Gavekort, hvor længe gælder det osv.
Fra : MicJen

Dato : 02-11-06 11:32

Hej

Jeg har vundet et rejse gavekort (pålydende værdi 2500,-).

Jf. forbrugerstyrelsen gælder det i 5 år.

http://www.forbrug.dk/oss/75/

Men er det en "lov" der siger det eller hvordan hænger det sammen? Hvem har
bestemt at det skal være 5 år?

Der står ikke noget på gavekortet om at det hverken kan eller ikke kan
ombyttes til kontanter.

Kan jeg kræve gavekortet ombyttet til kontanter?

På forhånd tak

Michael

Fra : Peter Makholm

Dato : 02-11-06 11:42

"MicJen" <michaelgsjensen@FJERN_DETTEgmail.com> writes:

> Jf. forbrugerstyrelsen gælder det i 5 år.
>
> http://www.forbrug.dk/oss/75/
>
> Men er det en "lov" der siger det eller hvordan hænger det sammen? Hvem har
> bestemt at det skal være 5 år?

Gavekortet betragtes som en fordring der forældes efter 1918-loven.

> Der står ikke noget på gavekortet om at det hverken kan eller ikke kan
> ombyttes til kontanter.
>
> Kan jeg kræve gavekortet ombyttet til kontanter?

Nej.

//Peter Makholm

Fra : per christoffersen

Dato : 02-11-06 11:51

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse

> Nej.

Hvis forretningen tilbyder returret (og ikke kun bytning), så skal de også
give pengene tilbage på et gavekort.

/Per

Fra : erectus

Dato : 02-11-06 12:07

Peter Makholm wrote:

> Gavekortet betragtes som en fordring der forældes efter 1918-loven.

Hvad er 1918-loven? Den er ikke lige at finde.

Mvh Jarl

Fra : Peter Makholm

Dato : 02-11-06 11:58

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> writes:

> Hvis forretningen tilbyder returret (og ikke kun bytning), så skal de også
> give pengene tilbage på et gavekort.

Skal de det? Med hvilken begrundelse?

//Peter

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-11-06 11:59

Peter Makholm formulated the question :

> Skal de det? Med hvilken begrundelse?

Gavekortet er vel sådan set en vare man køber ligesom alle andre varer
i butikken ?

If mankind minus one were of one opinion, then mankind is no more
justified in silencing the one than the one - if he had the power -
would be justified in silencing mankind. - John Stuart Mill

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-11-06 13:35

Peter Makholm skrev:

> Skal de det? Med hvilken begrundelse?

Med den begrundelse at kunden ellers bare køber et eller andet
lort og straks returnerer det.

Det er sådan set kun en service over for forretningen at man er
villig til at springe det led over.

--
Bertel

Fra : erectus

Dato : 02-11-06 13:39

Bertel Lund Hansen wrote:

> Med den begrundelse at kunden ellers bare køber et eller andet
> lort og straks returnerer det.

> Det er sådan set kun en service over for forretningen at man er
> villig til at springe det led over.

Hvad er det nu for et led, du vil springe over ;)

Mvh Jarl

Fra : Codexx

Dato : 02-11-06 12:01

Peter Makholm skrev:

> Gavekortet betragtes som en fordring der forældes efter 1918-loven.

Men Forbrug.dk mener sjovt nok, at der godt kan aftales en kortere
forældelse, når den er velbrgrundet:

"Et tilgodebevis er ikke gyldigt til evig tid. Hvis der ikke er aftalt
en tidsbegrænsning, er et tilgodebevis gyldigt i fem år. En evt.
begrænset gyldighedsperiode skal være velbegrundet og må ikke være
urimelig kort. En tidsbegrænsning på et år vil fx være for kort."

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/17/

Jeg har tidligere spurgt til dette, uden at få et endeligt svar:

http://groups.google.com/group/dk.videnskab.jura/tree/browse_frm/thread/126b9ba3e6341dd8/4e1381507b465bb6?rnum

/Bacher

Fra : Codexx

Dato : 02-11-06 12:13

erectus . skrev:

> Hvad er 1918-loven? Den er ikke lige at finde.

Det er fordi den hedder 1908 loven...

http://www.familieadvokaten.dk/index_gammel.asp?hovedramme=/lovsamling/foraeldelsesloven.html

/Bacher

Fra : erectus

Dato : 02-11-06 12:44

Codexx wrote:

> Det er fordi den hedder 1908 loven...

> http://www.familieadvokaten.dk/index_gammel.asp?hovedramme=/lovsamling/foraeldelsesloven.html

Takfor det. Det er bedst at vide, hvad lov det er, hvis man skal forstå det.

Mvh Jarl

Fra : Peter Makholm

Dato : 02-11-06 13:19

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> writes:

> Det er fordi den hedder 1908 loven...

Damn, det er fordi 0 og 1 sidder så tæt på hinanden - Nå, ikke.

Fra : MicJen

Dato : 02-11-06 13:17

Tak for svarene.

Loven af 1908, ja så blev man så klog

Fra : Peter Makholm

Dato : 02-11-06 13:45

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> writes:

> "Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse

> Fordi Forbrugerombudsmanden siger det

Men du kan ikke komme det nærmere?

Hvis butikken har en generel returret kan man selvfølgelig købe en
vare og med det samme fortryde sit køb. Butikken skal nok være unormal
meget stædig for at kræve at der er en vare der skifter hænder, men
jeg kan simpelthen ikke finde noget krav nogle steder.

Forbrugerklagenævnet har en afgørelse fra 1996 om at en generel
returret også gælder når man har betalt med gavekort:

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/1/6/

Jeg mig lid ved at begrundelsen ikke handler om hvorvidt
butikken skal give en returret ved betaling med gavekort, men at de
ikke havde taget forbehold for gavekort i deres formulering.

Men det er også det eneste jeg umidelbart kan finde på forbrug.dk om
returret og gavekort.

Fra : Peter Makholm

Dato : 02-11-06 13:54

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> Med den begrundelse at kunden ellers bare køber et eller andet
> lort og straks returnerer det.

Hvis altså ikke butikken i deres returret netop tager et forbehold
over for vare betalt med gavekort. Men stadigvæk bevæger vi os fra
'det er ineffektivt hvis butikken ikke gør' til 'butikken skal' på en
måde som jeg ikke finder juridisk grund for.

//Peter

Fra : Peter Makholm

Dato : 02-11-06 14:20

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> writes:

> http://www.forbrug.dk/markedsforing/kundeforhold/vaerd-at-vide/gavekort/?0=
> (Forbrugerombudsmandens retningslinjer)

[...]

> Den ovennævnte side kan jeg feks heller ikke finde ud af, hvordan jeg skulle
> finde frem til gennem menustrukturen.

Mjnahhh det ser ikke helt korrekt ud. Den kan man kun finde via
søgningen. Jeg har overset den fordi 2/3 del af den også står på

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/17/

og fordi Forbrugerombudsmandens formelle vejledninger og
retningslinjer ligger under

http://www.forbrug.dk/markedsforing/sager/retningslinjer/

Der er både tekniske og infoprmationsarkitekturmæssige problemer med
forbrug.dk, det vil jeg give dig helt ret i.