allofmp3.com
Fra : Joker

Dato : 26-10-06 21:57

I har sikkert alle hørt om allofmp3.com

http://borsen.dk/650.96970
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2006/10/25/131409.htm?nyheder

Hvad med de sange man har købt derfra?
Er de lovlige?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-10-06 22:26

Joker submitted this idea :
> Hvad med de sange man har købt derfra?
> Er de lovlige?

Ja, sitet er ikke dømt ulovligt - det vil en dansk domstol
sandsynligvis heller ikke kunne gøre (?)

"I read biographies of the greats, and they were so messed up that I
thought I'd better mess myself up. But I couldn't. I'm too small." -
Winona Ryder

Fra : Joker

Dato : 26-10-06 22:32

> Ja, sitet er ikke dømt ulovligt - det vil en dansk domstol
> sandsynligvis heller ikke kunne gøre (?)

Det tænkte jeg nok. Hvad hvis det bliver gjort ulovligt. Må man så stadig
have de sange man har købt derfra?

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-10-06 22:54

Joker wrote:

> Det tænkte jeg nok. Hvad hvis det bliver gjort ulovligt. Må man
> så stadig have de sange man har købt derfra?

Eftersom du har erhvervet musikken i god tro, kan jeg ikke se at der
skulle kunne blive tale om hverken straf (slet ikke) eller erstatning
(heller ikke) efter bestemmelserne i Lov om Ophavsret. Der kan højst
blive tale om at du dømmes til slette filerne, jf. §84, stk. 1, nr. 3),
uden erstatning.

Men det er nok mest et teoretisk spørgsmål

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-10-06 00:06

Jesper Lund wrote:

> Eftersom du har erhvervet musikken i god tro, kan jeg ikke se at
> der skulle kunne blive tale om hverken straf (slet ikke) eller
> erstatning (heller ikke) efter bestemmelserne i Lov om Ophavsret.

Kulturministeriet mener ikke at kunderne kan straffes
http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php?id=2874104

APG mener dog det modsatte (ikke overraskende). Som et meget
overbevisende argument for hvordan forbrugerne kan vide om AllofMP3 er
lovlig eller ej udtaler Johan Schluter: "Fordi de sidder og ser det her
program, lød det fra Johan Shlüter, advokat i AntiPiratGruppen, i TV
2/Finans onsdag aften." Fremover er det altså ikke nok at holde sig
bekendt med landets love; man skal også følge med i TV2/Finans...

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-10-06 23:27

Joker skrev:

> Det tænkte jeg nok. Hvad hvis det bliver gjort ulovligt. Må man så stadig
> have de sange man har købt derfra?

De sange du har hentet derfra, er ulovlige hvis de er lavet af
nogle af de ophavsretsindehavere som IPFI repræsenterer (hvilket
er ret sandsynligt).

De bliver ikke lovlige af at du har betalt for dem.

Det er ligegyldigt om allofmp3.com som sådan er lovligt eller ej,
men de har ikke nogen aftale med kunstnerne(s repræsentanter) om
at de må sælge musikken.

--
Bertel

Fra : Politico

Dato : 27-10-06 16:16

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message
> Det er ligegyldigt om allofmp3.com som sådan er lovligt eller ej,
> men de har ikke nogen aftale med kunstnerne(s repræsentanter) om
> at de må sælge musikken.

Det interessante er, at AllofMp3 påstår, at en sådan aftale ikke er
nødvendig jfr. russisk lov, da de har tilladelse fra det der svarer til det
danske KODA. Det er flere gange forsøgt at lukke AllofMP3 ved russiske
domstole uden at det er lykkedes. Noget kunne altså tyde på, at AllofMP3
faktisk er lovlig jfr. russisk lov. Se
http://music.allofmp3.com/help/help.shtml?prm=legal

Hvis vi antager, at AllofMP3 faktisk er lovlig jfr. russisk lov, er
spørgsmålet så, om jeg som privatperson i Danmark lovligt kan købe musik hos
AllofMP3. Jeg hælder mest til at svaret er ja, idet musikken er lovligt
solgt, betalt og importeret til privat brug, ligesom jeg kan importere en
region 1 DVD-film fra USA, da den er lovligt fremstillet og solgt i USA.

/ Politico

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-10-06 17:58

Politico skrev:

> Det interessante er, at AllofMp3 påstår, at en sådan aftale ikke er
> nødvendig jfr. russisk lov, da de har tilladelse fra det der svarer til det
> danske KODA.

