1. Men ordentlig stil er
selvfølgelig, at man laver en aftale med KODA, inden man går i gang. Men det
er ikke en dømmende instans, men en forening eller organisation, der kun
varetager komponisters rettigheder, så de får det rette vederlag for brugen
af deres musik, som jo er deres indkomst.

Mvh Jarl

Fra : per christoffersen

Dato : 03-11-06 10:50

> Taksten er den samme for al lyd, i det øjeblik der er tale om
> komponistrettigheder. Nu bruger du ordet tilladelse, hvilket ikke er helt

Prisen er bestemt ikke den samme.

> [...]
> hjemmeside uden tilladelse og betale med tilbagevirkende kraft. Det er
> ikke kriminelt at lægge fx musik på sin hjemmeside, bordet fanger bare,

Det kan være at KODA ikke vil gøre sig anstrengelser for at knalde en, men
det er ikke lovligt at bruge musik uden tilladelse.
Se også http://www.koda.dk/kunder/find-din-branche/internet
http://www.koda.dk/kunder/find-din-branche/internet/faqfolder.2005-11-30.0070328557/faqentry.2005-11-30.3642981914

/Per

Fra : erectus

Dato : 03-11-06 11:21

per christoffersen wrote:

> Prisen er bestemt ikke den samme.

Tak for differentieringen. Man skal blot huske, at aftalen er en juridisk
rammeaftale. Pragmatisk er det er stadigvæk tælleren på et site, der afgør
antallet af besøgende og endelig pris. Lige så antal dvd kopier solgte.

Ja, det var sgu ulovligt Tak for beviset.

> Det kan være at KODA ikke vil gøre sig anstrengelser for at knalde
> en, men det er ikke lovligt at bruge musik uden tilladelse.
> [...]

Min intention var ikke at opfordre til noget ulovligt, men at anlægge en
mere pragmatisk og praktisk linie. Men det skal selvklart være på lovligt
juridisk grundlag. Er det ikke her, man skal sige tak for retsbelæringen

Mvh Jarl

Fra : per christoffersen

Dato : 03-11-06 12:05

> [...]
> juridisk grundlag. Er det ikke her, man skal sige tak for retsbelæringen

Velbekomme

/Per

Fra : erectus

Dato : 02-11-06 17:13

Klaus Petersen wrote:

> Kan man lovligt lave en re-make af en melodi og bruge det i et
> computerspil, hvor musikken er krediteret den oprindelig forfatter?

Det kan tilføjes, at rettighedsvederlag er ikke særligt store i sig selv.
Hvis det skal videresælges på dvd fx, betales der per solgt dvd efter salg.
Man skal kun af med penge, hvis det bliver en succes. Lige så på nettet, man
betaler kun for det faktiske antal, der besøger siden. Så der er ingen
spøgelser i komponistvederlag.

Mvh Jarl

Fra : Michael Weber

Dato : 04-11-06 23:16

"Klaus Petersen" <spectual2@getTOnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvor musikken er krediteret den oprindelig forfatter?
> ´
> Hvis ikke, hvad skal der til før det bliver lovligt?

Da jeg kontaktede KODA vedr. brug af ca. 20 sek. af et Propellarhead-nummer,
fik jeg at vide at jeg først skulle have tilladelse af pladeselskabet samt
kunstnerne.
Dernæst skulle jeg, mente ham jeg snakkede med fra KODA, nok betale en sum
penge til pladeselskabet og selvfølgelig til KODA.
Og hvis man vil redigere/klippe i musik vil kunstner/pladeselskab formentlig
høre/se konteksten, musikken indgår i, inden de giver tilladelse.

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : per christoffersen

Dato : 05-11-06 12:29

"Michael Weber" <michael@FJERNmichaelweber.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Propellarhead-nummer,
> fik jeg at vide at jeg først skulle have tilladelse af pladeselskabet samt

Der skal ikke søges tillladelse hos pladselskaberne ved et remake. De skal
kun give tilladelse ved anvendelse af en original-indspilning, som er
udgivet på plade (her ses bort fra de tilfælde, hvor pladeselskaberne har
overtaget alle rettigheder til en et musikstykke, hvilket er ganske
sjældent).

> [...]
> formentlig
> høre/se konteksten, musikken indgår i, inden de giver tilladelse.

Kunsteren/komponisten har retten til at give tilladelse, og til at kræve
penge. Det ordnes gennem KODA.

/Per

Fra : erectus

Dato : 05-11-06 14:19

per christoffersen wrote:

> Kunsteren/komponisten har retten til at give tilladelse, og til at
> kræve penge. Det ordnes gennem KODA.

Det er teoretisk helt rigtigt. Praksis er så, at de etablerede kunstnere
(komponister), ikke mindst de internationale, overlader det til ex KODA og
andre internationale rettighedsforvaltere, at forvalte de praktiske forhold
vedrørende indkrævning af deres komponistrettigheder.

Med det, der ligger derudover, har KODA ingenting med at gøre, man skal selv
indhente tilladelse fra kunstneren til at bruge materialet, hvis det skal
være lovligt. Kunstneren har fuldstændig rigtigt retten til at give
tilladelse til at bruge et nummer fra fx en cd, men hvem får tilladelse og
svarbrev fra Pricilla Presley til at spille et Elvis-nummer på sin
hjemmeside?

Mvh Jarl