Hvidvaskning af penge - internet-scammere.~
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 01-11-06 23:22

Hej,

Jeg har ellers rigeligt at tage mig til hele tiden, men modtog i dag en
*SCAM-MAIL* på fejlfrit dansk.... Det har jeg aldrig nogensinde prøvet i
hele mit liv eller hørt om, men en gang skal jo være den første. Derfor
kunne jeg simpelthen ikke modstå fristelsen for at svare tilbage (fra en
anden mail-adresse, der bliver brugt til *SKRAMMEL* og med falskt navn)
og få et billigt grin.

Det kunne jo være morsomt at tage røven på en af dem, ligesom man har
set det ifb. med Nigeria-scam-mails....

---
Hej

EJF er en af de ledende virksomheder, der yder on-line økonomisk støtte og kvalitetsservice til kunder på seks forskellige kontinenter. Lige nu har vi planer om at udvide vores afsætningsmarked og udvide vores kundebase i nye lande.

Nytåret blev fulgt af nyheden om, at vi har opslået nye stillinger som økonomiansvarlig, og det blev besluttet, at de bedst kvalificerede kandidater skulle indskrives direkte fra internettet.

Prøv lykken med EJF!

Arbejd som økonomiansvarlig og bemærk, at det ikke er et krav, at du har en uddannelse indenfor denne type salgs-/marketingsvirksomhed. Det eneste og afgørende krav til dig er, at du er energisk, ærlig og arbejdsom.

Ansøg om stillingen som økonomiansvarlig med eller uden erfaring indenfor økonomisk støtte og sagsbehandling.

Fordele:

1. Bliv vores repræsentant og mellemmand mellem os og vores kunder i dit land.

2. Få indflydelse på mennesker verden over, som benytter sig af din service.

3. Der er ikke nogle gebyrer eller udgifter, og du skal ikke investere noget for at komme igang (glem alt om bedrageriske jobtilbud, som indebærer forskellige gebyrer og udgifter).

4. Reducér perioden for pengeoverførsler og opnå tillid og respekt fra både vores personalechefer og trofaste kunder.

5. Deltag i virksomhedens kampagne til bekæmpelse af svig og bedrageri.
Modtag kun bankoverførsler og vær opmærksom på, at hver overførsel er kontrolleret af banken selv.

6. Fremskynd processen af betalingsmetoder verden over og bliv en motiveret, uafhængig repræsentant af EJF indenfor nær fremtid.

7. Kombinér dit rutinearbejde med din service i EJF-virksomheden.

8. Arbejd omkring 12 timer om ugen og tjen omkring 500-800$ ugentligt.

9. Modtag betalinger fra vores kunder, behandl dem og send dem videre enten til vores hovedkontor eller en af vores tilknyttede lokalafdelinger.

10. Mulighed for karrieretiltag.

Hvis du er interesseret, kan du kontakte os for yderligere information vedrørende stillingen.

E-mail: careers@fmp-careers.com (Skriv venligst dine fremtidige e-mails på engelsk!)

Tak for din opmærksomhed.

Med venlig hilsen

Andrew Kaprinski
Personalechef EJF
---

Nu har hotmail desværre ikke gemt mit svar tilbage... Det var
hylemorsomt

Jeg skrev vistnok noget med at jeg ville gøre *hvad som helst* for at få
jobbet og var glad for at kendskabet til mine kvalifikationer var nået
helt ud til dem, og desuden var jeg parat til at opsige mit nuværende
fuldstids-job... Har været ansat i 10 år indenfor økonomi-branchen, er meget
tillidsfuld, er gift og har en hund ved navn
"lorteble-bm-skid-bæbræk-pis". Desuden ville et fremtidigt samarbejde
med *garanti* være meget udbytterigt for begge parter. Og de har
åbenbart "ædt den råt" (det med hundens navn: ROTFLOL!):

Deres svar:

----
Hello,

Thank You for your interest in market of investment and for your time with EJI.

Few questions and answers:

1. Is it working from home?

Yes, you will have to check your email and bank account at home or from any
other place where you can have access to the WEB

2. What will be my remuneration i.e salary?

You will get 10% from the total amount of money sent by our client on to Your
personal bank account and further successfully in-time processed by You with no
delays.

*>>> Holder of corporate bank account

If you provide us with your corporate bank account, we will pay you 15% from the
total
amount of money sent by our client on to your CORPORATE bank account.
We use it for operations with the bigger amounts, we and our clients have more
trust to them.

