Adgang til ejerlejlighed
Fra : Been

Dato : 23-10-06 16:21

2 spørgsmål.

1. Jeg har en ejerlejlighed som jeg forlader fredag aften for at tage i
sommerhus.
Samme aften er der ild i kælder rummet og der udvikler sig en masse røg.
Politiet
ringer på dørerne og mange af dem der ikke åbner får døren sparket ind.
Jeg kommer hjem totalt uvidende søndag og opdager døren er sparket ind.
Finder dog hurtig udaf at intet er stjålet og politiet har været der.
Men hvad nu hvis der har været indbrud efter politiet har forladt stedet?
Min egen forsikring dækker vel intet da døren ikke var låst? Er det så bare
"bad luck" eller hvad?

2. Det har været nævnt før om en viseværts adgang til en lejlighed uden
tilladelse.
Gælder det også for ejerlejligheder?
Da hele boligblokken jeg bor i skulle have udskiftet vinduer havde vi fået
at vide hvornår
håndværkerne ville komme på besøg. Så jeg var hjemme da det skette. Fint
nok.
Et par dage senere da jeg kommer hjem fra arbejde ser jeg der er rodet rundt
ude i køkkenet
og tror med det samme der har været indbrud. Der er dog ikke brækket noget
op. Ser så
at der er sat ny udsugning på i køkkenet og badeværelset. Jeg ringer til
ejerboligforeningen
for at høre hvordan det er sket. Jeg får at vide at en dame havde låst
håndværkerne ind
og hun gik igen lige efter de var lukket ind. Håndværkerne har så arbejdet i
min lejlighed uden opsyn.
Det var jeg mildest talt ikke glad for at høre.
Jeg fik at vide at de havde ret til at lukke håndværkere ind hvis det var
nødvendigt. Kan det passe? Hvis ejerboligforeningen finder noget
"nødvendigt", kan de så
udenvidere give adgang til min ejerlejlighed?

Fra : Jubii

Dato : 23-10-06 18:48

On Mon, 23 Oct 2006 17:21:07 +0200, "Been" <nomail@mail.com> wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>Min egen forsikring dækker vel intet da døren ikke var låst? Er det så bare

Om forsikringen dækker politiets indtrængen og derefter manglende sikring,
fremgår vel af aftalen? Ellers må du sikre beviser for at det er politiet der
har været der og ikke bagefter sikret mod indbrud og klage til dem hvis noget
var blevet stjålet.

>2. Det har været nævnt før om en viseværts adgang til en lejlighed uden
>tilladelse.
>Gælder det også for ejerlejligheder?

Ikke helt da loven siger siger i § 5 stk.2: Ejerne skal give adgang til sin
lejlighed, når dette er nødvendigt af hensyn til eftersyn og reparationer.

Dernæst kan der stå noget om adgang uden varsel i vedtægterne.

> [...]
>håndværkerne ind
>og hun gik igen lige efter de var lukket ind. Håndværkerne har så arbejdet i

Hvis det ikke fremgår af lovens § 5 stk. 2 eller vedtægterne så var det en
ulovlig gerning.

>Det var jeg mildest talt ikke glad for at høre.

Det er klart og du skal ikke finde dig i at nogen uden videre kan åbne din dør
uden det i forvejen er aftalt i vedtægterne. Få fat i den nøgle.

> [...]
>"nødvendigt", kan de så
>udenvidere give adgang til min ejerlejlighed?

Nej, det kan de ikke medmindre det er vedtaget og står i vedtægterne.
Loven giver dem ikke den "almindelige ret" de påstår.

Det nødvendige ser du ovenfor i lovteksten.

Naturligvis skal du have at vide hvornår der vil komme håndværkere, med et
passende varsel, også selv om det er for eftersyn og nødvendige reparationer.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-10-06 19:28

> Ikke helt da loven siger siger i § 5 stk.2: Ejerne skal give adgang til
> sin
> lejlighed, når dette er nødvendigt af hensyn til eftersyn og reparationer.

Hvilken lov?

Mvh Maria

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-10-06 19:43