Så er der noget galt. En kunstner kan da ikke være repræsenteret
af to forskellige organisationer der siger det modsatte af
hinanden.

Hvis KODA samarbejdede med den russiske børge, ville de da være
enige om om der var en aftale med Allofmp3. Da det ikke er
tilfældet, konkluderer jeg at der ikke findes et sådant
samarbejde, eller at én af parterne har overtrådt aftalen.

--
Bertel

Fra : Benny Amorsen

Dato : 27-10-06 18:27

> [...]

BLH> tilfældet, konkluderer jeg at der ikke findes et sådant
BLH> samarbejde, eller at én af parterne har overtrådt aftalen.

Hvorfor skal der være et samarbejde, hvis ikke russisk lovgivning
kræver et sådant?

/Benny

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-10-06 21:01

Benny Amorsen skrev:

> Hvorfor skal der være et samarbejde, hvis ikke russisk lovgivning
> kræver et sådant?

Nu ved jeg ikke så meget om international lovgivning, men jeg har
svært ved at tro at Rusland ikke har ratificeret de
internationale aftaler om ophavsret. Hvis ikke de har, ville
andre f.eks. kunne drive rovdrift på deres frembringelser. Og
igen hvis ikke de har, ville ikke-russiske kunstnere forbyde at
deres værker blev udgivet i Rusland.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-10-06 21:54

Den 27-10-06 22.00 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

> Nu ved jeg ikke så meget om international lovgivning, men jeg har
> svært ved at tro at Rusland ikke har ratificeret de
> internationale aftaler om ophavsret.

De underskrev Bernerkonventionen i 1995. USA underskrev for øvrigt i
1988 og Kina i 1992.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Dos: Lynhurtigt og brugervenligt styresystem...

Fra : erectus

Dato : 27-10-06 22:01

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> andre f.eks. kunne drive rovdrift på deres frembringelser. Og
> igen hvis ikke de har, ville ikke-russiske kunstnere forbyde at

Jo, men er det ikke det vanskelige i samarbejdets praktiske karakter, der
gør, at et eventuelt formelt samarbejde ikke fungerer. Eller fungerer det
alligevel? Og eventuelt hvordan?

Mvh Jarl

Fra : Benny Amorsen

Dato : 27-10-06 23:35

> [...]
BLH> andre f.eks. kunne drive rovdrift på deres frembringelser. Og
BLH> igen hvis ikke de har, ville ikke-russiske kunstnere forbyde at

Udenlandske kunstnere kan så vidt jeg ved ikke f.eks. forbyde at
danske biblioteker udlåner deres værker.

/Benny

Fra : Rasmus

Dato : 27-10-06 23:48

> [...]
> andre f.eks. kunne drive rovdrift på deres frembringelser. Og
> igen hvis ikke de har, ville ikke-russiske kunstnere forbyde at

......så vidt jeg har forstået er det i Rusland sådan at man godt må sælge
musik uden at have fået lov af rettighedshaveren og det er ej heller
nødvendigt at betale vederlag.

Så i forhold til russik lovgivning er der ikke noget galt, derfor er den
eneste der kan straffes forbrugeren som køber musikken eller den internet
udbyder som giver adgang til siden.

/Rasmus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-10-06 23:58

Rasmus skrev:

> .....så vidt jeg har forstået er det i Rusland sådan at man godt må sælge
> musik uden at have fået lov af rettighedshaveren og det er ej heller
> nødvendigt at betale vederlag.

Det vil jeg gerne se en russisk advokat bekræfte. Det er i
modstrid med hvad de internationale love om ophavsret siger.

Hvorfor er der ikke tusindvis af russiske netbutikker der sælger
alverdens musik dødbilligt, og hvorfor har de ikke gjort det i
snesevis af år fra fysiske butikker?

--
Bertel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-10-06 08:16

On Sat, 28 Oct 2006 00:58:14 +0200, Bertel Lund Hansen
> [...]

>modstrid med hvad de internationale love om ophavsret siger.
>
>Hvorfor er der ikke tusindvis af russiske netbutikker der sælger
Ikke særligt mange russere har, ifb. musik/film, brugbar adgang til
internettet, og de fleste har stadig kun modem.