*>>> Roles and responsibilities

You'll be responsible for processing international financial transactions by
receiving the money from our clients on to your bank account and sending it
further to our abroad customers via the Western Union or the Money Gram.

*>>> Working hours

There are two steps to complete your work!
1) Once you've been noticed that money transfer was done, you must
check your email and the bank account to confirm that the transfer was
successfully completed.
2) When you confirm that the funds are on your account,
you should withdraw money from your bank account and
send it to our customers via the Western Union or the Money Gram
immediately. Approximately this whole process should take no more than
8 to 10 hour weekly!

For additional Information, please reply!

Thank you very much!

Sincerely yours,
Alan Garner
EJI Staff Manager.
----

Prøv at google efter dem. Mit spørgsmål:

Det er noget med at de overfører nogen penge til folks konto og så skal
man sende dem videre (hvidvaskning - prøv google). Og læs her:

http://www.olestage.dk/retailone/content/view/262/46/

Det er selvfølgeligt klart ulovligt. Men... Kan man ikke tage røven på
dem, på en eller anden måde så de mister penge og ikke kan få dem igen?
Eller gøre andet for at genere dem, uden at de kan gøre noget igen -
juridisk set selvfølgeligt...? Forslag modtages gerne.

For god ordens skyld, så er det forhåbentligt ikke nogen herinde der er
hjernedød nok til ikke at være lidt påpasselig - især ifb. med
vedhæftede filer på windows-pc'ere, hvis de skulle have samme lyster
mht. at genere dem.

Nu sidder jeg for det meste ikke på en windows-pc med ca. en
mia. sikkerhedshuller, så jeg er forholdsvist rolig...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-11-06 00:08

Martin Jørgensen <hotmail_spam@hotmail.com> wrote:

> Hej,
>
> Jeg har ellers rigeligt at tage mig til hele tiden, men modtog i dag en
> *SCAM-MAIL* på fejlfrit dansk....

Jeg har lige modtaget to. Den ene, som jeg kiggede på som kilde havde
afsender ip-adresse i Israel.

Mit råd er, at slette det og komme videre.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-11-06 00:23

hotmail_spam@hotmail.com (Martin Jørgensen) writes:

-snip-
> [...]
> 8 to 10 hour weekly!
>
> For additional Information, please reply!

Mit svar:
--
Hello, Alan Garner

This sounds really really great. I also hate those bosses that don't trust their own employees and give them the responsibility we deserve.

I mean: How many years have I been busting my ass and working 60 hours a week, to serve my company well? Answer: Too many! I deserve better than that for my full loyalty and my full loyalty is guaranteed - you can be 100% sure of that. I'll be the best employee you've ever had.

I want to get started pretty quickly. You mention: "There are two steps to complete your work!" - How do we get started?

--

Jeg er begyndt at samle korrespondancen i tilfælde af den udvikler sig
til noget morsomt, men i mellemtiden - hvad er faldgruberne, hvis nogen?:

Og fra: http://www.csis.dk/Default.asp?page=article.asp&tekstID=526

----
Her lokkes med en titel og lette penge, men længere henne i forløbet, når der er dannet et tillidsforhold, vil de it-kriminelle anmode hvidvaskeren om at oprette en bankkonto, hvor der kan deponeres penge. Når pengene begynder at rulle ind vil hvidvaskeren blive bedt om, i sin egenskab af økonimichef (og under et påskud, naturligvis), at hæve et større beløb og overføre pengene via eksempelvis Western Union. Det kan ske på det lokale posthus.

I det øjeblik hvor pengene er blevet hævet af hvidvaskeren og sendt via Western Union stopper sporet og hvidvaskeren står tilbage med et forklaringsproblem. Det er typisk udsigten for personer der lader sig lokke af mule-mails.
----

Jeg forstår ikke hvordan de kan være sikre på at det er dem som ikke
bliver snydt, hvis "økonomichefen" hæver pengene og bagefter ikke overfører
dem?

Hvad kan de gøre? Og hvordan fungerer det med Western Union?

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : N/A

Dato : 02-11-06 21:25

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-11-06 21:25

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> writes:

-snip-

> Man kunne forerstille sig de starter med små beløb og hvis
> "økonomichefen" er loyal og sender pengene via Western Union til
> tiden, trappes der op i beløbstørrelse...

