Løn under barsel - ligestilling?
Fra : Jesper Lillesø

Dato : 23-10-06 19:28

Hej

Jeg arbejder et sted hvor de "reklamerer" med løn under barsel. Det er
der jo ikke noget usædvanlig i, da man jo som far har ret til løn
under basel (de 14 dage). Men sagen er at der i denne virksomhed også
er løn under hele barselsperioden for de kvindelige medarbejdere, men
ikke de mandlige!

Er dette lovligt? Jeg kunne høre ramaskriget, hvis det modsatte var
tilfældet, og ligestilling gælder vel begge veje? Findes der domme,
retspraksis, eller måske nogle paragraffer jeg kan "hive op"?

På forhånd tak

Fra : Martin Sørensen

Dato : 24-10-06 08:31

Jesper Lillesø skrev:
> Hej
>
> Jeg arbejder et sted hvor de "reklamerer" med løn under barsel. Det er
> der jo ikke noget usædvanlig i, da man jo som far har ret til løn
> under basel (de 14 dage).

Har man nu også det? SVJV har man ret til at holde fri på
barselsdagpenge, arbejdsgiveren kan så toppe det op.

/Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-10-06 17:03

Martin Sørensen skrev:

> Har man nu også det? SVJV har man ret til at holde fri på
> barselsdagpenge, arbejdsgiveren kan så toppe det op.

Men hvis han gør det, skal han vel gøre det ens for mænd og
kvinder.

--
Bertel

Fra : David T. Metz

Dato : 24-10-06 08:50

Jesper Lillesø skrev:
> Men sagen er at der i denne virksomhed også
> er løn under hele barselsperioden for de kvindelige medarbejdere, men
> ikke de mandlige!
>
> Er dette lovligt?

Nej. Se fx lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til
beskæftigelse m.v. :
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20060073429-REGL

Hvad siger bestemmelserne konkret?

David

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 24-10-06 16:25

Hej

On Oct 24, 9:30 am, "Martin Sørensen" <santana.soren...@get2net.dk>
wrote:
> Har man nu også det? SVJV har man ret til at holde fri på
> barselsdagpenge, arbejdsgiveren kan så toppe det op.

Du har vist ret... Man har kun ret til frihed og dagpenge.

Men det synes jeg nu ikke ændrer ved den ulighed der er ved at jeg kan
få 14 dage med løn, og havde jeg været en kvinde havde det været 52
uger med løn... :-/

Fra : Gunnar007

Dato : 24-10-06 21:00

wrote:

Du har vist ret... Man har kun ret til frihed og dagpenge.

I er helt ens stillet, kvinden og manden.
Moderen har pligt til at passe barnet selv de første 14 dage.
Faderen har ret til 14 dages barsel med løn.
Resten af perioden, kan deles mellem fader og moder som de lyster.

Hilsen G

Fra : David T. Metz

Dato : 24-10-06 22:19

Gunnar007 skrev:

> I er helt ens stillet, kvinden og manden.

Æh? Må manden gå fra før forventet termin?

> Moderen har pligt til at passe barnet selv de første 14 dage.
> Faderen har ret til 14 dages barsel med løn.
> Resten af perioden, kan deles mellem fader og moder som de lyster.

Det er forkert. Men der er to forskellige regelsæt i spil her, som gør
at spørgsmålet ikke kan besvares. Det ene er lovgivningen og det andet
er aftaler på arbejdsmarkedet. Sidstnævnte varierer en del.

Hvis vi ser på rettigheder efter loven har du ikke ret i at "resten af
perioden" (14 dage efter fødsel) kan deles som far og mor lyster - de
første 14 uger er reserveret mor. Du har heller ikke ret i at far har
ret til 14 dage med løn - det er et aftalespørgsmål.

Alt i alt var der ikke noget rigtigt i det du skrev (fx har moderen
heller ikke pligt til at passe barnet selv de første fjorten dage).

David
Se evt. denne pjece om barselsorlovsrettigheder/-pligter:
http://www.bm.dk/graphics/dokumenter/udgivelser/danske%20udgivelser/pjece_foraeldre_web.pdf

Fra : David T. Metz

Dato : 24-10-06 22:08

Jesper Lillesø skrev:

> Du har vist ret... Man har kun ret til frihed og dagpenge.

Næ, det kommer helt an på ansættelsesaftalen/overenskomsten.

David

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-10-06 16:38

"Jesper Lillesø" <lillesoe@gmail.com> writes:

> Men det synes jeg nu ikke ændrer ved den ulighed der er ved at jeg
> kan få 14 dage med løn, og havde jeg været en kvinde havde det været
> 52 uger med løn... :-/

Hvis de er snedige har de jo bare formuleret det sådan at alle,
kvinder som mænd, der selv, personligt har født et barn har ret til
fuld løn under barslen
--
Mvh Jes Vestervang