>og hvorfor har de ikke gjort det i
>snesevis af år fra fysiske butikker?
Det har de da også gjort, lige indtil for små 3 uger siden.
Der har lige været en større debat i medierne omkring oprethavsret og
russiske musikbutikkers evt. krænkelse af andres (særligt vestlige
landes) oprethavsret.
Resultatet er pt. at stort set alle store butikker der handlede med
vestligt oprethavsretbeskyttet matriale musik/film/SW er blevet ryddet
for dette oprethavsretbeskyttetde matriale.

/Hans

Fra : erectus

Dato : 28-10-06 08:03

Rasmus wrote:

> [...]

> den eneste der kan straffes forbrugeren som køber musikken eller den
> internet udbyder som giver adgang til siden.

Her er et traktat-appendix, eller hvad det hedder i jura, til
Bernerkonventionen, som nærmere præciserer de internationale digitale
vandveje juridisk. Det er WIPO Copyright Treaty. De står fra side 34 (til
40) i den første pdf fil: http://www.wipo.int/treaties/en/ip/wct/

Der er tilsyneladende og eksplicit nævnt udgivers eksklusive ret til at
udgive kunst digitalt. Men der er mange rettigheder, som spiller mod
hinanden, så det er svært at vurdere for en lægmand. For mig ser det ud, som
om reglerne hverken er formulere eller implementerede.
Rettigheder præciseres kun generelt.

Mvh Jarl

Fra : Benny Amorsen

Dato : 28-10-06 10:28

R> .....så vidt jeg har forstået er det i Rusland sådan at man godt må
R> sælge musik uden at have fået lov af rettighedshaveren og det er ej
R> heller nødvendigt at betale vederlag.

Der betales faktisk vederlag; det går til en russisk forening svarende
til KODA. De fleste/alle ikke-russiske kunstnere er ikke medlem af
foreningen, så derfor får de ikke del i vederlaget. Jeg er ikke klar
over, hvorvidt det er muligt for en ikke-russer at melde sig ind.

Får udenlandske kunstnere penge, når deres musik spilles på dansk
radio?

/Benny

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 30-10-06 19:16

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> skrev:

> De sange du har hentet derfra, er ulovlige hvis de er lavet af
> nogle af de ophavsretsindehavere som IPFI repræsenterer (hvilket
> er ret sandsynligt).

Det er en meget hård konklusion du kommer med.

Der er ikke rigtigt noget der tyder på, at AllOfMP3 er ulovlig i
Rusland. At en uvidende dansk dommer i Fogedretten i København udtaler
sig om lovligheden af en russisk forretning er ret uvedkommende.

I værste fald er lovligheden af de købte filer tvivlsom men ulovlige
næppe.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Codexx

Dato : 27-10-06 00:14

Jesper Lund skrev:

> [...]
> (heller ikke) efter bestemmelserne i Lov om Ophavsret. Der kan højst
> blive tale om at du dømmes til slette filerne, jf. §84, stk. 1, nr. 3),

Har du set § 84 stk. 4 ?

/Bacher

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-10-06 08:41

Codexx wrote:

> Har du set § 84 stk. 4 ?

Ja, men i dette tilfælde er det beordrede retsmiddel "slet MP3 filer på
din harddisk" vel forholdvist begrænset. APG kan endda tilbyde et
program som gør det
http://www.antipirat.dk/default.asp?id=351
(jeg håber at dette deep-link er ok med APG...). Programmet skulle være
cirka ligeså selektivt som "format c:"...

Men alt dette er teorisnak. Jeg kan ikke forestille mig at der kommer
sager mod dem, som har købt musik hos AllofMP3.

--
Jesper Lund

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-10-06 08:57

Den 27-10-06 09.40 skrev Jesper Lund følgende:

> Ja, men i dette tilfælde er det beordrede retsmiddel "slet MP3 filer på
> din harddisk" vel forholdvist begrænset.

Absolut ikke! Fordi en person har ulovlige mp3-filer på harddisken, er
det ikke ensbetydende med at alle mp3-filerne er ulovlige. Vedkommende
kan have købt musik i diverse netbutikker, og han kan have overspillet
en gammel plade-/cd-samling.

> Men alt dette er teorisnak. Jeg kan ikke forestille mig at der kommer
> sager mod dem, som har købt musik hos AllofMP3.

Det kan jeg heller ikke forestille mig, medmindre de deler dem med
andre, og så er det alligevel ikke oprindelsen, der er interessant.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Man skal ikke kaste med Sten: En nu forbudt sport...