Ja, helt klart. Men bare de sender mig penge én eneste gang (bare 1
krone er nok) så er jeg glad og en erfaring rigere og har tænkt mig at
skrive en mail til dem, hvor jeg beder dem om at fucke af helvede til og
at jeg iøvrigt nød vores frugtbare samarbejde (evt. kører jeg den
lidt længere ud og ser hvor langt den går, indtil de får besked på at
fucke af - forudsat at jeg kan forfalske alle mine oplysninger, så de
ikke har noget på mig).

Når det kan lade sig gøre for Nigger-scammere at snyde, så må man da
også kunne snyde dem her...

> Western Union er simpelthen en pengeoverførsel mellem to personer,
> formidlet af WU. Senderen afleverer pengene kontant til et WU kontor og
> udfylder en formular hvor han angiver eget navn og adresse samt enten
> modtagerens navn og adresse, _eller_ et kontrolspøgsmål som modtager
> skal oplyse for at få udbetalt pengene. Straks efter indbetalingen kan

Tror du de spørger om ID? Så holder den jo nemlig ikke, med
forfalskede/forkerte data...

> modtageren få pengene udbetalt kontant i et hvilket som helst WU
> kontor. Det er meget brugt blandt personer som sender hård valuta til
> f.eks. familie i U-lande, da selv det mest usle afrikanske land ofte
> har et net af WU kontorer.

Ok... Interessant. Scammerne skriver at de udelukkende bruger Western
Union og at man skal skrive "privat" som årsag til overførslen, sådan
frit fra hukommelsen.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 02-11-06 09:48

I demand that hotmail_spam@hotmail.com (Martin Jørgensen) may or may not
have written in news:m9jn14-c1h.ln1@news.tdc.dk:
> Jeg har ellers rigeligt at tage mig til hele tiden, men modtog i dag
> en *SCAM-MAIL* på fejlfrit dansk.... Det har jeg aldrig nogensinde
> prøvet i hele mit liv eller hørt om, ...

Allerede den 17. august blev de første kopier rapporteret i
dk.admin.netmisbrug i news:bhj8e2p8qjagp23k8sk7q9oon1hsh77dkq@4ax.com
(Spam fra EJF/abc-careers.com (Nye medarbejdere soges))

> ... Derfor kunne jeg simpelthen ikke modstå fristelsen for at
> svare tilbage (fra en anden mail-adresse, der bliver brugt til
> *SKRAMMEL* og med falskt navn) og få et billigt grin.

Jeg har også overvejet hvad der skal til, men fidusen er nok at
først er beløbene så små at det ikke har betydning for dem (der
er jo så mange andre som er faldet for fristelsen - ligesom spam)
og først når du er sovset så meget ind i det og samlet har overført
et større beløb begynder beløbet at stige, at du vil tabe lige meget
hvad - de kan alligevel ikke spores!

Andrew Engels Rump
--
Software Engineer
E-mail: mailto:newandrew@rump.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-11-06 21:19

"Andrew Engels Rump (formerly Leif Andrew Rump)" <newandrew@rump.dk>
writes:

> [...]
> dk.admin.netmisbrug i news:bhj8e2p8qjagp23k8sk7q9oon1hsh77dkq@4ax.com
> (Spam fra EJF/abc-careers.com (Nye medarbejdere soges))

Ok, det dukkede så ikke op på min google-søgning så det vidste jeg ikke.

> [...]
> og først når du er sovset så meget ind i det og samlet har overført
> et større beløb begynder beløbet at stige, at du vil tabe lige meget

Jeg håber ikke du har ret. Ærgerligt at man ikke kan "parre" en
nigerianer-scammer med sådan nogen her, så de kan røvrende hinanden. Men
mit mål er opnået, hvis jeg kan røvrende dem på en juridisk lovlig måde
for en bank-overførsel på bare 1 kr (jeg har aldrig nogensinde tænkt mig
at overføre noget til dem).

Nå, men min tanke er:

Nu har jeg fået svar tilbage fra dem. Jeg skal besøge deres website
http://www.e-joes.biz for yderligere information om det her "vikariat"
(LOL).

De skriver: "Attention! Your bank
details are needed only for wire transfers on to your account.

After your registration, you need to fill out the agreement
(http://www.e-joes.biz/member/Agreement.doc - in English or
http://www.e-joes.biz/member/Agreement_de.doc - in German) and send us
back with copy of your passport. Our fax: +1(718)228-2986 or
+49-306-908-8604. Also you can send it by email."

Spørgsmål:

Er det dokumentfalsk/bedrageri eller andet strafbart at forfalske sit
pas ved at indsætte et falsk billede fra nettet og rette alle tallene
til noget tilfældigt (og ændre teksten) i photoshop eller lignende og
underskrive sig selv som "navn: julemanden grønland"?

Er det strafbart/ulovligt?

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Codexx

Dato : 03-11-06 00:10

Martin Jørgensen skrev:

> [...]
> til noget tilfældigt (og ændre teksten) i photoshop eller lignende og
> underskrive sig selv som "navn: julemanden grønland"?

Det er hamrende ulovligt. Du er ved at rode dig ud hvor du ikke kan
bunde.

/Bacher

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-11-06 19:03

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> writes:

-snip-

> Det er hamrende ulovligt. Du er ved at rode dig ud hvor du ikke kan
> bunde.

Nej, det er nok en overfortolkning. Jeg anede ikke hvordan deres system
virkede da jeg skrev det første indlæg. Så det værste der kan ske er at
det bliver en teoretisk diskussion istedet og det mener jeg heller ikke
er at være "ude på dybt vand".

Men tilbage til spørgsmålet: Dvs. at selvom man forfalsker noget med
hensigt til at irritere scammerne og ikke for at opnå personligt
udbytte, er det ulovligt.

Det interessant i spørgsmålet, syntes jeg er reelt nok:

Mener du at det er bedrageri/dokumentfalsk/andet, at narre folk der
prøver at narre en selv og som det med al tydelighed fremstår i form af
deres kontrakter m.m.?

Det der også undrer mig er at man åbenbart ikke kan ramme dem på nogen
måde, når uheldet er ude og man er blevet snydt? Så spørgsmålet er også
afledt af at jeg har virkeligt svært ved at se at beskyttelsen mod
falskneri/bedrageri åbenbart kun virker "den ene vej" - ihvertfald reelt
set/praktisk set.

De slipper jo åbenbart godt fra det gang på gang. Ellers ville vi nok
have set nogen domme og såvidt jeg kan se har de kontor i USA og
Tyskland. Altså: Demokratiske lande som vi kender det i DK.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 03-11-06 12:33

Martin Jørgensen wrote:

> [...]
> send it to our customers via the Western Union or the Money Gram
> immediately. Approximately this whole process should take no more than

Jeg gætter på, at du efter et par dage får besked fra din bank om, at
der ikke var dækning for transaktionen, og at pengene derfor er trukket
fra din konto igen.

De penge, du har overført via Western Union, kan du ikke trække tilbage!

M.v.h.

Jonathan

--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-11-06 18:52

Jonathan Stein <jstein@image.dk> writes:

> Jeg gætter på, at du efter et par dage får besked fra din bank om, at
> der ikke var dækning for transaktionen, og at pengene derfor er
> trukket fra din konto igen.

Kan de sætte penge ind på kontoen uden at de er overført? Men ellers har
du nok ret i din teori.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-11-06 17:52

Martin Jørgensen wrote:

> Kan de sætte penge ind på kontoen uden at de er overført? Men ellers har
> du nok ret i din teori.

Hmm - de kan blive tilbageført, hvis der ikke var dækning.

Hvis nogen f.eks. indsætter en dækningsløs check på din konto, vil
beløbet blive trukket tilbage.

Det kan også ske gennem flere led: Checken bliver indsat på én konto og
beløbet overføres til en anden konto (og evt. endnu flere led). Når det
viser sig, at der ikke er dækning for checken, bliver overførslen fra 1.
til 2. konto tilbageført (o.s.v.).

M.v.h.

Jonathan

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 04-11-06 20:04

> [...]

> det viser sig, at der ikke er dækning for checken, bliver overførslen
> fra 1. til 2. konto tilbageført (o.s.v.).

Ok.... Så det er altså situationen... De kan frit gøre hvad de vil uden
at nogen kan gøre noget imod dem tilgengæld. Jeg har bare haft lidt
svært ved at forstå at man ikke kan gøre noget imod dem, men sådan er
det åbenbart bare.

Der er jo åbenbart ikke engang nogen myndigheder/advokater der kan få
stoppet dem selvom man frit kan se at de har addresser i USA og
Tyskland. De er ikke helt hjernedøde alligevel...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Codexx

Dato : 05-11-06 08:11

Jonathan Stein skrev:

> Hmm - de kan blive tilbageført, hvis der ikke var dækning.