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-10-06 18:55

Kim Ludvigsen wrote:

> Absolut ikke! Fordi en person har ulovlige mp3-filer på
> harddisken, er det ikke ensbetydende med at alle mp3-filerne er
> ulovlige.

Jeg havde kun MP3 filer købt hos AllofMP3 i tankerne.
Det fremgik ikke klart...

--
Jesper Lund

Fra : .\(5750\)giller

Dato : 27-10-06 10:47

"Joker" <nej@tak.com> skrev i en meddelelse
>I har sikkert alle hørt om allofmp3.com
>
> http://borsen.dk/650.96970
> http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2006/10/25/131409.htm?nyheder
>
> Hvad med de sange man har købt derfra?
> Er de lovlige?

hmm det var ikke tilsigtet at der skulle være en vedhæftning så det prøver
jeg lige at slette igen men her er den tekst jeg ville sende:

ulovligt må det være da jeg får denne meddelse når jeg forsøger at tilgå
siden

citat fra siden\
Ved Københavns fogedrets kendelse af 25. oktober 2006 er Tele2 A/S
blevet pålagt at hindre vore kunders adgang til www.allofmp3.com, som efter
IFPI's opfattelse formidler ulovligt kopieret musik.
Tele2 A/S vil kære fogedrettens kendelse og landsrettens endelige
afgørelse forventes at foreligge i slutningen af 2006. Indtil denne
foreligger skal adgangen til www.allofmp3.com være spærret, jf.
retsplejeloven.

Fogedrets kendelsen kan i sin helhed hentes her: " link"Fogedrets
kendelse

Det forventes, at alle internetudbydere vil følge det endelige
resultat fra landsretten.

Tele2 A/S har ikke foretaget nogen registrering af din adgang til
denne side.

--
Hilsen Gilbert
( . ) ( . )

Fra : Christian Andersen

Dato : 27-10-06 12:47

..(5750)giller skrev:

> [...]
> blevet pålagt at hindre vore kunders adgang til www.allofmp3.com, som efter
> IFPI's opfattelse formidler ulovligt kopieret musik.

Der er stadig adgang fra min Cybercity-forbindelse.

Første gang jeg er inde på siden faktisk, men jeg er da dybt imponeret
over det udvalg og KVALITET på musikken man kan downloade. CD-kvalitet
(wav-filer) endda!

Tak, IFPI! Her vil jeg da købe al min musik fra nu af :p

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 27-10-06 18:53

Christian Andersen <ij2ztk602@sneakemail.com> writes:

> [...]
> (wav-filer) endda!
>
> Tak, IFPI! Her vil jeg da købe al min musik fra nu af :p

Jeg må indrømme at jeg også bliver nødt til at holde mig tilbage for
ikke at blive fristet. Men jeg har aldrig købt noget der og kommer
(måske) heller ikke til det, medmindre APG eller andre bliver ved at
fremføre så meget offentlig reklame for at handle hos all-of-mp3 at man
jo kun kan tænke... Nåhja... All-of-mp3 her og all-of-mp3 der, de er jo
nærmest ikke til at undgå eller komme udenom efterhånden

Alle de markedsføringskroner de bruger (eller ikke
bruger)... Utroligt... Små børn bliver født med at høre "all-of-mp3"
hvis det fortsætter

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Codexx

Dato : 28-10-06 01:24

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det vil jeg gerne se en russisk advokat bekræfte. Det er i
> modstrid med hvad de internationale love om ophavsret siger.

Der findes mig bekendt ingen internationale love om ophavsret. Derimod
findes to konventioner, hvoraf Rusland har ratificeret den vigtigste,
Bernerkonventionen.

"Problemet" med den er vistnok at den ikke omhandler hvordan
afregningen mellem rettighedsorganisationerne skal foregå, og derfor
har den rettighedsorganisation som Allofmp3 betaler vederlag til, ikke
pligt til at afregne et bestemt vederlag videre. Samtidig har den
russiske ophavsret indtil for nylig haft et "hul" omkring elektronisk
overdragelse.

> Hvorfor er der ikke tusindvis af russiske netbutikker der sælger
> alverdens musik dødbilligt

Det kræver kapital og snilde at starte op. Tænk på
indlæsningsarbejdet indtil der er samlet et passende udbud.

> og hvorfor har de ikke gjort det i
> snesevis af år fra fysiske butikker?

Russerne er vist gladere for piratkopier.

/Bacher