Det er jeg ikke sikker på. Du kan ikke umidlbart sammenligne en
indbetaling via check, som indsættes "med forbehold for dækning", og
en konto-overførsel. En konto-overføsel vil mig bekendt kun kunne
tilbageføres pr. automatik hvis den skyldes en fejl hos banken. Har
afsender derimod lavet en fejl og nægter modtageren at tilbageføre
beløbet må banken intet gøre.

/Bacher

Fra : Jonathan Stein

Dato : 05-11-06 14:07

Codexx wrote:

> [...]
> tilbageføres pr. automatik hvis den skyldes en fejl hos banken. Har
> afsender derimod lavet en fejl og nægter modtageren at tilbageføre

Det er vi enige om. Men hvis svindlerne f.eks. indsætter en dækningsløs
check på deres egen konto og straks overfører beløbet til din konto, er
jeg forholdsvis sikker på, at beløbet vil blive tilbageført, når det
viser sig, at der ikke var dækning for checken.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 05-11-06 18:56

> [...]

> din konto, er jeg forholdsvis sikker på, at beløbet vil blive
> tilbageført, når det viser sig, at der ikke var dækning for checken.

Det virker lidt abstrakt det der med "bare" at tilbageføre pengene. Du
er sikker på at deres konto ikke bare ville stå i minus?

Men de har nok sikret sig som de kan gennem mange års erfaring i
svindleri og det kan de færreste almindelige dødelige nok hamle op med.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 05-11-06 22:40

Martin Jørgensen wrote:

> Det virker lidt abstrakt det der med "bare" at tilbageføre pengene. Du
> er sikker på at deres konto ikke bare ville stå i minus?

Det er også lidt "abstrakt". Både Danske Bank og Skandiabanken, som jeg
netop kiggede på, forbeholder sig ret til at tilbageføre beløb "i det
omfang, de er forpligtet til det som følge af aftaler med andre banker".

Hvis det er en kendt kunde og et mindre beløb, vil afsenders bank
sikkert bare lade kontoen gå i minus, men hvis afsenderen er over alle
bjerge, vil banken formentlig benytte sig af muligheden for at
tilbageføre beløbet.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 07-11-06 00:56

Hej Martin !

Prøv lige at læse den her: http://ekstrabladet.dk/forbrug/article240461.ece

Måske du skulle have været 1 af de 5 anholdte, hvis du var sprunget på.

Fidusen ved WesterUnion er at udbetalingen kan ske til stort set hvem som
helst, hvor som helst, uden nogen sikkerhed for hvem der faktisk har fået
pengene.

Nogen steder er det nemt at lave en falsk ID, som er god nok til at blive
accepteret af WU.

Bo

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-11-06 01:27

"Bo G. Christensen" <bgc@greennet.gl> writes:

> Hej Martin !
>
> Prøv lige at læse den her: http://ekstrabladet.dk/forbrug/article240461.ece

Hej, meget interessant artikel.

> Måske du skulle have været 1 af de 5 anholdte, hvis du var sprunget på.

Du har helt ret... Men jeg kunne ikke finde på at hoppe på vognene uden
videre og ihvertfald ikke uden at snyde min identitet fuldstændigt så de
ikke anede hvem jeg var/er. Og stadigvæk ville jeg aldrig nogensinde
hjælpe dem med at videresende pengene... Bare ærgerligt at det er så
svært at ramme dem...

> Fidusen ved WesterUnion er at udbetalingen kan ske til stort set hvem som
> helst, hvor som helst, uden nogen sikkerhed for hvem der faktisk har fået
> pengene.

Aha... Meget interessant. Western Union er åbenbart sådan et
forbryder-venligt firma der gør at man ikke kan spore afsender/modtager
tilstrækkeligt til at man også kan retsforfølge forbryderne
bag... Så det er det, der er hele humlen...

> Nogen steder er det nemt at lave en falsk ID, som er god nok til at blive
> accepteret af WU.

Ja... Jeg kom ikke rigtigt videre med det. Det ville vist kræve
forholdsmæssigt meget tid at lave et gennemført fupnummer, men det kunne
være meget sjovt hvis ikke det var fordi at risikoen for at noget gik
galt var alt for stor - og så var det pludseligt mig der stod med håret i
postkassen og ikke dem det var tiltænkt

Best regards
Martin Jørgensen